Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

JohnnyTh skrev:
EasyRider skrev:
JohnnyTh skrev:En sykkel som ikke er god på asfalt kan aldri bli en Adventure sykkel. Kommer ikke langt på Eventyr når man bare skal kjøre i skogen :)

Om 1 1/2 uke setter jeg kursen mot Balkan og Tyrkia. Det kommer til å bli et eventyr for min del men kjører ikke noe adventure sykkel selv om det er eventyr for meg. Men skulle nok gjerne hatt en eventyrsykel siden det blir masse asfalt med endel veier av varierende kvalitet og. Men å crosse runt i skogen i søle og vannpytter er da langt fra eventyr.

"Men å crosse runt i skogen i søle og vannpytter er da langt fra eventyr."
Spør Globe om han ikke syntes det var et eventyr å være 4 dager i spania på enduro safari?

For noen er dette eventyr, akkuratt som å gå til Kilimanjaro er et eventyr for andre.

Til slutt så er det personlige preferanser det er snakk om.
Men for deg så er det nok ikke eventyr å kjøre i søle og vannpytter, da hadde du vel hatt en annen type sykkel.
Spania her da ikke helt bak i hagen heller da. Er jo netopp det jeg synes er eventyr. For meg er det ensbetydende med reise. Men selvsagt personlig oppfattning helt klart.
Men i all verden da? Debatten handler jo ikke OM hva som er eventyr for deg, men om definisjonen på en Adventuresykkel. Og en tur på asfalten til Spania har alltid vært betegnet som en langtur. Touring kalles det. :knegg

Eller har Touringsegmentet bortfalt nå? Og hva er forskjellen på en langtur, touring og adventurekjøring? Eller er det samme klassen nå bare du selv føler du er på eventyr?

For øvrig kaller jeg ikke meg selv som en adventurekjører. jeg kaller heller ikke min AT for en Adventuresykkel, men en flerbrukssykkel. En som er god til alt, uten å være best til noe. jeg kaller heller ikke kjøring i Finnskogen som adventurekjøring. Jeg kaller det gruskjøring.

Og nei, det er ikke personlige preferanser det er snakk om. Skal vi følge den logikken så er alt en adventuresykkel om det så er å kjøre på Harrytur til Svinesund om du føler det sånn. :lol

Eller er det satt et minimumstak å kjørte kilometer for å kunne kalle det adventurekjøring? Og i såfall, hvor går grensen mener du?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Vel jonnykr, det er du som sier at en adventure må være like god på begge deler for å ha æren av å hete adventure.
Du sier jo selv at eks Multistrada ikke er adventure siden den er bedre på asfalt enn offroad og derfor ikke kan kalles nettop det.
Uansett hva folk argumenterer så kommer du med noen rare forklaringer.
Jeg ser jo at de aller aller fleste her inne inklusive meg har samme oppfatning av ordet adventuresykel bortsett fra deg.
Eller for å forvirre deg enda mer, også kalt "grusracer" :lol
Sist redigert av simpson den 22 apr 2013, 15:32, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

LordShaft skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=f1SZbgLxOGQ[/video]
Triumph fikk jo ikke akkuratt skryt i denne video'n da. :-k
Se bort i fra motoren da :D

Men tippe den er mer en god nok for Norske veier med dårlig vedlikehold.

Men jeg holder en knapp på KTM så langt :) makan til grom sykkel :yeyeye :prop:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Syntes dette var en grei måte å presentere syklen på.
Ingen kåring av beste/dårligste, kun en omtale av de ulike syklers egenskaper, slik at man selv kan velge utifra egne ønsker og behov. :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

jonnykr skrev:
JohnnyTh skrev:
EasyRider skrev:
JohnnyTh skrev:En sykkel som ikke er god på asfalt kan aldri bli en Adventure sykkel. Kommer ikke langt på Eventyr når man bare skal kjøre i skogen :)

Om 1 1/2 uke setter jeg kursen mot Balkan og Tyrkia. Det kommer til å bli et eventyr for min del men kjører ikke noe adventure sykkel selv om det er eventyr for meg. Men skulle nok gjerne hatt en eventyrsykel siden det blir masse asfalt med endel veier av varierende kvalitet og. Men å crosse runt i skogen i søle og vannpytter er da langt fra eventyr.

Spør Globe om han ikke syntes det var et eventyr å være 4 dager i spania på enduro safari?

For noen er dette eventyr, akkuratt som å gå til Kilimanjaro er et eventyr for andre.

Men for deg så er det nok ikke eventyr å kjøre i søle og vannpytter, da hadde du vel hatt en annen type sykkel.
Spania her da ikke helt bak i hagen heller da. Er jo netopp det jeg synes er eventyr. For meg er det ensbetydende med reise. Men selvsagt personlig oppfattning helt klart.
Men i all verden da? Debatten handler jo ikke OM hva som er eventyr for deg, men om definisjonen på en Adventuresykkel. Og en tur på asfalten til Spania har alltid vært betegnet som en langtur. Touring kalles det. :knegg

Eller har Touringsegmentet bortfalt nå? Og hva er forskjellen på en langtur, touring og adventurekjøring? Eller er det samme klassen nå bare du selv føler du er på eventyr?

For øvrig kaller jeg ikke meg selv som en adventurekjører. jeg kaller heller ikke min AT for en Adventuresykkel, men en flerbrukssykkel. En som er god til alt, uten å være best til noe. jeg kaller heller ikke kjøring i Finnskogen som adventurekjøring. Jeg kaller det gruskjøring.

Og nei, det er ikke personlige preferanser det er snakk om. Skal vi følge den logikken så er alt en adventuresykkel om det så er å kjøre på Harrytur til Svinesund om du føler det sånn. :lol

Eller er det satt et minimumstak å kjørte kilometer for å kunne kalle det adventurekjøring? Og i såfall, hvor går grensen mener du?
Mener ikke det skal være minimums km for å bli det. Jeg har bare aldri tenkt på en tur i det lokale sandtaket eller en runde i egen skog som noe eventyr. Det må inngå noe ukjent og fremmed.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:Vel jonnykr, det er du som sier at en adventure må være like god på begge deler for å ha æren av å hete adventure.
Du sier jo selv at eks Multistrada ikke er adventure siden den er bedre på asfalt enn offroad og derfor ikke kan kalles nettop det.
Jeg ser jo at de aller aller fleste her inne inklusive meg har samme oppfatning av ordet adventuresykel bortsett fra deg.
Hva er så vanskelig å skjønne med dette? Multistrada er noe midt i mellom SportTourer og Adventure. Det er på nett og blant testere ulike oppfatninger av Multistrada. Noen har den med på tester av Adventuresykler, andre ikke. Og som sagt dette er ikke min definisjon, men basert på andres konklusjoner og tester.

Selv om den kan kjøres på grusveier, så gjør ikke det Multistrada til en Adventuresykkel. det er det jeg sier. Med 17 tommers hjul rundt baut har den de dårligste offroadegenskapene blant de den sammenlignes med. 120/70-17 framdekk er faktisk det dekket som er minst egnet til offroadkjøring, men derimot mest egnet på asfalt, som er hvor den scorer høyest der den er med.

Så det er ikke tvil om at det er asfalt/touringegenskapene Ducati har satset mest på. Og det er heller ikke tvil om at det er forvirring/tvil og delte meninger blant MC testere også om hva Multstrada er og i hvilket segment den hører hjemme.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:Syntes dette var en grei måte å presentere syklen på.
Ingen kåring av beste/dårligste, kun en omtale av de ulike syklers egenskaper, slik at man selv kan velge utifra egne ønsker og behov. :thumleft
Men igjen ser vi hvor forskjellig ulike tester er. Offroad er KTM verst noe som ikke er noen overraskelse. Yamahaen var grei nok og BMW god til alt.

Men det interessante her er at testeren mener at Triumph Tiger ikke har noe offroad å gjøre, at det ikke er offroadegenskapene Triumph tenkte på når de konstruerte den.

Andre tester derimot sier jo at Tiger,n er bra nok offroad. Og igjen ser vi en test som ikke har med Ducati Multistrada.

Så forvirringen er egentlig total og viser klart at hva testeren legger vekt på påvirker konklusjonen. Her scorer jo BMW høyt offroad etter KTM som der er skyhøyt over. I en annen test jeg så i 2012 derimot hvor testeren var en proff offroadfører fikk BMW stryk for han mente den var for myk i framgaflene.

Men da var det hakket mer offroad enn hva denne videoen viser for å si det mildt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

EasyRider skrev:

Dette var veldig godt sagt på en kort og enkel måte , det ligger faktisk mye mellom linjene her :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

EasyRider skrev:
LordShaft skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=f1SZbgLxOGQ[/video]
Triumph fikk jo ikke akkuratt skryt i denne video'n da. :-k
Se bort i fra motoren da :D

Men tippe den er mer en god nok for Norske veier med dårlig vedlikehold.

Men jeg holder en knapp på KTM så langt :) makan til grom sykkel :yeyeye :prop:
Omtrent som i Bike testen.....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

jonnykr skrev:
knutk skrev:Syntes dette var en grei måte å presentere syklen på.
Men igjen ser vi hvor forskjellig ulike tester er. Offroad er KTM verst noe som ikke er noen overraskelse. Yamahaen var grei nok og BMW god til alt.

Men det interessante her er at testeren mener at Triumph Tiger ikke har noe offroad å gjøre, at det ikke er offroadegenskapene Triumph tenkte på når de konstruerte den.

Andre tester derimot sier jo at Tiger,n er bra nok offroad. Og igjen ser vi en test som ikke har med Ducati Multistrada.

Så forvirringen er egentlig total og viser klart at hva testeren legger vekt på påvirker konklusjonen. Her scorer jo BMW høyt offroad etter KTM som der er skyhøyt over. I en annen test jeg så i 2012 derimot hvor testeren var en proff offroadfører fikk BMW stryk for han mente den var for myk i framgaflene.

Men da var det hakket mer offroad enn hva denne videoen viser for å si det mildt.
Personlig mener jeg at skal man ha mer offroad så velger man bort disse tyngste alternativene og velger en litt lettere og smidigere sykkel. Tiger 800 og GS800 er da et bedre valg på bekostning av litt dårligere komfort , men langt fra så dårlig at ikke "jordomseilinger" lett kan foretaes.
For øvrig er det grustest i neste Bike mellom Tiger 800 og 800GS.

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Huff, bra MC siden har "Stopp abonnementet på emnet" oppe til venstre på siden :thumleft Dette ble voldsomt mye diskusjon om adventure - 3 sider siden jeg sist var pålogget i går. Det går an å diskutere slikt på pm også.
Nå er det nesten så jeg er usikker på hva sykkel jeg egentlig har :scratch

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
simpson skrev:Vel jonnykr, det er du som sier at en adventure må være like god på begge deler for å ha æren av å hete adventure.
Hva er så vanskelig å skjønne med dette? Multistrada er noe midt i mellom SportTourer og Adventure. Det er på nett og blant testere ulike oppfatninger av Multistrada. Noen har den med på tester av Adventuresykler, andre ikke. Og som sagt dette er ikke min definisjon, men basert på andres konklusjoner og tester.

Selv om den kan kjøres på grusveier, så gjør ikke det Multistrada til en Adventuresykkel. det er det jeg sier. Med 17 tommers hjul rundt baut har den de dårligste offroadegenskapene blant de den sammenlignes med. 120/70-17 framdekk er faktisk det dekket som er minst egnet til offroadkjøring, men derimot mest egnet på asfalt, som er hvor den scorer høyest der den er med.

Så det er ikke tvil om at det er asfalt/touringegenskapene Ducati har satset mest på. Og det er heller ikke tvil om at det er forvirring/tvil og delte meninger blant MC testere også om hva Multstrada er og i hvilket segment den hører hjemme.
Litt merkelig framgangmåte du har her siden en adventure blir målt etter dekkdimemsjonen.
Hvis du ser på R-sykler så har dagens sykler andre dimensjoner enn de som startet kategorien på 80-tallet så det må jo bety etter din katorigesering at det kun gjelder en sykkeltype, altså adventure?

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Interessante uttalelser fra en sannsynligvis kapabel sjåfør om disse 4 eventyrsyklene.

Overrasker meg litt at all elektronikken nå ser/høres ut til å begynne å bli akseptable hjelpemidler offroad. At dem kan være innkobla og gjøre en fullgod jobb :thumleft Før har jo hardcore gruseksperter gjerne sagt at sånt må slåes av utafor asfalten.

Litt overraskende at han mener der er liten forskjell på grus mellom KTM og BMW. Kanskje den nye BMW LC`en har fått bedre feeling med forhjulet? Der er ikke GS`en veldig bra, dårlig følelse med hvordan grepet er på forhjulet. Strengt tatt tviler jeg på at den nye er veldig mye bedre enn den gamle, men har ennå ikke fått prøve LC. Gleder meg til den sjansen kommer!

Litt lite diskusjoner om dekk da...? For oss som kjører disse store reise-enduroene så mener jeg at dekk er og blir den viktigste faktoren som lager begrensningene/mulighetene når man vil kombinere lengre asfaltstrekker med lange turer ut i det ukjente i ymse vær. Det er ikke noe problem å velge et OK asfaltdekk som er forsterket så det tåler skarpe steiner bedre enn et rent sportsdekk. Typisk Tourance og Anakee. Men disse dekkene er ikke særlig brukbare når man kommer på våte og sleipe underlag selv om det er ganske fast bakke. Til rein grusgassing er det kanskje verre å finne DET beste dekket, og til kombinert bruk syntes jeg det virker uoverkommelig :sorry
Sist sommer traff jeg flere som kjørte Heidenau på GS`ene, et brukbart dekk tydeligvis men selger ikke heftig her til lands.

Noen som har funnet dekk som de mener er spesielt gode til de tunge reise-enduroene våre og som de er veldig fornøyde med? Eller skrekkeksempler blant dekk?

Har selv være strålende fornøyd med Tourance, sitter supert på asfalt og er halvbra på faste grusveger. Men blir det vått eller løst underlag er der lite styrefølelse igjen og det er banalt dårlig grep. Velger man grove dekk så får man bråket på asfaltveger, og en del av knastedekka slites svært fort med hard gassing ute i naturen med disse tunge syklene. Noen v disse grove dekka gir også mye vandring i svingene på asfalt, en feeling som ikke alle setter pris på :sk?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Vel joo, vet ikke om jeg er verdt å spørre men jeg hadde en Honda XLV 700 Translp som antagelig ikke etter noens mening hører hjemme her.
Men hadde akkurat de Metzeler dekkene der og var kjempefornøyd med de.
De ga mange mil og var fantastiske på grus :thumleft

Men er det en HP2 du har på profilen?

Svar