Da jeg hadde "vårservice" og bytta bremseklosser foran la jeg merke til at den ene klossen var svært skjevt slitt. Uten å tenke mer på det ble klosser bytta og alt så ut til å være greit. Nå etter å ha kjørt litt viser det seg at ikke alt har vært som det skulle. I går da jeg vaska sykkelen satte jeg både depotstøtte foran og bak. Merka da at framhjulet ikke triller fritt. Bremsene subber litt mer enn jeg liker. Etter litt mekk, inviterer jeg 2000Touring innom for å hjelpe meg litt. Han har tross alt litt mer peiling på slikt enn meg. Da oppdaget vi at det er en metall-ting som har vært bøyd, og på en slik måte at bremseklossen skyves mot skiva. Den ble rettet ut og i dag ble den satt på igjen. Likevel ble ikke alt "bra nok", men bedre. Så da tok jeg turen på Bilrema, kjøpte kobberpasta, bremsesylinderfett og lagerfett. Her måtte det mer drastisk service til verks.
Alt ble nesten demontert. Jeg tok ikke ut bremsesylinderne, men pressa da så langt ut som jeg turte før jeg smurte dem. Litt bevegelse frem og tilbake på dem så var det som et-eller-anna-smurt-i-vaselin. så smurte jeg opp alt annet som skulle smøres med dertil passende smøremiddler. Nå er alt bedre, men det må nok en kjøretur til før jeg får et fullt inntrykk av resultatet. Uansett så må det har gjort noe, for nå er bremsene bedre, hardere (mindre fjærende på hendelen) og responsen kommer kjappere. Den ene kaliperen har slipeskader som antyder at noen før meg har hatt en eller annen form for feilmontering av noe.
Er greit å finne ut av slikt før man har reist på langtur og ting virkelig ryker!
Ingen bilder dessværre