Mulig denne Kasten har tegnet R100GS, men Katanaen hadde Hans A. Muth "skylda for".KrankenWagen skrev:Samme mann, Hans-Georg Kasten,har da tegnet Katana 1100 og BMW R100GS Paris Dakar...![]()
![]()
Hør hva han mener om BMWen; "to be honest – is quite ugly"
Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.Bringisen skrev:
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Hva er den beste sykkelen?
Skal vi pirke, noe jeg er enig i, så bør vi ære disse tre for Katanen;
Where Hans-Georg Kasten, Hans Muth and Jan Fellstrom were the three men who designed the Katana.
Alt står å lese i linken før. :-)
Where Hans-Georg Kasten, Hans Muth and Jan Fellstrom were the three men who designed the Katana.
Alt står å lese i linken før. :-)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Selvfølgelig tror du det.......JohnnyTh skrev:Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.Bringisen skrev:
Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.
Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.Bringisen skrev:Selvfølgelig tror du det.......JohnnyTh skrev:Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.Bringisen skrev:
Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.
Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Hvis det er for å lede luft til radiatoren så er det helt tullete utformet. Det er jo kun det bittelille arealet under radiatoren som leder luft mot den. Sidene leder jo luften bort. Jo raskere man kjører jo mer luft blir altså ledet mot radiatoren, men jo fortere man kjører jo mindre trenger man denne luften.jhn skrev:RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.Bringisen skrev:Selvfølgelig tror du det.......JohnnyTh skrev:Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.Bringisen skrev:
Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.
Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Jeg har aldri hatt problemer med kjøling under kjøring over gangfart, med min olje/luft kjølte motor. Kun ved køkjøring og tomgang. Med mindre BMW har problemer med kjølingen kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendig.
Hvis du ikke forstår hvirdan Ram-air virker så finnes det mye litratur på dette. Her finner du en kort forklaring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hva er den beste sykkelen?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.jhn skrev:RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.Bringisen skrev:Selvfølgelig tror du det.......JohnnyTh skrev:Jeg tror mengden luft som ledes av det nebbet er svært liten.Bringisen skrev:
Min påstand er at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at utformingen av nebbet gir ekstra kjøling til oljekjøleren.
Men jeg forstår din skepsis , jeg hadde også vanskelig for å forstå at effekten Kawasaki påsto med sitt RAM AIR system skulle ha den påståtte effekten. Men det fungerer visst.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Men jeg kan jo også tro at jo høyere hastigheten er jo mer turtall på motoren , derav igjen behov for mer kjøling av oljen. Så det er mulig at det er i høyere hastigheter behovet er størst. Det virker jo mer logisk. Men hvor fort , det vet jeg ikke , men selvfølgelig ikke de hastighetene Kawasaki opererte med. Der var det i allefall sjelden man fikk utnyttet konstruksjonen.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?
Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.Bringisen skrev:Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?
Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nja....jeg er ikke helt enig. I et par innlegg over skrev du at konstruksjonen var tullete utformet hvis det var for å lede luft til oljekjøleren. For det andre så skriver jeg jo også at jeg ikke er sikker på om konstruksjonen er der for høy eller lav fart.jhn skrev:Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.Bringisen skrev:Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?
Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
Men så lenge man leder noe inn mot noe så vil kraften av luften bli bedre utnyttet. Dette merker vi som bor i byene godt. Det trenger ikke blåse mye før det virker som stiv kuling i trange bygater. Derfor kan det like godt hende at man får utnyttet kjølingen i lav fart også.
Og om det er høy fart som gjelder så trenger sikkert ikke den lille oljekjøleren 150 mph for å fungere.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bringisen skrev:Nja....jeg er ikke helt enig. I et par innlegg over skrev du at konstruksjonen var tullete utformet hvis det var for å lede luft til oljekjøleren. For det andre så skriver jeg jo også at jeg ikke er sikker på om konstruksjonen er der for høy eller lav fart.jhn skrev:Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.Bringisen skrev:Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?
Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
Men så lenge man leder noe inn mot noe så vil kraften av luften bli bedre utnyttet. Dette merker vi som bor i byene godt. Det trenger ikke blåse mye før det virker som stiv kuling i trange bygater. Derfor kan det like godt hende at man får utnyttet kjølingen i lav fart også.
Og om det er høy fart som gjelder så trenger sikkert ikke den lille oljekjøleren 150 mph for å fungere.


Men ellers ... alt det jeg har sagt om dette er jo bare hva jeg tror, eller kanskje det er litt sterkt å si "tror", jeg bare undrer meg litt over nødvendigheten
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det var jeg som sa det.
Alle motorer jeg har hatt trenger mer hjelp til kjøling ved sakte fart enn i fart. Det vil overraske meg hvis bmw er anderledes. Fartsvonden kjøler nok motoren rimelig efentivt.
Alle motorer jeg har hatt trenger mer hjelp til kjøling ved sakte fart enn i fart. Det vil overraske meg hvis bmw er anderledes. Fartsvonden kjøler nok motoren rimelig efentivt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det er lett og bli litt tullete i denne tråden , jeg blander ofte personer her innejhn skrev:Bringisen skrev:Nja....jeg er ikke helt enig. I et par innlegg over skrev du at konstruksjonen var tullete utformet hvis det var for å lede luft til oljekjøleren. For det andre så skriver jeg jo også at jeg ikke er sikker på om konstruksjonen er der for høy eller lav fart.jhn skrev:Nuvel .. jeg har vel neppe sagt at det er en tullete konstruksjon, og heller ikke foretatt noen ingeniør-utredelse ... men av og til ser/hører/leser man noe som ikke ser helt logisk ut (i eget hode) ... jeg påstår ingenting, jeg spør.Bringisen skrev:Jeg vil tro at man vil trenge mer luft for å få opp effekt som på RAM AIR konstruksjonen , enn mer kjøling til en liten oljekjøler.jhn skrev: RAM-AIR ja, størrelsen på det området luften ledes igjennom er vel sånn ca like stort på en GS og Kawa... om jeg husker riktig, så må man ha ganske høy fart før man får noe effekt av RAM-AIR ... det samme tror jeg om nebbet på en GS.
Så jeg spør igjen ... når er det mest sannsynlig man får behov for den ekstra kjølingen som nebbet skal gi? BMW har jo flere modeller med samme motor ... har de andre noe problem med høy temp?
Så fart er nok ikke det største behovet for en oljekjøler.
Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav.
Jeg skal heller ikke forundre meg om en RT har en form på kåpen som leder luft til oljekjøleren.
Men jeg har ikke lest at noen modeller har problemer med høy temperatur , kanskje fordi ingeniørene har konstruert syklene slik at oljekjøleren får nok lufting ?
Men jeg kan jo foreslå at du sender en liten oppstoppernese til BMW ingeniørene om hvor tullete konstruksjonen er. Der du beskriver din ingeniør utredelse , så får man kanskje et bedre svar enn jeg kan gi med min utdannelse.
BMW pleier å være svært så behjelpelige med konstruktive tilbakemeldinger.
Denne setningen er litt viktig:
"Jeg vil også tro at man får behov for ekstra kjøling til en oljekjøler når det er varmt og når hastigheten er lav. "
Dette er grunnen til at jeg stusser over begrunnelsen til nebbet.
Ved lav fart funker jo ikke slike luftledere, spoilere, vinger osv.
Men så lenge man leder noe inn mot noe så vil kraften av luften bli bedre utnyttet. Dette merker vi som bor i byene godt. Det trenger ikke blåse mye før det virker som stiv kuling i trange bygater. Derfor kan det like godt hende at man får utnyttet kjølingen i lav fart også.
Og om det er høy fart som gjelder så trenger sikkert ikke den lille oljekjøleren 150 mph for å fungere.Kan ikke huske å ha sagt det, men greit nok.
![]()
Men ellers ... alt det jeg har sagt om dette er jo bare hva jeg tror, eller kanskje det er litt sterkt å si "tror", jeg bare undrer meg litt over nødvendigheten
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?


- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Trur det må bli en luftavkjølt K 1300 S med V4 og nebb, og med knastedekk og firkantede alu-kofferter ... det blir en meget sjelden sak for individualister, som også blir den mest solgte modellen.ZZR-Erling skrev:Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?
Sist redigert av jhn den 26 des 2013, 16:17, redigert 1 gang totalt.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Vi kan diskutere mye rart, men akkurat der har du rett, og det er udiskutabeltejs skrev:90 graders V2 motor ? er best :-#

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Den V4'n må stå på tvers i ramma, slik at du får de der erigerte sylindera ut på siden...jhn skrev:Trur det må bli en luftavkjølt K 1300 S med V4 og nebb, og med knastedekk og firkantede alu-kofferter ... det blir en meget sjelden sak for individualister, som også blir den mest solgte modellen.ZZR-Erling skrev:Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva er den beste sykkelen?
jhn skrev:Trur det må bli en luftavkjølt K 1300 S med V4 og nebb, og med knastedekk og firkantede alu-kofferter ... det blir en meget sjelden sak for individualister, som også blir den mest solgte modellen.ZZR-Erling skrev:Nå, hva blir konklusjonen,er K1300S den beste, eller må det være en V4'er i ramma, eller skal det bli en GS, eller hva?
Jævlig bra sagt

Re: Hva er den beste sykkelen?
Helt uenig!simpson skrev:Vi kan diskutere mye rart, men akkurat der har du rett, og det er udiskutabeltejs skrev:90 graders V2 motor ? er best :-#
Prøvde årets MST.
Det rista å knakka på en merkelig og lite pen mekanisk måte under 3000...hoff sier nå jeg!
Skuffende!
Re: Hva er den beste sykkelen?
Under 3000?ZZR-Erling skrev:Helt uenig!simpson skrev:Vi kan diskutere mye rart, men akkurat der har du rett, og det er udiskutabeltejs skrev:90 graders V2 motor ? er best :-#
Prøvde årets MST.
Det rista å knakka på en merkelig og lite pen mekanisk måte under 3000...hoff sier nå jeg!
Skuffende!
Du må over det før den trives ja.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jepp...da knuffa den jevnt og fint på..men Beemern går fint i et leeeengre register :-)
..mulig d var under 4000.
..mulig d var under 4000.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det går en magisk grense på tre tusen.ZZR-Erling skrev:Jepp...da knuffa den jevnt og fint på..men Beemern går fint i et leeeengre register :-)
..mulig d var under 4000.
Alle mine Ducer har fusket, skutt i eksosen og harket i innsuget under tre tusen.
Men jeg ligger aldri under tre uansett.
Vil si at registret går fra tre til ti tusen.
Men det er så bra moment at du ikke plages av det.
Tredjegiret går fra 40-210 kmt.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det vet jeg ikke. Tror MTS har lavere moment enn min.
Min er nesten for brutal å kjøre hvis du ikke kjenner den. Fra 7-10000 omdreining skjer det ufattelig mye på veldig kort tid. Hjulspinn eller hjulløft i 200+ er ikke gøy hvis du ikke er forberedt.
Min er nesten for brutal å kjøre hvis du ikke kjenner den. Fra 7-10000 omdreining skjer det ufattelig mye på veldig kort tid. Hjulspinn eller hjulløft i 200+ er ikke gøy hvis du ikke er forberedt.