Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

En liten digresjon, kan man si, om dagens opplevelse. Som gjerne fort kan bli gjenstand for debatt. Men det får stå sin prøve...
Ingen stor sak annet enn at jeg bestemte meg for å stikke innom Vinmonopolet for å bunkre et par kanner vin.

Parkert utenfor Polet med godt sikt til inngangspartiet og dermed også antall mennesker på vei inn og ut av lokalet.
Så en person gå ut - med munnbind på - og ventet litt til for å se om det kom noen som skulle inn og om det var flere på vei ut.
Det så ikke slik ut, så da gikk jeg mot inngangsdøren, stoppet og kikket inn gjennom den doble døren, som ga god sikt inn i butikklpokalet.
Ingen kunder å se, så jeg gikk inn, spritet hendene og så at det kun var to ansatte i butikken opptatt med å fylle varer i hyllene.
Jeg fant det jeg skulle ha og stilte meg opp ved kassen og hørte en av de travle kvinnelige ansatte rope muntert at "Jeg kommer straks!". Uten munnbind. Den andre kvinnelige ansatte hadde heller ikke munnbind.

Kjøpesummen ble registrert og jeg betalte ved å holde kortet sideveis mot betalingsterminalen, slik vi er "opplært" til i disse tider og tastet deretter inn de fire nødvendige tallene, siden kjøpesummen oversteg automatikken.
Så fikk jeg standardspørsmålet "Trenger du pose?" og "Kvittering?" hvorpå jeg takket høflig nei til begge.
Så et muntert og smilende "God dag videre" fra den ansatte, som straks korrigerte seg selv med "Ja, det er vel god ettermiddag nå" mens hun lo litt da jeg forlot lokalet med et blidt "Ha det!" kl. 16:30 i ettermiddag. Uten munnbind... ;) .

Ja, det er akkurat slik jeg gjerne vil ha det og i kveld var dette helt uproblematisk, selvfølgelig, siden jeg var alene i butikken.
Men det fine er, synes jeg, at de ansatte på dette Polet aldri har brukte munnbind, de gangene jeg har vært å handlet min rødvin der.
Selv ikke når det er tilløp til at et par kunder må vente utenfor siden de høflig og bestemt viser kundene hånda =; pga. av antallbegrensningen i lokalet. Noe som respekterer. Og det er selvfølgelig veldig bra.

Så på dette polet praktiserer de det gode tillitsforholdet mellom kunder og ansatte, noe jeg setter stor pris på.
Legger til helt til slutt at dette Polet ligger i et nytt forretningsbygg med et par andre butikker, men har egen inngang fra gateplanet .
Altså ikke i et kjøpesenter. En god løsning, slik jeg ser det, med tanke på dagens situasjon hvor det absolutt har mye for seg med god oversikt over kunder som går inn og ut av lokalet.

Ble et langt innlegg, dette. Men jeg fikk lyst til å dele det jeg i dag altså opplevde som en god og hyggelig opplevelse hvor de ansatte ikke lot koronasituasjonen få å dominere slik jeg synes den gjør altfor mange steder i dag.
Som f.eks. på den lokale bensinstasjonen hvor det det en tusjskrevet plakat tydelig forteller at det er "Påbudt med munnbind!" utenfor inngangsdøren...

Brukeravatar
pekle
Motorsykkelen din: No FUD

Legg inn av pekle »

Støttes.

Har fram til denne uka unngått munnbind ved f.eks å gå på butikken før jobb (f.eks kvart over 7), da det stort sett har vært 1 (meg) eller kanskje 2 kunder og et par ansatte som stabler litt varer og slikt i en ganske stor butikk. Men i går morges hadde det tydeligvis blitt "påbudt" i hele butikkens åpningstid. Så nå er det egentlig ikke noe poeng i å spre handlingen utover, så da kan jeg like godt gå dit midt på dagen sammen med masse andre - vel, i alle fram til portforbudet...

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Enig med deg ang munnbind.
Jeg ser også ytterst få butikkansatte og andre servicefolk som bruker munnbind.
Selv har jeg ikke brukt i det hele tatt, men om det kommer et større utbrudd lokalt skal jeg selvsagt vurdere munnbind.
Avstand til andre folk har kommet mer eller mindre av seg selv, det samme med spriting av hendene.
Men å løfte albuen mot et annet menneske for å hilse kommer jeg aldri til å gjøre,
man løfter albuen spontant hvis man føler seg truet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 03 feb 2021, 18:23 Men å løfte albuen mot et annet menneske for å hilse kommer jeg aldri til å gjøre,
man løfter albuen spontant hvis man føler seg truet.
Ja, når du sier det så er det jo nettopp slik, at man løfter albuen nettopp for å forsvare seg mot noe, og ikke for å hilse på noen.

APettersen
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av APettersen »

Har blitt pålagt å bruke munnbind selv, av arbeidsgiver. Ble en innstramming etter at Follo, og senere deler av Østfold kom på kartet. Er arbeid innenfor service/kundebehandling dette. I stort lokale "godkjent" for over 80 personer ad gangen. Er ikke i nærheten av 80 personer noen gang, i løpet av åpningstiden. Vi har gått med munnbind i straks 14 dager nå. Det plukkes av om man er alene på lageret, som også består av fryserom og kjølelager (= håpløst med kombinasjonen munnbind og briller). Skal vel ikke klage, ettersom man har styrt klar av alt som heter nedstenging og permisjoner. Dog virker det noe overilt å vele rundt omkring reolene og sjaue varer - mutters alene - med et munnbind som effektivt hindrer ventilasjonen..

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.

Angående å hilse vedrøende og løfte albue så må jeg inrømme at jeg fliret godt. For et fantastisk flott land vi bor i som ser dette som et problem :lol

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Og hvis man synes det er flaut å gå med munnbind, må man bare huske at med munnbind er det ikke mange som kjenner deg igjen uansett...

Brukeravatar
KåreDump
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.

Angående å hilse vedrøende og løfte albue så må jeg inrømme at jeg fliret godt. For et fantastisk flott land vi bor i som ser dette som et problem :lol
:thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

SilverSmurfer
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Munnbind vil uansett ikke redde verden mot dette viruset, men det vil definitvit være med på og hindre smittefaren. Jeg mener det er uansvarlig og kutte ut munnbindet i disse tider. Så få andre gjøre som dem vil. Jeg vil vertfall ikke være den som er med på og spre smitte.

Og etter det jeg har forstått er munnbind fantastisk effektive, dersom alle brukte munnbind hele tiden så hadde effektiviteten vert like høy som vi kan forvente fra vaksiner.

Men inntil videre så tilsier heldigvis ikke situasjonen der jeg bor at det skal være behov for å bruke munnbind hver eneste dag, men det kan fort forandre seg.

Så jeg bruker ikke munnbind i butikken lokalt, men jeg gjør det hver eneste gang jeg må reise ut av bygda. Og jeg har dem alltid med meg. Og jeg brukte det hver dag på butikken i to uker forrige gang vi hadde et smittetilfelle lokalt.

Brukeravatar
pekle

Legg inn av pekle »

Det handler ikke om at det er veldig problematisk med munnbind i seg selv når det gir mening. Det handler om at dersom man gjør de tiltakene som har funket fint i 10 måneder (distanse, spriting, gå på butikken når det ikke er noen andre der), så blir man likevel pålagt enda flere tiltak som gitt de foregående tiltakene ikke gir noen mening/ekstra beskyttelse. Jeg ser ikke poenget med meningsløse ting.

For meg er det mer behagelig å gå tidlig på butikken enn å bruke munnbind, og fram til nå hadde jeg valget. Det valget har Rema tatt bort.

Slik fjernes steg for steg friheter vi tok for gitt.

Brukeravatar
pekle

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 04 feb 2021, 10:45
Og etter det jeg har forstått er munnbind fantastisk effektive, dersom alle brukte munnbind hele tiden så hadde effektiviteten vert like høy som vi kan forvente fra vaksiner.
Nei, munnbind har lite til middels effekt: https://www.nrk.no/norge/ny-fhi-rapport ... 1.15356400

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 07:16 Jeg bruker munnbind hver gang jeg skal inn i en butikk. jeg ser ikke problemet. Er enkelte av oss så forfengelige at man ikke tør ta det på? Har men ikke råd til munnbind? Er man redd for å bli tatt som en raner med munnbind?

Her bommet du totalt i forhold til det jeg skrev, Bjerknez.
Jeg tar ikke stilling til for eller i mot munnbind og forfengelighetsproblemer eller utgifter knyttet til munnbindbruk.
Du skriver "jeg ser ikke problemet" med bruk av munnbind. Hvor i innlegget mitt nevner jeg at munnbindbruk er et problem?
Det jeg beskriver er en god opplevelse av en normalsituasjon som de ansatte bidrar til, som jeg beskrev i det forrige innlegget, og som jeg tror vi alle ser veldig fram til.
Og slike opplevelser er i hvert fall for meg et gode i disse tider.

Også kan jeg legge til at jeg konsekvent følger de viktigste rådene som fortsatt gjelder, nemlig å holde god avstand, sprite hendene, også der slike spritposter ikke er satt ut. Har alltid med meg en liten håndspritflaske i bilen og i lomma. Det samme med munnbind, som selvfølgelig brukes der det ikke er mulig å holde god nok avstand.
Men dette har jeg ikke gjort ofte. Og hvorfor ikke? Jo, fordi jeg helt bevisst oppsøker butikker og andre offentlige steder på tidspunkter jeg vet det er få mennesker på disse stedene.
På den måten legger jeg selv til rette for å ha en så normal tilværelse som mulig, noe jeg trives best med i disse tider. Det skal jeg ikke legge skjul på.
Også får jeg mange gode smil, som altså ikke er skjult av munnbind. Ikke minst fra imøtekommende blide butikkansatte.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 feb 2021, 11:11

Her bommet du totalt i forhold til det jeg skrev, Bjerknez.
Jeg tar ikke stilling til for eller i mot munnbind og forfengelighetsproblemer eller utgifter knyttet til munnbindbruk.
Du skriver "jeg ser ikke problemet" med bruk av munnbind. Hvor i innlegget mitt nevner jeg at munnbindbruk er et problem?
Det jeg beskriver er en god opplevelse av en normalsituasjon som de ansatte bidrar til, som jeg beskrev i det forrige innlegget, og som jeg tror vi alle ser veldig fram til.
Og slike opplevelser er i hvert fall for meg et gode i disse tider.

Også kan jeg legge til at jeg konsekvent følger de viktigste rådene som fortsatt gjelder, nemlig å holde god avstand, sprite hendene, også der slike spritposter ikke er satt ut. Har alltid med meg en liten håndspritflaske i bilen og i lomma. Det samme med munnbind, som selvfølgelig brukes der det ikke er mulig å holde god nok avstand.
Men dette har jeg ikke gjort ofte. Og hvorfor ikke? Jo, fordi jeg helt bevisst oppsøker butikker og andre offentlige steder på tidspunkter jeg vet det er få mennesker på disse stedene.
På den måten legger jeg selv til rette for å ha en så normal tilværelse som mulig, noe jeg trives best med i disse tider. Det skal jeg ikke legge skjul på.
Også får jeg mange gode smil, som altså ikke er skjult av munnbind. Ikke minst fra imøtekommende blide butikkansatte.
Har jeg sitert deg?

Når det er sagt, så mener jeg at selv om myndighetene sier at vi ikke MÅ bruke munnbind, så kan det jo allikevel være en positiv greie å ha det på seg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 11:28 Har jeg sitert deg?

Når det er sagt, så mener jeg at selv om myndighetene sier at vi ikke MÅ bruke munnbind, så kan det jo allikevel være en positiv greie å ha det på seg.
;)
Nei, det har du ikke.
Men det er ganske åpenbart hvilket innlegg du hadde i tankene og tok utgangspunkt i da du skrev innlegget ditt.
:knegg .

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det var et generelt innspill etter å ha lest alle trådene, samt ting jeg har lest i avisene. Det virker som om folk er mer redde for å se dumme ut enn å smitte andre.

Er vel ett fett hva myndighetene sier. Munnbind kan vel ikke akkurat gjøre ting værre?

Brukeravatar
pekle

Legg inn av pekle »

Neida, ikke engangshansker, visir eller portforbud heller. Hvorfor er grensa på akkurat munnbind? Virker noe arbitrært.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 04 feb 2021, 12:34 Neida, ikke engangshansker, visir eller portforbud heller. Hvorfor er grensa på akkurat munnbind? Virker noe arbitrært.
Ingen som nekter deg å gå med Visir og engangshansker hvis du føler for det.

Jo mer du beskytter deg jo bedre er det. Grensen går jo generelt ved bruk av munnbind. Om du har stått og telt mennesker på utsiden av butikken for så og smette inn når du tror det er tomt for å slippe munnbind, så er det jo litt rart synes jeg. Kan man ikke bare ta det på og gå inn?

MÅ man ha et påbud før man velger og bruke hodet?

Man kan jo gjerne diskutere hvor grensen skal gå, men la oss holde det enkelt. Ta på munnbind!

:)

Brukeravatar
oivindg
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 13:35 MÅ man ha et påbud før man velger og bruke hodet?

Man kan jo gjerne diskutere hvor grensen skal gå, men la oss holde det enkelt. Ta på munnbind!
Her jeg bor er anbefalingen å bruke munnbind hvis du ikke klarer å holde 1-2 meter avstand til andre. Litt klønete anbefaling, men uansett antall meter, så betyr det at det er helt greit å gå på butikken uten munnbind hvis det ikke er andre der. Da ser jeg ikke hvorfor vi skal ta på munnbind uansett?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 13:35

:)
Eller like enkelt; hold avstand, som helsetoppene fortsatt fastholder som det viktigste tiltaket.
De har faktisk også anbefalt å legge om handlerutinene til tider i åpningstiden hvor det erfaringsmessig er færre folk.
Veldig behagelig å handle på tider hvor man så og si har butikken for seg selv :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gjør som dere vil :thumleft

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 04 feb 2021, 12:34 Neida, ikke engangshansker, visir eller portforbud heller. Hvorfor er grensa på akkurat munnbind? Virker noe arbitrært.
Fordi munnbind er den enkleste og mest tilgjengelige og billige måten å begrense dråpesmitte. Dråpesmitte er verst. Berøring er mindre smittefarlig, og dine andre eksempler har langt større samfunnsmessige og individuelle negative konsekvenser. Dette er ikke arbitrært.

Brukeravatar
pekle

Legg inn av pekle »

*bending over*

Brukeravatar
pekle

Legg inn av pekle »

cannon skrev: 04 feb 2021, 13:54
Fordi munnbind er den enkleste og mest tilgjengelige og billige måten å begrense dråpesmitte. Dråpesmitte er verst. Berøring er mindre smittefarlig, og dine andre eksempler har langt større samfunnsmessige og individuelle negative konsekvenser. Dette er ikke arbitrært.
Her beveger man seg bort fra forutsetningene i eksemplene til AJ og meg, nemlig at man allerede holder avstand og dermed bruker en mer effektiv metode i første omgang.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Så når man har gjort det man skal er det ingen vits i å gjøre noe mer?

Som feks å gå med munnbind som dem fleste andre gjør og som man får kjøpt absolutt over alt?

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 04 feb 2021, 14:24
cannon skrev: 04 feb 2021, 13:54
Her beveger man seg bort fra forutsetningene i eksemplene til AJ og meg, nemlig at man allerede holder avstand og dermed bruker en mer effektiv metode i første omgang.
Har du vært ute blant folk i det siste? Vi "folk" er ikke flinke til å holde avstand, og uten munnbind må avstanden være større enn 2 meter. Det skjer ikke. Helt urealistisk, tenker jeg. Munnbind er en mild og enkel smittebegrenser.
Ta en titt i dagens Aftenposten s5 i dag. Vi er heldige med våre myndigheter.

Svar