Den ene pæra i kjøkkenvifte sluknet her om dagen. Sjekket pæresokkelen og rasket med meg et par pærer jeg trodde var samme type, fra Europris.
Men så enkelt skulle det naturligvis ikke være...
Disse passet ikke, var for lange. Så tilbake til Europris med disse og kjøpesummen kjapt tilbake på konto.
Deretter en runde, på MC, selvfølgelig

, til aktuelle butikker i distriktet, som Power, Elkjøp og spesialbutikker hvor jeg fikk høre at disse lysstoffrørpærene ikke lenger var i produksjon og salg. Pga. klima og "det grønne skiftet", antakelig...

.
Så kom jeg på at den kjedeuavhengige "alt-mulig-butikken" Verktøy og Landbruk på Brandbu.
Her har de det meste.
- "Skal vi se...", sa butikksjef mens han krøp innimellom trange reoler og mumlet "hm, nei...", krøp videre og myste ned i en pappeske og fra pappesken kom ordene "Nå snakker vi!". Og så, "hvor mange skal du ha?".
"Fire", glapp det ut av meg, overrasket at butikken faktisk hadde disse pærene. Til 69,- kr. stykket.
Og som altså gjør at jeg fortsatt kan beholde en velfungerende kjøkkenvifte i mange år til.
Alternativet ville vært å fått den bygd om - pga. dette "grønne skiftet", noe som gjør at flere ting vi har antakelig ikke lenger kan brukes etter hvert...
Dagen etter pærekjøpet dro jeg innom butikken igjen og sikret med likesågodt de to siste de hadde også
Et knapphetsgode som dette er det absolutt greit å ha liggende i kjøkkenskufffen
20240602_092714.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.