Har i blant vært til-og-fra interessert i fotografering de siste 20 åra. Begynte strengt tatt da jeg bodde veldig langt nord og naturen var så fantastisk flott at interessen våkna. Begynte med den gamle Canon 10, det fikk juling men overlevde alt av vinterlig friluftsliv. Den gang gikk det i slides, og da lærte man jo å ta skikkelige bilder. Lite justeringer etterpå, man fikk det som kom fra labben etter framkalling
Min favoritt nå for tida (egentlig i noen år nå, hatt den minst 4 år) er Canon G9. Rett og slett siden det er både bra og forholdsvis lite. Spesielt glad i å bruke RAW-formatet.

G9 er ikke noe lite kompaktkamera, fyller godt i brystlomma. Så det ligger i tankveska eller stroppa utapå pakksekken bak på sykkelen for kjapp access. Og så kan man ta timelapsevideo med den. Hadde alt av "saker" jeg handla blitt like mye brukt som dette kunne jeg forsvart investeringene.
Lit speilrefleks er det også.
Har gammel EOS 10D som fremdeles virker og 5D MkII.
Den gamle tela (300 4.0L) tar fantastiske bilder når jeg bare er i mood og ute på bildejakt.
100mm macroen brukes i blant, men dessverre ikke nok.
Canon sin lette 50/1.4 er et fantastisk objektiv med tanke på lav vekt og ganske lav pris. Min er brukt så mye at det nærmer seg sammenbrudd på fokussystemet.
Den rimelige 20-35 til Canon er helt grei, men ser svakhetene med stor blender.
Funderer på å erstatte 20-35 og 50mm med en 24-105 L. Har vært så nøysom de siste månedene så det blir nok snart. Ulempen er jo vekta, stort fullformat hus og L-optikk går i alle fall ikke ned i bukselomma! Med tele går det ikke i tankveska heller. Men G9 er redninga for tur-knipsing.
At jeg har Canon er tilfeldig, hadde garantert trivdes like godt med Nikon. Men kjøpte Canon i sin tid, og når man har fått noen linser kjøper man nødvendigvis Canon-hus igjen.
Var også med i fotoklubb den tida det ble tatt mye vinterbilder. Siden alle nødvendigvis brukte dias kunne vi lett se fargeforskjellene mellom Canon- og Nikon-optikk. Nikon hadde kjøligere farger, og var kanskje bedre på bilder fra vinterlandskap og breer.
Dessverre blir det ikke så ofte jeg drar ut for å "ta bilder". Men i blant så skjer det. Artig når det er action og man kan stå sånn at det blir fart i bildene:
Har hatt modellflyging som hobby sida 70-tallet. Blitt mange fine bilder ut av det:
Nyttårsaften i Drammen:
Bymiljø:
Bruker nesten bare DPP til "redigering". Er programmet til Canon som også konverterer råformat-filene til mer leselig jpeg osv. Normalt skal det ike være behov for mer enn å optimalisere kontrasten og så justere eksponeringa noe. Og så sette fargetemperaturen hvis der er mye kunstlys.
Har blant annet Photoshop, men det er så avansert at en stakkars amatør som sjelden bruker det må se i boka hele tida. Litt manipulering har det blitt, bare for å leke, men det har begrenset verdi.
Malt inn månen bak åsen over Oslo på nyttårsaften:
Eller fjerne farger men beholde noe i bilder:
Det viktigste er faktisk å TA bilder. Gjerne mange bilder, svært mange bilder. Og så beholde de som er bra og slette alt annet.