Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av omaas »

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av RuneMC »

Greit å være obs på at rådyr er i høybrunst nå - springer et rådyr over veien kan det vare en brunstig en som kommer rett etter - og som ikke stopper for selv en brølende Harley :P :p
http://www.dagbladet.no/2014/07/23/nyhe ... /34467826/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sv: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av jhn »

mortenolb skrev:
jhn skrev:
mortenolb skrev:
LordShaft skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg er helt pverbevist om at noen av de lave fartsgrensene våre virker mot sin hensikt. Jeg tar meg selv i å bli uoppmerksom når fartsgrensen oppleves mye lavere enn det som føles nødvendig.
Jeg har siste tiden gått mye tur i nærområdet...Litt for treningen sin del (cardio) og en del for sneipen sin del. Her er et lengre strekke som er blitt 30 og 40 sone, i stede for 50 og 60.... Jeg har til dags dato aldri opplevd så mange personer som skriver melding og sjekker Facebook i bil som jeg gjør i disse sonene.... Så har en sterk følelse av at for lave fartsgrenser virker mot sin hensikt....hvem har ikke full kontroll i en 30 sone?

Sony Z2
Personlig blir jeg veldig uoppmerksom når jeg føler at farten er lavere enn hva som føles naturlig. Nedturen med det er at veldig mange veier har nettopp det problemet. Den andre nedturen er at om jeg skal kjøre i en hastighet hvor jeg føler det riktig så risikerer jeg store bøter/førerkortbeslag. Derfor må jeg heller være tildels farlig i trafikken fordi jeg blir veldig uoppmerksom/sliter med å holde fokus.
Jeg tror 30 soner har berget flere liv enn de har tatt. Hva som føles som riktig og naturlig fart varierer nok fra person til person, så vi må nesten bare finne oss i at noen bestemmer for oss hva som er riktig. Noen 30 soner er nok kanskje unødvendige, men de fleste kommer jo etter ønske fra de som ferdes i området.
Hvor lange 30 soner er det snakk om her, siden dere ikke klarer å holde fokus?
Om man har problemer med å holde seg våken, bør man jo stoppe for en 15 minutters Power nap ... er dette et gjentagende problem, må man kanskje vurdere bussen?
Glemte bort denne diskusjonen. Nå mente jeg ikke jeg eksklusivt 30-soner, jeg mente generelt når fartsgrensen føles for lav. Da særlig på strekninger som var 70 før, men ble satt ned til 50 fordi de bygde ny vei ved siden av, og den nye fartsgrensen er satt utelukkende fordi de vil at folk skal kjøre i bommen.
Glemte den også :knegg ... jeg mener man burde klare å holde konsentrasjonen, selv i en unødvendig og irriterende 50-sone. Det varer jo tross alt ikke så lenge

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Svein2 »

På oppfordring fra en ikke helt ukjent brumunddøl legger jeg ut en trafikkrapport
fra Åsmarka. For de som ikke vet hvor Åsmarka er, ligger det nedafor Mesnalia og ovafor Næroset. ;-)

http://www.ostlendingen.no/ringsaker-bl ... -1.8524223" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av RuneMC »

"Sneaky" taktikk fra UP : http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23273992/

Ikke skjønner jeg at de trenger ty til slik taktikk heller - det er da nok å ta av
Igår var jeg f.eks. en T/R Drammen med bil og oppsummert:

Til
* Bil #1 foran på RV23 som kjørte 60 i 80-sonen
* Bil #2 foran som ikke tente baklys i tunnelen før jeg satte fjernlys på den
* Samme bil blinket kategorisk ikke
Retur
* Bil #3 som kjørte 50-60 i tunnelen i Drammen (70-sone) laget lang kø
* Bil #4 foran som kjørte 60 i 80-sonen før Gullaug
* #5 Bring lastebil som var såvidt utenforveien med høyre hjulsett, ned i krypfart før den kom opp i fart igjen (rett før rundkjøringen der RV23 går over til motorvei østover). Ingen logisk grunn til dette utover uoppmerksom kjøring.

M.a.o. ca en bil pr 10 min kjøring som burde fått noen prikker i førerkortet for uoppmerksom kjøring.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:"Sneaky" taktikk fra UP : http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23273992/

Ikke skjønner jeg at de trenger ty til slik taktikk heller - det er da nok å ta av
Igår var jeg f.eks. en T/R Drammen med bil og oppsummert:

Til
* Bil #1 foran på RV23 som kjørte 60 i 80-sonen
* Bil #2 foran som ikke tente baklys i tunnelen før jeg satte fjernlys på den
* Samme bil blinket kategorisk ikke
Retur
* Bil #3 som kjørte 50-60 i tunnelen i Drammen (70-sone) laget lang kø
* Bil #4 foran som kjørte 60 i 80-sonen før Gullaug
* #5 Bring lastebil som var såvidt utenforveien med høyre hjulsett, ned i krypfart før den kom opp i fart igjen (rett før rundkjøringen der RV23 går over til motorvei østover). Ingen logisk grunn til dette utover uoppmerksom kjøring.

M.a.o. ca en bil pr 10 min kjøring som burde fått noen prikker i førerkortet for uoppmerksom kjøring.
Har ikke linken her, men UP har på sine Facebooksider gått ut og beklaget. Det skulle visst ikke være sånn
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av spidair »

Skulle vel være nok å ta av om de ikke trengte å lure folk til å gjøre feil heller da...

Men det er riktig det forrige taler sa, de tjeneste mennene som kjørte med denne L'en bakpå har fått en omgang med føneren av sjefen sin, (hvis man leser mellom linjene), og UP har klart og tydelig gått ut og både beklaget denne hendelsen og sagt at de ikke driver med slike metoder... De ønsker å være tydelige og at folk har tillit til dem, og man får ikke akkurat tillit til en etat som går inn for å lure deg til å gjøre en feil du kanskje ikke normalt hadde gjort og så bøtelegge deg for det... Slikt går ikke an...

De fleste, meg selv inkludert, vil jo gjøre det vi kan for å komme foran en sånn L merket bil, da den kjøringen som de bilene som har den L'en bak til tider kan være litt merkelig, og ikke så lite trafikk farlig noen ganger, med rykk og napp og litt slitsomme å ligge bak, så her var det tydelig at de (UP) "yppet" til bråk og det er faktisk ikke lov i følge norsk lov...

Og egentlig merkelig at de skal ta noen for å kjøre litt for fort på E134 mellom avkjøringen til Vestfossen og Darbu, da det ikke er en eneste avkjøring der, hele strekkningen har midtdeler og viltgjerder på begge sider og derfor bortimot norges tryggeste sted å trå på litt ekstra... Sånt syntes jeg blir rent tøv av UP, når de prioriterer slikt fremfor å skjekke foreksempel 50 soner... Men det er jo i 70,80, 90 og 100 soner de tjener de største pengene da, så jeg forstår jo det, er vel pengene som styrer der også går jeg ut i fra....

Selv bor jeg i ei gate med 50 km/t og selv om halve nabolaget har vært nede på politi stasjonen og tryglet og bedt, med selv inkludert, om å komme å holde en kontroll der (enkelte kjører minst i det dobbelte der, lastebiler inkludert...) var det helt tydelig at det kom til å vente på seg... (vi var ikke mange nok som hadde sagt i fra var kommentaren til politi kvinnen nede på kammeret til en nabo... Lurer på hvor mange som har klagd på hastigheten på E134 mellom Vestfossen og Darbu jeg.. overhodet ingen, for det bor ingen på den strekkningen.) Antagelig må en av ungene i gata bli drept før de gidder å komme, og da er det jo alt for sent.... Så derfor provoserer det meg at de skal bøtelegge noen som kjører i hundre i åtti sonen når veien der åtti sonen ligger er så trygg som den nevnte veistrekkning...... Helt hull i hodet egentlig... Men som sagt, det er vel penga som rår og de som sitter og bestemmer hvor disse kontrollene skal foregå har vel fått beskjed om å ha kontroll der de tjener mest... Kan ihvertfall virke slik... Og unger er det jo nok av, bare utgifter med de liksom...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av L-NA »

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/09/ ... s-vegvesen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skremmende lesing !

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av E-strom »

Og som det står i artikkelen: "Statistikken etter disse typer aksjoner ligger stort sett på det samme: Rundt 25 prosent av de kontrollerte får kjøreforbud."

Det betyr altså at hvert fjerde tunge kjøretøy på veiene ikke skulle vært der - hva er det som skjer? Hvor galt må det gå før problemet tas ved roten? :evil
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Artig løsning på trang gårdsplass :D :

http://www.hadeland.net/ifarta/article7584416.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Tollfrigrensen foreslås økt fra kr. 200,- til 500,- i regjeringens statsbudsjett.

- Komplett galskap og det mest næringsfiendlige forslaget på lenge, sier leder Harald Anders i Virke, sjokkert over det nye forslaget:

http://www.dn.no/tekno/2014/10/07/2156/ ... tt-galskap" onclick="window.open(this.href);return false;

Er virkelig norsk handelsnæringsvirksomhet så skjørt som det avtegnes et bilde av i denne saken :scratch :oh !?
At om forslaget får gjennomslag så vil dette føre til tap av 10.000 arbeidsplasser?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av LordShaft »

Dette har jeg veldig liten tro på at kommer til å bli så alvorlig som Harald beskriver! At det kan få konsekvenser er nok mulig, men tror han maler et noe svart bilde av saken.

Sony Z2

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Voodoodoo »

Det er nok værst for endel duppeditt kjeder.
De går jo allerede med millionoverskudd på å selge Kinaimportert drit og kommer til å gå med litt mindre millionoverskudd om tollgrensa går opp slik at vi som vil kjøpe billig drit får kjøpt driten billig.

Utover skummet på fløten tror jeg neppe det vil få særlige konsekvenser.
Enkelte ting er uansett så mye billigere å kjøpe fra ytlandet at det lønner seg med dagens system.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SuperMorten »

Voodoodoo skrev:Det er nok værst for endel duppeditt kjeder.
De går jo allerede med millionoverskudd på å selge Kinaimportert drit og kommer til å gå med litt mindre millionoverskudd om tollgrensa går opp slik at vi som vil kjøpe billig drit får kjøpt driten billig.

Utover skummet på fløten tror jeg neppe det vil få særlige konsekvenser.
Enkelte ting er uansett så mye billigere å kjøpe fra ytlandet at det lønner seg med dagens system.
Ser et par sånne duppetditt-enmannsfirma som holder til bl.a. i Vestfold, som selger duppeditter på finn. Akkurat de samme duppedittene finner man på ebay fra en kina-butikk til halv pris av det de vil ha på finn.no. Men så er det lettheten da. Både enklere og kanskje raskere å handle fra Vestfold, både hva gjelder leveranse-pålitlighet og toll-byråkrati (uansett om man er over eller under beløpet..)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av jhn »

Dette er jo et forslag som i beste fall bare er litt ødeleggende for norsk næringsliv. Det motiverer til å bruke mindre penger i Norge. Det fører til mere trafikk, mere forurensning, og dårligere utvalg i norske butikker. Og kanskje noen nedleggelser
Regjeringen prioriterer å hjelpe utenlandsk næringsliv, på bekostning av norsk næringsliv.
Alle partier er mot dette, bortsett H og Frp. Både arbeidsgiver- og arbeidstaker-organisasjoner er mot. Dårlig ide :sk?
De rike får mye skattelette, gjennomsnittsfamilien får opp i mot 1000-lappen i skattelette, uføre med småbarn får økt skatt og mindre tillegg for barn .. opp mot 30000 i året mindre å rutte med for disse, egenandelen i helsevesenet går opp, barnehageprisen øker, årsavgiften øker, engangsavgiften på biler øker, 7 nye bomveiprosjekter og like mange under vurdering, nei til ENØK-tiltak, mindre til kollektivtrafikk .... men vi får 1-en ny km kollektivfelt,

Svar