Bjerknez skrev: 11 sep 2019, 08:52
GPS var vel det første utstyret jeg trodde jeg trengte, men viste seg også at det ble det første utstyret som ble demontert. Det ble for mye "greier" og fikling med denne og jeg syntes den ødela turopplevelsen litt. Jeg bruker GPS fortsatt, men så lenge jeg kan sende lyden til hjelmen via bluetooth, så fungerer Google maps veiviseren i bøtter og spann for min del.
Skulle jeg dratt nedover i Europa gjennom storbyer etc. ville jeg nok kostet på meg en skikkelig GPS, men her hjemme i Norge skal det jaggu meg mye til før man kjører seg helt bort.
Hadde de store klumpene av GPS'er hatt god batterikapasitet så hadde jeg skjønt det, men at en så stor kladd ikek har mer enn maks 2 timer batteritid er helt uforståelig i 2019. Det viser i mitt hode at disse produktene om få år ikke vil komme i salg lenger da de fleste kjøretøy i dag allerede har innebygget GPS. Motorsykler er nok unntaket her.
Jeg kan skjønne den. Det skal litt til før jeg kjører meg bort også, og i så fall er det bare å ta fram telefonen litt. Det er bare litt artig å ha oversikt over evt. ulykker og køer lett tilgjengelig, kontinuerlig avstand til de neste par bensinstasjonene synlig, muligheten til å bare be GPS'en sende deg ut på eventyr hvis du har lyst på en tilfeldig kjøretur og du bare definerer hvor mye svinger og stigninger du ønsker, osv. Planen er ikke å bruke den bare for å komme meg fra A til B. Den virker så klart til det også, men jeg har lyst til å si at "jeg skal ende opp her hvor jeg er nå, send meg ut på eventyr". Eller, "Jeg vil komme meg fra A til B, lag en tilfeldig rute med litt svinger og bakker til meg".
Og forresten, tror kanskje du bør levere tilbake GPS'en din hvis den stopper etter et par timer. Denne har gått igjennom mangfoldige tester, og med alle funksjoner aktivert så ligger batteriet på rundt 6 timer. Ikke at det hadde blitt noe problem for meg uansett, da den er tilkoblet hele tiden. Samtidig så hadde jeg masse av plass på sykkelen, så den er ikke veien.
Så det kommer nok veldig an på behovet. Trenger ikke du GPS? Supert, da er de pengene spart. Jeg TRENGER ikke GPS og jeg hadde (forhåpentligvis) ikke kjørt meg bort uten, men jeg føler at den kommer til å øke kjøregleden min og bruken av sykkelen. Samtidig så er jeg kanskje over snittet glad i duppeditter også