Startet foresten motorsykkelen i dag for første gang siden august og etter noen sekunder med litt ymse ulyder, så malte den som en katt igjen. Lot den gå i en halvtimes tid, før jeg lot den hvile litt igjen. Viktig å ikke slite den helt ut

Se der, ja
Oppe i hodet mitt går det fort unna seru.simpson skrev: 11 des 2019, 20:30 Hva har skjedd med produksjonen av brødfjøler og andre treprodukter med epoxy?
Hvis dine hobbyer skifter så fort skjønner jeg at sykkelen var i faresonen.
Eller tenker du å implentere dette inn i fremtidige treprosjekter? Kan jo bli kule Billboard med styring av enkel PLS da![]()
Kjenner meg igjen, noe av det første jeg gjorde med nytt hus var å legge opp 2 16A og en 32A trefas til garasjenBjerknez skrev: 12 des 2019, 12:55 Yoohoo! Små barn store gleder!
Nå har jeg endelig fått en egen 16 amp kurs rett ned i kjelleren!![]()
For mange (kanskje dem fleste?) er nok ikke dette noe å hoppe i taket av, men dette har vert et irritasjonsmoment for meg lenge. Å hele tiden sitte med hjertet i halsen hver gang man skal sage en plankebit.
Nå kan jeg programmere samt bygge meg en termostat med Arduino eller ESP32 slik at jeg kan slå på varmen i kjelleren ett par timer før jeg skal dit slik at det blir litt lunk.
Må vel nesten få meg en kaffetrakter også nå... og kanskje et lite kjøleskap som kan fylles med andre godsaker...![]()
Skulle gjerne hatt 32 til garasjen jeg også, men da må vi vist forsterke ledningene (eller noe) inn til huset og det tror jeg ikke at jeg gidder i denne omgang. :)overlay skrev: 12 des 2019, 13:55Kjenner meg igjen, noe av det første jeg gjorde med nytt hus var å legge opp 2 16A og en 32A trefas til garasjenBjerknez skrev: 12 des 2019, 12:55 Yoohoo! Små barn store gleder!
Nå har jeg endelig fått en egen 16 amp kurs rett ned i kjelleren!![]()
For mange (kanskje dem fleste?) er nok ikke dette noe å hoppe i taket av, men dette har vert et irritasjonsmoment for meg lenge. Å hele tiden sitte med hjertet i halsen hver gang man skal sage en plankebit.
Nå kan jeg programmere samt bygge meg en termostat med Arduino eller ESP32 slik at jeg kan slå på varmen i kjelleren ett par timer før jeg skal dit slik at det blir litt lunk.
Må vel nesten få meg en kaffetrakter også nå... og kanskje et lite kjøleskap som kan fylles med andre godsaker...![]()
Håndverkere som skryter av utstyret når fruen i huset er hjemme alene er en klassikerBjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden"![]()
Hehe, den versjonen er nok også filmatisert. Forresten veldig god størrelse og kapasitet på fordelingskontakten din - hvis det er lov å si.Bjerknez skrev: 13 des 2019, 10:29![]()
![]()
Forskjellen her er at han skrøt av MITT utstyr... det er nok kanskje ikke noe sjekketriks... eller kanskje...?![]()
Jeg liker at du taler i koder.Rune75 skrev: 13 des 2019, 10:35Hehe, den versjonen er nok også filmatisert. Forresten veldig god størrelse og kapasitet på fordelingskontakten din - hvis det er lov å si.Bjerknez skrev: 13 des 2019, 10:29![]()
![]()
Forskjellen her er at han skrøt av MITT utstyr... det er nok kanskje ikke noe sjekketriks... eller kanskje...?![]()
Er det ikke slik at man ikke bør belaste kursene mer enn 80%? Slik at på en 16 amp kurs blir det (16x230)*0,8 = 2944WBjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Ahh.... deilig. Nå kan jeg endelig sette på litt varme i kjellern som holder litt lunk når jeg ikke er hjemme, samtidig som madammen kan morgendusjen uten å få sjokk![]()
Med min trofaste venn X-Tack fra Tec7 ble fordelerkontakten hengt opp på hyllen ved siden av kjellerbordet. Presset den mot overflaten og der satt den. I løpet av 24 timer har den herdet skikkelig og da får man den IKKE av :)
1.JPG
2.JPG
All strøm i kjelleren blir koblet til denne fordeleren. Jeg kommer også til å koble til en fordeler til til denne som går bort til sagene og andre maskiner. Grunnen til dette er fordi jeg enkelt vil slå av ALL strøm i kjelleren ved å skru av bryteren på den jeg hang opp. Jeg vet at dette er litt fyfy og koble fordelere til fordelere etc. men det er så lite og kortvarig jeg bruker disse maskinene så det vil nok neppe utgjøre noe fare.
Dessuten trekker disse maskinene 155-2000watt maks og disse fordelerene er ratet til å tåle 3.600 watt. (16 amp).
Trikkern som var på besøk ble forøvrig imponert av furtebua mi :) Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden"![]()
Mulig det, men 16 amp kursen jeg har nå vil aldri bli belastet med noe i nærheten av 80% over tid. Det eneste som krever full pupp fra sikringsskapet er når jeg starter tykkelseshøvelen og sponavsuget samtidig. Da snakker vi kanskje 20 minutter total arbeidstid mens man er på bristepunktet, maks 3-4 ganger i året.barske skrev: 13 des 2019, 11:05Er det ikke slik at man ikke bør belaste kursene mer enn 80%? Slik at på en 16 amp kurs blir det (16x230)*0,8 = 2944WBjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Ahh.... deilig. Nå kan jeg endelig sette på litt varme i kjellern som holder litt lunk når jeg ikke er hjemme, samtidig som madammen kan morgendusjen uten å få sjokk![]()
Med min trofaste venn X-Tack fra Tec7 ble fordelerkontakten hengt opp på hyllen ved siden av kjellerbordet. Presset den mot overflaten og der satt den. I løpet av 24 timer har den herdet skikkelig og da får man den IKKE av :)
1.JPG
2.JPG
All strøm i kjelleren blir koblet til denne fordeleren. Jeg kommer også til å koble til en fordeler til til denne som går bort til sagene og andre maskiner. Grunnen til dette er fordi jeg enkelt vil slå av ALL strøm i kjelleren ved å skru av bryteren på den jeg hang opp. Jeg vet at dette er litt fyfy og koble fordelere til fordelere etc. men det er så lite og kortvarig jeg bruker disse maskinene så det vil nok neppe utgjøre noe fare.
Dessuten trekker disse maskinene 155-2000watt maks og disse fordelerene er ratet til å tåle 3.600 watt. (16 amp).
Trikkern som var på besøk ble forøvrig imponert av furtebua mi :) Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden"![]()
Hehe, en ting er sikkert. Det var MYE værre før jeg fikk ny kurs. Gamle ledninger, varmtvannstank som stadig ble koblet ut og inn etc. 10 amp kursen jeg brukte måtte stadig "restartes" etter sikringsbrudd. På den gamle kursen gikk også taklampene og all annen strøm.Stian87 skrev: 14 des 2019, 06:23 Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå
I dette tilfelle kan sikkert det meste av etterforskningen "googles".Stian87 skrev: 14 des 2019, 06:23 Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå