Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ZZR-Tom skrev:
simpson skrev:
Kawasaki skrev:Hehe,ble bekymra en stund her,at du satt og prata med deg selv :knegg

Han kontrastyrer så det griner etter,bare du som har drukket for mye øl :lol

Skål :mk
Skål, men har studert dette nøye i kveld :b_c:
Men ser ikke at han kontrastyrer, men jg skal dobbeltsjekee i morra når jeg er dru :thumleft
En trenger ikkje å hammre laus på styret som Mick Tyson får å få den til å svinge, mangen sykkler så skal det ikkje meir en et lett rtykk på styret.
Sitt i sofan/stolen med armane ut som om du holder i et styre, len deg til høre og venstre mens du ser på hendene og fortell her ka som skjer.
Jeg vet ikke hva du mener skal skje med dette eksperimentet.
Ser ikke at armene skal gå noen anne vei enn det kroppen min gjør.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Henda går motsatt vei, du skal jo late som du holder hendene fast i styret.

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

ZZR-Tom skrev:Henda går motsatt vei, du skal jo late som du holder hendene fast i styret.
:yeyeye Vel, det blir litt søkt for min del

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Kontrastyrer han?

Carpas Tap a talk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Kontakt:

Legg inn av boblehue »

Carpa skrev:Kontrastyrer han?

Carpas Tap a talk
:lol:
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:Var ferdig med denne tråden, men kikka på en snutt her av helt andre grunner.
Det som slo mg etter er en del pils er at det ikke kontrastyres i det hele tatt.
Dere kan sikte på bremsvæskebeholderen og kåpa.
Dette er heftig kjøring etter min mening og etter min mening følger styret etter svingen og dt er ikke tegn til kontrastyring før svingen for å legge sykkel ned i det hele tatt.
Eller enda bedre etter å ha sjekka fem ganger til. Se på tenningsnøkkel i forhold til turteller.
Hmmmm :mk
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2opVU0AN1L4[/video]
Vel, det jeg mener er ikke at styret går helt over midpunktet og motsatt vei.....press er ikke det samme som det..

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
simpson skrev:Var ferdig med denne tråden, men kikka på en snutt her av helt andre grunner.
Det som slo mg etter er en del pils er at det ikke kontrastyres i det hele tatt.
Dere kan sikte på bremsvæskebeholderen og kåpa.
Dette er heftig kjøring etter min mening og etter min mening følger styret etter svingen og dt er ikke tegn til kontrastyring før svingen for å legge sykkel ned i det hele tatt.
Eller enda bedre etter å ha sjekka fem ganger til. Se på tenningsnøkkel i forhold til turteller.
Hmmmm :mk
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2opVU0AN1L4[/video]
Og se fra 45.sek i filmen. Han svinger til venstre i venstre i venstresving også :yeyeye
Dere er på bærtur...kontrastyring er ikke det samme som at styret går helt andre veien...eller er jeg helt på bærtur når jeg sier at jeg presser høyre holke fremover i høyresving og sier at styret ikke peker til venstre? Selvfølgelig svinger hjulet samme vei som svingen...man bare letter det LITT!

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:
simpson skrev:
Kawasaki skrev:Hehe,ble bekymra en stund her,at du satt og prata med deg selv :knegg

Han kontrastyrer så det griner etter,bare du som har drukket for mye øl :lol

Skål :mk
Skål, men har studert dette nøye i kveld :b_c:
Men ser ikke at han kontrastyrer, men jg skal dobbeltsjekee i morra når jeg er dru :thumleft
En trenger ikkje å hammre laus på styret som Mick Tyson får å få den til å svinge, mangen sykkler så skal det ikkje meir en et lett rtykk på styret.
Sitt i sofan/stolen med armane ut som om du holder i et styre, len deg til høre og venstre mens du ser på hendene og fortell her ka som skjer.
:thumleft

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
... ...kontrastyring er ikke det samme som at styret går helt andre veien...!
Strengt tatt ... det e vel det det betyr, pr def.
Altså styre motsatt retning av det du ønsker å kjøre. .. :-k ...Eller ... ikke bokstavelig talt motsatt ... hvis du skal fremover, så skal du ikke styre bakover, men du skjønner .....

Brukeravatar
bshagen
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale

Legg inn av bshagen »

ZZR-Tom skrev: En trenger ikkje å hammre laus på styret som Mick Tyson får å få den til å svinge, mangen sykkler så skal det ikkje meir en et lett rtykk på styret.
Sorry, men hvem er Mick Tyson? Var han god på sykkel, eller er han den australske fettern til Mike Tyson? :lol
Måtte bare, en liten skriveleif ble til et heeelt annet navn plutselig, så ikke ta det ille opp. ;-)

Men ja, det du sier her er riktig for meg også. Jeg lener meg bare over på sykkelen, så vil den innerste armen automatisk initiere svingen med en kontra, for og så rette seg ut og mot svingen igjen, etter at svingen er initiert. Derfra justerer jeg "manuelt" med samme metode, alt avhengig om hvor velykket initieringen gikk. Kommer jeg for langt ut, så napper jeg bare litt i styret - mot svingen. Eller dytter, alt ettersom. :-) Og ja, da mener jeg kontra - altså motsatt ved initiering av svingen og ved justering av svingen.
Og jo fortere det går, jo mindre får man gjort det, eller jo mer tar man i, for og få samme effekt.

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:Ja, man kan styre den uten hender. Men det som skjer er at når man gir et input til sykkelen uten at man holder i styret er at styret selv beveger seg først motsatt vei, slik som under kontrastyring, for så å svinge inn i svingen. Phu, dagens lengste setning.
Den innputen som du sier må finne sted for å det hele tatt kunne sving ser du ikke antydning til i det hele tatt i den videoen jeg posta.
Kong Keith viser mange eksempler med skalaer og visere på tank og styre på videon for å vise at styre gir ett utsalg motsatt vei, ikke som zzr-erling påpeker over senter men kun en tydelig synlig bevegesle av styret motsatt vei av svingen, men se på turteller og nøkkel på min video og du ser at det ikke er nødvendigvis alltid nødvendig for å kunne gjennomføre en sving.
Har lest hele tråden og sett videoen til Kong Keith omigjen og mener han tar feil.
Press på styret under sving er IKKE kontrastyring. Det gjøres før svngen for å legge sykke ned, men ikke det skjer i videoen heller :scratch

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:Hvis du kikker på denne snutten så ser du at det styres "feil" vei gjennom hele svingen.
Hvis du svinger "rett" vei igjen midt i svingen, vil vel sykkelen rette seg opp, det har vi vel ikke lyst til?
Der har du det,selvfølgelig svinger man "feil vei" gjennom hele svingen,i det øyeblikket du legger styret samme vei som svingen,så retter du deg opp og svinger motsatt vei,som du sier.

Dette er jo så logisk som det kan bli :thumleft
Kan du se det på denne videoen?
Eller er det usynlig?

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
Kawasaki skrev:
jhn skrev:Hvis du kikker på denne snutten så ser du at det styres "feil" vei gjennom hele svingen.
Hvis du svinger "rett" vei igjen midt i svingen, vil vel sykkelen rette seg opp, det har vi vel ikke lyst til?
Der har du det,selvfølgelig svinger man "feil vei" gjennom hele svingen,i det øyeblikket du legger styret samme vei som svingen,så retter du deg opp og svinger motsatt vei,som du sier.

Dette er jo så logisk som det kan bli :thumleft
Kan du se det på denne videoen?
Eller er det usynlig?
Må bare beklage, men æ har mista tråden. Æ vet ikke hvilken snutt æ snakker om her.
Men hvis æ skal tippe ... mtp hvilken side æ hadde i diskusjonen ... med "feil" vei, mener æ kanskje riktig vei, altså inn i svingen, og med "rett" vei, mener æ kanskje å rette opp.
Kawasakis kommentar var kanskje en morsomhet i forhold til min noe klønete formulering, men det vet man ikke, han forandret vel delvis mening etter en test. Men som sagt, æ vet ikke hvilken snutt æ snakker om her.
Med den rette farta, så kan det like gjerne bety det motsatte.
Begge deler kan være riktig, alt avhengig av fart, nedleggsvinkel, svingradius osv osv

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Etter å ha lest deler av dinja tråden så kjem eg ikkje til å bruke ordet kontrastyring eller styrings kommando noken sinne, dæven for noken forvirrandes defenisjons argumentasjoner.

Etter å ha hatt en diskusjon med en kamerat om korleis en svinger med sykkelen så testa eg ut litt på min ZZR1400 på 255kg fulltanket. Var bevist på å ikkje presse/dra styret i noken retninger mens eg holdt gass,uten gass og med gasspådrag ut av svingen, bevegde meg fra side til side og la meg godt over. Sykkelen gjekk rett fram med helling. La såvidt press på høgre holken og sykkelen svinga til høgre. I svingen så må eg fremdeles holde et lett press på høgre holken for vist eg slipper opp presset eller presser på motsatt side så reiser sykkelen seg med javn gass,uten gass og med gass pådrag.
Som sagt så er det slik på min sykkel og eg er ganske sikker på at det var slik på en GSXR1000 som eg har prøvd, dog med mindre press på styre holken.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:Etter å ha lest deler av dinja tråden så kjem eg ikkje til å bruke ordet kontrastyring eller styrings kommando noken sinne, dæven for noken forvirrandes defenisjons argumentasjoner.

Etter å ha hatt en diskusjon med en kamerat om korleis en svinger med sykkelen så testa eg ut litt på min ZZR1400 på 255kg fulltanket. Var bevist på å ikkje presse/dra styret i noken retninger mens eg holdt gass,uten gass og med gasspådrag ut av svingen, bevegde meg fra side til side og la meg godt over. Sykkelen gjekk rett fram med helling. La såvidt press på høgre holken og sykkelen svinga til høgre. I svingen så må eg fremdeles holde et lett press på høgre holken for vist eg slipper opp presset eller presser på motsatt side så reiser sykkelen seg med javn gass,uten gass og med gass pådrag.
Som sagt så er det slik på min sykkel og eg er ganske sikker på at det var slik på en GSXR1000 som eg har prøvd, dog med mindre press på styre holken.
Helt enig! :thumleft

Svar