Startet ca 10:45 hjemmefra med kurs for gamle Lierbakkene og Sylling i første omgang.
Nesten opp Lierbakkene var det nok et vårtegn - en bøling på ca 50 syklister i full fart nedover - mye gule treningsklær og bilene bak måtte værsågod vente...
Tenkte jeg fikk ta ekstra med bilder idag, ettersom jeg ikke tok noen igår - grunnet foto-batteri som lå igjen i laderen hjemme...

Første stopp i Lier - der man skuer utover eple-plantasjene og dalen mot Sylling


Fine tørre veier for det meste bortsett fra noen skyggefulle, fuktige svinger som jeg tok tilsvarende pent. Skal bli flott når man kan være helt sikker på at frosten er ute av bakken

Sylling er flott som alltid. Hadde det vært tunnel gjennom fjellet til Asker så hadde dette garantert blitt en meget attraktiv forstad til Oslo. Men kanskje like greit at det ikke er det. Det er endel nybygging allerede og stedet vil raskt miste sin sjarm om det blir blokker og handlesenter i kjent stil når kommunene kun ser på inntektsmuligheter og glemmer det estetiske.

Ut fra Sylling og mot Vikersund var jeg litt spent på forholdene, og bortsett fra noen litt kalde og fuktige svinger, så var mesteparten helt fin og tørr. Anbefaler å ta det rolig første gang du kjører her i sesongen, ettersom noen svinger har litt grus igjen etter vinteren. Stedvis også noe humpete, men langt fra som mye som ifjor.

Videre mot Vikersund er det mange flotte strender og utsiktspunkt underveis, pluss at man kjører jo omtrent hele tiden ved fjorden. Samtidig er det her vesentlig færre syklister og biler enn i mer sentrale strøk. Endel familier på sykkel i motsatt retning var det - tydeligvis de også lokket ut av det gode været.


Hytteplass med strand...

Veien med glimt av fjord

Fjorden med snødekte fjell (Norefjell?) i det fjerne

Veien går gjennom et gårdstun på gården her, kombinert med sving og smalt, så her lønner det seg å ta det veldig rolig noen meter her. Møtte en bil akkurat idet jeg passerte idag

I Vikersund tok jeg en tanking på UnoX'en, før jeg kjørte videre småveiene mot Åmot og Skotselv.
Et par smale broer krydret det visuelle


Skotselv har jeg igrunnen fått et ganske hyggelig inntrykk av - virker som et koselig sted å bo.
Heller ikke dumt at det går noen aldeles fine V-Strom veier her ! OK, så er det sikkert veier for GS og Explorer også!

R-sykler vil jeg kanskje ikke anbefale pga litt for mye telehiv, pluss at de morsomste veiene er de som går over til å bli grusvei.
Fine tørre veier i hele området (de med asfalt) men en god slump grus og sand som ligger igjen i mange svinger etter vinteren.
Det er et par veier som går mot Bingen og man kan for variasjonens skyld velge forskjellig og gjøre en liten rundtur av det. Videre vestover går det to stk veier. Nyseterveien som er en ren grusvei og Bingsveien som er en litt bedre grusvei - begge ender opp i Lampeland/Lyngdal. Jeg valgte å følge Bingsveien


Det var stedvis vått og merket at bakenden vandret litt fra side til side. Sikkert pga litt gjørme og/eller kanskje litt is som fortsatt var rett under sanden noen steder

På et strekk var det veiarbeide (stenges uke 11-13 stod det på skilt - sikkert bare hverdagene når gravemaskinene er i aksjon) - her var det tildels mye grov grus som ikke var komprimert, så igjen tok jeg det pent og valgte kurs med omhu så jeg ikke skulle ende på trynet. Jeg er for all del en amatør på grus...

Fant etterhvert ut at jeg hadde kjørt langt nok med tanke på at jeg skulle rekke rundt Eikeren, Hanekleiva og Svelvik også.... før middag... Tok en rast og slappet litt av med en iskaffe midt i skogen.
Her ser dere forresten den nye XR1100 hjelmen. Er blitt dyktig lei signalgul, samtidig som at jeg tror synlighet har en misjon, så ble hvit med litt svart denne gang. Veldig godt fornøyd med lufting og aller mest med duggfritt visir - mega bra!


En liten titt på bakhjulet og kjedet viser prisen for å kjøre på grus... alt blir drit møkkete etter noen meter


Stedvis lå snøen tett på veien og veien selv i skygge, så her kan det nok ha vært is rett under overflaten

Vel tilbake på asfalt igjen så tok jeg vestlige veier nedover mot Hokksund.
Usikker på om dette er Bingen Kapell ? (Håreveien rett etter å ha tatt av Sønjuveien)

Vel i Hokksund ble det nordover et lite stykke på motorveien før jeg tok av mot Vestfossen.
Et par mopedister med far som "beskytter" til sist på cruiser kjørte litt foran meg. Jeg holdt meg bak de for det er jo uansett mest 50 og 40 igjennom Vestfossen. Det gjorde ikke varebilen foran meg. Først forbi pappaen og litt etter de to ungdommene. Relativt uforsvarlig med små marginer grunnet møtende trafikk. Ungdommer og far svingte til venstre i Vestfossen sentrum noen hundre meter senere...
Nedover Eikeren var været like fint og den lå der nærmest blikkstille. Fine tørre veier, uten noe grus heller, så her er det mulig å kjøre litt mer dynamisk. Dog endel syklister ute på tur, så kjør fornuftig.
Foran meg var det etterhvert et følge med cruisere - tipper 5-6 stk - men jaggu var det igjen nesten en repetisjon av før Vestfossen. En bil som på død og liv skulle forbi... kjørte forbi et par i slengen mellom møtende biler og kom kanskje tilslutt forbi. Jeg tok heller en liten foto-stopp.


Eidfoss har et gammeldags utseende sentrum - slike skulle vi hatt flere av. Uendelig mye penere en grå betong.

Egentlig burdte jeg tatt en stopp her og noe is, vaffel eller lignende, men fant ut at tiden var for begrenset - vi familiefedre må jo hjem før middag

Bak meg ut fra Eidsfoss var det en hvit bil som kjørte rimelig tett. Syns det stod NRK på panseret hans... Uansett, den forsvant fort i speilet etterhvert

Igår var det forresten en østeuropeer som kjørte altfor tett på meg forbi Mjøndalen. Jeg ble etterhvert noe irritert, så gjorde bevegelse med venstre håndflate som om jeg dyttet støtfangeren hans bakover. Det funket! Plutselig sakket han av 100m (!) Se det, ikke verst! Muligens noe "biker respekt" ??
Videre Hanekleiva, morsom som alltid og ned mot Sande. Tok deretter mot Svelvik og hjem den veien. Nok foto for idag fant jeg ut, så ble bare kjøring hjemover.
På siste etappen forbi Gullaug i 50-sonen stod det 3 svarte Porscher i en busslomme rett før rundkjøringen hvor man kan ta mot Hyggen. Alle med røde prøveskilt. Førstemann smatt rett ut foran bilen som kjørte foran meg og andremann var på tur til å smette ut før meg - men jeg ga han et par tut istedet. Disse gutta hadde tydeligvis ikke hørt om vikeplikt. De tok samme veien som meg mot Hyggen, så jeg så mitt snitt til å passere Porsche nr 1 som lå mellom to biler foran meg på en liten rett strekning. Det tok selvfølgelig ikke lenge før de 3 Porschene hadde gjort ditto forbikjøringer, og tok opp jakten på meg. (Kan det være fordi jeg ga idiot-tegnet til han ene...) Men jeg klarte nå å holde dem i speilet - egentlig var de ute av speilet et langt stykke, men jeg måtte saktne for ei gammel dame som kjørte 60 i 80 sonen... ikke mulig å kjøre forbi pga sving og null oversikt. Jeg svingte av i Hyggen opp mot Røyken, mens gutta med mer penger enn vett fortsatte sydover...
Det er jo ganske morsomt da - at på litt svingete vei så kan en 67-hesters sykkel matche en Porsche med endel hundre gamp! På rett strekning kunne de sikkert tatt meg lett som bare det, men det krever nå heller ikke mer kunnskap enn å tråkke en pedal i bånn.
Nei, MC er og blir både mer utfordrende og mer morsomt enn "bur" - nesten uansett.

Alle var enige om at det hadde vært en fin tur!
