Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Herlig! Jeg våkna frisk og rask og droppa planen om melkeruta hjem. Kjørte Lyngdal Kvåle Evje og er straks i Arendal. Derfra blir det E 18. God tur videre Kjellv!kjellv skrev: 02 jul 2018, 07:59 Morgenstemning i leiren. Der har vært ei overraskende god første natt i telt, jeg forventet ikke å sove så bra første natta. Våknet klokken 7 av at sola hadde varmet opp teltet, da var det på tide å starte dagen.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
God planSkogstrollet skrev:Herlig :)
Selv hadde jeg ikke plass for sovepose og telt og fikk la de ligge igjen når jeg kjørte til Sverige, men lurer på hvis jeg ikke skal ta turen opp og hente begge deler, for med det været som er meldt må jeg nesten ta en telttur...
WOW! Ren poesi. Angrer nesten på at jeg dro hjem :-) Jeg kopierer denne og legger i reisemappa til seinere bruk.Olav K skrev: 03 jul 2018, 03:32 Hvis jeg får ha en mening, ville jeg tatt til høyre like etter butikken/bensinstasjonen på Sinnes, og kjørt nedover mot Byrkjedal, Oltedal, og til fergekaien på Lauvik.
Ta ferga til Oanes, og etter ca 1000 mtr, i en rundkjøring, ta til venstre, og ha en herlig tur på Fv 495.
Til slutt møter du Rv 13 igjen, da holder du venstre, passerer innkjøringen mot Prekestolen, Jørpeland, Tau, og forsetter mot Årdal og Hjelmeland.
På Hjelmeland må du ta ferge, men denne går ganske ofte over mot Nesvik. Følg Rv 13, forbi Erfjord, og når du kommer til Lovravatnet og Lovrafjorden (meget smalt vann og fjord) tar du venstre inn på ny fin vei, og kjører mot Sauda over den nye Sandsfjordbrua.
I Lovravatnet finnes forresten noen MEGET sjeldne ferskvannsflyndrer![]()
Som sagt, kjør mot Sauda, videre på Fv520 mot Røldal, kos deg over der. :)
Når du treffer E134 svinger du oppover mot venstre, men bare ettpar kilometer.
Ved skisenteret kjører du av, og følger gamlevegen over fjellet, utenfor, og over tunnellene.
Videre nedover, men ikke kjør av mot Odda, men fortsett rett fram på E134.
Om du leiter litt på mobil/GPS vil du finne den gamle veien nedover mot Åkrafjorden. MYE kjekkere enn tunnellen på E134.
Samme langs Åkrafjorden, du finner gamleveiene på GPS/mobilkart/kartbok. De er MEGET kjekke å kjøre.
Fortsett mot Skånevik, ta ferga til Utåker, kjør mot Rosendal. Finn deg en hytte, eller ring Matre Gjestetun.
Neste dag, kjør til Årsnes Fergekai, ta ferga til Mundheim, og så cruiser du i morgensol oppover den vidunderlige Hardangerfjorden til Nordheimsund, Øystese og videre til Granvin.
I Granvin kan du ta til venstre mot Voss og Vikafjellet, evt Aurland... men der stopper guidingen for i natt.
Trenger du hjelp med overnatting i Rosendal, send en PM :)
GOD tur Kjell
Takk Olav, denne skal jeg studere nærmere i kveld. I dag tar jeg en tur sørover, få med meg Jæren og Stavanger før jeg orienterer nordoverOlav K skrev:Hvis jeg får ha en mening, ville jeg tatt til høyre like etter butikken/bensinstasjonen på Sinnes, og kjørt nedover mot Byrkjedal, Oltedal, og til fergekaien på Lauvik.
Ta ferga til Oanes, og etter ca 1000 mtr, i en rundkjøring, ta til venstre, og ha en herlig tur på Fv 495.
Til slutt møter du Rv 13 igjen, da holder du venstre, passerer innkjøringen mot Prekestolen, Jørpeland, Tau, og forsetter mot Årdal og Hjelmeland.
På Hjelmeland må du ta ferge, men denne går ganske ofte over mot Nesvik. Følg Rv 13, forbi Erfjord, og når du kommer til Lovravatnet og Lovrafjorden (meget smalt vann og fjord) tar du venstre inn på ny fin vei, og kjører mot Sauda over den nye Sandsfjordbrua.
Ved skisenteret kjører du av, og følger gamlevegen over fjellet, utenfor, og over tunnellene.
Om du leiter litt på mobil/GPS vil du finne den gamle veien nedover mot Åkrafjorden. MYE kjekkere enn tunnellen på E134.
Samme langs Åkrafjorden, du finner gamleveiene på GPS/mobilkart/kartbok. De er MEGET kjekke å kjøre.
Fortsett mot Skånevik, ta ferga til Utåker, kjør mot Rosendal. Finn deg en hytte, eller ring Matre Gjestetun.
Neste dag, kjør til Årsnes Fergekai, ta ferga til Mundheim, og så cruiser du i morgensol oppover den vidunderlige Hardangerfjorden til Nordheimsund, Øystese og videre til Granvin.
I Granvin kan du ta til venstre mot Voss og Vikafjellet, evt Aurland... men der stopper guidingen for i natt.
GOD tur Kjell
Slike meninger er HELT innafor :-) Støttes 99% den ene % er at Årsnes-fergen går til Gjermundshamn (Mundheim er noe senere på ruten) i fergetabellene står det vel Gjermundshamn-Årsnes.Olav K skrev: 03 jul 2018, 03:32 Hvis jeg får ha en mening, ville jeg tatt til høyre like etter butikken/bensinstasjonen på Sinnes, og kjørt nedover mot Byrkjedal, Oltedal, og til fergekaien på Lauvik.
GOD tur Kjell
Selvfølgelig, og beklager.... dette vet jeg jo ekstremt godt...Canutus skrev: Slike meninger er HELT innafor :-) Støttes 99% den ene % er at Årsnes-fergen går til Gjermundshamn (Mundheim er noe senere på ruten) i fergetabellene står det vel Gjermundshamn-Årsnes.
Det er med andre ord i forrige århundreCanutus skrev: 03 jul 2018, 14:34 Gammel vane, vind å vende.
Såvidt jeg kunne finne, ble Mundheim fergeleiet lagt ned i -95... Hehe
Sent fra min E6653 via Tapatalk