Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 22 apr 2018, 21:50 Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
Mengden olje justeres veldig greit med det lille justeringshjulet på oljebeholderen. Kastes det mye olje av på felgen og evt. andre steder på sykkelen bør selvfølgelig mengden justeres ned...
Hva som er rett innstilling for sykkelen man kjører er noe man må prøve og feile seg fram til.

Uansett synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på å smøre kjedet etter å ha vært på tur.

Dessuten tror jeg at kjede og drev i drift som påføres olje hele tiden er det beste. På samme måte som kjede og drev i en motor, som smøres av motoroljen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel »

AJ skrev: 22 apr 2018, 22:14
Grendel skrev: 22 apr 2018, 21:50 Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
Mengden olje justeres veldig greit med det lille justeringshjulet på oljebeholderen. Kastes det mye olje av på felgen og evt. andre steder på sykkelen bør selvfølgelig mengden justeres ned...
Hva som er rett innstilling for sykkelen man kjører er noe man må prøve og feile seg fram til.

Uansett synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på å smøre kjedet etter å ha vært på tur.

Dessuten tror jeg at kjede og drev i drift som påføres olje hele tiden er det beste. På samme måte som kjede og drev i en motor, som smøres av motoroljen.
Enig der.
Det er meget interessant opplegg.

Men, renser/vasker du kjedet av og til fortsatt?

Jeg fikk nytt fint kjede i fjor høst, og har jo lyst å ta vare på det.
I løpet av en hektisk uke er det lett å "ikke få tid" til å vaske og smøre kjedet.
Da vil jo en slik patent være veldig fin.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 22 apr 2018, 22:19
Men, renser/vasker du kjedet av og til fortsatt?

Jeg fikk nytt fint kjede i fjor høst, og har jo lyst å ta vare på det.
I løpet av en hektisk uke er det lett å "ikke få tid" til å vaske og smøre kjedet.
Da vil jo en slik patent være veldig fin.

8-)
På den forrige sykkelen gjorde jeg reint kjedet med god gammaldags parafin (ikke lampeolje) et par ganger i løpet av sesongen.
I år vil jeg se det an litt siden Tutorooljen også skal ha en rengjørende effekt - påstås det... .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 22 apr 2018, 15:16 For de som evt. er nysgjerrige på hvordan Tutoro smører så forteller kanskje dette bildet det meste:

Tutoro nozzle.JPG
Oljen renner ut i drevsporet og flyter deretter ned i ytre O-ring på kjedeleddet og pumpes/sprøyte videre derfra til hele kjedeleddet.
Egentlig kanskje genialt.
Er ikke meningen med disse O-ringene at kjedeleddet skal være tett/forseglet sånn at det ikke skal komme vann/smuss inn i kjedeleddet ? Kommer vel ikke olje inn i leddet heller da ? Leddene er jo ferdig smurt/fettet før kjedet blir montert sammen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 22 apr 2018, 22:29
Er ikke meningen med disse O-ringene at kjedeleddet skal være tett/forseglet sånn at det ikke skal komme vann/smuss inn i kjedeleddet ? Kommer vel ikke olje inn i leddet heller da ?
O/X-ringenes oppgave er vel å sørge for at det forseglede fettet i kjederullene ikke skal lekke. Ved å holde O/X-ringene myke og smidige med kjedespray eller kjedeolje så sørger dette for at disse ringene opprettholder egenskapene sine optimalt lengst mulig.
Kontinuerlig oljepåføring under kjøring vil (naturligvis...) hindre at ringene blir tørre med fare for at de kan sprekke og føre til lekkasjer som igjen fører til stive kjedeledd.

En annen god egenskap med jevnlig oljepåføring under kjøring er at kjedeledd og drev - metall mot metall - blir godt smurt under kjøring.
På samme måte som drivdetaljene i en kardang og kjede og drev i en motor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Bosted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa »

Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Du får ikke gjort noe feil om du går for D.I.D X-Ring VX520 og JT drev foran og bak.
RK kjeder er også bra.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE »

Jeg kjøpte nettopp DID X-ring kjede og JT drev til BMWen min på eBay. Drevene kom fra statene og kjeda fra UK, kom vel på rundt ei uke muligens? Tror alt gikk under tollgrensa og, så det var pluss :)

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Bosted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa »

Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kusa skrev: 25 apr 2018, 21:55 Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Jeg går ut fra at du ikke har brukermanualen til sykkelen siden du spør om disse tingene?
Det ser ut til at du kan laste ned manualen du trenger fra denne siden: http://mybikemanuals.com/kawasaki/kawas ... s-manuals/ . Tror manualen til din Kawasaki Ninja ZX6r 636 er den samme som gjelder for 2004 modellen du finner i linken.

Der bør det stå opplyst alt du trenger å vite om dimensjoner og hvordan du bytter kjede og drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

popeye
Innlegg: 48
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av popeye »

Sjekk på https://www.gearingcommander.com/
For meg ser det ut til at du skal ha 15 tenner fram og 43 bak. Kjedet skal ha 110 lenker.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Bosted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa »

AJ skrev: 25 apr 2018, 22:13
kusa skrev: 25 apr 2018, 21:55 Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Jeg går ut fra at du ikke har brukermanualen til sykkelen siden du spør om disse tingene?
Det ser ut til at du kan laste ned manualen du trenger fra denne siden: http://mybikemanuals.com/kawasaki/kawas ... s-manuals/ . Tror manualen til din Kawasaki Ninja ZX6r 636 er den samme som gjelder for 2004 modellen du finner i linken.

Der bør det stå opplyst alt du trenger å vite om dimensjoner og hvordan du bytter kjede og drev.
Takk. Har nå funnet ut dette! Et siste spørsmål er nå hvor jeg kan få gode bremseskiver? Xlmoto har bare bremseskiver til 2,5 tusen per stk (fremme) noe som er alt for dyrt spør du meg.. noen tips?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Prøv et søk på EBC motorcycle brakes
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Selv handler jeg en del herfra:
http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki/zx ... 36_c6f/06/

Gode priser, og de trekker fra engelsk moms i nettbutikken. De sender varene dagen etter bestilling, og så ligger de hos Tollen på Gardermoen i en liten ukes tid før de sendes videre til meg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 ...Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
X-ring skal være bedre fordi det gir lavere friksjon (fordi selve ringen er enklere å klemme sammen), og så kan de jo se som at ved O-ring så blir skitten liggende langs ytterkanten av ringen - noe som ikke skjer ved X-ring :scratch

Når det gjelder 520-kjede så bør du kjøpe det som sykkelen blir levert med. Har du 520 så bruker du det, ikke noe poeng i å gå for 525 eller 530 - dessuten kan du få trøbbel med plassen hvis du går for bredere kjede :sorry

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Automatiske kjedesmørere - monteringstips av oljeslange

Legg inn av AJ »

Uansett hvilket kjedesmøresystem man velger, være seg Scottoiler, Pro-Oiler, Cameleon oiler, Tutoro, Cobrra Nemo 2 ,Loobman eller evt. andre automatiske og semiautomatiske kjedesmørersystemer, så er fellesnevneren slangen som skal føre olje til drev og kjede.

Å feste denne slangen kan på de fleste sykler gjøre enkelt ved å bruke strips rundt svingarmen.
Men for oss som gjerne synes dette ser litt skjemmende ut må det til andre løsninger.
Jeg mener å ha funnet en som duger.

Da jeg nylig byttet sykkel tok jeg av Tutoro chainoileren på sykkelen jeg byttet inn og satte denne på den nye.
Før jeg gjorde det kjøpte jeg en ny plastslange i rett størrelse og lengde i en lokal gammeldags isenkrambutikk i stedet for gjenbruk av den gamle som fulgte med da jeg kjøpte Tutoro for 2-3 år siden.
Denne hadde en løsningen jeg ikke syntes var optimal ved at ståltråd var lagt inne i dler av denne. Dette for å gjøre den rigid og formbar, spesielt i forhold til plasseringen og og at best mulig skulle unngå vridning. En slik ståltråd inni slangen hvor oljen skal renne fritt og uhindret virket ikke særlig logisk.
Derfor ny slange hvor tilsvarende ståltråd ble tvinnet rundt slangen den siste tredjedelen for å gjøre den formbar og stabil.

Dette har vist seg å fungere helt utmerket. Slangen er stabil under alle kjøreforhold. Men ikke alene pga. ståltrådtvinningen. Siden det er mye bevegelse i svingarmen/bakgaffelen må slangen også festes i tillegg. For å unngå stripsing rundt svingarmen valgte jeg istedet å bruke små selvklebende festebraketter i plast hvor oljeslangen festes med strips i braketten.
Dette viser seg å fungere helt fint. Og skulle disse løsne under marsjen har jeg ca. 100 til å ta av ;) .

På min forrige KTM festet jeg oljedysa rett foran bakdravet over nedre kjedegang slik at oljepåføringen skjedde oppå innsiden av kjedet rett før drevtann og kjede møttes.
Lur plassering, egentlig. Men ikke helt treffsikker siden oljedryppene kan havne mellom kjederullene og sånn sett øke oljeforbruket.
I tillegg blir det antakelig mer oljesprut enn om oljen påføres direkte på bakdrevet, slik bildet nedenfor viser.
Dvs. at oljepåføringsdysen ligger an mot bakdrevet så nær der tann og kjede møtes.

Jeg valgte å binde ståltråd rundt slangen helt i enden hvor jeg monterte selve dysen. Dermed kan denne også formes best mulig slik at den ligger stødig an mot bakdrevet der jeg velger å ha den plassert.
Så langt har dette fungert veldig bra.
Som en ekstra god festordning for slangen har jeg også stripset fast denne i festepunktene til nedre kjedebeskyttelse, denne trekantformede plastbilen foran bakdrevet i nedkant med to festeskruer. Litt kinkig å komme til, men så fort stripsene er på plass rundt slange og festepunkter er det bare å stramme til og skru fast.

Nerdestoff dette her, jeg vet ;) .
Men kanskje nyttig for noen som vurderer et kjedesmørersystem.
Jeg syns i hvertfall fortsatt at det er veldig greit med et slik system hvor man slipper å tenke på å smøre kjedet etter hver tur.
Også tror jeg fortsatt at det er fornuftig å holde kjedet kontinuerlig smurt med olje under kjøring - på samme måte som en kardang hele tiden smøres av olje...

Her et par bilder av montering på min nye KTM. Ingen modifiseringer elelr tilkoblinger til vakuum eller elektrisk system av noe slag - et rent mekanisk system som altså funker veldig bra:
Chainoiler.JPG
Chainoiler1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Du har kanskje fikset dette?
Jeg anbefaler på kjøpe standard kjededimensjon til din sykkel. Jeg handler sånt fra wemoto.com. Legg inn sykkelen din så får du opp rett kjede/drevpakke. Svært god nettbutikk.
Jeg anbefaler x-ring, og velg kvalitet (som kanskje koster litt ekstra).
Jeg skiftet nettopp kjede/drev på cbr929rr. Kjørt drøyt 40.000 km. DID x-ring og JT ståldrev. Monterte samme pakke fra wemoto, og de leverte DID-kjede i rett lengde til min sykkel.
Skal du bytte selv så anbefaler jeg kjedeverktøy for DID-kjeder. Koster noe hundrelapper og varer livet ut.
Tips; ikke kutt det gamle kjedet med verktøyet, bruk heller vinkelsliper.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Bosted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa »

cannon skrev: 09 mai 2018, 08:27
kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Du har kanskje fikset dette?
Jeg anbefaler på kjøpe standard kjededimensjon til din sykkel. Jeg handler sånt fra wemoto.com. Legg inn sykkelen din så får du opp rett kjede/drevpakke. Svært god nettbutikk.
Jeg anbefaler x-ring, og velg kvalitet (som kanskje koster litt ekstra).
Jeg skiftet nettopp kjede/drev på cbr929rr. Kjørt drøyt 40.000 km. DID x-ring og JT ståldrev. Monterte samme pakke fra wemoto, og de leverte DID-kjede i rett lengde til min sykkel.
Skal du bytte selv så anbefaler jeg kjedeverktøy for DID-kjeder. Koster noe hundrelapper og varer livet ut.
Tips; ikke kutt det gamle kjedet med verktøyet, bruk heller vinkelsliper.
Takk for svar, har allerede byttet. Det viste seg at ingen tidligere eiere har byttet kjede og drev siden den var ny, så var ingen annen løsning enn å kappe kjedet. Det er ganske utrolig at dette har holdt nesten 35k km..
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

30 sider nå......... Kardang er best!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 11 mai 2018, 22:16 30 sider nå......... Kardang er best!
Jo, jo... det kan godt hende ;)
Men det er fortsatt slik at de aller fleste motorsykler har kjede. Til og med flere og flere, er det grunn til å tro.
Ikke at dette er særlig problematisk eller krevende, men det er alltids interessant, for å si det slik, å utveksle meninger og erfaringer om kjededrift og div. vedlikeholdsløsninger, på samme måte som f.eks å diskutere motorolje fra Biltema kontra andre anerkjente oljeprodusenter... :knegg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev: 11 mai 2018, 22:16 30 sider nå......... Kardang er best!
Jajaja......men kardang er jo ikke tema i tråden om kjede, drev, rens og kjedesmøring....... :vs
Kardangtråden er kanskje ikke opprettet? Er det på tide? Hva skal den handle om?
Kanskje du, ZZR-Erling, kan skrive et innlegg om hvordan man drever om en kardangsykkel, og hvordan man tilpasser lengden på svingarmen?
Eller kanskje en epistel om hva en kardangist gjør når vi med motorsykkel vasker, strammer og smører vårt elskede kjede???

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skogstrollet »

Etter å ha sjekket kjedet etter helgens eventyr, begynner jeg å skjønne hvorfor O-ringer blir ødelagt: on-road sprayen drar til seg altfor mye støv og dritt når jeg kjører på grus. Det kan umulig være bra for kjedet mitt.
Tenker av den grunn prøve ut off-road versjonen av Motul sin kjedespray, for å se hvis det fungerer. Noen tips/kommentar til dette?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Sand og grus er uansett hard kost for O-ring kjeder.

På crossere og enduromaskiner brukes vanligvis ikke O-ring, av nevnte grunn.
disse kjøres heller ikke langt mellom rens og smøring.
Kan spyles helt rene med høytrykkspyler og legges i gearolje etterpå for så å henges opp for å renne av seg.
eventuelt smøres med en teflonspray.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skogstrollet »

Ja, det er det helt klart. Prøver bare å finne en grei måte å begrense skaden på, uten å gi sykkelen min en ren enduro-behandling 😋
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

da anbefaler jeg en tur innom tidligere torshov bilrekvisita -nå Thansen.
https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851398/

Bilde

denne smører "greit" men blir ikke seig.

ennå bedre for "kombibruk" men ikke like lett å finne i butikkhyller:
https://www.putoline.com/en/catalogue/m ... lube/1828/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar