Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av bikerdude73 »

Jompa skrev:Har du brukt medisin med rød trekant hver dag i årevis kan du vel ikke vente å få lov til å kjøre.
Synd uansett at det har gått som det har.
Men som Sprint sier kan det vel finnes medikamenter uten rød trekant som virker for deg ?

Jeg ønsker deg uansett lykke til, og husk at når du er på bunn er det bare begynnelsen på en ny opptur.
Jeg har prøvd andre medisiner uten hell. Leger vil jo helst skrive ut C-preparater istedenfor B-preparater.
Med andre ord Anti depressiva istedenfor medisiner som hjelper mot angst. Jeg har ikke problemer med depresjon. Mitt problem er angst.
Jeg står faktisk på Cipralex som er en slags lykkepille men som skal ha en virkning mot generell angst. Personlig så føler jeg ikke at den har noe virking annet enn
bivrikninger som for eks det at en legger på seg. Jeg har prøvd og være med og uten den medisinen men merker ikke forskjell.

Det finnes ingen medisiner som jeg vet eller har hørt om med god virkning mot angst som det ikke er en rød trekant på.

Det er null problem og gå på slike medisner så lenge en har hodet på rett plass ang hvordan det påvirker deg.
En drikker for eks aldri alkohol mens en går på slik medisin. Jeg er jo avholds så det går helt greit.
En stapper ikke i seg en haug slike piller for så og kjøre bil eller mc.

Jeg vet ikke om du står på noen medsiner i det hele tatt men Norge er et ganske medisinert land generelt sett. Helst altfor mye syns jeg.

Men så har jeg jo prøvd alle former for behandling som ble tilbydd. Det gjorde meg verre.

Jeg ba om medisiner og fikk det. 19 år uten noe form for uhell er kanskje litt flaks men mest rutine og gode egenskaper i trafikken.
En varselstrekant på den medisinen du bruker for og få et noenlunde greit liv betyr ikke automatisk at du er en pillemisbruker som aldri burde få kjøre noe mer enn en trøsykkel...!
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av bikerdude73 »

Har allerede sendt en pm til Fylkesmannen som ble nevnt tidligere men tror neppe det vil hjelpe. Spørs vel om den kommer gjennom spamfilteret hans. Det vil vise seg.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fremover da forskriftene er så ekstremt fastkjørte. Men jeg får prøve meg litt her og der. Se om det finnes noen som kan hjelpe.

Første blir vel og sette en sykkel for salgs. Super Tenere'en luftes nok så får vi se hva slags skambud folk kommer med nå på høsten.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av RuneMC »

Søk på medisinene dine i pubmed - mulig det har kommet nye/mer trafikkvennlige alternativ i løpet av den tiden.

Norge er absolutt ikke de første til å ta inn nye medisiner (vi er 100% med i et EU som er 100% opptatt av å beskytte egen legemiddelindustri). I og med at vi har et offentlig helsevesen, så er det også fokus på å bruke billigste medisin (ikke beste medisin).

Utover skolemedisin har du prøvet noe alternativt?
Akupunktur? Funker på hester. Hester vet ikke hva ordet placebo betyr, slik at det er en viss sannsynlighet for at det kan funke...
Homeopati? Endel useriøse, men finnes en og annen god innen det gamet også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av jongsanim »

Trist å lese, og det fikk både meg og min kone til å søke rundt på nett, og det ser ut til at reglene er blitt strammet inn i januar 2014.

Aner ikke om det er til hjelp men vi leser nå litt på denne siden:

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/d ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet jo ikke hvilken medisin du bruker, men syntes denne var interessant:

"Også en del andre medisiner enn de overnevnte omfattes av reglene. Det gjelder medisiner mot psykose (alvorlig sinnslidelse), ”gamle” depresjonsmedisiner (tricykliske antidepressiver), ”gamle” allergimedisiner som Vallergan, og noen epilepsimedisiner. Ved bruk av denne typen medisiner er det viktig å unngå bilkjøring inntil man er godt kjent med effekten av medisinen. Det betyr at man også må unngå bilkjøring i forbindelse med doseøkninger. Når sykdommen er stabil, og medisinen brukes i en fast daglig dosering innenfor anbefalte doseområder, anses kravene til førerkort å være oppfylt."

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av bikerdude73 »

jongsanim skrev:Trist å lese, og det fikk både meg og min kone til å søke rundt på nett, og det ser ut til at reglene er blitt strammet inn i januar 2014.

Aner ikke om det er til hjelp men vi leser nå litt på denne siden:

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/d ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet jo ikke hvilken medisin du bruker, men syntes denne var interessant:

"Også en del andre medisiner enn de overnevnte omfattes av reglene. Det gjelder medisiner mot psykose (alvorlig sinnslidelse), ”gamle” depresjonsmedisiner (tricykliske antidepressiver), ”gamle” allergimedisiner som Vallergan, og noen epilepsimedisiner. Ved bruk av denne typen medisiner er det viktig å unngå bilkjøring inntil man er godt kjent med effekten av medisinen. Det betyr at man også må unngå bilkjøring i forbindelse med doseøkninger. Når sykdommen er stabil, og medisinen brukes i en fast daglig dosering innenfor anbefalte doseområder, anses kravene til førerkort å være oppfylt."
Ja den er veldig interessant med tanke på at jeg har stått på samme medisinene og doser over så mange år. En skulle tro at jeg visst en del om hvordan de påvriker meg. Men setningen "innenfor anbefalte doseområder" ødelegger dette argumentet når en følger forskriftene blindt.
Legen min nevnte at han slet med og forstå at jeg med mine medsiner ikke fikk førerkort mens folk som står på 2x300mg morfin daglig får førerkort fordi det menes at de etterhvert venner seg til dosen og da er klar for og kjøre med morfin i blodet. Morfin er en god del verre en det jeg tar for og si det mildt..!
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av jongsanim »

Ifølge Helsedirektoratets nettsider kan du igjen søke om dispensasjon til tross for avslag tidligere, men du må komme med mer/ny informasjon. Og det ser ut til at det de -skal- vurdere er risiko mot behov, altså hvor stor risiko er det for at du er skyld i en situasjon og hvor stort behov har du får å kunne kjøre. Da må hele prosessen startes med ny søknad hos fylkesmannen.

http://www.fylkesmannen.no/Documents/Do ... anguage=nb" onclick="window.open(this.href);return false;

Punkt 3.1 er behovsvurdering, punkt 13 er om psykiske lidelser.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av jongsanim »

16.2:

" Hvis det foreligger tvil om hvilken virkning en medikamentdose har
på kjøreevnen, kan noen ganger måling av serumnivå gi verdifull tilleggsinformasjon
for å vurdere påvirkningsgraden og dermed mulig trafikkfare. "

Jeg leser dette som at en serumskonsentrasjonsprøve ikke er det avgjørelsen skal baseres på, men det skal kunne brukes som tillegg til den helhetelige vurderingen.

Si ifra om jeg skal gå og legge meg, men jeg plukker frem ting og tang som ser interessante ut, håper det er greit

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av bikerdude73 »

Helt greit for meg om du graver og leter litt.

Men ny søknad fra meg vil ikke hjelpe da de kun ser på medsinene mine og dosene. Jeg har lagt stor vekt på det og få frem hvor viktig det er for meg og være
mobil med egen bil pga angst og få kjøre MC da det jo er som terapi for meg.
Dette blir ikke vektlagt når dosene er for høye.

Før så stod det "kan gis disp ved spesielle tilfeller" Dette er nå forandret til " ikke under noen omstendigheter" på min angstmedisin.
Litt synd siden jeg jo er et unntak fra regelen slik jeg ser det.

Hvis de ikke går tilbake og gir meg en liten åpning slik det var før så får jeg nok ikke førerkort tilbake så lenge dosen min blir regnet som før høy/mye.

Det er mange som opplever det samme som meg. Aldri vært borti tull men må ha medisiner for angst, kroniske smerter eller lignd.
Regelverket strammes inn pga mange dødsulykker har misbruk av stoff, alkohol eller piller som medvirkende årsak til ulykken. Også mister de førerkortet. Jobben ryker kanskje hvis de må ha førerkort eller pendling blir for vansklig.
Helt vanlige ting som og hente og bringe barn utgår pga null førerkort.
Å miste førerkortet er ikke en liten ting. Det er en ekstrem ting som for mange rammer de fleste aspekter ved deres daglige liv.

Hvis ikke det blir brakt tilbake sunn fornuft så får nok ikke jeg og mange andre noe førerkort. Men heller kraftige problemer med hverdagen vår.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av mortenolb »

Kan ikke skjønne at de skal være så firkanta. Hadde jeg havnet i den situasjonen og var overbevist om at håpet var ute hadde jeg funnet en måte å stille krav til refusjon av utgifter på førerkort som er blitt fratatt. :P :p

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Kawagutten »

Uff ikke lett dette her.Tror du må gå gjennom fastlege eller psykolog for å få et godt skriv som du bruker til vedlegg i din søknad til fylkesmannen.Det er fastlegen som har informert fylkesmannen om dine medisiner og så kan han ikke forstå at det skulle være behov for å miste dispansjon til førerkort. :-k
PS:du får søke om TT kort sålenge,det kan du få gjennom fastlegen.

Kanskje finner du noe info å bruke her,se videre linker også.
http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/ ... seltrekant" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tv2.no/a/3984846" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Intruder »

Veldig trist å lese,håper det løser seg etterhvert.
Du får holde oss orientert,og føler vel det er folk her inne som kanskje kan hjelpe deg.Uansett er det ei trist greie,ante vel at du trivdes godt med MC-kompisene dine..
Stå på !! :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Hjallis »

Hva om du har krasjet med noen å du har ødelagt noen andres liv det er en grunn til att disse regla er stramma inn skal ikke mye kjemikalier i kroppen før du blir svekka.husk att livet ditt er annerledes nå en når du begynte med piller du har hus og motosykler nå motiver deg heller på å slutte med de pillene du tar

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av mortenolb »

Hjallis skrev:Hva om du har krasjet med noen å du har ødelagt noen andres liv det er en grunn til att disse regla er stramma inn skal ikke mye kjemikalier i kroppen før du blir svekka.husk att livet ditt er annerledes nå en når du begynte med piller du har hus og motosykler nå motiver deg heller på å slutte med de pillene du tar
Snakk om å ikke ha evne til å sette seg inn i andres situasjon.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Hjallis »

mortenolb skrev:
Hjallis skrev:Hva om du har krasjet med noen å du har ødelagt noen andres liv det er en grunn til att disse regla er stramma inn skal ikke mye kjemikalier i kroppen før du blir svekka.husk att livet ditt er annerledes nå en når du begynte med piller du har hus og motosykler nå motiver deg heller på å slutte med de pillene du tar
Snakk om å ikke ha evne til å sette seg inn i andres situasjon.
Hvis du syns det er helt ok å kjøre mc i pille rus så det kansje mere om deg da er det vel helt innafor att jeg kjører etter et par øl også.som sagt bikerdude har ett bede utgangspunkt/motivasjon for a slutte med tablettene som stopper han fra å gjøre det elsker nå en før

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Banditmannen »

Hjallis skrev:
mortenolb skrev:
Hjallis skrev:Hva om du har krasjet med noen å du har ødelagt noen andres liv det er en grunn til att disse regla er stramma inn skal ikke mye kjemikalier i kroppen før du blir svekka.husk att livet ditt er annerledes nå en når du begynte med piller du har hus og motosykler nå motiver deg heller på å slutte med de pillene du tar
Snakk om å ikke ha evne til å sette seg inn i andres situasjon.
Hvis du syns det er helt ok å kjøre mc i pille rus så det kansje mere om deg da er det vel helt innafor att jeg kjører etter et par øl også.som sagt bikerdude har ett bede utgangspunkt/motivasjon for a slutte med tablettene som stopper han fra å gjøre det elsker nå en før
Så du tror at angst kan kureres av seg selv, bare man er motivert nok... :roll
Og det er det for svarte ikke snakk om pillerus heller! :evil

Svar