De fleste har sikkert fått med seg at jeg muligens kommer til å bytte inn Cruiseren til neste år, og det har hele tiden vert to sykler som er aktuelle og det er Yamaha MT-09 og Triumph Street Triple R.
Foreløpig har jeg ikke engang prøvekjørt noen av dem, men håper på og få prøvekjørt en Triumph Street Triple før sesongens slutt. Så vidt meg bekjent så finnes det ikke mange MT09'er igjen her jeg bor da alle er utsolgt for i år.
Jeg har gjort meg noen simple tanker og gjort meg opp en mening om hva jeg synes om syklene ut fra litt synsing og prøvesitting (har kun prøvesittet Street Triple R) samt youtube videoer og diverse tester etc:
Så langt er det dødt løp. Mulig Street Triple R har et liiiiiite forsprang. Jeg vet ikke helt hvorfor men jeg føler det går mest på utseendet og opplevd kvalitet. Jeg føler Street Triple R virker mer påkostet og "riktig". På den annen side så har jeg sett flere youtube videoer hvor en Yamaha MT-09 knuser en R6 i Dragrace flere ganger på rad. Ikke for at dragrace er noe jeg kommer til å drive med, men det forteller meg litt om hva som bor i syklene.
Den største bekymringen min med Street Triple er hvordan den er å kjøre over tid i forhold til V-Star'en. Jada, jeg vet at jeg må inngå kompromisser her, men hvis jeg faktisk kan overleve på en Street Triple i 10 mil uten store problemer så er jeg fornøyd. Jada, mange har kjørt mye lenger enn det på Street Triple samt R-sykler etc. men poenget er ikke å kjøre til man får store illeluktende kjøttsår, men å faktisk oppleve turen på en positiv og spennende måte.
Så da lurer jo sikkert mange på hvorfor i h***** jeg vurderer å bytte ut V-Star'en, og svaret på det er at jeg rett og slett bare vil prøve noe nytt. Kanakje kommer jeg til å angre og kanskje kommer jeg ikke til å gjøre det... ingen vet. Uansett så blir jeg en erfaring rikere. En ting er vertfall sikkert, MC forhandlere er ikke like lette å ha med å gjøre som bilforhandlere. Her er det ikke noe kaffe og kake for å si det sån. Jeg føler jeg må mase meg til en ny sykkel og svarene jeg får er korte og føles litt avvikende. Null entusiasme altså...
Men nok om det...
Yamaha MT09 er som sagt også med i vurderingen og av det jeg har lest og sett så langt så har MT09 følgende fordeler overfor Street Triple R (min mening):
- Tilsynelatende mer power der man trenger det og der det føles morsomt. (Er jo en 850ccm)
- Man får en MT-09 Street Rally som er en del "stylet" for ca. 150.000,- (En Street Triple R koster ca. 10-20.000,- mer)
- Sittestillingen føler jeg er mer riktig for meg som er vant til cruiser. man sitter langt mer oppreist på en MT09.
Bortsett fra disse tre tingene, så vinner nok Street Triple på det meste tror jeg. Prisen er egentlig ikke voldsomt avgjørende, men er det 100% døst løp så vinner så klart den rimeligste. Derfor er det viktig at jeg får prøvekjørt en Street Triple R, for hvis jeg ikke føler jeg kan sitte på denne over lenger tid så blir den uansett valgt bort. Da står jeg igjen med MT09. Hvis heller ikke denne faller i smak etter en prøvekjøring, så vet jeg at jeg har valgt riktig sykkel fra første stund og dermed beholder jeg Cruiseren og eller oppgraderer til en V-Star 1900 om noen år.
Hvis ingen av disse to syklene imponerer meg så har jeg kun ett valg igjen og da må jeg ty til Ducati. Nærmere sagt Ducati Monster 796. Vi har også en utmerket Ducati forhandler her i Fredrikstad. Men liker jeg ikke sittestillingen på en Street Triple så liker jeg helt sikkert ikke sittestillingen poå en Monster 796 heller så argumentet for å velge en Monster føler jeg blir noe vagt...
Uansett, så tror jeg det blir mye PMS skriverier i vinter angående dette, men noe må man jo ha å gjøre når snøen laver ned også
