Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Synes diskusjonen her blir litt slik den alltid er, det man kjører i øyeblikket er liksom det som duger. Også småkrangler man rundt det. Men helt ærlig, putt rett mann på feks Triumph oppreist tripple eller en KTM superduke eller lignende og se hvem som kommer først opp hvert eneste pass i alpene. Vi kan kjøre Busa, ZZR1400, Trimma xx som min, 1000 rr av hvilket merke du vil, og vi blir elegant frakjørt. Ja jeg ble frakjørt av litt eldre herremann (65+ ?) på en GS aktig opp Stelvio fra nordsia, merka at 240 Kg xx pluss bagasje og meg ikke var særlig fleksibelt i svinga. En lett sykkel, der du sitter oppreist med rett styre, så kan du kjøre grisefort i svinger, fortere en med noen RR eller hypersport. På autobahn og gode veier har vi noen fordeler men det er jammen det eneste

I sommer var jeg i Karpatene, kjørte XX og selvsagt over Transfagarasan, på baksiden nedover og rundt mot Bran ble vi tatt igjen av noen grekere på GS1200. En 4-5 stk...hadde ikke en sjanse enda vi prøvde, selvsagt var veien rimelig dårlig...men alikevel det setter jo ting i perspektiv.

Derimot må jeg si at det går helt fint å kjøre alle RR og hypersport på steder du normalt ikke ville tro det går å kjøre, man behøver ingen GS sånn sett :-) Bare du er litt forsiktig. Ikke så rart egentlig, XX veier jo mindre en GS1200. Kjørt mye på grus og det går så bra så :-D
Jeg vil ikke først opp for å si det sånn..de som driver den sporten er som regel heeelt på grensen, men anyway, ja, self er de du nevner betydelig enklere i alpene enn min da, men, jeg er jo ikke bare der. I Norge feks, ligger ofte farta såpass høyt at kåpe blir et "must". Mao, en R-sykkel i alpene er ingen bike "å komme først opp på", og høy effekt spiller ingen rolle om det skal konkureres om først opp i de verste alpepassene. Man får nu ha så mye effekt som man liker og vil ha, og presentert der man oftest bruker motoren, det er vel ca mellom 2500 og 4000rpm for min del, og der har jeg fett med Nm!
Sist redigert av ZZR-Erling den 29 des 2012, 17:37, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

Som jeg skrev: 20-30% som er gjerne fort vekk 40-50 hk så holder det til at førerkortet glatt glipper selv i 100 sona..
(1300 fiesta med 60 hk drar 155 på gps :lol )

aks moment stabilitet og slikt er andre ting en vurderer med sitt valg.. :janikk

en :P :p er litt :erte og ikke noe :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.

Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.

Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.

Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.

Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Godt mulig eg hisser meg for lett opp, men det er det som er litt problemet med intenett og det er at ikkje alle tolker like lett tonen bak innlegget like godt som i virkligheten og har muligens lett for at når en uttrykker seg så blir det kraftigare en meint. Så det beklager eg.
Skal også seiast at eg har aldri hevet stemmen min i diskusjoner i "real life" over motorsykkel men heller hatt en fleipete tone sjølv om harly karane på jobbe tyner meg som f... over valget mit.
Har og snakket om, ivetfall meint å snakke om CCM størelse i det generele og har ei heller snakket negativt om om mindre CCM. Har faktisk en kamerat med VFR800 som har lyst på R1200GS som eg har prøvd å overtale til F800GS.
Eg er heller ikkje den som skraper kne i svinger,tar weelis eller tømmer turtalls registeret for kvert gir, har ikkje såtte eller kjem til å sette farts rekorder.
Men eg skjøner ikkje ka som er så gale med å ville ha motor?

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
ZZR-Tom skrev:
simpson skrev:
TomB skrev:
Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.
Det er det vel ingen tvil om at en 250 R vil kjøre i fra en sportturer på 300 kg og 1400 kubikk på de rette plassene.
I GP racing har 125 ccm samme om ikke høyere kurvehastighet enn de største syklene.
Siden du liker å nevne tørrvekta på Ducen din så får eg og seie tørrvekta som er 215kg, litt fra 300 :P :p
Ikke sikkert zzr er tyngre enn 215, men nå lager kawa andre 1400 kubikkere som drar seg veldig nære 300 kg, og andre merker også for den saks skyld.
:thumleft
Men så ser de kanskje litt annerledes ut en din Duc også..?

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bergen skrev:
Bringisen skrev:Jeg kjørte gjennom England , over til Frankrike(Paris) og opp gjennom Belgia, Tyskland og Danmark for et par år siden. Jeg la merke til enormt med fotobokser og radarer langs veiene. Europa er i ferd med å stramme til på fartsovertredelser.
Kjørte igjennom England og Skotland for 5 år siden. Massevis av fotobokser som blinka både framifra og bakfra. Tror de blinka alle ihop. Har ikke sett en eneste bot i posten. Men vi lurte på om vi skulle kontakte Scotland yard og be om å få oversendt feriebilder :D
:D har et slikt ett jeg nok kunne bedt om jeg også. Opp mot Passo Giau i sommer, skjønte ikke hva fyren i mot vinka sånn for, han så nok at jeg ga jernet opp mot en slik boks...den boksen så jeg alt for sent..heh

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.

Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.

Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.

Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.

Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Ikke sett oss motorsykelister inn i slike dumme båser, de kan bilistene få ha for seg sjøl.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
Der traff du spikeren på hodet, ville fram til det samme på et anna innlegg :thumleft
Er derfor eg liker Bandit 1200 så godt, på papiret så er det ikkje så imponerandes tall med "kun" 98hk og 100ish NM på 1200cc, men når en ser på dyno grafane og tester den så blir en imponert

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
JAHHH!!! :D

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.

Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.

Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.

Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.

Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Godt mulig eg hisser meg for lett opp, men det er det som er litt problemet med intenett og det er at ikkje alle tolker like lett tonen bak innlegget like godt som i virkligheten og har muligens lett for at når en uttrykker seg så blir det kraftigare en meint. Så det beklager eg.
Skal også seiast at eg har aldri hevet stemmen min i diskusjoner i "real life" over motorsykkel men heller hatt en fleipete tone sjølv om harly karane på jobbe tyner meg som f... over valget mit.
Har og snakket om, ivetfall meint å snakke om CCM størelse i det generele og har ei heller snakket negativt om om mindre CCM. Har faktisk en kamerat med VFR800 som har lyst på R1200GS som eg har prøvd å overtale til F800GS.
Eg er heller ikkje den som skraper kne i svinger,tar weelis eller tømmer turtalls registeret for kvert gir, har ikkje såtte eller kjem til å sette farts rekorder.
Men eg skjøner ikkje ka som er så gale med å ville ha motor?
Ok , jeg kan kanskje også skrive på en måte som kan mistolkes , har kanskje drevet litt for mye med forumdiskusjoner og blir preget av det.
Men min intensjon er heller ikke å sette noen i bås , intensjonen er nettopp det motsatte. Ingen skal bli satt i noen som helst bås fordi vi er forskjellige og ingen kan si at vi tar et feilt valg fordi det ikke er deres eget valg.
Og jeg synes heller ikke at det er galt å ville ha mye kubikk og mange hestekrefter. Hadde jeg hatt ubegrenset med penger og plass så hadde faktisk en ZZR1400 eller en K1300S stått høyest på ønskelisten når det gjelder slike sykler. Har prøvd begge og de er sinnsyke :P :p
Jeg er nok en av dem som kun hadde utnyttet motoren ca 30% i 90% av brukstiden hadde jeg hatt en slik sykkel.
Men de fleste av oss har bare råd og plass til en sykkel og da må man tenke mer nøye gjennom hva man ønsker av sykkelen og velge deretter , slik at man får sykkelen man har mest glede av.
Respekt :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.

Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.

Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.

Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.

Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Ikke sett oss motorsykelister inn i slike dumme båser, de kan bilistene få ha for seg sjøl.

Hehe , sannheten er kanskje ikke så langt unna for oss motorsyklister heller ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
Nettopp dette er ganske viktig ja.....etter min mening mer viktig enn toppeffekt.
Jeg kikket nettopp på en effektkurve for min egen sykkel som også har en ganske flat dreiemoment kurve. Mellom 3000-5000 rpm der jeg ligger 80% av tiden har jeg alltid tilgjengelig mellom 70-80 Nm noe som er helt greit.
Der finnes mange sykler med 40 hk mer men aldri når opp til dette dreiemomentet uansett på kurven.
Der finnes også sykler med samme 800cc og høyere effekt men mindre dreiemoment spesielt i det mest brukte registeret.
Derfor er det lett og kun fokusere på ccm og hk også.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av gsx750_80 »

JohnnyTh skrev:
TomB skrev:Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.

Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.

På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Jeg synes det høres merkelig ut at man skal kunne kjøre fortere på en 250 en på en 1400. Skal vi prøve? Første mann til Roma for eksempel :-) med mindre du igjen snakker om smale svingete krøtterstier.

Personlig tror jeg ikke det finnes noe som er for lite. Alt kommer ann på hva man vil ha og hvordan man vil bruke det.

Og jeg syns ikke mc stopper ved 125 kubikk. Finnes da lettsykkler som er mindre en det. En gang i tiden hadde jeg en RD80. Fordelen var at man kunne ha ei jente bakpå. For den gikk okke mye fortere en en moped. Mopeder blir ikke helt det samme for det er noe de fleste kjører for å komme et sted ikke på grunn av intresse.

Jeg kjører Ninja 250R selv, når føret tillater det (ca 8900 km siden april). Sykkelen er uhyre letthånterlig og jeg har stor glede av den. Her er en video fra Laguna Seca, som er svingete, men neppe "krøttersti". Der kan man se at de tyngre syklene (600 og oppover) blåser forbi 250'en på rettstrekkene, men blir til dels tatt igjen i svingene; http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .
For norske veger er 250'en suveren, selv om jeg nok tror at den nye 300'en vil være ennå bedre. Har hatt ZX 11. Det var som å manøvrere en blåhval til sammenlikning, delvis pga tendens mot mye høyere hastigheter. ;-)

Er for øyeblikket ved Mogan på Gran Canaria, og leide en Suzuki 250 for noen dager siden. Liten vits i 1000 kubikk her, da fjellvegene var ultra-svingete, smale og ikke egnet for snitthastighet særlig over 40 km/t (?).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tomsnes »

Alt under 1500 ccm er moped.. :lol

1700 ccm, 150 nm er akkurat passe.

Og om noen skulle mistenke noe om mine genitalia..

Den er ikke så lang, men den er veldig, veldig tynn.

God diskusjon videre, og godt nytt år til dere alle. (også mopedfolket)
:thumleft
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

tomsnes skrev:Alt under 1500 ccm er moped.. :lol

1700 ccm, 150 nm er akkurat passe.

Og om noen skulle mistenke noe om mine genitalia..

Den er ikke så lang, men den er veldig, veldig tynn.

God diskusjon videre, og godt nytt år til dere alle. (også mopedfolket)
:thumleft
Innlegget sier faktisk mye mer enn du virkelig aner :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar