Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 29 jul 2019, 14:34
Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:24 Ikke akkurat rekordfart. Har tatt meg 3-4 år som S1000R eier og komme til denne holdningsendringen. :knegg
Hvis det er noen trøst, så kjørte jeg nakensykler, r-sykler og sportstourere fra 1969 til 1996 tror jeg det var, før jeg kjøpte mitt første "traktor-eksemplar". Det var forøvrig en Cagiva Elephant 900, dritartig sykkel, året rundt :thumleft

Så bare ta tida til hjelp du, så finner du ut av egne preferanser etter hvert som de endres med åra. For det gjør de :twothumbs:
Ja, det er jo det som er litt gøy... Man bygger sine egne erfaringer. Men etter hele fire år med S1000R så kan jeg uten problemer anbefale denne til andre. Det er ryggplagene og sittestillingen som gjør at jeg merker at turene blir litt mer slitsomme. Spesielt langturene og det er jo nettopp "sommerturen" som er årest høydepunkt.

Jeg har ingen problemer med å kjøre meg en tur på Høk eller på butikken med S1000R i mange år fremover. Men jeg merker at jeg kjører langt mindre når det kommer til slike småturer. Nesten ingenting faktisk. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:23
TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:



BMW K1200LT eller traktor er nok ikke en sykkel jeg kommer til å ende opp med, ever. Det blir for "gubbete" og sjeleløst synes jeg. Selv om jeg selvsagt ikke ser ned på folk som har slike sykler.

Men hvilke sykler ser du på som traktorer da? Jo helt klart GS, det mener jo jeg også, men mange ADV inspirerte sykler er faktisk noen råskinn med kjøreegenskaper, elektronikk og motorytelser som går de fleste gatesykler en høy gang.
Tror du kan bli positivt overasket over noen av disse, til og med S1000R kan risikere å måtte bite i gresset.
Men liker du ikke utseende så kan jeg forstå at du ikke tenker litt i de baner.
Men komfortmessig og mer lettkjørte sykler skal du lete lenge etter.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 jul 2019, 17:07
Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 14:23
TGR skrev: 29 jul 2019, 14:05
simpson skrev: 29 jul 2019, 14:00 Ja det må jeg si, en helt ny holdning fra deg gitt. :thumleft
Men du kan bli litt tørr i halsen hvis du svelger flere kameler nå.........
:lol

Et par år til nå, så er han klar for en BMW K1200LT. :twothumbs:


BMW K1200LT eller traktor er nok ikke en sykkel jeg kommer til å ende opp med, ever. Det blir for "gubbete" og sjeleløst synes jeg. Selv om jeg selvsagt ikke ser ned på folk som har slike sykler.

Men hvilke sykler ser du på som traktorer da? Jo helt klart GS, det mener jo jeg også, men mange ADV inspirerte sykler er faktisk noen råskinn med kjøreegenskaper, elektronikk og motorytelser som går de fleste gatesykler en høy gang.
Tror du kan bli positivt overasket over noen av disse, til og med S1000R kan risikere å måtte bite i gresset.
Men liker du ikke utseende så kan jeg forstå at du ikke tenker litt i de baner.
Men komfortmessig og mer lettkjørte sykler skal du lete lenge etter.
Jeg har hatt en haug av sykler med sjel. Også ofte referert til som Ducati :lol
Og så har jeg hatt 6 såkalte ADV-sykler, eller enduro som de ble kalt da jeg oppdaget den form for mc.
Jeg kan skrive under på at de er komfortable, med oppreist sittestilling og lang fjæringsvei, de er lettkjørte som mopeder, og de har bakkeklaring som tilsier at det bare er å bryte ned til det ikke er mer dekkflate å gå på.

Men altså, hva angår lettkjørt og komfortabel, så er jeg nå, etter å ha "oppdaget" LT, forbauset over at de er så billige i markedet, og at det er så få å se av dem langs veien. De byr på et komfortnivå jeg aldri har opplevd maken til, og de er enormt lettsvingte i motsetning til hva de ser ut som.

Så jeg vet ikke jeg, gubbesykkel og gubbesykkel fru Blom. Det er øyet som ser, forutinntatt av preferert image :prf
Så kan man jo diskutere sjel til man blir stuptrøtt :crazy:
For min del er det sjelfullt nok å sette meg på en maskin som maler som en katt, byr på ekstrem komfort, er lett og fin å kjøre, og som tar meg på lange dagsetapper uten at jeg plages noe særlig av det. Da snakker vi sjel. Man and machine. Turkompiser :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Traktorer for meg er GS, kTM Super Adventure, Multistrada, Triumph Explorer/Tiger og ellers alle høyreiste sykler med provisoriske vindskermer som man oftest ser med tåppbåks og sidevesker/kofferter. Det er mine preferanser selvsagt.

Spesielt GS synes jeg er skikkelig gubbete. Tenker da mest på at det florerer av dem, samtidig som dem er direkte stygge. Spesielt med sidevasker og tåppbåkser. Uten tvil gode sykler å kjøre. Det tviler jeg ikke på. Men det er ikke noe for meg. Jeg ser fordelene med god lagringsplass og komfort på tur, men vil jeg ha med halve huset på tur og sitte omtrent som i en bil, ja så tar jeg heller bilen.

Jeg vil ha en sykkel jeg ikke skjemmes over.

At andre liker traktorer er helt greit. Trivelige mennesker alle sammen okke som, og den berømte hvilken motorsykkel er best diskusjonen på en hyttetur over en pils er alltid like morsom. Oftest er det mindre krangling der også, enn det kan bli her i forumet. Pussig det der :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

At Ducati har sjel er jeg ikke i tvil om. Har jo hatt en del av de opp i gjennom. Men dessverre blir de mer sjeleløse med tiden.
Hva er sjel i en sykkel?
Vel først av av alt, det er ikke 13 på dusinet.
De kan ha sine lyter og lunefulle dager de er mer fornøyd enn andre dager. De brummer litt mer, har ikke silkemyk gange over hele linja og det krever at DU kjenner sykkelen før den blir fornøyd. Men kjenner du sykkelen og bruker den for det den er laget for så er det harmoni som varer livet ut. Hvis du ikke bryr deg om sånne ting er jo japser tingen, de går og går og krever lite og forventer lite.
Min forrige Ducati, 1098, prøvde å ta livet av deg hvis du ikke tok kommandoen og fortalte den hva den skulle gjøre. Ikke lettkjørt i forhold til japser, men for en kjøreglede når du lærte sykkelen å kjenne og brukte den for det den er lager for.
Nyere Ducatier er litt mere tilgivende og godtar mer unøyaktig kjøring.
Men de mister litt av sjelen etter min mening.
Men for meg er en hvis grad av sjel i sykkelen viktig noe som er en vesentlig del av grunnen til at BMW 800/GS ble byttet ut med Multistrada.
Men den er vesentlig mer kommersiell og sjeleløs sammenlignet med eldre Ducatier

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 19:05 Traktorer for meg er GS, kTM Super Adventure, Multistrada, Triumph Explorer/Tiger og ellers alle høyreiste sykler med provisoriske vindskermer som man oftest ser med tåppbåks og sidevesker/kofferter. Det er mine preferanser selvsagt.

Spesielt GS synes jeg er skikkelig gubbete. Tenker da mest på at det florerer av dem, samtidig som dem er direkte stygge. Spesielt med sidevasker og tåppbåkser. Uten tvil gode sykler å kjøre. Det tviler jeg ikke på. Men det er ikke noe for meg. Jeg ser fordelene med god lagringsplass og komfort på tur, men vil jeg ha med halve huset på tur og sitte omtrent som i en bil, ja så tar jeg heller bilen.

Jeg vil ha en sykkel jeg ikke skjemmes over.

At andre liker traktorer er helt greit. Trivelige mennesker alle sammen okke som, og den berømte hvilken motorsykkel er best diskusjonen på en hyttetur over en pils er alltid like morsom. Oftest er det mindre krangling der også, enn det kan bli her i forumet. Pussig det der :knegg
Vil tippe at din BMW vil måtte slite med en Multistrada når det gjelder prestanda. Det er ett par andre ADV som også ville ha hatt er par ord med i spiller :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 29 jul 2019, 19:14
Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 19:05 Traktorer for meg er GS, kTM Super Adventure, Multistrada, Triumph Explorer/Tiger og ellers alle høyreiste sykler med provisoriske vindskermer som man oftest ser med tåppbåks og sidevesker/kofferter. Det er mine preferanser selvsagt.

Spesielt GS synes jeg er skikkelig gubbete. Tenker da mest på at det florerer av dem, samtidig som dem er direkte stygge. Spesielt med sidevasker og tåppbåkser. Uten tvil gode sykler å kjøre. Det tviler jeg ikke på. Men det er ikke noe for meg. Jeg ser fordelene med god lagringsplass og komfort på tur, men vil jeg ha med halve huset på tur og sitte omtrent som i en bil, ja så tar jeg heller bilen.

Jeg vil ha en sykkel jeg ikke skjemmes over.

At andre liker traktorer er helt greit. Trivelige mennesker alle sammen okke som, og den berømte hvilken motorsykkel er best diskusjonen på en hyttetur over en pils er alltid like morsom. Oftest er det mindre krangling der også, enn det kan bli her i forumet. Pussig det der :knegg
Vil tippe at din BMW vil måtte slite med en Multistrada når det gjelder prestanda. Det er ett par andre ADV som også ville ha hatt er par ord med i spiller :thumleft
Helt klart. Men du snakker om fart og motor. Det er den som kjører sykkelen det kommer ann på. Og på norske landeveier spiller det liten trille om man kjører Multistrada eller MT07. Det er føreren det stort sett kommer ann på. På bane blir det selvsagt annerledes. Der er toppeffekt mer viktig, eller evt. Begge deler.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 jul 2019, 19:09 Min forrige Ducati, 1098, prøvde å ta livet av deg hvis du ikke tok kommandoen og fortalte den hva den skulle gjøre. Ikke lettkjørt i forhold til japser, men for en kjøreglede når du lærte sykkelen å kjenne og brukte den for det den er lager for.
Jeg har hatt en sånn en, sjelfull en, Ducati 851. Den krevde sitt, men leverte kjøreglede i bøtter og spann. Men som tursykkel for "eldre" herrer er den fullstendig uegnet. Egentlig dugde den kun til en eneste ting, og det bør man avstå fra på landevei i Norge :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Ringte en hyggelig selger til meg fra IF Forsikring i sted. Han lurte på om jeg var interresert i få et tilbud på forsikringer som totalkunde hos dem. Det kommer helt ann på hvor gode priser dere har på MC forsikring sa jeg. Der skal vi være blandt de bedra sa han...

Ok, sa jeg, gi meg pris på 2017 BMW S1000R, med full bonus, ingen førere under 24 år og parkering i egen garasje etc. Hva betaler du i dag da sa han. Bare kom med den beste prisen du kan gi du sa jeg...

Hmmm...tja... dette er jo en "sportsmodell" sier han men han sier også at som totalkunde og 20% rabatt kunne klemme prisen ned i 11.200 kroner.

Hvis du halverer prisen og vel så det, så er dere på Gjensidige sitt nivå sa jeg.

Det trodde han ikke noe på... Nei vel sa jeg... men hadde jeg løyet og prisen du ga meg var god så hadde jeg vel takket ja sa jeg...

Joa... men den prisen kunne han nok ikke matche. Men jeg kunne få med gratis Reiseforsikring på kjøpet sa han. Nå graver du eter vann i sahara sa jeg, mens jeg lo. Han sa han forsto det og måtte til slutt gi seg.

Men hyggelig at dem ringer vertfall da synes jeg. Synes det er helt greit. :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Subsea79 »

Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg lurer egentlig litt på det samme. Men jeg tror at luftkjølte motorer ikke er like "effektive" som andre motorer og dermed blir dem kanskje ikke like fort varme. Noen nevnte også at en av sylindrene kunne kutte ut hvis det ble for varmt etc. Men hvordan dette fungerer på R Nine T vet jeg neimen ikke.

Kan liksom ikke forestille meg at sykler som er laget i 2019 ikke klarer en tur på Trollstigen sommerstid uten å koke...?

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 30 jul 2019, 15:24
Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg lurer egentlig litt på det samme. Men jeg tror at luftkjølte motorer ikke er like "effektive" som andre motorer og dermed blir dem kanskje ikke like fort varme. Noen nevnte også at en av sylindrene kunne kutte ut hvis det ble for varmt etc. Men hvordan dette fungerer på R Nine T vet jeg neimen ikke.

Kan liksom ikke forestille meg at sykler som er laget i 2019 ikke klarer en tur på Trollstigen sommerstid uten å koke...?
Det er sant.
Ville være pussig om det ikke skulle gå på en ny sykkel.
Markede ville være betydelig redusert om dette var et problem i varmen.
Såg bare med skrekken på temp måleren på min hvor for den steg, og det var noe så inn i hampen varmt der jeg sto.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror rett og slett andre må komme med løsningssvaret her tror jeg. Mekkern!... hvor er du? :D

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av LarsE »

En vannkjølt motor er jo avhengig av vifta og kjølevannet for å holde seg kjølig, og er dermed også bygget rundt det. Dvs, at motoren er mer gjemt enn den ville vært på en luftkjølt motor, og som det nevnes så tynes gjerne en vannkjølt motor mer enn en luftkjølt. Boxermotoren sitter jo omtrent utenfor selv motorsykkelen og har dermed mye mer luftstrøm (gjennom kjøleribbene, som en vannkjølt motor heller ikke har) enn en "vanlig" motor.

Og så er det verdt å ta med en katalysators påvirkning på motoren. Hadde katalysator i potta som hang under motoren på Duken min, og hadde ett par ganger hvor den rett og slett ble overopphetet, selv med vifta i full vigør. Monterte anlegg uten katalysator og hadde aldri noe problem med det igjen.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av mekkern »

Jeg aner ikke hva Boxeren sier er max men jeg vet den tar «emergency shutdown» / stopper hvis den står i ro for lenge på tomgang.
Men nå er jo ikke motorsykler laget for å være stasjonærmotor.
Men de tåler jo å rusle rundt i ørkener på syke temp men da er de i bevegelse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av AJ »

Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg var i Italia med luftkjølte Moto Guzzi Stelvio i 2013 og havnet mer eller mindre tilfeldig i periodevis ganske så langsomtgående og stillestående trafikk i Milano. Mener å huske at tempmåleren på sykkelen viste tett opp mot 40 grader. Hva oljetempen i motoren var aner jeg ikke siden Stelvio ikke er utstyrt med oljetempmåler, ei heller indikator på oljetempen.

Det var aldri noen tegn til motorproblemer under disse forholdene. Dvs. ingen varmgangsproblemer så det sinnrike oljekjølingssystemet med spylerdyser for å holde temperaturen innafor, særlig i den fireventilers toppen på sylindrene, er nok mer enn nok dimensjonert for slike kjøreforhold.
Sykkelen er jo produsert der nede, så disse italienerne vet nok hva de holder på med...
Det samme gjelder nok germanerne og deres boxermotor, en motor de faktisk har holdt på å lage siden 1923...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av pekle »

Hovedgrunnen til at BMW innførte væskekjøling av toppene var for å kunne øke effekten utover 110hk og samtidig klare utslippskrav. R nine T-motoren har nok således nådd sitt toppunkt effektmessig dersom den samtidig skal være godkjent. Det finnes ettermarkedsløsninger som øker effekten også på den, men da er den nok ikke lovlig lenger. Den blir så klart varm, men samtidig går det flere hundre tusen BMW boxere på betydelig varmere breddegrader enn her. Men hovedgrunnen til vannkjøling er altså utslippskrav, ikke overoppheting.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av mekkern »

Hadde man bare kunnet driftet motorene som før så....
Merker stor forskjell på varmen fra motor og eksos ved overgang fra Euro3 til Euro4/5...
Denne varmen skal også fjærnes fra motoren og vil gi høyere snitttemp enn tidligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Stian87 »

Da har jeg prøvekjørt R nine T Urban GS, du kan lese om det her: https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t ... 50#p364650
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av biker7 »

Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Tror nok ikke dette er noe problem. Jeg har kjørt mye sammen med en som tidligere hadde 1200GS med den gamle motoren. Ja han har faktisk hatt 2 slike (2006 og 20011modell mener jeg). Har da bla. kjørt nedover i Europa på noen ganske så varme sommerdager, og da også litt kø/stillestående. Husker at dette da var et tema, og temperaturen på den luftavkjøllte boxeren, var da faktisk noe lavere enn på 4 og 3 sylindrete vannavkjølte motorer som jeg kjørte :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av FredrikE24 »

Toppene(og sylinderveggene) er oljekjølte, og sylindrene henger ut på siden(derav klengenavnet «oilheads» på disse BMWene(boxere fom. R1100 om jeg ikke tar feil. Siste «Airheads» ved R100 mener jeg på)). Samtidig som hvertfall R1200GS har oljekjøler. Ikke noe problem. Luftkjølte/oljekjølte sylindre bruker å ha tilstrekkelig med kjøleribber som skal sørge for at det kjøler godt nok. Har kjørt litt luftkjølt Jawa i sommer faktisk i god temp, der står sylindrene tett inntil hverandre, men plenty med kjøleribber i både topper og sylindre sørger for å kjøle tilstrekkelig. Har ikke opplevd en eneste gang noen sur totakt i varmen noe de gjerne blir når de blir ekstra varme..

Folk reiser jo jorda rundt på både oljekjølte BMWer og luftkjølte MotoGuzzier uten at varmen er noe problem.

En vannkjølt motor har så godt som ingen passiv luftkjøling utenom vannet som sirkulerer og som skal avkjøles via radiatoren. Lav sirkulasjon(Vannpumpe på tomgang) og dårlig med luftgjennomstrømning gjennom radiatorene gjøres at det akkumuleres mye varme i vann og blokk som ikke blir kjølt ned tilstrekkelig. Da er det kjekt med vifte.

En kompis kjører en luftkjølt V-Twin(ikke oljekjøling, heller ikke oljekjøling på topper), han har montert oljetemperaturføler, men det har vel aldri skjedd at olja har kokt om vi ikke har flådd E6en i 140(man nærmer seg snart toppfart) i mange mil i 25+ før oljetemperaturen er over hans komfortsone(den har dog aldri kokt). Det som pleier å skje i lav fart(putring i byen feks) er bensinkoking da gasserne sitter i V’en. Sylindrene har det greit nok, oljetemperaturen også.

Det er ikke noe å la seg bekymre over tror jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

I see...

Akkurat nå står bimmern i garasjen ferdig vasket og klar for salg. Nok en gang (akkurat som i fjor) ser jeg kjørelysten er avtagende når sommerturen er over. Lysten til å kjøre motorsykkel rundt her jeg bor er totalt fraværende. Det er nesten så jeg kunne leid meg en sykkel fire uker i året i steden for å kjøpe en... men det er jo litt "trist" det også...

Jeg vet at lysten trolig kommer tilbake neste sommer, men samtidig lurer jeg veldig på om jeg skal kjøpe meg ny motorsykkel i det hele tatt etter at Bimmern er solgt. Kanskje har jeg godt av et "hvileår" eller to. Jeg vet neimen ikke.

Ikke finner jeg noen stor glede i det å titte på nye potensielle motorsykler heller. Jeg tror nesten bare jeg får ta tiden til hjelp, legge hele greia på is og se hva som skjer. Jeg har uansett nok av andre prosjekter å ta tak i og kanskje jeg har godt av en ferie eller to uten motorsykkel også, samens med madammen. Det er en del år siden vi var på ferie sammen sist.

Kan godt være at når jeg først har solgt sykkelen at jeg finner svaret på hva jeg vil. Enten kommer jeg til å savne en motorsykkel ganske kjapt, eller så synes jeg det er greit at den er borte.

I dag valgte jeg feks. å ta el-sykkelen til min mor på jobb i steden for å kjøre motorsykkel. Bare DET sier jo en god del på hvor langt nede kjørelysten er for øyeblikket. Jeg synes faktisk det er ganske behagelig å sykle på jobb (med el-sykkel). Stille og rolig, pulsen øker omtrent ikke, man kan bevege seg over alt og man kan komme seg til steder man aldri før har vært. Alt fra små stier til snarveier man aldri trodde fantest.

Men men... det var vertfall tankene jeg hadde i skrivende stund. Dette skal uansett ikke leses med demprimerende mine, for det det så absolutt ikke. En ting er hvis man ikke KAN kjøpe motorsykkel grunnet økonomi, uro i heimen etc. men i mitt tillfelle er det altså kun snakk om at jeg er litt lei. Rett og slett.

Slik har det vært med alle hobbyer jeg har hatt de siste 20 årene. Jeg går "all in" og satser stort og blir veldig engasjert. Så går det noen få år og jeg blir lei og finner på noe annet.

Men jeg skal holde folket oppdatert :)

Duke944
Innlegg: 106
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Duke944 »

Kjenner meg igjen i beskrivelsen av å gå lei. Tilfeldigheter gjorde at jeg begynte å kjøre på grus med en lettere sykkel; den gangen en DRZ 400. Verden smilte, - en ny måte å kjøre sykkel på. Lange turer i skauen i rolig tempo. Flotte fjellturer på spanske geitestier. Jeg gidder ikke kjøre fort mer. Skjære skarpe svinger med kopier av roadracingjern. Nei; prøv du og: stå og kjøre på grusen, la sykkelen leve under deg, ny opplevelse og interessen og lysta innfinner seg igjen. Dette betyr nødvendigvis ikke full konvertering; du vil, som jeg, kanskje oppleve at asfalkjøring også blir annerledes og morsommere igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Mulig du har et poeng der altså. Men rundt her jeg bor er det ikke mange spennende muligheter vedrørende det med gruskjøring. Jeg er selvsagt også usikker på om svaret ligger der. Jeg har fortsatt glede av MC livet, men det er ytterst begrenset i forhold til hva det har vært tidligere.

De første 2-3 årene kunne jeg ikke fått kjørt nok. Brente av 20.000km. i året uten problemer og når høsten kom så ville jeg bare kjøre enda mer. Å sette bort sykkelen var trist og man ventet bare til snøen skulle smelte før man tok den frem igjen.

I dag er jeg ikke der overhodet.

Svar