GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av 45316 »

Bringisen skrev:
45316 skrev:Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hysj, hysj! Janteloven lever i beste velgående selv i 2015 :scratch

Her er det verken snakk om GS eller motorsykkel i det hele tatt, skjerpings :sick:

Vi snakker om GPS, hvorvidt det er et poeng eller ikke. Og i dette tilfelle om den står i synsfelt eller ikke.

Jeg forsøkte å fortelle hvorfor jeg synes at GPS har et poeng for min del, at jeg viste bilder beklager jeg virkelig :mk
Nå svarte jeg overhodet ikke på ditt innlegg, men en som svarte deg!

Vet ikke hva som fikk deg til å føle deg truffet? Skjerpings!

Kan alltids kommentere GPS. Bruker det kun på bilkjøring, særlig i jobbsammenheng da det som regel haster med å finne fram. Dog hender det en sjelden gang at den viser feil.

Særs sjelden jeg er på langtur med mc, stort sett dagsturer. Så der bruker jeg tlf./hukommelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av TBI81 »

Hva med på fjellet? Bruker papirkart der også jeg. Og kompass. Men har med gps på klokka og lagrer alltid basecamp og utgangspunkt i tilfelle rottefelle.

Helt enig med de fleste av dere, men jeg mener det er nyansert og ikke noe enten eller. Kjører alltid med gps på bilturer, men på mc aldri utenom i storbyer om det skal fin navigeres. Med gps vet jeg jo aldri hvor jeg har vært eller hvordan jeg kommer meg tilbake :knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

45316 skrev:
Bringisen skrev:
45316 skrev:Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hysj, hysj! Janteloven lever i beste velgående selv i 2015 :scratch

Her er det verken snakk om GS eller motorsykkel i det hele tatt, skjerpings :sick:

Vi snakker om GPS, hvorvidt det er et poeng eller ikke. Og i dette tilfelle om den står i synsfelt eller ikke.

Jeg forsøkte å fortelle hvorfor jeg synes at GPS har et poeng for min del, at jeg viste bilder beklager jeg virkelig :mk
Nå svarte jeg overhodet ikke på ditt innlegg, men en som svarte deg!

Vet ikke hva som fikk deg til å føle deg truffet? Skjerpings!

Kan alltids kommentere GPS. Bruker det kun på bilkjøring, særlig i jobbsammenheng da det som regel haster med å finne fram. Dog hender det en sjelden gang at den viser feil.

Særs sjelden jeg er på langtur med mc, stort sett dagsturer. Så der bruker jeg tlf./hukommelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spar deg.....det er snart vår, PMS'en er over for lengst :-)å
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av 45316 »

Det er bra! :)

Men vet ikke hva jeg skal spare deg for? Var tross alt du som ba meg om å skjerpe meg. Jeg har ikke nevnt deg i det hele tatt, før du fyrer løs med jantelov og pekefinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Voksen »

Det er vel ikke sånn at vogntog som kjører inn på for små veier er nødt til å ha GPS ombord?
Dette skjedde jo før i tiden når det kun var kart også.
Sånn ellers så bruktes det av og til noen skilt det det står: Egner seg ikke for vogntog
Barbarozza skrev: I fjor møtte jeg en litauisk semi langt inne på Suleskarsveien....jeg veit ikke hvor langt han kom....men ikke helt over tror jeg :)
Det bør jo gå å komme over den veien med både norsk og litausk semi? Litt rygging for møtende trafikk må vel til, men det går jo.

KawaKjetil

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av KawaKjetil »

Artig tråd dette. Mye meninger!
Jeg seilte som styrmann lenge før gps ble navigasjonshjelpemiddel. Loran og Decca var gromme saker som gjorde at vi ikke trengte sol og stjerner for å sette bestikk i kartet når himmelen var grå og sekstanten lå godt i esken i bestikket.
Når vi nerma oss land ble radaren hjelpemiddel for eks for å tracke radar beacon på et fyr. Så ble det alt etter sikt å bruke øyne eller radar, men med kartet i minne hele tiden. Kartet måtte "pugges", hjalp ikke å gå på grunn mens en stod i bestikk og leste kart :-)
Når kartmaskinen kom på slutten av 90 tallet ble den et greit hjelpemiddel, nett som gps ble da den kom. Da kunne en "slappe" litt av og gjøre annet papirarbeid på seilasen. Første gps jeg brukte hadde 10 waypoints. Vi hadde 6 av dem i bruk på Hustadvika husker jeg, som var en drittplass når det snødde tett. Da var det godt å kunne"stole" litt på gps'n inntil radaren ga en god eller bedre posisjonsangivelse.

Kunne skrevet opp og i mente om gps og om hvordan den fungerer, men det kan hver og en lese seg til på http://www.internett" onclick="window.open(this.href);return false;. Men det er et godt hjelpemiddel sammen med kart. Det er svært vanskelig å planlegge en rute på en 6" skjerm som det ble nevnt i et innlegg. Da trenges kart for å få oversikten over hvilke waypoints en skal legge inn.

Litt om hvorfor gps er ok etter mitt syn. Var på vei nordover med en Camaro midt på 90 tallet. Vi cruiset mot Frankfurt i 200+. Steikande morro med V8 :-)
Jeg var kartleser, kompisen min kjørte. Og en lå på tvers og sov i baksetet.
For de som har passert motorveien forbi Frankfurt har sikkert opplevd at det er mye av og påkjøringer. På en av disse "bommet" vi fordi fokuset var på V8'n og kappkjøring med en Porsche, og ikke kartet. Det endte med 4-5 mil ekstra, og 7-8 liter ekstra fuelforbruk - hehe. Gjorde oss ingenting, men vi hadde garantert ikke gjort feilmanøveren med en gps i bilen!

Har krysset Europa uten gps mang en gang på mc og i bil før jeg kjøpte min første Zumo 660 i 2010. Gikk fint det og. Men ville ikke vært foruten en gps idag når jeg er blitt vant til den. Blir litt som å reise på tur uten mobil. Tror ikke det er mange som gjør det etter den ble allemannseie.

Så til overskriften i tråden, ja det er et poeng :-) Nett som alt annet av tekniske dupeditter vi omgir oss med.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

TBI81 skrev: Med gps vet jeg jo aldri hvor jeg har vært eller hvordan jeg kommer meg tilbake :knegg
Dette forstår jeg ikke. Når jeg kjører med gps så vet jeg nøyaktig hvor er. Jeg vet min posisjon i relasjon til byer og landemerker. Jeg vet hvilken himmelretning jeg kjører i. Jeg vet hvilken vei jeg kjører på og hvilket nummer/navn veien har. Jeg vet og nøyaktig hvor jeg er på denne veien og hvor langt det er til der jeg skal. Hvis jeg velger å avvike fra planlagt rute så forteller gps'en nøyaktig hvilket kryss jeg valgte å svinge av i.
Hvorfor vet du ikke hvor du har vært når du bruker gps?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av TBI81 »

Missforstå meg rett. Jeg bare føler at jeg mister oversiktsbildet i større grad enn om jeg har tegnet streken på papiret. Selvsagt sier teknologien meg akkurat hvor jeg er, hvor jeg skal og hvor jeg har vært. Det ble kanskje vel på spissen ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

TBI81 skrev:Missforstå meg rett. Jeg bare føler at jeg mister oversiktsbildet i større grad enn om jeg har tegnet streken på papiret. Selvsagt sier teknologien meg akkurat hvor jeg er, hvor jeg skal og hvor jeg har vært. Det ble kanskje vel på spissen ;-)
Jeg forstår. Oversiktsbildet har jeg i hodet fra når jeg planla ruta på kart og gpsen viser meg at jeg følger planen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

Barbarozza skrev: I Roma har du som i alle andre byer noen holdepunkter du orienterer deg etter. Først og fremst har du en veldig fin ringvei, dessuten har du bra skilting til distriktene som jeg mener å huske er delt opp fra 1 til 10 eller mer, disse er godt skilta på avkjøringene. Derfra kan du dra opp kartet , har du studert det litt veit du omtrent hvor langt du må kjøre innover i distriktet før du må sjekke kartet..unnskyld at jeg sier det...men dere virker rimelig evneveike på dette :-)å
Dette er den mest fantastiske roserøde maling av virkeligheten jeg har hørt på lenge.
Roma - god skilting og lett å finne frem?
Vi kan ikke være på samme planet.

Det er med GPS som med ABS-bremser: I sin alminnelighet øker motstanden proposjonalt med alteren.
Lat var bedre før, og alt det der.
Da jeg tok lappen var det mange som snakket om at dersom du kjørte i vannet ville bilbelter hindre deg å komme løs, og at man derfor ikke burde bruke bilbelter.

Spørsmålet var å få et råd.
Og rådet kan ikke, mener jeg, bli noe annet at GPS er en fordel, at noen teoretiske ulemper (som vi rubriserer som anakronismer) fullstendig overskygges av fordelene, at telefonbasert fungerer men at vanntett modell som kan brukes med hansker er enda bedre.

Jeg har kjørt fra Tromsø til Pisa og tilbake 8 ganger uten GPS. Så jeg vet alt (!) om å stå i nødlomme på Autobahn i mørket og forsøke å finne ut hvor man er, og hvordan man kommer seg i riktig retning. Hyggelige minner, bevares. Særlig den gangen jeg kom til Fraqnkfurt a.M. og forventet å komme til Bonn efter å ha tatt feil i et motorveikryss utenfor Koblez; lite trøst å få fra Hustruen da. Men å bruke dét som argument mot å ha GPS, det er for teit.

Det er, synes jeg, viktig å skille mellom hva man gir som råd og hva man liker selv (fordi man er vokst opp med NAF kartbok).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av gorbys »

Men Johnny: HUSKER du hvor du har vert? tror det er det tbi81 mener, at når man lar gpsn gjøre jobben for seg så gidder ikkje hjerna å engasjere seg. Og det er vel forsåvidt et vitenskapelig bevist poeng og. Litt enig er eg i det eg og, føler at eg mister litt oversikten over hvor eg faktisk er og hvilken vei eg har kjørt fordi eg har en boks som bare mater meg med informasjon istedet for at eg må jobbe for det sjølv. Liker å pugge litt Google maps før eg begir meg ut på tur. Så bruke GPS når en surrer inn i en.by og skal finne et hotell eller noe

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

gorbys skrev:Men Johnny: HUSKER du hvor du har vert? tror det er det tbi81 mener, at når man lar gpsn gjøre jobben for seg så gidder ikkje hjerna å engasjere seg. Og det er vel forsåvidt et vitenskapelig bevist poeng og. Litt enig er eg i det eg og, føler at eg mister litt oversikten over hvor eg faktisk er og hvilken vei eg har kjørt fordi eg har en boks som bare mater meg med informasjon istedet for at eg må jobbe for det sjølv. Liker å pugge litt Google maps før eg begir meg ut på tur. Så bruke GPS når en surrer inn i en.by og skal finne et hotell eller noe
Selvsagt husker jeg hvor jeg har vært. Kanskje ikke alltid med to meters nøyaktighet, men det gjør jeg ikke om jeg har brukt kart heller. Selvsagt kan man bruke gpsen på en sånn måte at man trykker inn en adresse og kjører ukritisk. Da vet man not gjerne ikke hvor man har vært. Men man må ikke bruke den på denne måten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev:Etter suksessen(?), "Cruise control, er det noe poeng?" Så lanserer jeg en tråd om GPS :) Så, bruker folk spesialiserte GPS-enheter? Personlig har jeg stor sett bare brukt mobil-GPSen og ha den i tankbagen. (min har en gjennomsiktig sak på toppen). Er det verd mange tusen å ha en spesialisert GPS?
Ja er det verdt å bruke mange tusen på en spesialisert GPS enhet, eller klarer en seg med telefon, kart og litt planlegging på gamle måten?
Jeg vil si at det avhenger helt klart av hvor du befinner deg å hvor du skal :redface

Selv har jeg enda ikke hatt behov for en egen gps enhet, men er godt mulig dette behovet blir langt større etter sommerens tur. Slik som jeg kjører sykkel i dag, stort sett i norge.... Finnes det ikke behov for egen gps enhet (mener jeg) selv om det kommer fram mange fine argumenter i denne posten :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av AJ »

Det var først i fjor jeg brukte GPS aktivt på lengre turer, bla. langs vestkysten av Sverige til Langeland i Danmark. Ingen vanskelig kjørerute, som vi fint hadde greid å kjøre (uten å rote oss bort...) uten GPS.
Fordelen med GPS'en var åpenbar i tettbebygde områder (les: mellomstore og større byer) hvor enheten geleidet oss kjapt og bestemt på skjerm og på øret hvilke filer vi skulle ligge i og varsling om avkjøringer, rundkjøringsutganger osv.
Veldig fornøyd med denne veivisningen der det er tett trafikk og mange veivalg.

Men jeg synes samtidig det er lurt å ta en kikk på vanlige kart, være seg på PV, nettbrett eller papir. Nettopp for å se kjøreruta i litt større format for å bedre huske hvor man har vært.
Det kan jeg nemlig ikke si at jeg gjorde etter hver dagsetappe på Italia-turen vår i 2013 da vi kjørte flere i følge uten GPS på egen sykkel. Da ble det (dessverre...) til at vi fulgte og stolte på ledersykkelen i kjørefølget. Noe som funket helt fint med tanke på å nå destinasjonene vi skulle til, men som altså "visket ut" mye av minnet om hvor vi kjørte på enkelte av dagsetappene.

Ved neste tur ned på Europakontinentet vil jeg garantert bruke GPS, men samtidig gjenoppleve reisen på kartet etter at man innlosjerer seg for kvelden. På den måten vil i hvert fall jeg huske langt bedre hvor jeg har kjørt.
Så for min del er en god kombinasjon av 'gammel' og ny kartteknologi det beste for en god turopplevelse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

Husker godt 80 tallet på MC turene til kontinentet. Tankbag med papirkart som jeg myste på til stadighet, der man suste avgårde på autobahn :D

Jeg hadde også på forhånd laget en liste med nummer på alle avkjørslene slik at jeg ikke skulle kjøre forbi riktig avkjørsel :lol

Dette fungerte flott, men da hadde vi jo ikke andre valg.

I dag derimot, synes jeg det er fint å kunne droppe tankbagen som jeg synes er i veien. På forhånd ser jeg på ruten med et papirkart. Litt koselig det, men jeg legger alltid ruten inn på GPS'en før jeg kjører.

Teknologien er gått fremover, og man kan nå nyte turen uten å bla i kart på tankbaggen.

Men jeg forstår de nostalgiske som skyr ny teknologi og dippedutter. På samme måten tar jeg det som en selvfølge at vi som liker teknologi og nye dippedutter også blir forstått :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar