Det med powerbank var en gid ide. Hvordan kobler man dette, slik at arduinoen automatisk suger strøm fra denne samt lader den opp ved behov?FredrikE24 skrev: 14 jan 2020, 16:15 Jeg liker ideen, og sålenge det holdes innenfor furtebua, er det lov med litt "åpent anlegg".
Eneste jeg ville addet var en powerbank til å drive Arduino etc. ved strømbrudd.
Arduinoen tar seg selvfølgelig av at powerbanken er i god form(ladet) og når strømmen forsvinner, så slipper en relékontakt og du er over på powerbank.
Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Du trenger et 230V-relé(230VAC spole!) egentlig.
Dersom strømmen i kontakten forsvinner, så slipper relleet. Du har da koblet powerbanken til Arduino via NC-kontaktsettet på relleet.
På NO-kontaktsettet kan du koble til lading av powerbanken, som evt. kan seriekobles med et relé til om du vil styre det av og på med arduinoen.
Dersom strømmen i kontakten forsvinner, så slipper relleet. Du har da koblet powerbanken til Arduino via NC-kontaktsettet på relleet.
På NO-kontaktsettet kan du koble til lading av powerbanken, som evt. kan seriekobles med et relé til om du vil styre det av og på med arduinoen.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hmmm... interresant...FredrikE24 skrev: 14 jan 2020, 16:54 Du trenger et 230V-relé(230VAC spole!) egentlig.
Rele har jeg, men mangler powerbank. Det må settes på handlelisten.
Høres enkelt ut når du sier det, men tiden får vise om det faktisk blir det, hehe.
Vurderer faktisk å bruke ESP32 i steden for arduino grunnet Wifi mulighetene...
- Bjerknez
- Kontakt:
ESP32 har jeg forøvrig funnet ut er en meget brukanes microcontroler. Den har jo alt og mere til enn det Arduino Uno har med tanke på antall pins, og raskere CPU, mer minne etc. I tillegg har den WIFI og Bluetooth etc.
Jeg klarer faktisk ikke å se noen grunn til å velge en Arduino fremfor denne. Prisen er også ganske lik. Fra kina betaler man kun drøye 3 dollar for en ESP32. Inkludert frakt!
Har 10 ESP32, 6 stk. Arduino Uno, 4 stk. Nano, 4 stk. Mega og en drøss med sensorer, og flere varer ventes :)
Er jo så billig at man like godt kan bestille en del når man først holder på. Tar tross alt en måneds tid før varene kommer i posten. Skal man kjøpe en vaskeekte Arduino via dems egen hjemmeside, så koster jo denne rundt 200 kroner. Jeg forstår jo hvorfor selvsagt, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre når jeg får 6-7 stk. for den samme prisen via Aliexpress.
Blir mange timer i furtebua fremover nå.... :)
Jeg klarer faktisk ikke å se noen grunn til å velge en Arduino fremfor denne. Prisen er også ganske lik. Fra kina betaler man kun drøye 3 dollar for en ESP32. Inkludert frakt!
Har 10 ESP32, 6 stk. Arduino Uno, 4 stk. Nano, 4 stk. Mega og en drøss med sensorer, og flere varer ventes :)
Er jo så billig at man like godt kan bestille en del når man først holder på. Tar tross alt en måneds tid før varene kommer i posten. Skal man kjøpe en vaskeekte Arduino via dems egen hjemmeside, så koster jo denne rundt 200 kroner. Jeg forstår jo hvorfor selvsagt, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre når jeg får 6-7 stk. for den samme prisen via Aliexpress.
Blir mange timer i furtebua fremover nå.... :)
- FredrikE24
Såpass! Skal si du handler! Neste steg er jo RPi og Python(eller hva du vil). Det er også en artig sak.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tenker litt sånn... En ting av gangenFredrikE24 skrev: 15 jan 2020, 20:41 Såpass! Skal si du handler! Neste steg er jo RPi og Python(eller hva du vil). Det er også en artig sak.

- Bjerknez
- Kontakt:
Nå begynner igjen bestillingene mine fra AliExpress og renne inn. En drøss med microcontroller sensorer og en haug andre ting som skal sørge for at jeg til en hver tid har det jeg trenger for å lage det jeg skulle komme på av ideer.
Jeg venter fortsatt over 60 pakker til fra AliExpress så her blir det julaften langt utover våren!
Appropo julaften... Jeg var å leverte firmabilen på til EU kontrol i dag på Fredrikstad Motorsenter (Der hvor dem spilte inn Lange Flate Ballær hvor verkstedet ble kalt "ED garasjen"). Der ble jeg faktisk også påminnet på at julen fortsatt ikke er helt over.
Jeg venter fortsatt over 60 pakker til fra AliExpress så her blir det julaften langt utover våren!
Appropo julaften... Jeg var å leverte firmabilen på til EU kontrol i dag på Fredrikstad Motorsenter (Der hvor dem spilte inn Lange Flate Ballær hvor verkstedet ble kalt "ED garasjen"). Der ble jeg faktisk også påminnet på at julen fortsatt ikke er helt over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Koser meg i kjelleren med duppeditter som stadig dukker opp :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
I går gikk jeg i innkjøp av en slik. Dog ikke på Aliexpress denne gangen, men hos Elektroimportøren i Fredrikstad.
- Bjerknez
- Kontakt:
I går ble det noen timer i furtebua igjen. Jeg lærer noe nytt hver dag og det er alltid befriende og endelig få til noe man har prøvd på lenge. Det kan være i utgangspunktet enkle ting som stopper opp grunnet små feil i koden etc. men når man har klødd seg i hodet i nesten to timer for å få LCD displayet til å fungere med ESP32, for så og finne ut at displayet trenger 5V og ikke 3.3V som ESP32 leverer for å fungere skikkelig. Da er det jo bare å koble den til 5V og vipps så funket displayet slik det skulle.
Jeg har heller aldri tenkt på såkalt "hot glue" som noe seriøst lim. Madammen har en slik liten limpistol til 19.90 på Nille (eller noe...) og denne er grei å bruke til scrap booking, men ikke til noe mer. Derfor har jeg alltid sett på slik type lim som "hobbylim" for dem som driver med slikt.
Men i veldig mange Youtube videoer brukes det slike limpistoler og spesielt innenfor elektronikk sjangeren da limet ofte brukes til å lime samt tette og isolere. Jeg gikk derfor i innkjøp av en slik, men da en skikkelig pistol med såkalt "powerlim". Du store jeg fikk bakoversveis når jeg fant ut hvor allsidig det limet var, ved siden av at det er meget prisgunstig i forhold til andre lim.
På bilde under kan dere se jeg har limt sammen to plastrør samt en trekloss til en annen. Limet er "herdet" når det blir kaldt og fester så og si på få sekunder. Etter fem minutter klarte jeg ikke å dra trebitene eller plastrørene fra hverandre i det hele tatt. Ingen superlim eller epoxylim jeg har testet har klar dette.
Man kan regelrett fylle et kretskort med lim og koble det til kilden og kaste det i vannet. Det er helt vanntett og fungerer som bare det. Siden limet er ganske tykt er dte også perfekt å bruke som et slags silikon. men man får selvsagt ikke smurt det utover uten hjelpemidler. Limet holder vel rundt 200 grader så dette er ikke noe man skal ta på med fingene :)
Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.
Jeg har heller aldri tenkt på såkalt "hot glue" som noe seriøst lim. Madammen har en slik liten limpistol til 19.90 på Nille (eller noe...) og denne er grei å bruke til scrap booking, men ikke til noe mer. Derfor har jeg alltid sett på slik type lim som "hobbylim" for dem som driver med slikt.
Men i veldig mange Youtube videoer brukes det slike limpistoler og spesielt innenfor elektronikk sjangeren da limet ofte brukes til å lime samt tette og isolere. Jeg gikk derfor i innkjøp av en slik, men da en skikkelig pistol med såkalt "powerlim". Du store jeg fikk bakoversveis når jeg fant ut hvor allsidig det limet var, ved siden av at det er meget prisgunstig i forhold til andre lim.
På bilde under kan dere se jeg har limt sammen to plastrør samt en trekloss til en annen. Limet er "herdet" når det blir kaldt og fester så og si på få sekunder. Etter fem minutter klarte jeg ikke å dra trebitene eller plastrørene fra hverandre i det hele tatt. Ingen superlim eller epoxylim jeg har testet har klar dette.
Man kan regelrett fylle et kretskort med lim og koble det til kilden og kaste det i vannet. Det er helt vanntett og fungerer som bare det. Siden limet er ganske tykt er dte også perfekt å bruke som et slags silikon. men man får selvsagt ikke smurt det utover uten hjelpemidler. Limet holder vel rundt 200 grader så dette er ikke noe man skal ta på med fingene :)
Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.
Interessant!Bjerknez skrev: 28 jan 2020, 06:27 Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.
Jeg har også alltid sett på den type lim som "husmorlim" og totalt ubrukelig til alle praktiske formål.

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, så feil kan man altså ta...
Er nok trolig store forskjeller på billigpistolene med lim tilegnet hobbybruk og dyrere pistoler og bedre lim. Jeg fikk vertfall bakoversveis med den kombinasjonen jeg kjøpte.
Ett av de bedre kjøpene jeg har gjort.... faktisk... :)
- FredrikE24
Kommer vel litt ann på applikasjonen her.
Det jeg liker med smeltelim, er at jeg etter en tid, bare kan knekke av hele biten jeg har limt fast. Og flaten det ble limt fast til er like fin.
Veldig kjekt når man driver med delefiltre og den slags i høyttalere.
Jeg er glad i god gammeldags 18timers Araldit som bakes i ovnen. Ellers er super-epoxyen til Biltema skrekkelig god til sitt bruk!
Det jeg liker med smeltelim, er at jeg etter en tid, bare kan knekke av hele biten jeg har limt fast. Og flaten det ble limt fast til er like fin.
Jeg er glad i god gammeldags 18timers Araldit som bakes i ovnen. Ellers er super-epoxyen til Biltema skrekkelig god til sitt bruk!
- Bjerknez
- Kontakt:
Joda, det er klart, men smeltelim er uansett det mest allsidige limet jeg har prøvd. Epoxy er bra det, til sitt bruk, men det må som oftest blandes riktig og er mer vanskelig å bruke. Dessuten er epoxy dyrere å bruke. Men selvsagt skjønner jeg også at smeltelim ikke er noen erstatning for epoxy.FredrikE24 skrev: 28 jan 2020, 14:24 Kommer vel litt ann på applikasjonen her.
Superlim ser jeg mest på som en gimmick. Superlim blir veldig hardt etter herding og jeg har opplevd at bruddstyrken er liten grunnet dette. Superlim egner seg best til å lime små ting, ala modellfly og små plastdeler.
Smeltelim fungerer mer som en slags flytende epoxy uten like mange skadleige stoffer og i de fleste tillfeller minst like god virkning.
- FredrikE24
Enig med deg der. Superlim er som oftest ikke så super. Til alt.
Jeg har imidlertid prøvd ulike superlim fra Loctite. Da laget for ulike applikasjoner(lær, gummi, plast, metall osv.). De har fungert upåklagelig til hver sine ting.
Til typ feste ting i et kabilett, eller til en "fjøl" for prototyping er uansett smeltelim greia.
Jeg har imidlertid prøvd ulike superlim fra Loctite. Da laget for ulike applikasjoner(lær, gummi, plast, metall osv.). De har fungert upåklagelig til hver sine ting.
Til typ feste ting i et kabilett, eller til en "fjøl" for prototyping er uansett smeltelim greia.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg ser dor meg at på motorsykler vedrørende kåpedeler som er sprukket, kontaktpunkter som bør beskyttes, sprukne lykteglass, holde sammen ledninger etc. Er en din greie for smeltelim feks. Det eneste er at smeltelimet ikke bør utsettes for kjemikalier eller veldig høy varme.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ankom en ny venning pakker i dag fra AliExpress.
En bunke capasitorer, to fluxpenner og 10x ESP32. Nå holder jeg på med organiseringen av komponenter...
En bunke capasitorer, to fluxpenner og 10x ESP32. Nå holder jeg på med organiseringen av komponenter...
- Bjerknez
- Kontakt:
Nå må jeg bare manne meg opp snart til å organisere resistorene også. 75 verdier som skal klippes opp og legges i egne hyller samt merkes. Siden ikke verdien står trykket på komponentene så blir jeg nok ganske snart en kløpper på og lese fargekoder :)
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Morsomt å følge med på prosjektene dine!
Kan jeg få være så frekk å komme med et lite tips? Hvis du vil bruke norsk i stedet for engelsk, så heter det motstand(er) og kondensator(er). Og så er det veldig stas at du sier kretskort. Mange gjør-det-selvere sier "brett" fordi de ser på engelske videoer på YouTube der folk prater om "circuit boards".
Og så har jeg ett spørsmål om displayet ditt. Har du sjekket at det ikke har noen utganger som gir 5V inn til ESP32? eller tåler ESP32 5V selv om det går på 3.3V?
Kan jeg få være så frekk å komme med et lite tips? Hvis du vil bruke norsk i stedet for engelsk, så heter det motstand(er) og kondensator(er). Og så er det veldig stas at du sier kretskort. Mange gjør-det-selvere sier "brett" fordi de ser på engelske videoer på YouTube der folk prater om "circuit boards".
Og så har jeg ett spørsmål om displayet ditt. Har du sjekket at det ikke har noen utganger som gir 5V inn til ESP32? eller tåler ESP32 5V selv om det går på 3.3V?
- FredrikE24
Nå mangler du bare fluxcapacitorer
Motstander og kondensatorer ja!
Skal si du fyller opp komponentskuffene fort
Burde sitte en 3v3-regulator på ESP32?

Motstander og kondensatorer ja!
Skal si du fyller opp komponentskuffene fort

Burde sitte en 3v3-regulator på ESP32?
- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, ja jeg blander en del engelske uttrykk da jeg stort sett leser meg opp på dette via utenlandske fora. Jeg er enig at det det blir litt klabb og babb. Skal prøve å skjerpe meg :)
Angående 5v inn på displayet. Litt usikker på hva du mener her. Utganger som tåler 5v inn?
Displayene er av typen i2c som har en modul med potentiometer bakpå som gjør t man kan koble sisse med færre kabler. Disse displayene trenger 5v for å fungere skikkelig. Jeg har bestillt meg 3.3v displayer også som kan brukes med ESP32 som er på vei. Jeg kan bruke 5v displayene på ESP32, men da må jeg koble dem til VIN Pin som gor den samme mengde volt ut som man forer brettet med. VIN pinnen er dog ikke beskyttet av den innebyggede voltregulatoren så dette er ingen optimal løsning.
ESP32 er en 3.3v mikrokontroller, ja, men den kan hvis jeg husker riktig fores med opp til 9v via USB pluggen da den har en innebygget regulator som justerer med til 3.3v.
Motstander er vel kanskje den absolutt mest nødvendige komponenten, spesielt i sammens med bruk av LED dioder. Har testet en del og LED dioder tåler IKKE mer volt enn dem er ratet for. Når man driver med 3.3v til 5v mikrokontrollere får man oftest bruk for 15/75/100/120/150/220 ohm motstander.
Kondensatorer er vel kanskje ikke like nødvendig til hobbybruk, men har sett fordelen med å bruke disse i kombinasjon med LED dioder for å gi en smooothere av/på effekt. Jeg vet jo at hovedpoenget med kondensator er også å fjerne støy, men siden jeg (ennå) ikke har noe osciloskop så får jeg ikke målt støyen. I en DC krets etter en mikronkontroller er det vel kanskje heller ikke det største problemet tror jeg.
Derimot er kondensatorer fine å bruke før sensorer for å feks. Slå av/på rele ets. Da slipper man at det blir trukket for mye strøm med en gang etc.
Menneh.... Fluxcapacitorer....? Forklar :)
Angående 5v inn på displayet. Litt usikker på hva du mener her. Utganger som tåler 5v inn?
Displayene er av typen i2c som har en modul med potentiometer bakpå som gjør t man kan koble sisse med færre kabler. Disse displayene trenger 5v for å fungere skikkelig. Jeg har bestillt meg 3.3v displayer også som kan brukes med ESP32 som er på vei. Jeg kan bruke 5v displayene på ESP32, men da må jeg koble dem til VIN Pin som gor den samme mengde volt ut som man forer brettet med. VIN pinnen er dog ikke beskyttet av den innebyggede voltregulatoren så dette er ingen optimal løsning.
ESP32 er en 3.3v mikrokontroller, ja, men den kan hvis jeg husker riktig fores med opp til 9v via USB pluggen da den har en innebygget regulator som justerer med til 3.3v.
Motstander er vel kanskje den absolutt mest nødvendige komponenten, spesielt i sammens med bruk av LED dioder. Har testet en del og LED dioder tåler IKKE mer volt enn dem er ratet for. Når man driver med 3.3v til 5v mikrokontrollere får man oftest bruk for 15/75/100/120/150/220 ohm motstander.
Kondensatorer er vel kanskje ikke like nødvendig til hobbybruk, men har sett fordelen med å bruke disse i kombinasjon med LED dioder for å gi en smooothere av/på effekt. Jeg vet jo at hovedpoenget med kondensator er også å fjerne støy, men siden jeg (ennå) ikke har noe osciloskop så får jeg ikke målt støyen. I en DC krets etter en mikronkontroller er det vel kanskje heller ikke det største problemet tror jeg.
Derimot er kondensatorer fine å bruke før sensorer for å feks. Slå av/på rele ets. Da slipper man at det blir trukket for mye strøm med en gang etc.
Menneh.... Fluxcapacitorer....? Forklar :)
- FredrikE24
Fluxcapacitor det er noe de har i «Tilbake til fremtiden» filmene. Bare tull 

- Bjerknez
- Kontakt:
AhaaFredrikE24 skrev: 29 jan 2020, 22:57 Fluxcapacitor det er noe de har i «Tilbake til fremtiden» filmene. Bare tull![]()

Altså det samme som sidevindslager som man får kjøpt til motorsykkel?

- Bjerknez
- Kontakt:
I dag dukket forøvrig enda flere pakker opp i postkassen fra Aliexpress. Led dioder i forskjellige farger med flatt hode, og noen RGB dioder. Jeg fikk også et av flere lass av resistorene jeg har bestillt.
Så et bitte lite eksempel på hva man kan bruke hot glue gun til. Beina på disse led diodene kan være ganske sjøre, så da er det greit å kunne lime dem sammen så dem holder seg samlet. Disse blir uansett bare brukt i testøyemed. Er derfor jeg har loddet resistorer på selve beina for lettere og bruke dem med arduino.
Så et bitte lite eksempel på hva man kan bruke hot glue gun til. Beina på disse led diodene kan være ganske sjøre, så da er det greit å kunne lime dem sammen så dem holder seg samlet. Disse blir uansett bare brukt i testøyemed. Er derfor jeg har loddet resistorer på selve beina for lettere og bruke dem med arduino.
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Det jeg sier er 5V utgang fra displayet som er koblet inn på en 3V3 inngang på ESP32. Og når du sier at de er koblet med I2C-buss, så er dette et kjent problem fordi da vil du få 5V fra displayet koblet sammen med 3V3 på ESP32 på I2C-bussen. Ofte gjør dette at 3V3 enheten tar kvelden umiddelbart eller holder en stund før den går i stykker. Jeg vet ikke om ESP32 er laget for å tåle det eller ikke, men da vet du hva som trolig er årsaken hvis den slutter å virke.Bjerknez skrev: 29 jan 2020, 22:42 Angående 5v inn på displayet. Litt usikker på hva du mener her. Utganger som tåler 5v inn?
Alternativet er å koble en 5V til 3V3 Level Shifter på I2C-bussen. Kan googles.