Dems og ekke f.eks (tog du an?

Ikke kast stein i glasshus, fei for din egen dør osv
Det har du faktisk HELT riktig i! Takk for at du sa ifraSaapekokern skrev: Dems og ekke f.eks (tog du an?) er ikke i det norske skriftspråket så vidt jeg vet.
Sånn, fiksa linken. :-)NickNei skrev:Fæl tid vi har nå, ser godt at sesongen er er over ja. Ikke rart folk blir grinete og hugger til alle kanter. Bedre å ta det ut her enn å plage kjerring og unger![]()
Greit å få med seg litt av kulturen bak dialekter :-) :
[video]http://www.youtube.com/watch?v=5TEyPpqg ... re=related[/video]
Ja, Carpa, man gjerne riste litt på hodet over slike utsagn.Carpa skrev:AndreasB skrev:Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..jhn skrev: Av prinsippielle årsaker vil æ ikke si "liker", men æ kan gjerne kjøre enopp i .... på en kranglefant, [sensurert], (som skrives med to "s") eller tusseladd. Æ kan ikke se at denne diskusjon e god nok grunn til å hverken oppfordre noen til¨å slette profilen, eller gjøre det sjøl.
Men AndreasB, du etterlyser respekt, hva med din respekt for andres syn? E den fullstendig fraværende?
Kun det norske folk .jhn skrev:Ja, Carpa, man gjerne riste litt på hodet over slike utsagn.Carpa skrev:AndreasB skrev:Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..jhn skrev: Av prinsippielle årsaker vil æ ikke si "liker", men æ kan gjerne kjøre enopp i .... på en kranglefant, [sensurert], (som skrives med to "s") eller tusseladd. Æ kan ikke se at denne diskusjon e god nok grunn til å hverken oppfordre noen til¨å slette profilen, eller gjøre det sjøl.
Men AndreasB, du etterlyser respekt, hva med din respekt for andres syn? E den fullstendig fraværende?
Han mener visst at det e uhyre viktig med respekt for det norske språk .... men respekt for folk som sådan ..... nei, det e ikke like viktig.
Man kan jo håpe at det endrer seg med tiden
Er jo helt tydelig at du ikke har tenkt ja, Kanskje på tide å bynne vist du er så gammel at du har lov til å kjøre tung sykkel.AndreasB skrev:Det har du faktisk HELT riktig i! Takk for at du sa ifraSaapekokern skrev: Dems og ekke f.eks (tog du an?) er ikke i det norske skriftspråket så vidt jeg vet.
Har ikke tenkt over det tidligere.
Og takk fuckings gud for det!! Tenk om vi måtte hatt nynorsk i hele Norge.. Selvmord fort som faen da ja! (Selv om jeg ikke hadde vært klar over det da..)MaxTron skrev: Det viser seg jo også, at du ikke bare er kunnskapsløs, du er også historieløs. Som Bikeridr påperker er IKKE bokmål bygd på norsk, men bygd på DANSK, som i sin tur ble PÅTVUNGET det norske folk da vi var underlagt dansk styre.
Men.. Hvor har jeg påstått at bokmål er BYGGET på norsk? Jeg sa at bokmål i dagens samfunn ER norsk.AndreasB skrev:Og takk fuckings gud for det!! Tenk om vi måtte hatt nynorsk i hele Norge.. Selvmord fort som faen da ja! (Selv om jeg ikke hadde vært klar over det da..)MaxTron skrev: Det viser seg jo også, at du ikke bare er kunnskapsløs, du er også historieløs. Som Bikeridr påperker er IKKE bokmål bygd på norsk, men bygd på DANSK, som i sin tur ble PÅTVUNGET det norske folk da vi var underlagt dansk styre.
Feil det også. Du skrev at bokmål er *NÆRMEST* norsk:AndreasB skrev: Men.. Hvor har jeg påstått at bokmål er BYGGET på norsk? Jeg sa at bokmål i dagens samfunn ER norsk.
Som er feil, jfr mitt innlegg angående Sokneprest Æbeltoft av Danmark.AndreasB skrev:Jeg er opprinnelig fra Bærum, er klart jeg har en preferanse for bokmål? Det er jo tross alt det som er nærmest norsk.
Med tanke på at det er "bokmål" som snakkes i hovedstaden... Ja.Bikeridr skrev:Feil det også. Du skrev at bokmål er *NÆRMEST* norsk:AndreasB skrev: Men.. Hvor har jeg påstått at bokmål er BYGGET på norsk? Jeg sa at bokmål i dagens samfunn ER norsk.Som er feil, jfr mitt innlegg angående Sokneprest Æbeltoft av Danmark.AndreasB skrev:Jeg er opprinnelig fra Bærum, er klart jeg har en preferanse for bokmål? Det er jo tross alt det som er nærmest norsk.
Unge herr Blærumsoss; la meg få stille Dem et spørsmål: Har De noen formening om hvilken dialekt og/eller talesett som ligger nærmest bokmål?
Tenkte meg nok det ja, at du ikke visste.
Det er Samene i Finnmark som både snakker og skriver mest korrekt bokmål. Og de har ikke norsk (hverken bokmål eller nynorsk) som eget morsmål.
![]()
(Jeg har skrevet dette innlegget på, såvidt meg bekjent, korrekt bokmål slik at en enkel sjel med to hjerneceller, opprinnelig fra Blærum skal kunne lese det).
Edit:
Korrigerte bokmålet litt.