Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:49
Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Anbefaler Biltemas kronestøtte foran. Da kan det gjøres mer omfattende arbeid på fronten (gaffelbein), og den er glimrende til vinterlagring hvis man ønsker å ta all vekt av gaffelbeina.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000030177

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 31 jul 2018, 14:57
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?

For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:49
Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Høres skummelt ut, men må nesten til! Alternativet er å kjøpe en sånn liten rulle
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sånn så kjedet ut i ettermiddag etter turen til og fra Torsby i Sverige i dag. Drøye 40 mil med noen tvungne omkjøringsmil pga. veiarbeid - se bilde nedenfor.
Godt smurt kjede hele veien selv om jeg ser at Tutoro chainoiler'n gjerne kan skrus opp en kvart omdreining.

Om jeg kun hadde smurt eller sprayet kjedet før start eller etter siste kjøretur mens kjedet ennå var driftsvarmt, så ville det neppe sett slik ut.
Jeg vil bestemt mene at jevnlig oljesmøring av kjede og drev under kjøring må være den optimale løsningen for best mulig kjede- og drev vedlikehold og levetid.

Egentlig burde MC-produsentene jobbe for å enten selv eller få de som allerede produserer slik, til å lage spesialtilpassede kjedesmøreløsninger som kunden kan velge som en del av tilleggsutstyret til sykkelen.
Tutoro på framdrev 10.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 15:09
cannon skrev: 31 jul 2018, 14:57
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?

For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?
Dette stemmer ikke helt. Leddet som sørger for krumming av kjedet når det passerer tannhjulet er forseglet.
Rullen i midten av kjedet, som har kontakt med tannhjulet roterer fritt på leddet og her er det ingen tetning. Hvis disse rullene ikke roterer fritt så vil det oppstå mye friksjon mellom tennene på tannhjulet og rullene i kjedet. Det er her motorkraften overføres fra tannhjul til kjede.
Ta en nøye titt på ditt eget kjede så ser du det.

KawaKjetil

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil »

Kjørte 9000 km med min ZZR i sommerferien. Smurte kjedet 3 ganger (tror jeg). Sjekket hver dag, og kjedet var alltid fuktig av kjedespray.
Har som regel å smøre kjedet ca hver 150 mil i Norge når jeg kjører i skiftende vær, men det var ikke nødvendig på de 5 og en halve ukene jeg var på tur i strålende sol og varme.

Brukte Bel-Ray Blue tac kjedespray denne turen som kleber godt. Den kaster ikke av seg på felgen selv om en sprayer på kaldt kjede. Sprayer alltid på innsiden av kjedet. Varmgang under kjøring driver kjedesprayen ut (er min teori :D )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@KawaKjetil:
Da har du åpenbart funnet en meget god løsning :drg

Har notert meg Bel-Ray Blue Tac i tilfelle Tutoro smøreren skulle finne på å gi seg...
Alltid godt med et alternativ, som tydeligvis virker svært bra :thumleft .

Hvor kjøper du denne sprayen, forresten?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Googla litt, men det var ikke så mye å finne, Noriko er norsk forhandler. http://www.noriko.no/pdf/noriko_mc.pdf

KawaKjetil

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil »

@AJ,
Jeg kjøpte denne på Bergen MC senter. De kjøpte den inn pga de visste den klebet godt og fungerte bra (han ene selgeren i butikken hadde gixxer med hvite felger uten en oljeflekk :thumleft )
@Nomade
Tror de handlet den inn via en kar på sørlandet så vidt jeg husker. Var visst ikke å få tak i hos de store importørene i Norge.

Fåes nok på nettbutikker også. https://www.revzilla.com/motorcycle/bel ... chain-lube

Min teori er at et korrekt strammet kjede som smøres hver 150 mil holder leeenge. Har aldri skiftet kjede og drev før 30-40k km. Og så sprayer jeg så langt fremme på kjedet (nede på innsiden) slik at jeg ikke sprayer dekk og felg i samme slengen :D
Har så ofte jeg kan brukt kjedespray som kleber for å slippe å gnikke for mye på bakfelgen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nyttig og god info, dette, KawaKjetil.
Akkurat det vi er ute etter i en tråd som denne :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Tutoro sett fra siden.jpg
Tutoro på fremdrev.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 08 aug 2018, 22:06 Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Den løsningen der ser veldig bra ut :prf . Mye bedre enn den forrige løsningen du hadde.
Bare pass på at ikke dysa vrir seg ut av stilling pga. varmen der framme. Det skjedde hos meg, men ekstra stripping løste problemet.
Ser ut som du har sørget for god "armering" av dysa.
Veldig bra!

Så langt har denne løsningen hos meg ført til langt mindre oljeavkast på bakfelgen og synlig bedre smøring av kjedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Heisan

Jeg holder på med å skifte kjede og oppdaget at det er sendt med klink-lås , ikke de med hulspiss for bla BT-verktøy men helt butt i enden.
Er litt skeptisk på å gå på med peen-hammer/dor - mothold etc - gjorde jo dette i gamle dager og vet mange gjør det fortsatt men merkelig så tander man blir med åra.. :gk
Skal jeg prøve å få tak i et lås med hulspiss eller er det piece of cake - hva mener folket ?
Kjede er forøvrig RK 525 XW-ring Ultraversterkt.
kjede 1.jpg
kjede 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

RPM på kjede, hva er vanlig på en motorsykkel? Finnes det noen kalkulatorer på dette?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 08 aug 2018, 22:06 Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Er litt spent, må jeg innrømme...
Hvordan synes du den nye løsningen fungerer?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Nomade skrev: 10 aug 2018, 11:49 RPM på kjede, hva er vanlig på en motorsykkel? Finnes det noen kalkulatorer på dette?
Motor turtall delt på primærgearing delt på gearing I aktuelt gear så finner du turtallet på utgående drev.
Del antall tenner på utgående drev med antallet ledd på kjeden, og vips, så har du turtallet på kjeden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Bilde

Hvis en ser på oppbyggingen av et kjede så ser en at det er et sted det ikke er smørefilm fra det interne fettet:
Mellom bussing og roller (blå hylse). Dette er et området som også må smøres for lav friksjon og lang levetid. Det vi smører med her smører også kontaktflaten mot drev.

Tørrhet i dette området gir også slitasjen som gjør at kjedet ‘rasler’.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 15 sep 2018, 22:23
Nomade skrev: 08 aug 2018, 22:06 Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Er litt spent, må jeg innrømme...
Hvordan synes du den nye løsningen fungerer?
Jeg er godt fornøyd, lite oljedråper å observere i nærliggende områder. Men har ikke kjørt så mye etter montering, må også få tatt en grundig vask snart slik att jeg får sett bedre etter. Justerte også litt ned på dryppventilen, men jeg føler meg sikker på att dette er en mer optimal plassering på en slik type sykkel ihvertfall :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Etter å ha lest lovordene til haakeik i en annen tråd her inne, slang jeg inn en bestilling på Profi laseren.
Fikk den i dag og da bar det ut i garasjen for å sjekke kjedet, som faktisk var bittelitt ut av stilling. Nok til at jeg gjorde en justering slik at den rød laserstråla traff kjedet på samme sted på leddet ved bakdrevet og rett bak framdrevet.
Veldig lettvint og veldig praktisk. Så :thumleft herfra for denne hendige lille saken:
Profi tool.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

13258 km. så langt denne sesongen etter dagens tur:
kmstand okt18.JPG
En god del mindre enn de siste årene, men årets sesong startet dårlig med oljesvetting og påfølgende garantirep. på nysykkelen, som jeg hentet i april.
Andre hendelser gjorde også at det ble mindre kjøring.
Men uansett har det blitt drøye 13K og TUTORO chainoiler'n ble montert etter få kjørte km. Og i dag sjekket jeg slitestatusen på kjede og kjedeglideren på fremre del av sving/bakgaffelen.
Ingen synlige tegn på slitasje. Halve naglen i kjedeleddet er fortsatt like synlig i halvmåneåpningen, som da sykkelen var ny.
Rullelyden i kjedet er også knapt hørbar etter kjøring. Hvilket betyr at kjedet er godt smurt og lite slitt.
KjedeWI.JPG
Jeg har fortsatt stor tro på at jevn kjedesmøring under kjøring er bedre enn å olje eller spraye kjedet hver 3-500 km.

Skal bli interessert å se neste sesong om et blir behov for drivlinjebytte eller om kjede og drev går enda en sesong.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Nicolay »

Hei.
Som helt fersk i gamet, klussa jeg det til med min første kjedestramming og lurer nå på om jeg kan har gjort noe feil/ skade på mc'n min :O ??

Leste manualen på boka og har lest meg opp på nett, men allikavel :[-( Forstod det til slutt, men det jeg gjorde feil var at jeg "trodde jeg hadde løsnet hjulbolten men jeg holdt ikke igjen på motsatt side, så den spant egentlig kun rundt sin egen akse :lol
Godtroende som jeg er, begynte jeg å justere/stramme kjedet og tenkte ikke videre over at mutterne var vel harde å stramme, klarte til å med å ødelegge gjengene litt på den ene siden på justeringsmutteren... Kjedet strammet seg, så det var først når jeg skulle slakke litt på kjedet igjen at jeg forstod ting ikke stemte, for da slakket det seg ikke når jeg slakket på mutterne.

Så forstod jeg etter hvert hva jeg hadde gjort galt, altså ikke fått løsnet hjulbolten!
Det jeg nå lurer på, kan jeg ha ødelagt noe "inni" der?, eller bør det være trygt å kjøre nå som jeg har fått til å stramme det etter boka?

En annen ting:
Hvis jeg setter sykkelen opp på depotstøtte, hvor fritt/lite motstand skal det være hvis en drar rundt hjulet?
Ikke bare bare å være fersk i gamet, hilsen frustrert eier :vs
Sist redigert av Nicolay den 18 okt 2018, 09:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Bosted: Hordaland

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Tvinitla »

Hei,
Du har nok ikke ødelagt noe annet enn gjengene på mutteren.
Men husk å sjekke om strammingen på kjedet er OK også når MC'en star på bakken med fører på. På mange MC'er blir kjedet strammere når bakhjulet belastes.

Hjulet skal gå forholdsvis lett rundt når du snurrer på det, men ofte kan det være at bremsene henger litt på.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Nicolay »

Takk for svar!

Ja det har jeg blitt fortalt av andre. Men finner det rart at de ikke nevner dette i instruksjonsboka. Skal bare justeres med sykkelen på sidestøtten?

I boka står det også at når man skal måle slakk, så skal man dytte/presse ned kjede og dytte/presse opp kjedet. Hvor mye press skal man legge på når man måler? Jeg ser fort at man får 5-6 mm ekstra slakk når en legger litt ekstra vekt/press på kjedet idet man måler. Så skal man presse litt godt på, eller bare føre kjedet til der det stopper og så måle?
og til slutt, måler man bare rett opp fra bakken, eller skal man måle litt på i "kjedets" retning. Off, her var det mye en lurte på gitt :scratch Ser frem til å få litt mer erfaring :D
Sist redigert av Nicolay den 18 okt 2018, 10:57, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av AJ »

Nicolay skrev: 18 okt 2018, 09:19 I boka står det også at når man skal måle slakk, så skal man dytte/presse ned kjede og dytte/presse opp kjedet. Hvor mye press skal man legge på når man måler? Jeg ser fort at man får 5-6 mm ekstra slakk når en legger litt ekstra vekt/press på kjedet idet man måler. Så skal man presse litt godt på, eller bare føre kjedet til der det stopper og så måle?
Det vanligste er å presse ned kjedet såpass mye at den øverste kjedgangen (der kjedekassa er...) er helt stramt.
Så måler du avstanden fra det nederste presspunktet til punktet du når når du presser kjedet opp så langt det går opp mot svinagrmen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Nicolay »

Takk for svar AJ! :-)

måler du bare rett opp fra bakken med et målband, eller skal man måle litt på skrå i "kjedets" retning. Ser frem til å få litt mer erfaring :D

Svar