Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Nå når vi sakte men sikkert nærmer oss mc-sesong så har jeg noen ting jeg lurer på.

Jeg vil jo gjerne dra på mc-tur med overnattinger. Men har jo ikke ligget i telt siden førstegangstjenesten..
Hva pakker en for eks? Hva er viktigst å ta med seg? Jeg har jo kun en XT600E motard så er ikke snakk om mye plass.
Vil for eks en vanlig billig GPS funke på en MC hvis en lager til 12 volts uttak? Tenker da å bruke GPS som hjelp utenom kart.

Hvordan fungerer dette med at en kan ligge i telt hvor en vil?
Hvordan løser en dette med å pakke med seg mat og tilbrede den?

Har med andre ord mange spørsmål ang dette med å dra på mc-tur. :scratch

Setter pris på all hjelp og råd som blir postet som svar her! :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

Det er ikke mye du trenger å drasse med deg på for en overnattingstur på XT! Teltet, sovepose, liggeunderlag, litt ekstra klær som: undertøy, ei bukse og en ull/fleece-genser, så du kan skifte hvis du blir våt. Ull/sportsundertøy er fint nærmest skrotten, og en ullgenser hvis det er kjølig. Såpe, håndkle, toalettsaker. Ullsokker er bra uansett. Mat er brød, syltetøy, litt kjøttpålegg, ost på tube, smør på tube, drikke. Evt kaffekjel for bål. Skal du lage varm mat (middag) blir det mer å dra på, men det er jo greit å gå på en kafe en gang om dagen og? Så kan du passe på å drite i samme slengen.

Ei tankveske er grei å ha forskjellig i, og du får kjøpt enkle stoff saltasker som er greie å feste på setet. Og soveposen, teltet og liggeunderlaget kan du pakke i en søpplesekk eller pakksekk el.lign og surre fast på baksetet. Værre er det ikke.

I Norge kan du overnatte i utmark nærmest hvor du vil i følge Allemannsretten (med noen små begrensninger). Finn deg feks en liten vei som går av fra "Storvegen", og kjør litt ned mot elva, langs vannet, opp i skogen eller til fjells og finn deg en fin, stille usjenert teltplass :D :thumleft .

Og mange av Mcsidens medlemmer har en ekstra seng, dusj, plen, grill, kjøleskap, øl osv som du får benytte hvis du vil :vs Sånn er det ihvertfall her hos oss, hvis du tar turen Nordover :thumleft

Og sånn nymotens greier som GPS er helt unødvendig, du greier deg utmerket med et vanlig veikart! Du kommer Aldri til å kjøre feil :[-( , i værste fall finner du bare en annen vei og får sett nye steder :knegg !
Sist redigert av ArcticTiger den 07 jan 2012, 21:42, redigert 3 ganger totalt.

Online
mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av mekkern »

begrensningene ligger jo i MENGDEN en kan ha med seg-satser en på telt-så er jo det litt viktig at det kan pakkes enkelt til en kompakt enhet, bruke en vanntett skipssekk til sovepose og klær.
skal en tilberede varm mat så er et kokeapparat selvskrevent-men hvilken type? gass eller fuel?gass er billigst å kjøpe inn, mens fuelapparat kan bruke 95oktan.
Hva en skal ha av mat spørs jo på smak og budsjett.brød/pålegg-frysetørret-spagetti/ris..
lønner seg nok å handle daglig pga plass og mangel på kjøling.
enkel gps funker jo men ikke det beste når en må holde vannet unna en del dager i norge.. ;-) men tankveske er gulle godt da..unngå å ha noe ryggsekk.

ellers er det å benytte "kjentfolk" som "polarkatta" sier et kjekt tilskudd. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av Dexter »

Planlegginga er halve morroa. Støtter meg til det som er sagt så langt.

Akkurat nå har vi starta planlegginga av 12-14 dagers tur til sommeren.

For en så lang tur ser jeg for meg å ta med "gammalt ræl" av klær, kaste underveis og heller kjøpe nytt etter behov. Når det gjelder overnatting så planlegger vi med "drop-in" på campinger langs ruta. Skulle det ikke bli slik har jeg lavvoen som fungerer aldeles utmerket for flere dersom det skulle bli nødvendig. GPS er ikke nødvendig, men kan være kjekt i enkelte tilfeller. Jeg har kjøpt et veikart norden på statoil og det er aldeles suverent. Har i tillegg et MC-vei-kart som er litt mindre deltaljert, men som nok skulle fått meg hjem om ikke annet. Det er vanntett :knegg

Her er pakklista mi for den turen: (ikke komplett dog, men det burde hold ei stund)
Lavvo
Sovepose
Liggeunderlag
MCsiden banner
Fiskestang (teleskop)
Primus m/steikepanne og kaffekjele/kasterolle og rødsprit, bestikk
Termos
Punkteringssett
Førstehjelpspose
Regnklær
Joggesko/dagligsko/lettsko
Håndkle
Toalettsaker
En dongeri og en treningsbukse
4 T-skjorter
5 par sokker
5 boxere
Nødvendige verktøy (bare kontrollere) og leatherman.
Pulverkaffe
Lader til mobil
Laptop
Kart
Skrivesaker
1 lykt/hodelykt
Fleecejakke/tilsvarende
Lader Scala
Et par bøker/lesestoff
Kamera og lader
Paracet, Ibux og Seritide (medisin)
Neglklipper
Noen tette poser/lynlåsposer (fås på bl.a. Rema faktisk)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

En god del bra råd her :D

Jeg må nok kjøre en økonomisk linje her. Men har sett meg ut litt på biltema.

Denne til tanken: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... ppe-82164/

Denne toppboksen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... oks-82461/

Og disse sideveskene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ba ... ker-82163/

Toppboksen og den på tanken går nok greit. Sideveskene må jeg jobbe litt med. Må lage til et slags skjold
som hjelper mot varmen fra eksosen bak. Men skal nok finne en ordning. :prf

Ryggsekk har jeg forstått et en uting så det kutter jeg ut. Går hardt utover ryggen sier en kamerat.

Er jo ikke vanntette disse sideveskene mine, men kan vel pakke alt inn i plastsekker/poser som nevnt.

Når det gjelder å legge opp en rute/etappe så er jeg mer usikker. For eks i forhold til det å alltid ha nok bensin?
Finnes det en måte å finne det ut før en legger ut på tur?? Vite på forhånd hvor en kan fylle opp tanken? :scratch

Den siste lista som ble postet får jeg aldri med meg. Er nok beregnet på sykler med mere plass. :D
Men et punkteringsett høres jo fornuftigt ut. Hvor får en tak i det? Er det dyrt?
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Online
mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av mekkern »

Internett er din venn-Google maps/streetview-på den ruta du har planlagt så finner du steder å fylle bensin-men det er da vanligvis ikke langt mellom bensinpumpene-Fyll bare litt oftere hvis det er litt "øde"..men bankkort er nesten et must da det er blitt mange ubetjente pumper/stasjoner.
Biltema har punkterings sett-bruker lappeskum selv-men har du slange er det bare slangelapping som funker.
Sist redigert av mekkern den 07 jan 2012, 22:12, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

Det er ganske bra med bensinstasjoner rundt omkring, så hvis du tanker "i tide" går det nok bra. Hvor stor tank/aksjonsradius har du? Og så går det for sikkerhets skyld fint ann å ha med seg ei ekstra 5-literskanne, som du surrer fast bak soveposen på setet :D ! Da har du ca 10 mil extra å gå på, i tilfelle... :8-[
Litt enkelt vertøy og en boks kjedespray er og nødvendig å ha med.

Dette blir Tøøøft Bikerdude :thumleft

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Det er 13 liters tank på motarden min. Jeg kjører 20 mil uten problemer, men det er jo uten full opppakning.
Jeg fyller ca 8 liter etter 20 mil så skulle tro jeg har mer å gå på før reserven slår inn.

Er nok en god ide og bare fylle så ofte en kan. For å være på den sikre siden. :D

Det blir nok ikke 14 dagers tur på meg med det første. Må begynne forsiktig.
4-5 dager i begynnelsen eller bare en helg kan passe.

Tror og det kan være en ide og pakke sykkelen en gang når våren kommer for så å ta en tur.
Dermed så får jeg sett hvordan det hele funker og målt forbruket.

Regnsett er noe jeg ikke har. Og med mine 110kg på 172cm så er det vanskelig å finne noe
billigt som passer og funker. ](*,)

Men ser absolutt frem til dette med skrekkblandet fryd. Kommer jeg meg først av gårde,
vel da roer nok ting seg. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av mammut89 »

du er god du. foresten så har jeg angst for fotball jeg og ! jævla møkkasport
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av Dexter »

Ja, jeg har vel god plass, men det gir muligheter. Når det gjelder å få ting tett så pakker jeg i mange poser. Føler meg litt sikrere da. Fylling gjør jeg så ofte som det vil være naturlig basert på forventet avstand og "ødehet" på neste strekning. Fra halv tankt og utover ser jeg gjerne etter et passende sted å fylle. Fyllestopp går fort å greit.

Langturen er nok mer krevende, helt klart. Vi skal ha en 4-dagers tur i slutten av mai, da har jeg ikke med riktig så mye som på lista, men det er mest klærne det blir mindre av.

Det er fantastisk godt å kunne stoppe på en avkjørsel med en benk eller to, å kunne ta frem en liten primus og ei steikepanne og svi litt egg og bacon :thumleft

Middag blir kveldsmat. Kan bestå av enkel mat som f.esk Fjordland. Det trengs bare kokt vann for å tilberede. Tar man inn på hytte eller tilsvarende er det veldig godt å lage noen form for gryte. Flere som kjører i lag er matøkonomisk.

Resten er tørrmat som medbringes i passende mengde for at det ikke skal ta for stor plass. I fjor delte vi på hvem som hadde hva, så da var det brød hos en, og pålegg/smør hos den andre osv. En termos med alltid varmt vann på, er også veldig greit.

Punkteringsreppsett får du på biltema. Liten førstehjelpspose får du også der. Biltema har i grunn mange rimelige smarte ting dersom man vil gjøre det litt rimelig.

Som regntøy har jeg et helt vanlig tynt overtreksssett som egentlig ikke er beregnet for MC-bruk. Jeg synes det er mest praktisk pga. den lille størrelsen.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av TBI81 »

Pakk som fjelltur og pakk alt i pakksekker, da holder det seg tørt. De store pølsene til biltema er geniale å stroppe fast bak på hoj'en. Får med seg utrolig mye bare i de.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg ser dem selger tørrmat som en da bruker varmt vann for å tilbrede på XXL.
Om dette er godt vet jeg ikke. Har jo litt lyst til å sitte med primus å lage til selv. :D
Men kommer jeg over en kafe eller en bensinstasjon med mat så spanderer jeg nok det på meg selv.
Og tar jeg inn på en campingplass så har vel dem fasiliteter og til dusj og lignd.

På XT'en min så går det jo i slanger så et punkteringsett vil nok ikke hjelpe meg.
Kan jo ha med ekstra slange, men er klin umuligt å få vridd av dekk uten maskin eller muskler som Hulken!

Det som Artic skrev i første post ang brødmat og annet på tube høres bra ut.
Det vil nok være et greit utgangspunkt. :thumleft Så får en ta varm mat etterhvert som en får det til.

Og regnsett kan jeg vel få tak i hvis jeg leter, men må være stort for å gå over mine mc-klær.
Har tross alt xxl eller xxxl i jakke. :knegg
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av joo »

bikerdude73 skrev: Kan jo ha med ekstra slange, men er klin umuligt å få vridd av dekk uten maskin eller muskler som Hulken!
Nei, du vrir dekket av med sidestøtta \:D/

Og husk fotoapparatet!

Og passerer du her nede på Østlandet skal du få seng og vaska klær, og ei kald øl i lanken bare man er hjemme :-)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Hehe. Må bare si det varmer at folk her på mcsiden.no er så villige til å ta inn folk som er på tur.

Ser absolutt frem til dette. Og fotokamera er jo et must!
Håper muligens å filme litt og, sikler jo litt på GoPro. ;e
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av pelsen »

Du kan jo starte pent med å dra på tur lørdag med overnatting til søndag: telt, sovepose, liggeunderlag og litt mat. Gjør du det så enkelt er det omtrent ingenting å planlegge. Er man på MC-tur alene har man jo max frihet: kjør den veien du vil til du har lyst til å stoppe eller må fylle bensin, kjør så langt du gidder, sett opp teltet der du vil, dra hjem igjen når du ønsker det.
:thumleft - med et par dekkspaker har jeg t.o.m. skifta dekk på bil. jeg er ikke sterk, det er bare teknikk som gjelder.

Svar