Hjelmer ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Hjelmer ??

Legg inn av rerell »

Dortmunder skrev:Nå må jeg ikke misforståes, helhjelm er det sikkerste alternativet (og sykkelhjelm), men av og til har jeg følelsen at dette overdrives ... aller "i tilfelle du crasjer på den eller den måte"... men gjør man det i 80 eller 90 % av tilfellene???
Inte 80-90%, men 35%, eller 45% om man räknar med visiret. Denna bilden har väl cirkulerat på nätet i några år och visar var det blir skador på hjälmar som varit med i olyckor. Källan är Dietmar Otte, Medizinische Hochschule Hannover, Abteilung Verkehrsunfallforschung, Germany.

Skador på hakpartiet i mer än 1 av 3 olyckor är ett ganska starkt argument för helhjälm, imo.

Bilde

Men detta är ju ingen absolut sanning, det beror väl på hur/var man kör. Scooter i byn vs RRRR på "söndagstur" osv... Jag vet inte hur urvalet såg ut i undersökningen.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Intruder »

:doh :-k Var uheldig i dag,hjelmen datt i bakken fra vel en meters høyde,underlaget var asfalt. :oh

Holder de en slik kræsj,eller er det game over,return to MChuset Nydal ? Kjøpte den ny i vinter,halvhjelm,fabrikat
husker jeg ikke. :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Snikkeren »

Det sies at det er over og ut ved et sånt fall ja. Da har den gjort jobben sin, og mulig fått en svakhet i seg. ](*,)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Intruder »

Spør jeg en MC-forhandler får jeg antakelig samme svar,skal se på Bike...Men der er det vel antakelig
ingen entydig konklusjon heller ! =;
Fortsatt god sommer !! :thumleft :b_c:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hjelmer ??

Legg inn av NickNei »

Er det en plasthjelm tåler den et slikt fall uten problemer intruder, men er det fiberhjelm skal den vel helst byttes.

Jeg hadde fortsatt å bruke min glassfiberhjelm etter et fall på en meter, men det er nå meg da.. ;-)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Intruder »

Skal undersøke om det er plast eller fiber,deretter forhøre meg litt mer her og på Bike... :8-[ :[-X :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Intruder »

Folkens,saken om min hjelm som falt ned fra vel en meters høyde og i asfalten er "løst". :=D>
På GMS på Gjøvik sa de at deres holdning var at dersom hjelmen ikke var synlig skadd utenpå kunne
den følgelig ikke være det inni heller,hvis slaget ikke hadde kommet fra innsiden. :thumleft

Men det er sikkkert innmari mange andre konklusjoner så :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Dexter »

Intruder skrev:Folkens,saken om min hjelm som falt ned fra vel en meters høyde og i asfalten er "løst". :=D>
På GMS på Gjøvik sa de at deres holdning var at dersom hjelmen ikke var synlig skadd utenpå kunne
den følgelig ikke være det inni heller,hvis slaget ikke hadde kommet fra innsiden. :thumleft

Men det er sikkkert innmari mange andre konklusjoner så :mk
Jeg synes du skal slå deg til ro med den konklusjonen du selv føler passer best. :janikk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Intruder »

Dexter skrev:
Intruder skrev:Folkens,saken om min hjelm som falt ned fra vel en meters høyde og i asfalten er "løst". :=D>
På GMS på Gjøvik sa de at deres holdning var at dersom hjelmen ikke var synlig skadd utenpå kunne
den følgelig ikke være det inni heller,hvis slaget ikke hadde kommet fra innsiden. :thumleft

Men det er sikkkert innmari mange andre konklusjoner så :mk
Jeg synes du skal slå deg til ro med den konklusjonen du selv føler passer best. :janikk
Har nok gjort det nå Dexter,ville bare referere dette siste utspillet til dere.
Vil forøvrig ønske deg og dine en fortsatt god sommer,nå kjæm ihvertfall sola..! (?) :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Noen erfaring med Caberg V2 407?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:får jo toppskår med plasthjelm og solvisir til billig penge..
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-v2-407
Magasi.net har salg på Caberg V2 407 og jeg vurderer å kjøpe. Som vist i linken over så har hjelmen fått topp score i Sharp-testen.
Noen som har erfaring med denne hjelmen?

Bilde

Gode og dårlig erfaringer tas i mot med takk :skriver :thx
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hjelmer ??

Legg inn av erik m »

rerell skrev:
Dortmunder skrev:Nå må jeg ikke misforståes, helhjelm er det sikkerste alternativet (og sykkelhjelm), men av og til har jeg følelsen at dette overdrives ... aller "i tilfelle du crasjer på den eller den måte"... men gjør man det i 80 eller 90 % av tilfellene???
Inte 80-90%, men 35%, eller 45% om man räknar med visiret. Denna bilden har väl cirkulerat på nätet i några år och visar var det blir skador på hjälmar som varit med i olyckor. Källan är Dietmar Otte, Medizinische Hochschule Hannover, Abteilung Verkehrsunfallforschung, Germany.

Skador på hakpartiet i mer än 1 av 3 olyckor är ett ganska starkt argument för helhjälm, imo.

Bilde

Men detta är ju ingen absolut sanning, det beror väl på hur/var man kör. Scooter i byn vs RRRR på "söndagstur" osv... Jag vet inte hur urvalet såg ut i undersökningen.
Statistikk er jo en ting, men liten trøst om virkeligheten treffer deg midt i trynet (Tilsikta dobbeltbetydning!)
Kona traff uten hjelm et murhus i 90 km/t da hun var 16 år i 1963. Det ble en lang rekke skader, men hovedtreffpunk for hodets vedkommende var venstre side av kjeve/kinn, noe som gjorde at hun lå i koma og svevde mellom liv og død flere dager. Topp fysikk og ung alder reddet henne. Et par bolter i kinnbeinet og "grime" på tenna i noen måneder redda det meste. Men det at kirurgene måtte konsentrere seg om ansiktet gjorde at reparasjonener på særlig beina ga henne livsvarig dårlig blodomløp og en del andre saker. Den gangen fantes ikke helhjelm, så det var ikke så mye å angre på, men det har vært nyttig kunnskap å ta med seg videre i livet.

Svar