Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Fant ingenting om Bridgestone Battle Wing i denne tråden.
Men det synes disse dekkene fortjener.
Jeg tok sjansen på å kjøpe et slikt i fjor da Pirelli-dekket sang på siste verset under Norgestreffet på Lista. Byttet også fordekket etter at jeg kom hjem fra treffet.
Et klokt valgt, viste det seg.
Battle Wing dekket, som har vært i produksjon i mange år allerede og dermed ingen nyvinning på området, viste seg å fungere meget bra på Stelvio'en.
Slitestyrken tror jeg må være over gjennomsnittlig god og måten dekket slites på overbeivser om god konstruksjons-kvalitet. Stelvio er ikke av de letteste syklene i markedet. Med bagasje, passasjer og en del høyhastighetskjøring blir det ytterligere belastning på dekkene. Likevel slites dekkene jevnt uten firkantprofilering og trapping. I tillegg varte de flere tusen km. lenger enn Pirelli Scorpion som Stelvio originalt ble levert med.
Opplevdes også som retningsstabile og trygge under alle kjøreforhold, også i regn.

"Uspennende" dekkmønster og ingen visuell nyutvikling på mange år til tross, Bridgestone Battle Wing overrasket stort og kan fort være et dekk jeg velger på nytt.
Bestemte meg likevel for å sjekke ut Michelin Anakee3 mot slutten av fjorårsesongen.
Skal bli interessant å se hvor lenge disse holder i forhold.

Skrev også litt om dekket her hvor det også ligger en video om den fra Revzilla:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=181633#p181633" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kmann »

Ny sesong nærmer seg med stormskritt (og stormkast), må nok ha nye dekk til Betty (BMW R1150GS). Har ikke erfaring med den type sykkel. Nå kommer jeg nok ikke til å ligge å flå grusveger på finnskogen det meste av sommeren, heller ikke ta med Betty på blåbærtur i lyngen. Men en tur i ny og ne på grusveg blir det nok. Har et sett nye knastedekk, men syns det virker grovt på mye asfalt. Har to sett felger så muligheten er jo der hvis jeg vil. Men noen tips til passe dekk til den svarte damen ??
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

Kmann skrev:Ny sesong nærmer seg med stormskritt (og stormkast), må nok ha nye dekk til Betty (BMW R1150GS). Har ikke erfaring med den type sykkel. Nå kommer jeg nok ikke til å ligge å flå grusveger på finnskogen det meste av sommeren, heller ikke ta med Betty på blåbærtur i lyngen. Men en tur i ny og ne på grusveg blir det nok. Har et sett nye knastedekk, men syns det virker grovt på mye asfalt. Har to sett felger så muligheten er jo der hvis jeg vil. Men noen tips til passe dekk til den svarte damen ??
Metzeler Tourance Next. Testvinner i Motorrad 2013, mange her har gode erfaringer med både det og dets forgjengere. Vil du ha noe mer grusorientert, men ikke et knastedekk, har jeg lest mye positivt om Heidenau K60 Scout, men vet ikke hvordan det er å få tak i her på berget...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

Var en fin side Metzeler har, som viser hva de forskjellige dekkene er gode på:
http://www.metzeler.com/site/com/produc ... logue.html

Bekreftet vel det jeg har tenkt ang Tourance og Tourance EXT utifra dekkmønster
-> at sistnevnte er endel mer asfaltorientert på bekostning av grus-egenskaper...

Flg "egenkarakter" fra Metzeler på:

Asfalt - Grus - Offroad
4 - 2 - 1 (Tourance)
5 - 1 - 1 (Tourance EXP)

Tipper det også er noe lignende for konkurrenten Michelin Anakee 2 / 3 som jeg vil vurdere slik:
4.5 - 2 - 1 (Anakee 2)
5 - 1 - 0 (Anakee 3)

Jeg kjører noe grus så bestilte Anakee2 igjen etter å ha kjørt et sett Anakee3 (og ikke likt de på grusvei) Men hvis sykkelen er tyngre, a la 1200cc ville jeg gått for Anakee3 pga større styrke i selve dekkene :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Intruder »

Undersøkte i dag hos Absolutt Dekk i Brumunddal og de monterer nye dekk som er solgt der for 500 kroner.
For en med ti tomler er jo dette et bra tilbud..

Regner med at MChuset Nydal tar omtrent det samme... :gk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Nå oppleves jo dekk forskjellig på forskjellige sykler. :-k
Men bytte fra Metzeler EXP til Metzeler Next var
en hel liten revolusjon. :knegg Jeg mener det!!
Tror nok mye kan tilskrives stivere dekksider,
som ga en stabilitet og svingvillighet jeg ikke
har følt med noe annet allroaddekk. :yeyeye
Jeg anbefaler å prøve Next.
Hva gjelder grusegenskaper skal de være
ganske lik EXP. Dvs 10/90
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av chromecast »

Kmann skrev:Ny sesong nærmer seg med stormskritt (og stormkast), må nok ha nye dekk til Betty (BMW R1150GS). Har ikke erfaring med den type sykkel. Nå kommer jeg nok ikke til å ligge å flå grusveger på finnskogen det meste av sommeren, heller ikke ta med Betty på blåbærtur i lyngen. Men en tur i ny og ne på grusveg blir det nok. Har et sett nye knastedekk, men syns det virker grovt på mye asfalt. Har to sett felger så muligheten er jo der hvis jeg vil. Men noen tips til passe dekk til den svarte damen ??
Med to felgsett er det grei skuring for grusbruk med din sykkel som er tung nok for TKC. Sett på TKC 80 Continental) på det ene felgsettet. Grove og fine til grus, sand og "lett" gjørme. De er ikke de beste på skikkelig vått og dyp gjørme eller vått gress, og noe glatte på våt asfalt. Man må ta det piano i rundkjøringer i regn... Men overraskende komfortable på asfaltveg og sitter svært bra på tørr asfalt i forhold til det man tror knastedekk klarer!

På det andre felgsettet bruker du f.eks Tourance hvis du vil ha dekk som er supre på asfalt (tørr og våt) og samtidig er så sterke at du ikke river dem opp om du spinner litt på en lett grus-avstikker. Ellers er det meste av gatedekk greie for rein asfaltbruk. Har gode erfaringer med PilotRoad 2 og 3 på lignende sykkel.

Husk at diverse grusdekk som er anbefalt til enduro osv kanskje ikke passer din sykkel som er mye tyngre enn typiske grusleketøy.

PS: siden du bor nær det svenske gruseldoradoet bør du bare ha på TKC og være klar til å reise østover i løpet av få uker og kose deg :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg har prøvd å finne ut litt angående optimalt driftstemperatur på de forskjellige dekktypene...

Jeg finner veldig lite info på sport-touring dekk, men har funnet litt på sport dekk og racing dekk....

Et gate-orientert sportsdekk tilbyr optimal ytelse et sted mellom 40-60 grader Celsius på forhjulet og 60-80 grader Celsius på bakdekket.
Mens et Supersport dekk fungerer best ved 60-80 grader på framdekket, mens den bakre på 80-100 grader Celsius. Når det gjelder Slicks (ingen mønster), er det optimale driftsområde rundt 80 til 110 grader Celsius på framdekket og 90 til 130 grader Celsius i bakdekket. Det hele avhenger av omfanget av sammensatte og konstruksjon som er tilgjengelig. Denne variasjon mellom den ene enden av temperaturområdet, og den andre skyldes mer til dekkets konstruksjon, enn forbindelsen.

Hentet fra yamaha sitt racing team sine sider.

Vi er alle enige om at mykere dekk vil gi bedre grep enn hardere dekk. (Sport vs Sport-touring)
Men det er ikke alltid slik.

Når et dekk blir varmt, vil det bli mere smidig og lettere "sige" inn i alle krinker og kroker på den overflaten du kjører (asfalt)
Men etterhvert som dekket blir varmet opp og kjølt ned igjen, vil dekket gjennomgå en prosess som kalles outgassing. Bokstavelig talt, at deler av dekket blir omgjort til gasser og flykter, noe som resulterer i endring av den kjemiske sammensetningen av dekket.

De fleste Sport-touring og sport dekk i dag, er konstruert slik at de skal tåle denne prosessen veldig godt... imotsetning til racedekk og slicks!! Som kan direkte være farlig å kjøre på vanlig vei.
Så et sport-touring dekk som har hardere gummi enn et sport dekk vil da kunne oppnå bedre grep pga at du raskere oppnår optimal driftstemperatur. De fleste som kjører sykkel i dag, stopper for trafikk, lyskryss, tanker osv osv.... noe som gjør at det er vanskelig å holde optimal driftstemperatur.

Gate ryttere vil faktisk få en større grad av trekkraft og mer liv ut av et gate dekk som er konstruert for å tåle hundrevis av varme sykluser og opererer med lavere temperaturer. Og faktisk, vil de fleste moderne "sport-touring" dekk gi et bedre nivå av grep for 90% av alle gate ryttere på et sport dekk fra samme merke eller konkurrenten. Bare en liten del av eliten, og de ​​leser sannsynligvis ikke dette uansett, kan bruke det fulle potensialet av et moderne hypersportsdekk. Faktisk er det ganske utrolig hva dyktige ryttere gjøre på moderne sport-touring dekk. Dyktige ryttere kan fortsatt dra knærne rundt svinger med disse angivelig "harde" dekkene.

Når det er sagt, hvorfor er det slik at vi er så utrolig lite opplyst om dekk, spesiellt her i norden hvor vi har så utrolig varierte teperaturer. Hvorfor er jeg selv så forbanna sta og sliter med å stole på et sport touring dekk kontra ett sport dekk??? ](*,)

Jeg skulle gitt mye for å sett hva optimal driftstemperatur er på de forskjellige dekkene som er veldig populær her på forumet.

Er det noen som sitter på denne informasjonen? Så vi kan kjøre en sammenligning?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Våtgrepet er såpass bra på de gatevenlige sportsdekkene i dag, at det lille jeg kjører på våte veier vil utgjør veldig liten forkskjell. Kjører også langt mer forsiktig når det er vått uansett.

Men hvor stor er forskjellen fra sportsdekkene i dag kontra touring? snakker vi 10 grader? 20 grader? hvor store er forskjellene med tanke på gummihardhet og la oss si 10 grader?
er gummien hardere og det bare er 10 grader som skiller optimal driftstemperatur, vil det da være noe merkbar forskjell. vil det da veie opp? Det virker ikke som det ligger NOE informasjon om optimal driftstempratur på touring dekk på nettet.

At du gir deg før dekkene, er en helt annen diskusjon, det tror jeg de fleste gjør :redface

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MH434 »

Jeg kjører Michelin Power Cup på min 10R, det er DOT dekker som er godkjent for gate.
Gatekjøring på tørt merker jeg ikke stor forskjell iforhold til vanlig sportsdekk jeg hadde før, men når jeg kjørte på rudskogen så ble det STOR forskjell! En erfaren racer kjører ikke så veldig mye fortere med banedekk, men jeg som ikke nokk erfaring og baller til å pushe dekka vil ha en mye større margin for feil med banedekker. Hadde flere ganger slipp med gatedekka som er en litt ekkel følelse :roll banedekka sitter som klistra selv med fullt pådriv ut av svingen!

Men hvis en ikke kjører bane så er det jo bare tull å kjøpe slike dekker, slites fortere og er ikke gode på vått!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Det er en grunn til at større sportssykler ikke er anbefalt med blandt annet touring dekk....
Hvorfor ligger det ingen informasjon på nettet om optimal driftstemp på touring dekk kontra sport, race og slick.

Hvor skal en måle grep? Ved hard aks? I x antall graders kurve? Bremsing osv?
Hvor mye reduseres grepet i forhold til temperatur unna optimal driftstemp?

For noen kan dette virke som en evig lang og kjedelig diskusjon, for meg er dette litt interessant og vil gjerne tilegne meg enda mere kunnskap om nettopp mc dekk :-D

Note 3

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Nostalgic »

Jeg var på en lokal dekkforhandler idag å lurte litt på nye dekk til MC'en...

Har vært rundt på nettet og sett på forskjellige anmeldelser og annen info - har endt opp med å titte litt ekstra på Pirelli Diablo Rosso II :thumleft

Lurer på om noen har noe negativt å si om dette dekket?

Sykkelen jeg evt. skal ha det på er en Yamaha YZF R125 og da med dimensjoner: 110/70-17 og 140/70-17
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, dette med S/T contra S-dekk er interessant. Jeg har lest endel og kommet nesten utelukkende til at S/T-dekk blir mitt valg, og jeg er neppe ingen sinke.

Mer om emnet her feks:
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/tires.php" onclick="window.open(this.href);return false;



Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Hehe, der er Erling. Jeg klarte å vekke han :thumleft
Jeg har en følelse av at du kan mer om dette enn du vil prate om ;-)
Vet du noe om optimal driftstemp på s/t dekkene?

Note 3

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Hehe, der er Erling. Jeg klarte å vekke han :thumleft
Jeg har en følelse av at du kan mer om dette enn du vil prate om ;-)
Vet du noe om optimal driftstemp på s/t dekkene?

Note 3
Hei..nei, det vet jeg ikke noe om, og det varierer sikkert fra merke til merke.

Svar