Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Bare dunke litt liv i denne....

Jeg ser nå at Sony rx100 versjon 3 er kommet. Forskjellen på dette og versjon 2 er relativt liten. Og prisen forskjellen er nesten 2000,-

Rx100 derimot er kommet ned i hyggelige 3500,- er det verdt å gå opp 2000 for versjon 2 eller er versjon 1 mer en godt nok?

Noen med litt over gjennomsnittet peiling som har lyst å uttale seg?

Note 4
Plag RuneMc :lol Han har RX100 første utgave, og har såvidt jeg kan forstå brukbar peiling :thumleft
Jeg har forøvrig samme kameraet, og er kjempefornøyd. Ville ikke brukt 2000 ekstra på 2. utgave,
men å si at jeg har peiling er vel å overdrive noen smuler, eller ei halv brødskive :lol
Bjerknezèn har RX v.2, men han hører vi vel ikke på :-)å :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:
LordShaft skrev:Bare dunke litt liv i denne....

Jeg ser nå at Sony rx100 versjon 3 er kommet. Forskjellen på dette og versjon 2 er relativt liten. Og prisen forskjellen er nesten 2000,-

Rx100 derimot er kommet ned i hyggelige 3500,- er det verdt å gå opp 2000 for versjon 2 eller er versjon 1 mer en godt nok?

Noen med litt over gjennomsnittet peiling som har lyst å uttale seg?

Note 4
Det er kun veldig små forskjeller. Den største er vel at 2'ern har bevegelig skjerm. Velg 1'ern du :thumleft

:redface Bare å innrømme at jeg fortsatt kan ta grundig feil :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg kom fram til at de virkelig store forskjellene på versjon 1 og 2 er skjermen og bakkelys sensoren. Hvor mye dette har å si for mitt bruk vet jeg ikke.... men tipper at versjon 1 er mer enn godt nok

Note 4

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Noen som har ett forslag til ei telezoom i budgetklassen for actionfoto, (motocross), til Canon? Har APS-C format.

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

ZZR-Erling skrev:Noen som har ett forslag til ei telezoom i budgetklassen for actionfoto, (motocross), til Canon? Har APS-C format.

Hva med denne http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver ... 0000010547" onclick="window.open(this.href);return false;
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jepp, det er et veldig flott objektiv som hakhap linker til her.
Ikke veldig lyssterkt så det krever dagslys hvis du skal få lukkertid nok ved full zoom, men i solakinn og sterkt dagslys vil nok dette fungere utemerket ja.

Skal du ha noe kompromissløst så må du kjøpe det jeg hadde:
http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver ... 0000115510" onclick="window.open(this.href);return false;

Evt så kan du spare en del penger ved å kjøpe en fast 200mm som denne som faktisk skal være enda bedre optisk enn den over:
http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver ... 0000010508" onclick="window.open(this.href);return false;

Sistnevnte knuser det meste i 200mm klassen til en latterlig lav pris (i den sammenhengen vel og merke)

Men vet ikke hva du mener med budsett her....? :roll

Husk at L-objektivene i seg selv er sprutsikre og tåler litt regn og i tillegg så er dem skrudd sammen på en helt annen måte. De kjennetegnes med den røde stripen rundt frontelementet.
Husk også at dersom ikke du har et proffkamera så er det ikke sprutsikkert med tanke på koblingen mellom kamerahus og objektiv.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

hakhap skrev:
ZZR-Erling skrev:Noen som har ett forslag til ei telezoom i budgetklassen for actionfoto, (motocross), til Canon? Har APS-C format.

Hva med denne http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver ... 0000010547" onclick="window.open(this.href);return false;
m-m, den har jeg sikta meg nesten helt inn på. Godt forslag!

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:Jepp, det er et veldig flott objektiv som hakhap linker til her.
Ikke veldig lyssterkt så det krever dagslys hvis du skal få lukkertid nok ved full zoom, men i solakinn og sterkt dagslys vil nok dette fungere utemerket ja.

http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver ... 0000115510" onclick="window.open(this.href);return false;

Evt så kan du spare en del penger ved å kjøpe en fast 200mm som denne som faktisk skal være enda bedre optisk enn den over:
http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver ... 0000010508" onclick="window.open(this.href);return false;

Sistnevnte knuser det meste i 200mm klassen til en latterlig lav pris (i den sammenhengen vel og merke)

Husk at L-objektivene i seg selv er sprutsikre og tåler litt regn og i tillegg så er dem skrudd sammen på en helt annen måte. De kjennetegnes med den røde stripen rundt frontelementet.
Husk også at dersom ikke du har et proffkamera så er det ikke sprutsikkert med tanke på koblingen mellom kamerahus og objektiv.
Jupp..men 70-200 2,8 er hinsides mitt budget for dette her. 70-200 4,0L er vist ikke sprutsikre som de andre L'ene, mener jeg å ha lest, men det betyr lite synes jeg, for mitt kamera er ikke sprutsikkert, (500D).
Hva med IS på action, det er vel bortkastet?

Fast 200L gir nok bra bilder, men er lite fleksibel da. Gåzoom funker ikke alltid.

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

ZZR-Erling skrev:

Jupp..men 70-200 2,8 er hinsides mitt budget for dette her. 70-200 4,0L er vist ikke sprutsikre som de andre L'ene, mener jeg å ha lest, men det betyr lite synes jeg, for mitt kamera er ikke sprutsikkert, (500D).

Fast 200L gir nok bra bilder, men er lite fleksibel da. Gåzoom funker ikke alltid.

Hvis du tar bilde i dagslys trenger du ikke IS egentlig, men godt å ha hvis det er lit mindre lys. Den IS lar deg ta bilder ned mog 1/60 - 1/40 uten noe problemer (iaf på min 70-200 2.8 IS)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig et lite knippe bilder jeg har tatt med 70-200 f/2.8L USM IS II:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

IS'en på 70-200 USM IS f/2.8L II er såpass avansert at den faktisk fungerer på action fotografering også da den fungerer i den retningen du stiller den inn på.
Men som du sier er denne over ditt budsjett så det holder så da er jo den utelukket, hehe, noe jeg forøvrig skjønner godt.

Men objektivet hakhap linker til lenger opp er mer enn bra nok hvis du har lys nok :thumleft

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

hakhap skrev:
ZZR-Erling skrev:

Hvis du tar bilde i dagslys trenger du ikke IS egentlig, men godt å ha hvis det er lit mindre lys. Den IS lar deg ta bilder ned mog 1/60 - 1/40 uten noe problemer (iaf på min 70-200 2.8 IS)
Ja, MEN, dersom objektet er i stor bevegelse, teller neppe IS noen verdens ting?

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:Her er forøvrig et lite knippe bilder jeg har tatt med 70-200 f/2.8L USM IS II:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Fin de, men ser for meg mer 1/10 av prisen!

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Nå ble det litt stokking her men men.

Noen som har prøvd denne?
Tamron SP DI VC 70-300mm f/4-5.6 for Canon
http://www.japanphoto.no/tamron-sp-di-v ... -for-canon" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Okay... for 2.000,- så får du nok ikke noe som duger i den klassen er jeg redd. Vertfall ikek som JEG vil annbefale.

Disse superbillige superzoomene bør du ligge unna. Du vil bli skuffet. Been there done that...

Den Tamron'en er sikkert grei den (har ikke prøvd den) men ville nok gått opp litt og heller kjøpt meg det hakhap foreslår lenger opp. L-optikk er også veldig enkelt å selge igjen etterpå.

Ett godt råd er å ta en titt i bruktannonsene på foto.no:
https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/index.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;

Et profesjonelt fofoforum hvor alle fremstår med fullt navn og de fleste der er seriøse og har tatt godt vare på utstyret sitt.

Svar