Jeg har prøvd å finne ut litt angående optimalt driftstemperatur på de forskjellige dekktypene...
Jeg finner veldig lite info på sport-touring dekk, men har funnet litt på sport dekk og racing dekk....
Et gate-orientert sportsdekk tilbyr optimal ytelse et sted mellom 40-60 grader Celsius på forhjulet og 60-80 grader Celsius på bakdekket.
Mens et Supersport dekk fungerer best ved 60-80 grader på framdekket, mens den bakre på 80-100 grader Celsius. Når det gjelder Slicks (ingen mønster), er det optimale driftsområde rundt 80 til 110 grader Celsius på framdekket og 90 til 130 grader Celsius i bakdekket. Det hele avhenger av omfanget av sammensatte og konstruksjon som er tilgjengelig. Denne variasjon mellom den ene enden av temperaturområdet, og den andre skyldes mer til dekkets konstruksjon, enn forbindelsen.
Hentet fra yamaha sitt racing team sine sider.
Vi er alle enige om at mykere dekk vil gi bedre grep enn hardere dekk. (Sport vs Sport-touring)
Men det er ikke alltid slik.
Når et dekk blir varmt, vil det bli mere smidig og lettere "sige" inn i alle krinker og kroker på den overflaten du kjører (asfalt)
Men etterhvert som dekket blir varmet opp og kjølt ned igjen, vil dekket gjennomgå en prosess som kalles outgassing. Bokstavelig talt, at deler av dekket blir omgjort til gasser og flykter, noe som resulterer i endring av den kjemiske sammensetningen av dekket.
De fleste Sport-touring og sport dekk i dag, er konstruert slik at de skal tåle denne prosessen veldig godt... imotsetning til racedekk og slicks!! Som kan direkte være farlig å kjøre på vanlig vei.
Så et sport-touring dekk som har hardere gummi enn et sport dekk vil da kunne oppnå bedre grep pga at du raskere oppnår optimal driftstemperatur. De fleste som kjører sykkel i dag, stopper for trafikk, lyskryss, tanker osv osv.... noe som gjør at det er vanskelig å holde optimal driftstemperatur.
Gate ryttere vil faktisk få en større grad av trekkraft og mer liv ut av et gate dekk som er konstruert for å tåle hundrevis av varme sykluser og opererer med lavere temperaturer. Og faktisk, vil de fleste moderne "sport-touring" dekk gi et bedre nivå av grep for 90% av alle gate ryttere på et sport dekk fra samme merke eller konkurrenten. Bare en liten del av eliten, og de leser sannsynligvis ikke dette uansett, kan bruke det fulle potensialet av et moderne hypersportsdekk. Faktisk er det ganske utrolig hva dyktige ryttere gjøre på moderne sport-touring dekk. Dyktige ryttere kan fortsatt dra knærne rundt svinger med disse angivelig "harde" dekkene.
Når det er sagt, hvorfor er det slik at vi er så utrolig lite opplyst om dekk, spesiellt her i norden hvor vi har så utrolig varierte teperaturer. Hvorfor er jeg selv så forbanna sta og sliter med å stole på et sport touring dekk kontra ett sport dekk???
Jeg skulle gitt mye for å sett hva optimal driftstemperatur er på de forskjellige dekkene som er veldig populær her på forumet.
Er det noen som sitter på denne informasjonen? Så vi kan kjøre en sammenligning?