Ble en fin tur på ca 5 timer i passe temperatur. Dagens detaljerte kart for den som ønsker å se nærmere
http://goo.gl/maps/QJVkC
Startet noe senere enn tenkt pga ekstra sjekk av oljenivå - det var jo for lavt her om dagen og tok også med en skvett i tilfelle.
Fint lettskyet vær og ikke for varmt, da er det bare godt å legge ivei på svingete vei
Varierte fra starten idag med å kjøre Gml Drammensvei og Gullaugkleiva fra Spikkestad - "oppdaget" faktisk den veien bare for et par kvelder siden, men har noen fine svinger i en bratt skråning med utsikt mot Drammen/Lier. Litt humpete asfalt midtveis, men greit nok. Ganske utrolig at jeg ikke har kjørt her før - har jo bare bodd i nærområdet i 12 år
Tok gamle Lierbakkene som vanlig - alltid artige de svingene så lenge det ikke er en bil rett foran (90% av bilistene kjører i 40 i svingene selv om det er 60-sone)
Fra Tranby rett nedover til vestsiden av Lier - dvs
Grøttegata - også en vei det tok sin tid før jeg oppdaget.
Det er noen fine svinger oppover Vestsideveien i Lier og ikke minst rundt Kanada. Fartsgrense 60, men synes det er ganske passelig i forhold til veien og oversikten. Fordelen kontra 285 er vesentlig mindre trafikk og mer å se på.
Perfekt start om man er ute etter å kjøre tur og ikke rase ivei fortest mulig.
Fra Sylling gikk turen videre mot Vikersund og tok denne gangen turen om Røine. Det er en smal og veldig svingete vei oppover - noen av svingene er veldig krappe og uten sikt, så man må ta det litt rolig. Men artig uansett. Fra toppen og nedover mot Tyrifjorden igjen så er det mindre svingete, men mer utsikt. Her fra et sted på vei nedover
Her et hus langs veien nede ved fjorden igjen akkurat der det blir 80 igjen, så har ikke tatt bilde av det før - men tok meg tid idag.
Nærmere Vikersund hadde jeg egentlig tenkt å ta en sløyfe om Hanseløkkveien og Breiliveien - et par grusveier som jeg hadde surfet meg fram til på Google Maps (tips er å zoome ganske mye inn så dukker grusveiene opp som hvite veier). Men det var privat 20kr bomvei (for 17 km), og hadde ikke med det i mynt, så tok ned til hovedveien igjen og fortsatte mot Vikersund og Åmot. Skotselv har jo hatt flom over den vanlige veien, så alternativ vei er fra Åmot og Refsalveien, som uansett er en fin vei mot Bingen. Bingen i denne sammenheng har fine asfalterte veier for MC kjøring, før det i nord er et par veikryss hvor man kan ta hhv mot Lampeland, Lyngdal eller Sigdal - på grusvei. (Ingen av de er bomvei, så her er det fritt valg)
Idag valgte jeg Nyseterveien mot Lampeland. Det er fin grusvei med bl.a. et par fine vann underveis og ellers mye fin natur.
På Lampeland ble det kjapp proviantering i den lokale Kiwi'n av iskaffe og sjokolade - er man på tur så er man på tur :-)
Samtidig passet jeg på å betale med seddel for å få litt mynt i tilfelle jeg skulle komme over flere bomveier a la den forut for Vikersund.
Etter Lampeland tok jeg av mot Pikerfoss og deretter Ulland - da kommer man nedover Lurdalen som kommer ut rett sør for Kongsberg.
Det var for det meste nyasfaltert vei. Ikke allverdens bred, men variert og fin. Midt på var det noen km med skikkelig dårlig asfalt før det ble nyasfaltert igjen.
Jammen var det ikke sving litt over snittet på veien også

(dessverre på partiet med dårlig asfalt)
Fra Kongsberg ble det gamleveien til Darbu og videre mot Hakavik. Dette stedet ble jo hardt rammet av flom pga styrtregn for ikke lenge siden, så var litt interessert i å se om det fortsatt var synlige skader. For det meste var det kun småpartier som var fylt opp med grus å se.
Her var det også en grusvei - Mastebogen - som så interessant ut på kartet, fordi den gikk opp i terrenget og forbi flere små vann innover i marka. Ved starten av veien var det noe som lignet på gammeldags bomstasjon, men viste seg at det kun var for å løse fiskekort, så jeg kjørte videre oppover. Ganske gjørmete og sporete i starten forbi stabler av tømmer på begge sider, men så så det ut som grei grusvei oppover... helt til rundt en sving, så var det brått stopp for videre framdrift...
Her var det endelig skikkelige tegn på flommen - veien som så ut til å være fundamentert på sandjord var stort sett vasket bort
Det var forsåvidt et smalt spor/sti helt til høyre, som jeg kunne forsøkt meg på forbi "ravinen" i veien, men
så ekspert føler jeg meg ikke ennå at jeg var 100% sikker på å ikke støte borti noen steiner som kunne få meg i ubalanse...
Ubalanse her kunne bety nedover der bildet under viser, og det var ganske rett ned til bekken 10-15m nedenfor
Så, ingen skam å snu

Snudde og kjørte ned og tok siste biten til kraftstasjonen og knipset et bilde av Eikeren fra motsatt side av den vanlige når man kjører til Eidsfoss og Hanekleiva.
Rett før denne var det forsåvidt et parti som samme bekk jeg hadde sett ovenfra hadde fullstendig rasert, men det var ihvertfall fylt på med masse og utbedret nå. Det er nok herfra
bildene i avisen har kommet fra.
Langs veien til Hakavik var det mange eplebønder
På veien tilbake tok jeg også en sving om Teigen som det stod var utsiktspunkt... men så ikke noe spesielt i farten... mer utsikt enn nede ved Darbu... men kanskje jeg gikk glipp av en sidevei eller noe

Et arrangement med hunder (hinderløype etc) var det eneste interessante jeg så i farten.
Tilbake mot Darbu/Drammen kjørte jeg til Saasenveien/Sirikjerkeveien. Dette er en bomvei, men kun 5kr for MC - vel verdt pengene synes jeg.
Noen regndrypp på vei oppover, men mye mer i det fjerne. Her utsikt vestover fra starten av oppstigningen (hmm, ble vel nesten reklamebilde for Statkraft dette)
På vei oppover
Oppe i åsene
Veien kommer ut på toppen ved Hagatjern, ca midtveis mellom Mjøndalen (Åsen) og Drammen (Konnerud).
Man kan enten kjøre fine svinger ned til Mjøndalen eller mot Konnerud og videre mot Skoger som jeg gjorde.
Fra Skoger er det kort vei til Fjell. Ned til sentrum fra Fjell og ut på E18 går også kjapt - og vips er man hjemme igjen.
En fin tur
