Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Joda, det er sant det. Dette var nok uansett ikke noen "ordinær" Harley for en slik ordinær harley hadde aldri kjørt fra en CBR RR tror jeg. Forutsatt at begge hadde sjafører på samme nivå.DrGreve skrev:Jeg hadde en gang for 40-41 år siden en Zundapp K100 som gikk for å være en raskeste i nærmiljøet mitt, helt til en kompis av meg kjøpte en 2-sylindret Yamaha 125cc. Den kjørte fra meg på de få testene vi hadde, men jeg er ikke den som gir meg så lett.
En nabo av meg jobbet på Zundappforhandleren her i byen og hos han fikk jeg låne et drevsett som gjorde at sykkelen fikk en fantastisk aks, men selvfølgelig gikk det ut over toppfarten. Etter at jeg hadde knust Yamahaen i en aks-test, så ble det aldri mer spørsmål om å prøve flere ganger. At jeg ikke fikk mer enn 75-80km/t var det ingen som fikk vite :)
Moralen er at man kan endre forutsetningene, også på en HD...
Så her er det enten "jukset" med litt dreving på Harley'en, eller så var føreren av CBR RR'en nærmest tilbakestående. Kanskje er dte også nokko ta kvart? :)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Tider og hastigheter gjenspeiler vel ikke nødvendigvis hvor mye kubikk eller effekt som er for lite......
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !! 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Snakker vi fortsatt om motorsykler nå?Intruder skrev:Det antall kubikk du har er akkurat passe.....synes jeg !!


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Per K
- Innlegg: 27
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Bosted: Holmestrand
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Her er et sitat fra en kar på en annet forum:
You bunch of wussies, how many times have I got to tell you: When it comes to money or Horsepower, enough is too little, more is better and too much is just right. Build it big, put nitrous on it, grip it and rip it...no one will ever remember the guy who was "careful" but they will remember the guy who blew up in spectacular fashion. Go for it !!!!
http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic ... 2&start=44
PK
You bunch of wussies, how many times have I got to tell you: When it comes to money or Horsepower, enough is too little, more is better and too much is just right. Build it big, put nitrous on it, grip it and rip it...no one will ever remember the guy who was "careful" but they will remember the guy who blew up in spectacular fashion. Go for it !!!!
http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic ... 2&start=44
PK
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Alt under 1000 er moped, men "moped" funker til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Fixed

Vi kan begynne med;
Størrelse:


[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Au! Det der så ikke godt ut, verken for mann, sykkel eller båt...Snikendeugle skrev:AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Fixed
Vi kan begynne med;
Størrelse:![]()
![]()
[video]https://www.youtube.com/watch?v=dtXFThyr764[/video]
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
HahahaSnikendeugle skrev:AndreasB skrev:Alt under 1000 er moped, men "moped" funker mye bedre til enkelte ting.
Alt under 1 hest per kilo er for lite, så jeg har en meget dau sykkel
Fixed
Vi kan begynne med;
Størrelse:![]()
![]()



[video]https://www.youtube.com/watch?v=kwcHChqcXfo[/video]
Selv om det kun er flaks som gjorde at han overlevde, så er det jo litt.. kult

jo, det er LITT kult..
Ja, jeg vet han kjører som en idiot, men siden han har gjort det, slipper jeg å gjøre det. Det var litt kult.
Det er din mening, jeg synes det var litt kult.
Sånn, nå kan vi droppe diskusjonen om kult vs idiotisk..


Hvordan klarer de kjøre sånn egentlig? Jeg synes det blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180 :-/
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Mer enn en "nære på" der ja. Wobblen på 1:10 feks er vel mer flaks enn noe annet..
KAN være en del feilvisning på speedoen med endringer på drev uten speedohealer feks. Ser jo kanskje litt optimistisk ut det speedometeret. Er derimot ikke mye problem å dra på bakhjulet i over 200 med en sånn..
"blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?
KAN være en del feilvisning på speedoen med endringer på drev uten speedohealer feks. Ser jo kanskje litt optimistisk ut det speedometeret. Er derimot ikke mye problem å dra på bakhjulet i over 200 med en sånn..
"blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
jo?TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?


Blåser fortsatt bort

Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.AndreasB skrev:jo?TBI81 skrev: "blåser som et rent helvete før jeg engang treffer 180" - har du ikke kåper på zzzrn eller?![]()
![]()
Blåser fortsatt bort
Alt over 100mph er jo direkte skummelt :-/
(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...
Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye

Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.
(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...
Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye
Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ser ikke helt problemet med deT?AndreasB skrev:Rett strekke tror jeg at jeg har nådd 220, men det var i relativt kort tid for så å komme meg ned i akseptabel hastighet igjen.lars_helgek skrev:
Nå er jeg feig da, men som fersk MC sjofør vil jeg si at jeg syntes alt over 140kg/h er NIFST... Og det er også det jeg har kjørt i på max på en laaaang strekke for å kjenne på det.
(vet, jeg er utrygg, fersk, og kanskje litt kylling) men kjører ikke raskere en jeg føler jeg har 100% kontroll på...
Trodde jo den lille vindskjermen på FJèn min var mest kosemtisk (var jol så liten), så fikk teste en småhissig harley 883 som var oppjustert til 1200 uten vindskjerm.. Konkluderer med at jeg er glad i den lille vindskjermen min, for den tar faktisk av ganske mye
Men hvordan klarer disse gutta med R1 å ligge i 225 uten problemer osv?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp