Det er metallhetter ja.McHans skrev: 19 mai 2019, 13:50 Hvordan ventilhetter har du? På sykkel anbefaler jeg metallhette med pakning i, ikke slik sort plasthette som mange har.

Det er metallhetter ja.McHans skrev: 19 mai 2019, 13:50 Hvordan ventilhetter har du? På sykkel anbefaler jeg metallhette med pakning i, ikke slik sort plasthette som mange har.
TakkRune75 skrev: 19 mai 2019, 14:43Bjerknez skrev: 19 mai 2019, 13:06 Jeg er veldig nøye med veldig mye. Spesielt når det kommer til renhold etc. men jeg fikk en liten lærepenge i dag når jeg sjekket luftrykket i framdekket for første gang i år. Jeg tenkte litt sånn at lufttrykket stort sett holder seg noenlunde og dessuten har jeg ikke hengt meg så mye opp i det heller.
Men jeg har på en måte merket at sykkelen overstyrer en del inn i svinger etc. Man må på en måte holde igjen litt. Jeg forbant dette med at jeg var rusten og ikke husket hvordan sykkelen oppførte seg i fjor etc.
men i dag kom jeg på at jeg hadde en digital luftmåler i skuffen som jeg fikk gratis fra ett sted jeg handlet på nett.
Når jeg målte lufttrykket i fremdekket så viste denne 1.6 bar. Det rette trykket skal være 2.5 bar. Heldigvis har jeg en batteridrevet Ryobi luftkompressor som klarte og fylle på luft til ønsket nivå. Jeg kontrollmålte etterpå med den digitale måleren og nå skal det være riktig.
Det skal sies at jeg også fylte luft i bakdekket her om dagen (før jeg kjørte over spikeren) og der var det kun 2.2 bar (det skal være 2.9 bar). Jeg fylte ikke i fremdekket fordi jeg ikke kom til med pistolen på bensinstasjonen.
Så til spørsmålet. Er det vanlig at trykket kan falle såpass i løpet av en sesong + 6 mnd. stillestand i kald (men tørr) garasje?
Ja.
Ja, jeg må definitivt bli flinkere til å sjekke dekktrykket. Det verste er at jeg «arvet» en slik batteridrevet trykkluftkompressor etter min far. Ikke noe dyre greier, men den gjør jobbenStian87 skrev: 19 mai 2019, 16:43 Ang dekkene dine ja, det er vanlig med noe trykkfall. Har ikke opplevd like mye som deg, men jeg sjekker ganske jevnlig med sykkelpumpa. Du burde jo hvert fall sjekke dekktrykk etter vinteren.
Edit: hva skal du med alle de mikrofiberklutene? Jeg har ti stk...
Ante meg at det var noe slik. Bruker som regel en til å tørke, en til å buffe av, som regel tre stk per gang, vasker de etter bruk og kaster de om de blir styggw. Felger og motor er jo varsket grundig på forhånd så er ikke mye skitt å snakke om (tørker de delene sist)Bjerknez skrev: 19 mai 2019, 17:50Ja, jeg må definitivt bli flinkere til å sjekke dekktrykket. Det verste er at jeg «arvet» en slik batteridrevet trykkluftkompressor etter min far. Ikke noe dyre greier, men den gjør jobbenStian87 skrev: 19 mai 2019, 16:43 Ang dekkene dine ja, det er vanlig med noe trykkfall. Har ikke opplevd like mye som deg, men jeg sjekker ganske jevnlig med sykkelpumpa. Du burde jo hvert fall sjekke dekktrykk etter vinteren.
Edit: hva skal du med alle de mikrofiberklutene? Jeg har ti stk...![]()
Angående mikrofiberkluter, så holder det nok med 10 stk. Ja. Men jeg trenger mikrofiberkluter i tre kategorier. Såkalt skittenkluter, allroundkluter og premimkluter. Jeg pleier å kjøpe. I store kvanta, da det blir billigere på sikt.
Finklutene bruker jeg helst kun på lakkerte flater og for det meste til å buffe av voks etc. Allroundklutene brukes til det meste over motoren som feks. Plastfornyer etc. Skittenkluter bruker jeg på felger, dekk, eksos og ellers rundt motor, samt for rentørk av vasket kjede. Disse kaster jeg som oftest etter hver gang.![]()
For å tørke sykkelen bruker jeg Metrovac Blaster Sidekick![]()
Pensler alltid med parafin på metall/felger/motor, vasker etter med svamp og tørker deretterBjerknez skrev: 19 mai 2019, 18:16 Felger blir ikke helt rene uten avtørk. Helst med parafin. Det blir nok ikke motor heller, men siden den stort sett er grå, så synes ikke skitten så godt. Derfor får også motoren en runde med parafin, pensel/børste og mikrofiber :)
Ahh... ikke snakk!Stian87 skrev: 20 mai 2019, 07:57 Smart den der for å komme til de verste stedene. Får jobben gjort med en microfiberhanske, men må sikkert gnikke litt mer![]()
Min største utfordring for tiden er det jævla pollenet. Selv om sykkelen min står i garasje blir den dekket av gul drit de få minuttene garasjen er oppe![]()
Hvis lufttrykket holder seg så velger jeg å kjøre med det dekket jeg har frem til jeg bytter til nye dekk i juli. Nye dekke ligger på vent hos Pitlanexyvind skrev: 20 mai 2019, 10:50 Har ikke vært så aktiv på forumet noen dager nå, så jeg hadde ikke fått med meg at du punkterte! Jeg har punktert to bakdekk på samme måte som deg, og plugget selv med Biltema-dekkrepkit begge gangene. Litt skummelt første gangen, som med så mye annet, men nå føler jeg i hvert fall at jeg mestrer det. Nå har jeg det alltid med meg når jeg legger ut på lengre turer. Et lite førstehjelpsskrin og dekkrepkit, begge fra Biltema, føler jeg er lurt å ha med når man kjører utenlands eller er på tur flere dager i strekk.
Jeg kjørte en stund med plugget bakdekk begge gangene, begge gangene på relativt nye dekk. Men følte meg ikke helt trygg, så jeg byttet også bakdekk begge gangene.
Mulig du har svart meg på dette før, men hva slags løftemeknisme er det på den forhjulsstanden din?Bjerknez skrev: 08 jun 2019, 07:01 Ingen grunn til å sove lenge på en lørdag når man skal vaske sykkel. Alt er gjort klart til vask. Nå må jeg bare drøye litt så ikke naboene blir grinete...
Bilde-1-5.jpg
I dag ..? Og så poster du det før folk flest har slått opp øynene og beroliget seg selv med at det er lørdag og fri..