Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20
Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.
Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg var i Italia med luftkjølte Moto Guzzi Stelvio i 2013 og havnet mer eller mindre tilfeldig i periodevis ganske så langsomtgående og stillestående trafikk i Milano. Mener å huske at tempmåleren på sykkelen viste tett opp mot 40 grader. Hva oljetempen i motoren var aner jeg ikke siden Stelvio ikke er utstyrt med oljetempmåler, ei heller indikator på oljetempen.
Det var aldri noen tegn til motorproblemer under disse forholdene. Dvs. ingen varmgangsproblemer så det sinnrike oljekjølingssystemet med spylerdyser for å holde temperaturen innafor, særlig i den fireventilers toppen på sylindrene, er nok mer enn nok dimensjonert for slike kjøreforhold.
Sykkelen er jo produsert der nede, så disse italienerne vet nok hva de holder på med...
Det samme gjelder nok germanerne og deres boxermotor, en motor de faktisk har holdt på å lage siden 1923...