Bubbu's Logg: PMS pakke

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av Bubbu »

Takk for det Globe. Ja nå mangler jeg bare resten. :D
(The Beast )

Gammelgutt

Re: Bubbus Logg: Da er jeg i gang

Legg inn av Gammelgutt »

jhn skrev:Da forstår æ det sånn at ikke no spesielt timeantall men et pensum
en må igjennom,det høres jo fornuftig ut
Det er nå et minimum timeantall som skal gjennomføres. For A1 er det et 8 timers veikurs hvorav 6 timer på vei. For A skal en også ha et 4 timers kurs på bane, hvorav 3 timer kjøring.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av jhn »

Takker Det skulle være overkommelig mtp lommeboka

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Bubbus Logg: Da er jeg i gang

Legg inn av Bubbu »

Gammelgutt skrev:
jhn skrev:Da forstår æ det sånn at ikke no spesielt timeantall men et pensum
en må igjennom,det høres jo fornuftig ut
Det er nå et minimum timeantall som skal gjennomføres. For A1 er det et 8 timers veikurs hvorav 6 timer på vei. For A skal en også ha et 4 timers kurs på bane, hvorav 3 timer kjøring.
Den eneste A må gjøre ekstra er banekjøringen.
(The Beast )

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bubbus Logg: Da er jeg i gang

Legg inn av Relax »

Bubbu skrev:
Gammelgutt skrev:
jhn skrev:Da forstår æ det sånn at ikke no spesielt timeantall men et pensum
en må igjennom,det høres jo fornuftig ut
Det er nå et minimum timeantall som skal gjennomføres. For A1 er det et 8 timers veikurs hvorav 6 timer på vei. For A skal en også ha et 4 timers kurs på bane, hvorav 3 timer kjøring.
Den eneste A må gjøre ekstra er banekjøringen.

Banekjøring ....... er det det man gjorde i skolegården før? Dvs slalom, bremsing osv.?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Bubbus Logg: Da er jeg i gang

Legg inn av Bubbu »

Banekjøring ....... er det det man gjorde i skolegården før? Dvs slalom, bremsing osv.?[/quote]

Ja tror det. Men under mere sikre forhold og større fart. Så får du kjøre på gocartbanen :yahoo Og det kan jeg tenke meg er dirtgøy.
Men det er noe som også heter skolegård kjøring også. Spørs om det er det samme men lavere fart.
(The Beast )

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bubbus Logg: Da er jeg i gang

Legg inn av Relax »

Bubbu skrev:Banekjøring ....... er det det man gjorde i skolegården før? Dvs slalom, bremsing osv.?
Ja tror det. Men under mere sikre forhold og større fart. Så får du kjøre på gocartbanen :yahoo Og det kan jeg tenke meg er dirtgøy.
Men det er noe som også heter skolegård kjøring også. Spørs om det er det samme men lavere fart.[/quote]


Høres morsomt ut!!!

Jeg har skjønt langt mer av dette med å bruke blikket senere enn hva jeg skjønte den gang da ....
Utrolig hvilken forskjell det gjør både ved lav fart, men også høyere fart i svinger, ved bremsing osv at man bruker blikket riktig.
Kanskje det viktigste av alt?
"Do the right thing"

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av jhn »

Helt enig,blikket e nok det viktigste av alt.Æ tar alle kjøreturer som trening på en måte,full fokus på blikk og
sporvalg.Det gjør jo en ellers litt "kjedelig" og kjent veistrekning litt mere interressant og givende

Gammelgutt

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg var på Lyngåsbanen i Lier på kurs. Vi kjørte bla. i åttetall på jordbakke med dype spor. Da gikk det ikke å se ned for da klarte en ikke og holde sporet, og så skulle vi vike for de som kom fra høyre. Ellers så trente vi på bremsing, både i sving og på rettstrekk.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av jhn »

Æ må jo si at æ e litt missunnelig på alle som har mulighet til å delta på
kjørekurs,når man bor litt avsides som æ gjør(å det sir æ uten å overdrive)så e det
ikke så lett å få tatt noen kurs så det blir egentrening med den kunnskapen
man måtte ha.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av d.strand »

Jeg tok banekurset i fjor, på drag-banen på gardemoen. Og der handlet det meste om å lære seg og bremse uten å låse fordekket (sykler med ABS, fikk skrudd av ABS'n før kjøring), deretter var det kontrasvinging gjennom kjedeler som var satt opp over en strekke på ca 20 meter (tror jeg :-k ) Deretter var det vanlig kontrastyring gjennom tre sving faser. Og til slutt så ble det satt opp en løype, med bremsing, kontrastying gjennom tre svingfaser, brems i sving (bare for å kjenne på følelsen), 3 relative krappe svinger (om man er nybegynner, selv syntes jeg de var litt slakke med tanke på at jeg banekjøring erfaring).

Og helt til slutt, en lite løp mellom meg og kjørelæreren :punch Men dette er jeg ganske sikekr i min sak om når jeg sier at dette ikke er vanlig.

Et ganke nyttig kurs etter min mening, og absolutt det morsomste gjennom opplæringen.

Når det kommer til antall timer, som jeg ser at folk har skrevet om, så mener jeg at det er idiotisk at det er satt opp ett minimum for antall timer man må ha. For folk med erfaring, bør ikke lide pengemessig for at andre trenger lenger tid enn andre, og at staten da setter opp en minimums grense for antall kjøretimer påkrevd! ](*,) Kan man kjøre, så kan man kjøre. Enkelt og greit..

Og når det gjelder skolegård kjøring, så er det som Globe nevnte, handler kun om balanse øvelser. Det pleide å være kjøring i åtte tall, men dette ble fjernet (hvertfall ved Lillestrøm Trafikkstasjon). Nå i dag, så må man gjøre en bremse øvelse med en maks fart på 40-50 km/t, tre kontrastyring svinger etterfulgt av en liten sving (her er det sporvalget som gjelder), så er det "krabbe" øvelse, som pleide å være åtte tallskjøring, som nå er at man skal kjøre i maks 3 km/t gjennom en liten løype, men en stopp og start midt i løypen - Som faktisk er ganske vanskelig når man er stresset og nervøs på oppkjøringsdagen.

Og til info, beklager rotete innlegg, men ser ikke noe annet enn Balanse ark og finanse regneoppgaver etter aaaaaltfor mye lesing den siste uken...
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av d.strand »

Forresten, Grattis Bubbu :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av Bubbu »

d.strand skrev:Forresten, Grattis Bubbu :thumleft
Tusen takk. Håper jeg får begynne å kjøre snart. :mc_p:
Sist redigert av Bubbu den 12 mai 2010, 21:45, redigert 1 gang totalt.
(The Beast )

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av d.strand »

Jeg og, men blir ikke noe før 2-3 juni :sorry
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Bubbus Logg: Teorien i boks :-)

Legg inn av Bubbu »

Går nå å venter på at kjøreskolen skal ringe meg ang kjøretimer. Håper det ikke tar for lang tid. Venter å venter.
(The Beast )

Svar