Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hva med å prøve Fluid Film spray siden det ligger an til at kjedet med defekt O-ring må byttes om ikke altfor lenge likevel. Derfor kan man jo eksperimentere litt uten særlig risiko for å se an om denne sprayen kanskje også kan brukes med hell på nytt kjede:
http://www.fluidfilm.no/bruksomr%c3%a5d ... -og-fritid
http://www.fluidfilm.no/bruksomr%c3%a5d ... -og-fritid
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takker for tipsene :)
Håper å kunne holde kjedet vedlike slik at det holder en stund til, føles litt tidlig å måtte bytte allerede...
Håper å kunne holde kjedet vedlike slik at det holder en stund til, føles litt tidlig å måtte bytte allerede...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nettopp kjøpt meg ny sykkel, en 2005 FZ6 Fazer, og kjede er relativt nytt for meg. Har gått til innkjøp av CRC kjedeolje fra Clas Ohlson, men jeg syns den griser litt. Noen som har erfaring med kjedevoks, eller noe som ikke griser? Har hørt at Motul Road C2 er gode greier. Hva sier folket?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På mellom 42000 og 43000 km distanse fikk jeg montert nytt drev foran, på min Ninja 250R, og nytt kjede. Medbragt bakre drev fra forhandler i Trondheim , til verkstedet i Østersund, viste seg å være feil type. Dermed ble gammelt bakre drev kombinert med de to nevnte, nye delene. I går fikk jeg service på sykkelen i Sundsvall, på 50525 km. Det ble da nevnt at kjede og drevsats burde byttes ganske snart.
Den nevnte kombinasjonen ser da ut til å ha ført til at kjede og drev ble neslitt på rekordtid. Intet sjaktrekk. Når jeg først kom til verkstedet i Sverige med feil del, kunne de ikke skaffe riktig drev på sparket, og da ble det dessverre slik..
Gammelt bakre drev og nytt framdrev og kjede var altså en svært dårlig kombinasjon. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, under antakelsen at det bakre drevet hadde mye større diameter og flere tenner enn det framre, og således ikke burde være mye slitt..
Tok feil, ser det ut til..
Den nevnte kombinasjonen ser da ut til å ha ført til at kjede og drev ble neslitt på rekordtid. Intet sjaktrekk. Når jeg først kom til verkstedet i Sverige med feil del, kunne de ikke skaffe riktig drev på sparket, og da ble det dessverre slik..
Gammelt bakre drev og nytt framdrev og kjede var altså en svært dårlig kombinasjon. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, under antakelsen at det bakre drevet hadde mye større diameter og flere tenner enn det framre, og således ikke burde være mye slitt..
Tok feil, ser det ut til..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Bytte av kjede / drev
I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1
Takk for alle tips
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1
Takk for alle tips
"Only boring People are brilliant during breakfest"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
@TOH
Tror jeg ville styrt unna Snell og heller gått for et mer kjent og ikke minst anerkjent merke som D.I.D.
EK og RK har jeg også hørt mye bra om.
Tror jeg ville styrt unna Snell og heller gått for et mer kjent og ikke minst anerkjent merke som D.I.D.
EK og RK har jeg også hørt mye bra om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Bytte av kjede / drev
Hold deg lagt unna Snell. Jeg prøvde Snell i fjor og det holdt ikke en sesong en gang. Mange ødelagte o-ringer og bakdrevet viste klare tegn til slitasje. Bare pendlerkjøring og en vestlandstur.TOH skrev: 17 jun 2018, 13:54 I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1
Takk for alle tips
Kjøp DID med JT drev. Trygt og godt.
https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... -x-ring#?p
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for svar
Da skal jeg bestille dette: https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... 09-2015#?p
Når det gjelder dekk så blir det nye Pirelli angel Gt. De jeg har nå har holdt i 3 år og 18.000 km og har fortsatt ok spor.

Da skal jeg bestille dette: https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... 09-2015#?p
Når det gjelder dekk så blir det nye Pirelli angel Gt. De jeg har nå har holdt i 3 år og 18.000 km og har fortsatt ok spor.
"Only boring People are brilliant during breakfest"
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg opplever at kjedet ikke holder stramming særlig lenge, men skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har ikke målt det utenfor slakkområde som er 35mm til 45mm, men siden sykkelen blir veldig rykkete ved lavt turtall på lavt gir foretrekker jeg å være så nærme 35mm som mulig. Det hjelper veldig.
Kjedet skal ha gått bare litt over 20k. Vet ikke med forrige eier, men jeg har smørt og renset det jevnlig. Kjedet ser fint ut og virker ikke slitt, og tennene foran og bak er ikke merkbart slitt. Jeg skrur ikke strammeskruene til med moment, men hjulbolten får alltid 100mm.
Er det vanlig på denne typen sykler? Er dette tegn på at kjedet begynner å takke for seg?
Kjedet skal ha gått bare litt over 20k. Vet ikke med forrige eier, men jeg har smørt og renset det jevnlig. Kjedet ser fint ut og virker ikke slitt, og tennene foran og bak er ikke merkbart slitt. Jeg skrur ikke strammeskruene til med moment, men hjulbolten får alltid 100mm.
Er det vanlig på denne typen sykler? Er dette tegn på at kjedet begynner å takke for seg?

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
@Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Og har du målt slitasjen på kjedet slik maualen til de fleste sykler med kjede beskriver hvordan skal gjøres?
Et kjede strekker seg ikke, slik mange tror, men rullene i kjedet slites slik at det blir lengre. Dette kan man forsåvidt også se med det blott øye ved at avstanden mellom kjedeleddene øker.
Det er denne avstanden mellom et visst antall ledd som skal måles og hvis den totale lengden er overskredet så betyr det enkelt og greit at tiden er inne for å bytte kjede - og drev.
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Og har du målt slitasjen på kjedet slik maualen til de fleste sykler med kjede beskriver hvordan skal gjøres?
Et kjede strekker seg ikke, slik mange tror, men rullene i kjedet slites slik at det blir lengre. Dette kan man forsåvidt også se med det blott øye ved at avstanden mellom kjedeleddene øker.
Det er denne avstanden mellom et visst antall ledd som skal måles og hvis den totale lengden er overskredet så betyr det enkelt og greit at tiden er inne for å bytte kjede - og drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kan ikke si jeg hører noen lyder når jeg triller bakover. Har ikke målt slitasje. Husket ikke helt hvordan jeg gjorde det i farta, men det finner jeg ut.AJ skrev: 19 jun 2018, 21:42 @Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Kan ikke si jeg ser plass i budsjettet til et sånt bytte nå rett før Europaturen..
EDIT: Får sjekke dette i morgen.
Kjedet har faktisk ikke rullet mer enn litt over 17k. Ble byttet på 37,5k, så veldig rart om det allerede er utslitt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
I følge forhandler var kjede og drev på min gamle S1000R utslitt og måtte byttes når jeg byttet den inn. Da hadde den gått 25.000km.
Selv så kjente jeg ikke noe til dette.
Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?
På en slik tur ville jeg uaansett satt en viss sum penger på "uhell" kontoen i budsjettet. Oddsen for at man punkterer, velter eller på andre måter trenger hjelp er relativt stor på en slik tur tror jeg. :)
Jeg tror forhandler sa det kostet rundt 3.000 kroner for kjede og to drev til Bimmern, inkludert jobb. Jeg synes ikek det var så ille egentlig...?
Selv så kjente jeg ikke noe til dette.
Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?
På en slik tur ville jeg uaansett satt en viss sum penger på "uhell" kontoen i budsjettet. Oddsen for at man punkterer, velter eller på andre måter trenger hjelp er relativt stor på en slik tur tror jeg. :)
Jeg tror forhandler sa det kostet rundt 3.000 kroner for kjede og to drev til Bimmern, inkludert jobb. Jeg synes ikek det var så ille egentlig...?
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for svar.simpson skrev: 20 jun 2018, 06:20 Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.
Hvor langt hadde kjede + drev rullet hos deg? Ble det DID og JT? Målte du slitasje ved metoden nevnt over?
Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Det var forresten tydelig at MC Oslo hadde lært av blemma med deg. Ble møtt med spørsmål om dimmensjon på bakdrevsboltene i første mail tilbake.
Jeg var litt upresis i den formuleringen. Det var fortsatt (heldigvis) plenty med rom i budsjettet, men viljen til å punge ut nå på toppen av alt annet som må fikses før turen står det heller dårlig til med. Men, må man så må man!Bjerknez skrev: 20 jun 2018, 07:26 Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Om den målingen er riktig og du ikke har noen ulyder i kjedet når du triller sykkelen bakover og drevene ikke har begynt å bli skjevslitt, dvs. haitann formet, så vil jeg tro kjede og drev er innafor.Dansekris skrev: 20 jun 2018, 17:31 >snip<
Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Hvis kjede og drev ble byttet for 17K siden så burde begge deler helt klart holde noen tusen til.
På en sykkel som den du har så ville i hvert fall jeg sørget for kjedeslakk nærmere 4,5 enn 3,5 cm. Da tror jeg kanskje du vil slippe å justere så ofte.
Sykkelen dim har lang fjæringsvei og god kjedeslakk gir dermed mindre belastninger på drivlinja.
TDM'en jeg hadde i sin tid skulle ha opp mot hele 6 cm kjedeslakk. Jeg husker jeg møtte han som kjøpte sykkelen etter at jeg byttet den inn, som fortalte at han syntes sykkelen vibrerte mye. Jeg fikk prøve sykkelen en tur og merket det samme, noe som ikke skjedde mens jeg var eier av den.
Så kikka jeg på kjedet og så straks at dette var altfor stramt. Mitt råd til ham var å klage på forhandleren som hadde solgt ham sykkelen og be de lese bedre hva som sto om kjedeslakken i brukermanualen...
Vibrasjonene i sykkelen kom utvilsomt fra det altfor stramme kjedet. Håper hjullageret tålte belastningen feilinnstillingen førte til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg målte ikke kjede men så på dreva at de var slitt.
Flere av lenkene på kjede var trege og sørget for chain slapping og vibrasjone.
Kjøpte DID og JT ja.
Flere av lenkene på kjede var trege og sørget for chain slapping og vibrasjone.
Kjøpte DID og JT ja.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjøpte en boks med «Fuchs Silkolene Chain Lube», vasket kjede grundige med parafin, spylte av med vann og tørk før jeg påførte kjedespray i begrenset mengde på innside av kjede. Kjørte ikke med sykkel før dagen etter, det ser ut til å være veldig lite sprut fra kjede hvis det er noe …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Var å kjørte mx på mandag, og da skjedde dette

Rev bolter tvers av, og flere hull i navet er sprengt..
Bruk Lochtite folkens!!!
Jeg kommer til å sjekke boltene i den nye felgen etter hver trening!

Rev bolter tvers av, og flere hull i navet er sprengt..
Bruk Lochtite folkens!!!
Jeg kommer til å sjekke boltene i den nye felgen etter hver trening!
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hm..
Både AGM og MC Oslo forteller meg at jeg har enten 8mm eller 10mm bolter i bakdrevet, men det eneste som passer er ei 13mm pipe.
Er det noe jeg har misforstått eller er dette mystisk?

Både AGM og MC Oslo forteller meg at jeg har enten 8mm eller 10mm bolter i bakdrevet, men det eneste som passer er ei 13mm pipe.
Er det noe jeg har misforstått eller er dette mystisk?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tenker at det er diameteren på selve bolten og ikke bolthodet de mener.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hehe, det gir mening!
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da er det vel 8mm bolter du har.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?
Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Drill?Dansekris skrev: 03 jul 2018, 18:47 Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?
Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Regner med at dette er bilde av kjedet du har på sykkelen nå?
I så fall er det liten tvil om at dette er klar til å byttes ut. Det er man med det blotte øye på avstanden (slitasjen) mellom leddene.
Avstanden mellom disse skal være rimelig tight. På dette kjedet er avstanden ganske så romslig...
Ingen god ide å dra på langtur med kjede som viser slike klare slitasjetegn...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.