Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Han fikk ihvertfall grunn til å ta seg et skikkelig bad etterpå..
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 618883.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 618883.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Muligens glatt veibane avkjøring Holmen også imorgen? Hvis du frekventerer denne avkjøringen har du blitt advart - oljesesongen er igang...
http://www.budstikka.no/nyheter/mistet- ... -1.8424836
http://www.budstikka.no/nyheter/mistet- ... -1.8424836
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Vi sliter litt her i Åsgårdstrand også..RuneMC skrev:Muligens glatt veibane avkjøring Holmen også imorgen? Hvis du frekventerer denne avkjøringen har du blitt advart - oljesesongen er igang...
http://www.budstikka.no/nyheter/mistet- ... -1.8424836

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Nå må dere huske bilbeltet i helgen da...
http://www.dinside.no/928823/storkontroll-til-helgen" onclick="window.open(this.href);return false;
...um, nei, dette er jo et MC-forum
Men litt på den seriøse siden så kan det jo hende at de kombinerer med andre typer kontroller også...
http://www.dinside.no/928823/storkontroll-til-helgen" onclick="window.open(this.href);return false;
...um, nei, dette er jo et MC-forum

Men litt på den seriøse siden så kan det jo hende at de kombinerer med andre typer kontroller også...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
"Selv om 95 prosent av bilistene nå bruker bilbelte, så er ikke myndighetene fornøyd: Om lag 40 personer dør nemlig i bilulykker hvert eneste år fordi de ikke bruker bilbelte."RuneMC skrev:Nå må dere huske bilbeltet i helgen da...
http://www.dinside.no/928823/storkontroll-til-helgen" onclick="window.open(this.href);return false;
...um, nei, dette er jo et MC-forum![]()
Men litt på den seriøse siden så kan det jo hende at de kombinerer med andre typer kontroller også...
Min teori er at det er flere forhold som spiller inn. Jeg er overbevist om at en stor del av disse 40 kjører for fort, i ruspåvirket tilstand eller på annen måte ikke kjører helt som alle oss andre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
http://touch.dt.no/nyheter/tatt-med-ure ... -1.8444416" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.LordShaft skrev:Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Det er noen 40 soner i nærområdet, og en av de hadde politikontroll senest på onsdag. Jeg har gjort det til en vane at jeg legger inn cruisekontrollen uansett.. Både på sykkel og bil. Eneste måten å unngå dyre ubehageligheter..mortenolb skrev:Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.LordShaft skrev:Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Jeg tror 30 soner har berget flere liv enn de har tatt. Hva som føles som riktig og naturlig fart varierer nok fra person til person, så vi må nesten bare finne oss i at noen bestemmer for oss hva som er riktig. Noen 30 soner er nok kanskje unødvendige, men de fleste kommer jo etter ønske fra de som ferdes i området.mortenolb skrev:Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.LordShaft skrev:Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
Hvor lange 30 soner er det snakk om her, siden dere ikke klarer å holde fokus?
Om man har problemer med å holde seg våken, bør man jo stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Og så var dagen kommet. 110 km/t.. Sitter og ser på kartet i VG, og lurer egentlig på hvor mye man sparer i tid, om man skal fra f.eks Larvik til Svinesund, og ikke ta ferje.. 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er 110 etter kopstad..?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Glemte bort denne diskusjonen. Nå mente jeg ikke jeg eksklusivt 30-soner, jeg mente generelt når fartsgrensen føles for lav. Da særlig på strekninger som var 70 før, men ble satt ned til 50 fordi de bygde ny vei ved siden av, og den nye fartsgrensen er satt utelukkende fordi de vil at folk skal kjøre i bommen.jhn skrev:Jeg tror 30 soner har berget flere liv enn de har tatt. Hva som føles som riktig og naturlig fart varierer nok fra person til person, så vi må nesten bare finne oss i at noen bestemmer for oss hva som er riktig. Noen 30 soner er nok kanskje unødvendige, men de fleste kommer jo etter ønske fra de som ferdes i området.mortenolb skrev:Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.LordShaft skrev:Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
Hvor lange 30 soner er det snakk om her, siden dere ikke klarer å holde fokus?
Om man har problemer med å holde seg våken, bør man jo stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Enig. Så vidt jeg klarer å oppfatte, er veistandarden den samme helt fra Tønsberg til man nærmer seg Drammen.mortenolb skrev:Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er 110 etter kopstad..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Om noe så er veien mer egnet til det etter kopstad enn før. Og spesielt på den nye strekningen som skal åpne nå, der er underlaget helt på trynet.
-
- Innlegg: 867
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Kjekt å huske på når en skal til det store utland...
http://www.abcnyheter.no/motor/2014/06/ ... andsferien" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/06/ ... andsferien" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Planen, og Vegvesenets anbefalning er at hele strekningen fra like sør for Drammen til Bommestad skal bli 110. Men jeg leste at det mellom Kopstad og Drammen bla jobbes med noe midtdeler-greier som må blir ferdig, også er det et krav at alle skilter kan fjernstyres automatisk, så de kan sette ned fart ved hendelser, dårlig vær, etc. I følge vår nye samferdselsfrelser Håksrød skal det være i orden og full fart ila året. :-)SuperMorten skrev:Enig. Så vidt jeg klarer å oppfatte, er veistandarden den samme helt fra Tønsberg til man nærmer seg Drammen.mortenolb skrev:Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er 110 etter kopstad..?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Nei, jeg snakker heller ikke bare om 30 soner.mortenolb skrev:Glemte bort denne diskusjonen. Nå mente jeg ikke jeg eksklusivt 30-soner, jeg mente generelt når fartsgrensen føles for lav. Da særlig på strekninger som var 70 før, men ble satt ned til 50 fordi de bygde ny vei ved siden av, og den nye fartsgrensen er satt utelukkende fordi de vil at folk skal kjøre i bommen.jhn skrev:Jeg tror 30 soner har berget flere liv enn de har tatt. Hva som føles som riktig og naturlig fart varierer nok fra person til person, så vi må nesten bare finne oss i at noen bestemmer for oss hva som er riktig. Noen 30 soner er nok kanskje unødvendige, men de fleste kommer jo etter ønske fra de som ferdes i området.mortenolb skrev:Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.LordShaft skrev:Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
Hvor lange 30 soner er det snakk om her, siden dere ikke klarer å holde fokus?
Om man har problemer med å holde seg våken, bør man jo stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?
Uavhengig av fartsgrenser, mener jeg at "Om man har problemer med å holde seg våken, bør man stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?"
Konsentrasjonsvansker kan vel ikke være et godt argument for høyere fartsgrenser?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Årsavgiften fjernes
...nei vent nå litt http://e24.no/bil/siv-jensen-vil-forenk ... n/23234195
Men for oss som kjører mc kan det være penger å spare ved at vi leverer inn skiltet når vi setter inn for vinteren

...nei vent nå litt http://e24.no/bil/siv-jensen-vil-forenk ... n/23234195
Men for oss som kjører mc kan det være penger å spare ved at vi leverer inn skiltet når vi setter inn for vinteren

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Jeg har en drøm, at de kunne tatt årsavgiften og tv-lisensen og sikkert noe mer, og bare avviklet alt sammen, og lagt det på inntektsskatten i stedet. Ingen av oss hadde merket det.. Trur egkjellv skrev:Årsavgiften fjernes![]()
...nei vent nå litt http://e24.no/bil/siv-jensen-vil-forenk ... n/23234195
Men for oss som kjører mc kan det være penger å spare ved at vi leverer inn skiltet når vi setter inn for vinteren

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Det har særdeles lite med tretthet å gjøre. Konsentrasjonsvansker kan sikkert spille inn i en viss grad, men da hadde det vært et problem over hele linja, og ikke bare når det går så sakte at du blir forbigått av skadeskutt elg. Når en vei det helt fint kunne vært 70-80 på har grense på 50, så blir det dørgende kjedelig å kjøre der, og når man kjeder seg så har man en tendens til å søke etter noe mindre kjedelig. Med andre ord tar det konsentrasjonen vekk fra det man burde følge med på. For ikke å snakke om det faktum at man må sitte med gluggene planta på speedometeret, siden så fort man kikker vekk i mer enn fem sekunder så har man økt farta betraktelig, med mindre man har cruise control.jhn skrev:Nei, jeg snakker heller ikke bare om 30 soner.mortenolb skrev:Glemte bort denne diskusjonen. Nå mente jeg ikke jeg eksklusivt 30-soner, jeg mente generelt når fartsgrensen føles for lav. Da særlig på strekninger som var 70 før, men ble satt ned til 50 fordi de bygde ny vei ved siden av, og den nye fartsgrensen er satt utelukkende fordi de vil at folk skal kjøre i bommen.jhn skrev:Jeg tror 30 soner har berget flere liv enn de har tatt. Hva som føles som riktig og naturlig fart varierer nok fra person til person, så vi må nesten bare finne oss i at noen bestemmer for oss hva som er riktig. Noen 30 soner er nok kanskje unødvendige, men de fleste kommer jo etter ønske fra de som ferdes i området.mortenolb skrev:Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.LordShaft skrev:Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Sony Z2
Hvor lange 30 soner er det snakk om her, siden dere ikke klarer å holde fokus?
Om man har problemer med å holde seg våken, bør man jo stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?
Uavhengig av fartsgrenser, mener jeg at "Om man har problemer med å holde seg våken, bør man stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?"
Konsentrasjonsvansker kan vel ikke være et godt argument for høyere fartsgrenser?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Jeg snakker ikke om generell tretthet, mangel på søvn o.l.mortenolb skrev: Det har særdeles lite med tretthet å gjøre. Konsentrasjonsvansker kan sikkert spille inn i en viss grad, men da hadde det vært et problem over hele linja, og ikke bare når det går så sakte at du blir forbigått av skadeskutt elg. Når en vei det helt fint kunne vært 70-80 på har grense på 50, så blir det dørgende kjedelig å kjøre der, og når man kjeder seg så har man en tendens til å søke etter noe mindre kjedelig. Med andre ord tar det konsentrasjonen vekk fra det man burde følge med på. For ikke å snakke om det faktum at man må sitte med gluggene planta på speedometeret, siden så fort man kikker vekk i mer enn fem sekunder så har man økt farta betraktelig, med mindre man har cruise control.
"Konsentrasjonsvansker" tenker du kanskje på som en diagnose? .. jeg snakker ikke om det heller.
Om man ikke greier å holde fokuset pga at man mener fartsgrensa er for lav, og man kjeder seg, så er det et personlig problem man må løse på andre måter enn med høyere fart. Mange kjeder seg i høyere hastigheter også, hva gjør man da?
Hvor lange er disse farlig kjedelige strekkene du snakker om?
Hvor lenge er det rimelig å forlange at folk skal greie å holde fokus, til tross for at de kjeder seg?
I andre diskusjoner mener mange at uoppmerksomme trafikanter, trafikanter som kikker på nettbrett osv skal miste lappen .... men om de gjør det av kjedsomhet pga gale fartsgrenser, så er det altså likevel greit?
Om man skal argumentere for høyere fart tror jeg ikke sviktende fokus pga kjedsomhet er det beste argumentet å bruke
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
Politiet Østfold OPS @PolitiOstfldOPS
Politibåten til Østfold, uniformert Targa 31, stjålet fra sin båtplass på Kråkerøy i tidsrommet natt til søndag kl. 0200 og til i dag.
Politibåten til Østfold, uniformert Targa 31, stjålet fra sin båtplass på Kråkerøy i tidsrommet natt til søndag kl. 0200 og til i dag.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 436531.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
En virkelig tragisk historie om en ekte tøffelhelt
En virkelig tragisk historie om en ekte tøffelhelt

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.