..mulig det, så, definisjonen på kontrastyring, hvor nu den enn måtte fins hen, er altså det inputen man gjør i den "initsjierende fasen"? Greit det, samma det, men det her banasvinggreien og at man styrer fint uten "push-pull", ja det er jeg ikke med på i det hele tatt....man kan sikkert kjøre slik, men det er slappe greier spør du meg...jiiisus, man kjører da en motorsykkel ikke en fuckings moped!Duville skrev:Alle guruene har jo forklart at det er kun den lille dytten ved nedlegget og eventuelle tilsvarende dytter gjennom svingen som faktisk er kontrastyringen.
At enkelte har sin egen definisjon og mener de styrer kontra gjennom hele svingen fordi de holder ett visst press på holken for å balansere sykkelen har jo gjort at diskusjonen har gått gjennom en måneds tid vel snart![]()
greit nok det, men ...
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Du kan jo bruke begrepet kontrastyring akkurat som du vil.....selv om de fleste oppegående mener du tar feil.ZZR-Erling skrev:..mulig det, så, definisjonen på kontrastyring, hvor nu den enn måtte fins hen, er altså det inputen man gjør i den "initsjierende fasen"? Greit det, samma det, men det her banasvinggreien og at man styrer fint uten "push-pull", ja det er jeg ikke med på i det hele tatt....man kan sikkert kjøre slik, men det er slappe greier spør du meg...jiiisus, man kjører da en motorsykkel ikke en fuckings moped!Duville skrev:Alle guruene har jo forklart at det er kun den lille dytten ved nedlegget og eventuelle tilsvarende dytter gjennom svingen som faktisk er kontrastyringen.
At enkelte har sin egen definisjon og mener de styrer kontra gjennom hele svingen fordi de holder ett visst press på holken for å balansere sykkelen har jo gjort at diskusjonen har gått gjennom en måneds tid vel snart![]()
greit nok det, men ...
Du har rett i at du kan svinge uten å Kjøre Ducati, men fy å det hjelper

Jeg kjenner også at høyre holk presser i høyre svinger, men slipper å presse den mere for å svinge. Bare å holde igjen. Og akkurat det kommer av styregeometrien på min sykkel. Den svinger nesten av seg selv uten det du kaller push/pull.
Bruker kropp og vektforflytning ved sving. Husk at din sykkel veier 50 kg mer enn min og sammen med oppsettet gjør at det er to totalt foskjellige sykler å svinge med.
Men jeg tipper at du også har lest heftet fra NMCU, hvis ikke fikk du en link akkurat fra gsf.
Hadde alle lest den hadde ikke denne diskusjonen funnet sted. (les du også snikkern

Sist redigert av simpson den 20 sep 2012, 22:48, redigert 2 ganger totalt.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Neida, det går stort sett fint i 80-100 også, litt avhengig av radiusen selvfølgelig, men i de fleste svinger man kan forvente å finne i 80-90 soner går det fintAndreasB skrev:Nå vet jeg ikke om jeg misforstår det du skriver eller ikke, men here it goes:simpson skrev:Moro å lese at flere og flere ser "lyset" og finner ut det går helt fint, selv om mange har påstått det stikk motsatte selv.SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien"..Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Men tror kanskje ikke at du hadde lagt merke til det hvis vi ikke hadde diskutert dette her?
Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her? For min egen del har jeg tenkt at man f.eks ligger i 80 eller 100, og svinger du "riktig" vei da.. Ja, da kjører du ut, eller kjører rett i fronten på bilen som kommer imot.
Det har vel ingen vært uenig iZZR-Erling skrev: ......man kan sikkert kjøre slik, men det er slappe greier spør du meg...jiiisus, man kjører da en motorsykkel ikke en fuckings moped! .
Nå er jo ikke akkurat en Ducati 1098 spesielt lettsvingt da. Jeg kjører en god del med bike nr to her i garasjen, en GSXR1000K8, og presser omtrent like mye på holkene med den som på min, noe mindre er det nok, men klart kontrastyring for å få til smooothe svinger.simpson skrev:
Du kan jo bruke begrepet kontrastyring akkurat som du vil.....selv om de fleste oppegående mener du tar feil.ZZR-Erling skrev:..mulig det, så, definisjonen på kontrastyring, hvor nu den enn måtte fins hen, er altså det inputen man gjør i den "initsjierende fasen"? Greit det, samma det, men det her banasvinggreien og at man styrer fint uten "push-pull", ja det er jeg ikke med på i det hele tatt....man kan sikkert kjøre slik, men det er slappe greier spør du meg...jiiisus, man kjører da en motorsykkel ikke en fuckings moped!Duville skrev:Alle guruene har jo forklart at det er kun den lille dytten ved nedlegget og eventuelle tilsvarende dytter gjennom svingen som faktisk er kontrastyringen.
greit nok det, men ...
Du har rett i at du kan svinge uten å Kjøre Ducati, men fy å det hjelper![]()
Jeg kjenner også at høyre holk presser i høyre svinger, men slipper å presse den mere for å svinge. Bare å holde igjen. Og akkurat det kommer av styregeometrien på min sykkel. Den svinger nesten av seg selv uten det du kaller push/pull.
Bruker kropp og vektforflytning ved sving. Husk at din sykkel veier 50 kg mer enn min og sammen med oppsettet gjør at det er to totalt foskjellige sykler å svinge med.
Men jeg tipper at du også har lest heftet fra NMCU, hvis ikke fikk du en link akkurat fra gsf.
Hadde alle lest den hadde ikke denne diskusjonen funnet sted. (les du også snikkern)
ZZR-Erling skrev:Nå er jo ikke akkurat en Ducati 1098 spesielt lettsvingt da.simpson skrev:
greit nok det, men ...
Hadde alle lest den hadde ikke denne diskusjonen funnet sted. (les du også snikkern)

Lest tester. Roa seg nå..simpson skrev:ZZR-Erling skrev:Nå er jo ikke akkurat en Ducati 1098 spesielt lettsvingt da.simpson skrev:
greit nok det, men ...
Jaha, og hvordan i all verden kan du komme med denne totalt idiotiske påstanden? Kjørt mye Ducati du siden du mener dette? Vel, egentlig trenger du ikke å ha sittet på en for vite at du tar feil, bare lese litt om merket burde være nok.
- bshagen
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Den sykkelen som blir brukt i den videoen jeg postet noen sider tilbake, var en ZX-6R, som er en MEGET lettkjørt sykkel. Der viser de jo med et fast styre, altså som er helt uavhenging av framhjulet, at å styre kun ved kroppsvekt - lent over, og da LAAAANGT over, nesten ikke går. De prøver også med legge vekt på fothvilerne, med samme resultat. Jeg veit ikke jeg, men jeg syns det så veldig overbevisende ut.
bshagen skrev:Den sykkelen som blir brukt i den videoen jeg postet noen sider tilbake, var en ZX-6R, som er en MEGET lettkjørt sykkel. Der viser de jo med et fast styre, altså som er helt uavhenging av framhjulet, at å styre kun ved kroppsvekt - lent over, og da LAAAANGT over, nesten ikke går. De prøver også med legge vekt på fothvilerne, med samme resultat. Jeg veit ikke jeg, men jeg syns det så veldig overbevisende ut.
Jeg kjører zx11,den er ikke spesiellt lettsvingt. Og den går det å svinge uten kontrastyring,nå må dere høre,snåttonger

ikkebike.norwegianforum.net
- jhn
Det var vel ikke akkurat det som var stridens kjerne, man må bruke styret i tillegg vettubshagen skrev:Den sykkelen som blir brukt i den videoen jeg postet noen sider tilbake, var en ZX-6R, som er en MEGET lettkjørt sykkel. Der viser de jo med et fast styre, altså som er helt uavhenging av framhjulet, at å styre kun ved kroppsvekt - lent over, og da LAAAANGT over, nesten ikke går. De prøver også med legge vekt på fothvilerne, med samme resultat. Jeg veit ikke jeg, men jeg syns det så veldig overbevisende ut.
Drit i videon og les "full kontroll" isetden.bshagen skrev:Den sykkelen som blir brukt i den videoen jeg postet noen sider tilbake, var en ZX-6R, som er en MEGET lettkjørt sykkel. Der viser de jo med et fast styre, altså som er helt uavhenging av framhjulet, at å styre kun ved kroppsvekt - lent over, og da LAAAANGT over, nesten ikke går. De prøver også med legge vekt på fothvilerne, med samme resultat. Jeg veit ikke jeg, men jeg syns det så veldig overbevisende ut.
Da slipper du å bli forvirret av hva du ser på hvilken type sykler osv.
De forklarer veldig godt på norsk hva som skal til for å svinge og hva de forskjellige brgrepene betyr.
- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Nå holdt faktisk denne tråden på å dette ut av listen over nye innlegg, det kan vi jo ikke ha noe av

Fant forresten fasitsvaret i boken "Veiven til førerkorte - Motorsykkel"

Styrekommando (jepp de kaller det for det)
Ved kurvkjøring vil begynnelsen av svingen etableres ved styrekommando. Det vil si at du gir styret en impuls motsatt vei av den du skal svinge. Skal du kurve tl høyre gir du styret et "push" mot venstre. Motorsykkelen vil da legge seg mer over til høyre i forhold til hvor mye du dytter styret. Slik kan denne styreteknikken også brukes til å oppnå ganske skarp sving om nødvendig. For eksempel i forbindelse med en nødmanøver der det er om å gjøre å unngå et hinder. Denne styreteknikken kalles også kontrastyring eller pushteknikk.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Carpa skrev:![]()
Nå holdt faktisk denne tråden på å dette ut av listen over nye innlegg, det kan vi jo ikke ha noe av![]()
Fant forresten fasitsvaret i boken "Veiven til førerkorte - Motorsykkel"![]()
Styrekommando (jepp de kaller det for det)
Ved kurvkjøring vil begynnelsen av svingen etableres ved styrekommando. Det vil si at du gir styret en impuls motsatt vei av den du skal svinge. Skal du kurve tl høyre gir du styret et "push" mot venstre. Motorsykkelen vil da legge seg mer over til høyre i forhold til hvor mye du dytter styret. Slik kan denne styreteknikken også brukes til å oppnå ganske skarp sving om nødvendig. For eksempel i forbindelse med en nødmanøver der det er om å gjøre å unngå et hinder. Denne styreteknikken kalles også kontrastyring eller pushteknikk.
Endelig sett lyset ?

- jhn
Yess
Så langt var vel de fleste enige ... men, er dette nødvendig for å i det hele tatt kunne svinge? :-)å

Kontrastyring gjør kun en ting, får helling på sykkelen. Og alle forstår vel at man kan få helling på sykkelen på andre måter også.
Det er egentlig utrolig at man kan diskutere en så enkel og banal sak som å svinge med motorsykkel, og få så mange forskjellige meninger
Det er egentlig utrolig at man kan diskutere en så enkel og banal sak som å svinge med motorsykkel, og få så mange forskjellige meninger

- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Vel, ikke alle var enige i at det kun var i inngangen til svingen man ga denne styrekommandoenjhn skrev:YessSå langt var vel de fleste enige ... men, er dette nødvendig for å i det hele tatt kunne svinge? :-)å

Nei, mener at jeg svinger uten å kontrastyre. Jeg bruker banansvingteknikken....

Legger meg rolig og behersket litt over på siden og forhjulet peker rett frem, ikke ut av svingen, kontrer ikke altså... tror jeg

Men jeg har ikke så lang erfaring i høy hastighet, er vel først den siste dagen jeg hadde i kjøregårde og i en sving i ca 30 km kjente at jeg kunne legge sykkelen litt over til siden og at jeg hadde sentrifugalkraften på min side.
Edit: jeg har jo svingt slik før men har vært mye mer anspent i kroppen. Nå klarte jeg å slappe av og stole på sykkelens egenskaper og prøve ut med litt krappere svinger (er jo ikke helt amatør lenger... )
Sist redigert av Carpa den 21 sep 2012, 23:00, redigert 2 ganger totalt.
Blogg