Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Her er et godt eksempel på hvor hardt det faktisk er og kan være for de som sliter med å gå opp i vekt!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zuhzWKbRq6s&NR[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Denne artikkelen er verdt å ta en titt på.

http://www.afpt.no/?page=17&title=helse&post=641" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Relax »

Jeg tror sukker er "greia" her..
Vi spiser mer enn 4 x mer sukker i dag enn for 20-30 år siden..

Ikke bare gir det økt vekt , men når kroppen venner seg til "lettvinne " kilder ,så forandres også andre funksjoner og prosesser i kroppen...og dette fører mer skavanker med seg..
MYE er gjort for de fleste ( de fleste, ikke alle!!!) om de f eks kutter dagens sukker inntak ned til f eks 10-15 % .. og ennå mer om de hvertfall går en kvikk tur 2-3 dager pr uke.
Sjekk innhold av karbohyrater osv i maten man spiser, kutt radikalt ned ( ikke 100% ) på sjokolade og kake.. Prøv dette i et par måneder,,,se hva som skjer,,,

Guess how i know;)

( Mc'n kommer til å bli sprek, når du blir lettere!! ;) )
"Do the right thing"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Det er utrolig hvor enkle grep som skal til for å redusere på sukker inntaket.

Det som er litt sjokkerende, er å se hvor mye dårlig mat vi får kjøpt i butikkene. Det er jaggu ikke lett å få tak i sunne, ferske råvarer.
Veldig få er klar over at det er mere sukker i en god morgen youghurt enn tilsvarende mengde sjokoladepudding med vaniljesaus :[-(

Men jeg ser veldig mange kutte ut søtsaker, å erstatter det med store mengder frukt. Dette er heller ikke heldig. Fruktose er sukker det også.
Det er omtrent like mye kallorier i 4 epler, som det er i en snickers ;-)

Men hvem sitt ansvar er det å opplyse om dette?
=;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Relax »

LordShaft skrev:Det er utrolig hvor enkle grep som skal til for å redusere på sukker inntaket.

Det som er litt sjokkerende, er å se hvor mye dårlig mat vi får kjøpt i butikkene. Det er jaggu ikke lett å få tak i sunne, ferske råvarer.
Veldig få er klar over at det er mere sukker i en god morgen youghurt enn tilsvarende mengde sjokoladepudding med vaniljesaus :[-(

Men jeg ser veldig mange kutte ut søtsaker, å erstatter det med store mengder frukt. Dette er heller ikke heldig. Fruktose er sukker det også.
Det er omtrent like mye kallorier i 4 epler, som det er i en snickers ;-)

Men hvem sitt ansvar er det å opplyse om dette?
=;

Hver og en ...måselv bli litt mer våken på dette ;)
Det står jo på nesten all pakker ( næringsinnhold) og man finner lett tabeller..
MEN,,jeg synes ikke man skal overdrive.. Det aller meste vet man allerede om man tenker seg om ..

De fleste tåler jo frukt, men " 5 om dagen" var kanskje å overdrive ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

Sukkerinntaket er det veldig lett å gjøre noe med. Jeg er veldig bevisst på hva jeg putter i meg. Minimalt med Cola, sjokolade og andre søtsaker som egentlig ikke kroppen trenger. Dette gjelder også "lightbrus" osv. Det søtstoffet er helle ikke bra for kroppen. Prøver også å være bevisst med tanke på hva man har oppå brødskiva. Værre er det ikke. Ingen fanatiker i det hele tatt. Kan godt drikke cola, eller spise en sjokolade, men ikke hver eneste dag. Ikke en gang i uken heller, men av og til bare.

Har jo tidligere diskutert her om det å gå opp i vekt, og mine problemer rundt det. Jeg tror problemene hadde vært mye større om jeg hadde vært overvektig.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Det er DIN skyld at ungen din er FEIT!!

Utrolig Viktig Lesning

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Nå er MC livet erstattet med jevnlige turer til bygdas treningsstudio. Noe må man jo finne på nå som MC sesongen er over og dessuten hjelper det ingenting på forbrenningen å kjøre MC :redface
Det er lenge siden jeg har trent så hardt som jeg har gjort de siste ukene. Etter første timen med TRX/slyngetrening var jeg støl i 5 dager etterpå....
Men nå etter et par mnd og hittil 23 jevnlige besøk på treningssenteret, toppturer i Tyrkia og noen hikers turer her i landet går det som en lek :banansplit

Flere som er ivrige på trening her inne?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg kan ikke si at jeg er ivrig men prøvde og starte opp med Styrkeløft for ca 1.5 år siden.
Det er mer moro for meg med slik trening enn for eks mange øvelser og mye repper.

Er heller ikke særlig hypp på og trene kondis.

I sommer så fikk jeg et veldig bra program som passet bra til meg.
Trente kun 2 dager i uken. Men syns det var utmerket. :prf

Linker litt her for folk:

http://www.t-nation.com/free_online_art ... 1_reloaded

En del og lese men verd det hvis en er interessert i styrkeløft.

Har jo veldig langt igjen før jeg evnt løfter mye.
Sliter og med noe i ryggen som må fikses på.
Skal til legen på mandag og da vil jeg bli henvist til noen som kan utrede ryggen min.
Gått med problemer i over 6 måneder så lite trening nå og ikke opp mot maks i det hele tatt.

Her er et lite klipp fra VM som ble holdt i Stavanger forrige helg. Sterke folk her!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=VLlKa7tgY5I[/video]
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Veldig kjipt å bli begrenset av problemer med ryggen vil jeg tro.

Jeg for min del har fått veldig sansen for styrektrening, men ikke tradisjonell vektløfting. Går heller på trx, boot camp og sirkeltrening i gruppetimer. Der er det nok mer fokus på mange repetisjoner fremfor maks løft og fokus på at man beveger/strekker kroppen mer ut enn ved vektløfting. Kondisjonstrening er ikke fullt så morsomt, men må til det også...

Lykke til videre, håper ryggen lar seg fikse rimelig greit :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jongsanim »

Jeg liker godt teorien om paleokosthold for å gå få en sunn kropp :)

Jeg er ingen ekspert på området, spesielt ikke sent på en lørdags kveld, men en kamerat av meg har skrevet bok om emnet (Pål Jåbekk, "Helt naturlig mat og trening", som jeg har lest og som inspirerte meg til kosten.

Veldig kort og godt: Kjøtt, fugl, fisk, grønnsaker, nøtter, noe bær og frukt. Unngå korn, soya og bønner generelt.

Holdt meg på den kosten fra januar i år til juni, men sprakk da vi var 4 familier som hadde leid feriehus i Danmark og jeg syntes det ble litt for tungvint å spise annen mat enn de andre i den settingen. I løpet av den tiden ble jeg mer oppvakt, hadde ingen humørsvingninger (som jeg gjerne hadde tidligere hvis det var litt lenge siden siste måltid), ingen oppblåst mage, hadde mer energi og gikk ned i vekt (1,80 høy, veide ~90kg, lå rundt 79 når ferien startet.

Skal sies at jeg trente overhodet ikke i denne perioden, heller ikke en stund før og ingenting etter, er dessverre litt lat.

Håper jeg klarer å motivere meg selv til dette igjen, da jeg aldri har følt meg så bra (vel, ikke siden jeg var 16 og gikk på idrettslinje på folkehøyskole).

Og i den sammenheng vil jeg gjerne nevne at denne kameraten av meg er "på jakt ette ren mann som kunne tenke seg å være med på et lengre og spennende prosjekt som handler om å legge om livsstilen til det bedre og få mengder med gratis veiledning innen kosthold og trening. Bør helst være bosatt i Oslo-Vestfold-området. Ta kontakt på post@paljabekk.com"

Jeg spurte om jeg kunne, men jeg var visst i for god form for prosjektet :-/

Du kan for øvrig finne ham på paljabekk.com, "Ramblings of a carnivore" bloggen (har ikke adresse for hånden), eller hos "kostreform for bedre helse".

:)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Spennende med kosthold og kan absolutt være roten til alt godt eller alt vondt hva gjelder både energinivå og sykdommer.
Jeg er opptatt av kosthold, men prøver å holde det på et normalt plan hvor vi spiser litt av alt som er sunt og minimalt med sukker og kunstige/ferdige matprodukter. Heller dog mot å holde inntak av karbohydrater på et lavt/moderat nivå. Spiser gjerne masse grønnsaker til middagen i stedet for paste og poteter.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Elolz skrev:Etter en lengre periode (rundt 2 år) vekke fra trening er det på tide å begynne på igjen for min del. Var 87kg da jeg trente, men la om kostholdet og gikk gradvis ned. I det siste har det blitt mye stress og lite matlyst, så har nå rast ned til 73kg. Syns jeg ser litt for spinkel ut nå, så i vinter blir det et eksperiment med mye trening sammen med proteinpulver, karbohydratpulver, kreatin og div aminosyrer. :thumleft
Spennende å følge med på hvordan det går :thumleft
Her er det motsatt for jeg har noen ekstra kilo å bli kvitt, men relativt hard trening og sunt kosthold med lite karbohydrater vet jeg gjør susen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av hakhap »

Søkte lit på google om forbrenning ved knebøy og fant ut at det var en god øvelse men det jeg egentlig lurte på var mengden forbrent ved la oss si 50 eller 100 knebøy ved høy intensitet og det fant jeg ikke noe svar på.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

hakhap skrev:Søkte lit på google om forbrenning ved knebøy og fant ut at det var en god øvelse men det jeg egentlig lurte på var mengden forbrent ved la oss si 50 eller 100 knebøy ved høy intensitet og det fant jeg ikke noe svar på.
Det går nok under kategorien styrketrening og holder du på i 15 minutter så forbrenner du ca 110-130 kcal i følge Grethe Roede sin kalkulator, avhengig av vekt og kjønn.

Min treningsinstruktør er veldig opphengt i knebøy og har det i alle hans sirkel og slyngetreninger. Det er utrolig viktig å gjøre det korrekt så du ikke ødelegger knærne dine. Dype knebøy hvor du setter deg helt ned på huk er de mest effektive, da tar du tak i flere muskelgrupper enn om du "bare" setter deg halvveis ned. Vi kjører intervaller på 20 sekunder og da klarer jeg ca 8 slike knebøy i starten, men på det åttende intervallet er jeg nok ned 6-7 dype knebøy.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar