Vi er helt enige der. Spørsmålet mitt var NÅR (i hvilken hastighet) er det endringen skjer, og ikke minst HVORFOR..? Det må da være en eller annen med doktorgrad i fysikk som kan forklare dette.AndreasB skrev:Nå vet jeg ikke om jeg misforstår det du skriver eller ikke, men here it goes:simpson skrev:Moro å lese at flere og flere ser "lyset" og finner ut det går helt fint, selv om mange har påstått det stikk motsatte selv.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Men tror kanskje ikke at du hadde lagt merke til det hvis vi ikke hadde diskutert dette her?
Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her? For min egen del har jeg tenkt at man f.eks ligger i 80 eller 100, og svinger du "riktig" vei da.. Ja, da kjører du ut, eller kjører rett i fronten på bilen som kommer imot.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Er vel en eller annen kraft som blir stor/kraftig nok, og når den gjør det så er den kraften sterkere enn noe anna? eller noe?SuperMorten skrev:Vi er helt enige der. Spørsmålet mitt var NÅR (i hvilken hastighet) er det endringen skjer, og ikke minst HVORFOR..? Det må da være en eller annen med doktorgrad i fysikk som kan forklare dette.AndreasB skrev:Nå vet jeg ikke om jeg misforstår det du skriver eller ikke, men here it goes:simpson skrev:Moro å lese at flere og flere ser "lyset" og finner ut det går helt fint, selv om mange har påstått det stikk motsatte selv.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Men tror kanskje ikke at du hadde lagt merke til det hvis vi ikke hadde diskutert dette her?
Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her? For min egen del har jeg tenkt at man f.eks ligger i 80 eller 100, og svinger du "riktig" vei da.. Ja, da kjører du ut, eller kjører rett i fronten på bilen som kommer imot.
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false; 

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Måtte jo spørre. Synes ikke spørsmålet mitt var verdt en ny tråd..GSF skrev:Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false;

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Den filmen EIER!!!!GSF skrev:Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false;






- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Som jeg skriver i et tidligere innlegg. Storkoser meg med sånne tråder :-) . Bare herlig med alle meningene og spørsmålene (som ingen egentlig klarer å svare påSuperMorten skrev:Måtte jo spørre. Synes ikke spørsmålet mitt var verdt en ny tråd..GSF skrev:Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre sidenRottenikken skrev:Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..

...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.ZZR-Erling skrev:Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre sidenRottenikken skrev:Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hvis du leser fra ca side 16 så ser du at det er tatt opp her og også påstått av enkelte du til og med kontrartyrer selv fra fra stillestående og oppoverAndreasB skrev:simpson skrev:SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her?

- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Last ned boka "Full kontroll" her: http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%2 ... %20res.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Les side 4-11. Så skjønner man (forhåpentligvis) litt mer om hva kontrastyring er.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ååh, nei det er jeg ikke enig i.. Man må ha en viss hastighetsimpson skrev:Hvis du leser fra ca side 16 så ser du at det er tatt opp her og også påstått av enkelte du til og med kontrartyrer selv fra fra stillestående og oppoverAndreasB skrev:simpson skrev:SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her?

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
..ja, vi er vel "uenige" der...jeg dytter hele svingen, og kaller det kontrastyring, hele veien. legger og legger og legger...serrusimpson skrev:Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.ZZR-Erling skrev:Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre sidenRottenikken skrev:Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Spamalert -> Enig.ZZR-Erling skrev:..ja, vi er vel "uenige" der...jeg dytter hele svingen, og kaller det kontrastyring, hele veien. legger og legger og legger...serrusimpson skrev:Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.ZZR-Erling skrev:Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre sidenRottenikken skrev:Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Selv om jeg ikke kjører noen 1098, så får jeg faktisk til å svinge jeg også :-)åAndreasB skrev:Spamalert -> Enig.ZZR-Erling skrev:..ja, vi er vel "uenige" der...jeg dytter hele svingen, og kaller det kontrastyring, hele veien. legger og legger og legger...serrusimpson skrev:Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.ZZR-Erling skrev:Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre sidenRottenikken skrev:Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Alle guruene har jo forklart at det er kun den lille dytten ved nedlegget og eventuelle tilsvarende dytter gjennom svingen som faktisk er kontrastyringen.
At enkelte har sin egen definisjon og mener de styrer kontra gjennom hele svingen fordi de holder ett visst press på holken for å balansere sykkelen har jo gjort at diskusjonen har gått gjennom en måneds tid vel snart
greit nok det, men ...
At enkelte har sin egen definisjon og mener de styrer kontra gjennom hele svingen fordi de holder ett visst press på holken for å balansere sykkelen har jo gjort at diskusjonen har gått gjennom en måneds tid vel snart

greit nok det, men ...
