Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Hva med å prøve Fluid Film spray siden det ligger an til at kjedet med defekt O-ring må byttes om ikke altfor lenge likevel. Derfor kan man jo eksperimentere litt uten særlig risiko for å se an om denne sprayen kanskje også kan brukes med hell på nytt kjede:

http://www.fluidfilm.no/bruksomr%c3%a5d ... -og-fritid
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skogstrollet »

Takker for tipsene :)

Håper å kunne holde kjedet vedlike slik at det holder en stund til, føles litt tidlig å måtte bytte allerede...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rex Rudi »

Nettopp kjøpt meg ny sykkel, en 2005 FZ6 Fazer, og kjede er relativt nytt for meg. Har gått til innkjøp av CRC kjedeolje fra Clas Ohlson, men jeg syns den griser litt. Noen som har erfaring med kjedevoks, eller noe som ikke griser? Har hørt at Motul Road C2 er gode greier. Hva sier folket?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

På mellom 42000 og 43000 km distanse fikk jeg montert nytt drev foran, på min Ninja 250R, og nytt kjede. Medbragt bakre drev fra forhandler i Trondheim , til verkstedet i Østersund, viste seg å være feil type. Dermed ble gammelt bakre drev kombinert med de to nevnte, nye delene. I går fikk jeg service på sykkelen i Sundsvall, på 50525 km. Det ble da nevnt at kjede og drevsats burde byttes ganske snart.
Den nevnte kombinasjonen ser da ut til å ha ført til at kjede og drev ble neslitt på rekordtid. Intet sjaktrekk. Når jeg først kom til verkstedet i Sverige med feil del, kunne de ikke skaffe riktig drev på sparket, og da ble det dessverre slik..

Gammelt bakre drev og nytt framdrev og kjede var altså en svært dårlig kombinasjon. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, under antakelsen at det bakre drevet hadde mye større diameter og flere tenner enn det framre, og således ikke burde være mye slitt..
Tok feil, ser det ut til..
mvh

-gsx750_80

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Bytte av kjede / drev

Legg inn av TOH »

I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1

Takk for alle tips
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@TOH
Tror jeg ville styrt unna Snell og heller gått for et mer kjent og ikke minst anerkjent merke som D.I.D.
EK og RK har jeg også hørt mye bra om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Bytte av kjede / drev

Legg inn av haakeik »

TOH skrev: 17 jun 2018, 13:54 I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1

Takk for alle tips
Hold deg lagt unna Snell. Jeg prøvde Snell i fjor og det holdt ikke en sesong en gang. Mange ødelagte o-ringer og bakdrevet viste klare tegn til slitasje. Bare pendlerkjøring og en vestlandstur.
Kjøp DID med JT drev. Trygt og godt.
https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... -x-ring#?p

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av TOH »

Takk for svar :thumleft
Da skal jeg bestille dette: https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... 09-2015#?p
Når det gjelder dekk så blir det nye Pirelli angel Gt. De jeg har nå har holdt i 3 år og 18.000 km og har fortsatt ok spor.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Jeg opplever at kjedet ikke holder stramming særlig lenge, men skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har ikke målt det utenfor slakkområde som er 35mm til 45mm, men siden sykkelen blir veldig rykkete ved lavt turtall på lavt gir foretrekker jeg å være så nærme 35mm som mulig. Det hjelper veldig.

Kjedet skal ha gått bare litt over 20k. Vet ikke med forrige eier, men jeg har smørt og renset det jevnlig. Kjedet ser fint ut og virker ikke slitt, og tennene foran og bak er ikke merkbart slitt. Jeg skrur ikke strammeskruene til med moment, men hjulbolten får alltid 100mm.

Er det vanlig på denne typen sykler? Er dette tegn på at kjedet begynner å takke for seg? :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.

Og har du målt slitasjen på kjedet slik maualen til de fleste sykler med kjede beskriver hvordan skal gjøres?
Et kjede strekker seg ikke, slik mange tror, men rullene i kjedet slites slik at det blir lengre. Dette kan man forsåvidt også se med det blott øye ved at avstanden mellom kjedeleddene øker.
Det er denne avstanden mellom et visst antall ledd som skal måles og hvis den totale lengden er overskredet så betyr det enkelt og greit at tiden er inne for å bytte kjede - og drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 19 jun 2018, 21:42 @Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Kan ikke si jeg hører noen lyder når jeg triller bakover. Har ikke målt slitasje. Husket ikke helt hvordan jeg gjorde det i farta, men det finner jeg ut.

Kan ikke si jeg ser plass i budsjettet til et sånt bytte nå rett før Europaturen..

EDIT:
Skjermbilde 2018-06-19 kl. 22.06.18.png
Får sjekke dette i morgen.
Kjedet har faktisk ikke rullet mer enn litt over 17k. Ble byttet på 37,5k, så veldig rart om det allerede er utslitt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av simpson »

Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

I følge forhandler var kjede og drev på min gamle S1000R utslitt og måtte byttes når jeg byttet den inn. Da hadde den gått 25.000km.

Selv så kjente jeg ikke noe til dette.

Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?

På en slik tur ville jeg uaansett satt en viss sum penger på "uhell" kontoen i budsjettet. Oddsen for at man punkterer, velter eller på andre måter trenger hjelp er relativt stor på en slik tur tror jeg. :)

Jeg tror forhandler sa det kostet rundt 3.000 kroner for kjede og to drev til Bimmern, inkludert jobb. Jeg synes ikek det var så ille egentlig...?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 20 jun 2018, 06:20 Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.
Takk for svar.

Hvor langt hadde kjede + drev rullet hos deg? Ble det DID og JT? Målte du slitasje ved metoden nevnt over?

Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Det var forresten tydelig at MC Oslo hadde lært av blemma med deg. Ble møtt med spørsmål om dimmensjon på bakdrevsboltene i første mail tilbake.
Bjerknez skrev: 20 jun 2018, 07:26 Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?
Jeg var litt upresis i den formuleringen. Det var fortsatt (heldigvis) plenty med rom i budsjettet, men viljen til å punge ut nå på toppen av alt annet som må fikses før turen står det heller dårlig til med. Men, må man så må man!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 20 jun 2018, 17:31 >snip<
Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Om den målingen er riktig og du ikke har noen ulyder i kjedet når du triller sykkelen bakover og drevene ikke har begynt å bli skjevslitt, dvs. haitann formet, så vil jeg tro kjede og drev er innafor.
Hvis kjede og drev ble byttet for 17K siden så burde begge deler helt klart holde noen tusen til.

På en sykkel som den du har så ville i hvert fall jeg sørget for kjedeslakk nærmere 4,5 enn 3,5 cm. Da tror jeg kanskje du vil slippe å justere så ofte.
Sykkelen dim har lang fjæringsvei og god kjedeslakk gir dermed mindre belastninger på drivlinja.

TDM'en jeg hadde i sin tid skulle ha opp mot hele 6 cm kjedeslakk. Jeg husker jeg møtte han som kjøpte sykkelen etter at jeg byttet den inn, som fortalte at han syntes sykkelen vibrerte mye. Jeg fikk prøve sykkelen en tur og merket det samme, noe som ikke skjedde mens jeg var eier av den.
Så kikka jeg på kjedet og så straks at dette var altfor stramt. Mitt råd til ham var å klage på forhandleren som hadde solgt ham sykkelen og be de lese bedre hva som sto om kjedeslakken i brukermanualen...
Vibrasjonene i sykkelen kom utvilsomt fra det altfor stramme kjedet. Håper hjullageret tålte belastningen feilinnstillingen førte til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av simpson »

Jeg målte ikke kjede men så på dreva at de var slitt.
Flere av lenkene på kjede var trege og sørget for chain slapping og vibrasjone.
Kjøpte DID og JT ja.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Kjøpte en boks med «Fuchs Silkolene Chain Lube», vasket kjede grundige med parafin, spylte av med vann og tørk før jeg påførte kjedespray i begrenset mengde på innside av kjede. Kjørte ikke med sykkel før dagen etter, det ser ut til å være veldig lite sprut fra kjede hvis det er noe …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Var å kjørte mx på mandag, og da skjedde dette
Bilde

Rev bolter tvers av, og flere hull i navet er sprengt..
Bruk Lochtite folkens!!!
Jeg kommer til å sjekke boltene i den nye felgen etter hver trening!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Hm.. :scratch

Både AGM og MC Oslo forteller meg at jeg har enten 8mm eller 10mm bolter i bakdrevet, men det eneste som passer er ei 13mm pipe.

Er det noe jeg har misforstått eller er dette mystisk?
35884792_10217105031804431_4905775352741101568_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av 45316 »

Tenker at det er diameteren på selve bolten og ikke bolthodet de mener.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Hehe, det gir mening!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Da er det vel 8mm bolter du har.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?

Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 03 jul 2018, 18:47 Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?

Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
Drill?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 22 jun 2018, 10:03 Bilde
Regner med at dette er bilde av kjedet du har på sykkelen nå?
I så fall er det liten tvil om at dette er klar til å byttes ut. Det er man med det blotte øye på avstanden (slitasjen) mellom leddene.
Avstanden mellom disse skal være rimelig tight. På dette kjedet er avstanden ganske så romslig...
Ingen god ide å dra på langtur med kjede som viser slike klare slitasjetegn...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar