Dexter's laboratory - klar for 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Re: Dexter's laboratory - Overhaling frambremser

Legg inn av Dexter »

Da jeg hadde "vårservice" og bytta bremseklosser foran la jeg merke til at den ene klossen var svært skjevt slitt. Uten å tenke mer på det ble klosser bytta og alt så ut til å være greit. Nå etter å ha kjørt litt viser det seg at ikke alt har vært som det skulle. I går da jeg vaska sykkelen satte jeg både depotstøtte foran og bak. Merka da at framhjulet ikke triller fritt. Bremsene subber litt mer enn jeg liker. Etter litt mekk, inviterer jeg 2000Touring innom for å hjelpe meg litt. Han har tross alt litt mer peiling på slikt enn meg. Da oppdaget vi at det er en metall-ting som har vært bøyd, og på en slik måte at bremseklossen skyves mot skiva. Den ble rettet ut og i dag ble den satt på igjen. Likevel ble ikke alt "bra nok", men bedre. Så da tok jeg turen på Bilrema, kjøpte kobberpasta, bremsesylinderfett og lagerfett. Her måtte det mer drastisk service til verks.

Alt ble nesten demontert. Jeg tok ikke ut bremsesylinderne, men pressa da så langt ut som jeg turte før jeg smurte dem. Litt bevegelse frem og tilbake på dem så var det som et-eller-anna-smurt-i-vaselin. så smurte jeg opp alt annet som skulle smøres med dertil passende smøremiddler. Nå er alt bedre, men det må nok en kjøretur til før jeg får et fullt inntrykk av resultatet. Uansett så må det har gjort noe, for nå er bremsene bedre, hardere (mindre fjærende på hendelen) og responsen kommer kjappere. Den ene kaliperen har slipeskader som antyder at noen før meg har hatt en eller annen form for feilmontering av noe.

Er greit å finne ut av slikt før man har reist på langtur og ting virkelig ryker!

Ingen bilder dessværre :orefk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Her er dagens rute. Laget med My Tracks på min eminente Android talartutt
http://maps.google.no/maps/ms?ie=UTF8&h ... 34589&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Turen var målet. Smia MC var en del av turen. Fin tur i stadig bedre vær. Bilder kommer etterhvert.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Så ut som en nydelig tur... Jeg var just ute på terrasen og knipset bilder av fruen og eldste mann som var ute og kastet snøballer på hverandre, så er en liten stund til jeg er å finne på veien..

Pluss, jeg savner deler fra tyskalnd som enna ikke har kommet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dexter skrev:-Så da tok jeg turen på Bilrema, kjøpte kobberpasta, bremsesylinderfett og lagerfett. Her måtte det mer drastisk service til verks.
Hm... de lærde strides om man skal bruke aluminiumspasta eller kobberpasta. Er kaliperne laget av aluminium skal man visstnok bruke alu.pasta...
Jeg gjorde det da jeg byttet klosser bakbremsa til TDM'en...
Bruker man kobberpasta mot alu. kan dette i verste fall føre til at deler brenner seg fast. Er jeg blitt fortalt. Om det stemmer vet jeg dog ikke...

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Dexter skrev:-Så da tok jeg turen på Bilrema, kjøpte kobberpasta, bremsesylinderfett og lagerfett. Her måtte det mer drastisk service til verks.
Hm... de lærde strides om man skal bruke aluminiumspasta eller kobberpasta. Er kaliperne laget av aluminium skal man visstnok bruke alu.pasta...
Jeg gjorde det da jeg byttet klosser bakbremsa til TDM'en...
Bruker man kobberpasta mot alu. kan dette i verste fall føre til at deler brenner seg fast. Er jeg blitt fortalt. Om det stemmer vet jeg dog ikke...
Kobberpastaen brukes ikke på kaliperen, men på stålbraketter som bremseklossene skal hvile mot. Er ikke store mengder det er snakk om heller...

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Dexter skrev:Her er dagens rute. Laget med My Tracks på min eminente Android talartutt
http://maps.google.no/maps/ms?ie=UTF8&h ... 34589&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Turen var målet. Smia MC var en del av turen. Fin tur i stadig bedre vær. Bilder kommer etterhvert.
Grei tur... Men den manøveren på smia..?
Dexter på smia 3.april-11.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Hahahaha... :lol

Bilder sier mer en tusen ord.. Godt observert rogg
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

rogg skrev:
Dexter skrev:Her er dagens rute. Laget med My Tracks på min eminente Android talartutt

Grei tur... Men den manøveren på smia..?
Dexter på smia 3.april-11.JPG
Det er faktisk bevegelsene mine mens jeg var inne på Smia :knegg
Jeg hadde jo telefonen i lomma og tracking på hele tiden. Rimelig nøyaktige greier d her ja :thumleft

Brukeravatar
Dexter

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av Dexter »

Her er noen bilder fra turen i går:

På smia kunne vi se "noens" truse hengende på stanga...
[album]1772[/album]

Roy (rogg) og fruen stilte med nystek kaffe og nytrekte vaffler, samt brød med pølser i.
[album]1773[/album]

Et par bilder fra turen
[album]1766[/album][album]1770[/album][album]1768[/album][album]1779[/album]

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Det ble en liten tur i går også :thumleft

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 8419afbb6a" onclick="window.open(this.href);return false;

Ble en liten stopp på kubikken i Drammen før vi kjørte hjem igjen.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Kveldstur i dag sammen med 2000Touring.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 17294&z=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Flott vær, temp og selskap. Stoppet på Biltema på Mjøndalen og gjett hvem som sto dær da?!

Gammelgutt! Det var godt å se han igjen. Praten gikk som om forrige gang var i går :prf Liten kaffestopp og fylling på Hokksund før vi vendte nesen hjem igjen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dexter skrev: Flott vær, temp og selskap. Stoppet på Biltema på Mjøndalen og gjett hvem som sto dær da?!

Gammelgutt! Det var godt å se han igjen. Praten gikk som om forrige gang var i går :prf Liten kaffestopp og fylling på Hokksund før vi vendte nesen hjem igjen.
Er ganske sikker på at jeg møtte Gammelgutt på E-18 i fint driv fra Kjelstad i Drammen i kveld ved 17:30 tiden, tror jeg det var.
Da var jeg i Drammen med bil på vei hjem igjen.
Skulle hente datter og hennes ting og kunne derfor ikke kjøre MC denne gangen...

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Dexter skrev: Flott vær, temp og selskap. Stoppet på Biltema på Mjøndalen og gjett hvem som sto dær da?!

Er ganske sikker på at jeg møtte Gammelgutt på E-18 i fint driv fra Kjelstad i Drammen i kveld ved 17:30 tiden, tror jeg det var.
Da var jeg i Drammen med bil på vei hjem igjen.
Skulle hente datter og hennes ting og kunne derfor ikke kjøre MC denne gangen...
Det kan antakeligvis stemme rimelig bra ja.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Har vært på Bilrema igjen...

Ønsker meg:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Oppbev ... -i-metall/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Oppbev ... ngsbakker/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... ktoyvogn1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Må jo nødvendigvis ha et sted å jobb, og ETT sted å ha verktøy og dill... nå er det litt tilfeldig hvor jeg finner ting, og så må jeg ligge på gulvet å skru på alt sammen...

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Det forrige innlegget ditt må du innlede med:

Kjære konemor, jeg ønsker meg:

.........

Svar