Uansett hvilket kjedesmøresystem man velger, være seg Scottoiler, Pro-Oiler, Cameleon oiler, Tutoro, Cobrra Nemo 2 ,Loobman eller evt. andre automatiske og semiautomatiske kjedesmørersystemer, så er fellesnevneren slangen som skal føre olje til drev og kjede.
Å feste denne slangen kan på de fleste sykler gjøre enkelt ved å bruke strips rundt svingarmen.
Men for oss som gjerne synes dette ser litt skjemmende ut må det til andre løsninger.
Jeg mener å ha funnet en som duger.
Da jeg nylig byttet sykkel tok jeg av Tutoro chainoileren på sykkelen jeg byttet inn og satte denne på den nye.
Før jeg gjorde det kjøpte jeg en ny plastslange i rett størrelse og lengde i en lokal gammeldags isenkrambutikk i stedet for gjenbruk av den gamle som fulgte med da jeg kjøpte Tutoro for 2-3 år siden.
Denne hadde en løsningen jeg ikke syntes var optimal ved at ståltråd var lagt inne i dler av denne. Dette for å gjøre den rigid og formbar, spesielt i forhold til plasseringen og og at best mulig skulle unngå vridning. En slik ståltråd inni slangen hvor oljen skal renne fritt og uhindret virket ikke særlig logisk.
Derfor ny slange hvor tilsvarende ståltråd ble tvinnet
rundt slangen den siste tredjedelen for å gjøre den formbar og stabil.
Dette har vist seg å fungere helt utmerket. Slangen er stabil under alle kjøreforhold. Men ikke alene pga. ståltrådtvinningen. Siden det er mye bevegelse i svingarmen/bakgaffelen må slangen også festes i tillegg. For å unngå stripsing rundt svingarmen valgte jeg istedet å bruke små selvklebende festebraketter i plast hvor oljeslangen festes med strips i braketten.
Dette viser seg å fungere helt fint. Og skulle disse løsne under marsjen har jeg ca. 100 til å ta av

.
På min forrige KTM festet jeg oljedysa rett foran bakdravet over nedre kjedegang slik at oljepåføringen skjedde oppå innsiden av kjedet rett før drevtann og kjede møttes.
Lur plassering, egentlig. Men ikke helt treffsikker siden oljedryppene kan havne mellom kjederullene og sånn sett øke oljeforbruket.
I tillegg blir det antakelig mer oljesprut enn om oljen påføres direkte på bakdrevet, slik bildet nedenfor viser.
Dvs. at oljepåføringsdysen ligger an mot bakdrevet så nær der tann og kjede møtes.
Jeg valgte å binde ståltråd rundt slangen helt i enden hvor jeg monterte selve dysen. Dermed kan denne også formes best mulig slik at den ligger stødig an mot bakdrevet der jeg velger å ha den plassert.
Så langt har dette fungert veldig bra.
Som en ekstra god festordning for slangen har jeg også stripset fast denne i festepunktene til nedre kjedebeskyttelse, denne trekantformede plastbilen foran bakdrevet i nedkant med to festeskruer. Litt kinkig å komme til, men så fort stripsene er på plass rundt slange og festepunkter er det bare å stramme til og skru fast.
Nerdestoff dette her, jeg vet

.
Men kanskje nyttig for noen som vurderer et kjedesmørersystem.
Jeg syns i hvertfall fortsatt at det er veldig greit med et slik system hvor man slipper å tenke på å smøre kjedet etter hver tur.
Også tror jeg fortsatt at det er fornuftig å holde kjedet kontinuerlig smurt med olje under kjøring - på samme måte som en kardang hele tiden smøres av olje...
Her et par bilder av montering på min nye KTM. Ingen modifiseringer elelr tilkoblinger til vakuum eller elektrisk system av noe slag - et rent mekanisk system som altså funker veldig bra:
Chainoiler.JPG
Chainoiler1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.