Siste mann slukker lyset...!!??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Carpa »

Du er nok inne på noe hakhap

I skrivende stund er min datter på 25 år i Bulgaria og hun på 18 i Tyrkia, hun på 8 år reiser snart til Spania
Og jeg, jeg sitter hjemme og venter på sola....... :prop:
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av PCP »

Jeg ble faktisk litt overrasket over forgubbingen da jeg gjenopptok MC-kjøring etter mange års fravær. Forventet å bli sett på som en gubbe i midtlivskrise på en typisk gammel gubbe-racer. Og det er jo slett ikke umulig at jeg også gjør, men ble litt forbauset over å stadig vekk se at jeg tilsynelatende er yngstemann på rasteplassene. Så er i alle fall enig med trådstarter at det tilsynelatende har skjedd en betydelig forgubbing siden sist.

Har aldri deltatt i noe treff-kultur, men hadde noen få venner med samme interesser og var totalt oppslukt i motorsykler fra ca 12-13 års alder, og opp til et stykke inn i 20 årene. Brukte stort sett alt jeg hadde av penger på MC/lett-MC. Tok lett-lappen i 85, tung-lappen i 87, og bil-lappen kort tid etter. Tok også Road-racing lisens på Karlskogabanen som var nærmeste alternativ til Oslo. Men sånn som jeg husker det, så var det ikke så vanvittig mange som tok lett-lappen den gang heller. Tror mange følte det som bortkastede penger og energi, når ER50, MT-5, ZR50, og hva de nå het, med 11hk trimsett gikk nesten like bra som 100cc. Jeg har alltid oppfordret unge til å ta lett-lappen, fordi man da får full trafikk-opplæring, og man får kjøre en mye bedre sykkel, ikke minst går det som en lek å ta bil og tung senere, selv om dette vel har blitt ganske mye mer omfattende ifht minimumskrav.

Selv om jeg da altså ikke har vært del av noe treffkultur eller noe spesielt "MC-miljø" så føler jeg jo likevel en viss samhørighet til en slags MC-kultur gjennom de små tingene som hilsing, og det at man kommer veldig lett i prat med fremmende på MC. En annen ting er som jeg opplevde for noen uker siden på vei hjem fra Gaustatoppen. Jeg liker å ta pauser utenom rasteplassene, så sto i en naturskjønn liten lomme og inspiserte kjedet, da en smilende solbrillekledd herremann på en BMW GS plutselig kom vrengende over veien fra motsatt side og stoppet ved meg; Heisann, er alt vel?? Jeg bekreftet at alt var meget vel, og takket for omtanken, og han suste avgårde videre på sin tur. :vs
Sånt syns jeg er veldig hyggelig, og det hadde neppe skjedd med bil...

Til slutt må jeg bare si at debatten Shakespeare i Toscana, møter grillpølse i telt med dansband var svært fornøyelig lesning. Og dere skriver veldig fint også så bare la debatten gå, rød tråd eller ei! :D

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Nå gjør jeg mitt for at dette skal gå veien. Her har vi to nye som holder det gående 60 år til :thumleft , I hvert fall vis vi ser snitt alderen på forumet :lol

Gutten her går å sikler på en KTM 125 :prf



Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av LordShaft »

hahaha utrolig bra bilde... Du vet hva de sier. Et bilde sier mer en tusen ord. se blikket til den yngste på bildet :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av SuperMorten »

Har en gutt jeg og, som gliser bredt hver gang han får på seg motorsykkel-jakka


Sent from my GT-I9300
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av PCP »

Ja riktig, barne-bildene minner meg på noe jeg glemte å nevne;
I tillegg til forgubbing, registrerer jeg samtidig at spesielt små gutte-barn som standard virker å komme til verden som MC-entusiaster. De stopper, og står i veikanten og smiler fra øre til øre mens de vinker frenetisk når jeg kommer kjørende forbi. Men dette er altså før de har blitt besudlet med oppdragelse og lære om livets realiteter. :[-X

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av Busa Trond »

Metzeler-et dekknavn skrev:De fleste motorsyklister har helt sikkert erfart at det skjer en akselererende forgubbing i motorsykkelmiljøet. Personlig fikk jeg med meg 70 tallets mcmiljø og det har nok kanskje vært litt med å prege meg opptil i dag. På 70 og 80 tallet var det sjelden man fikk se et «furet værbitt» fjes når det skuet frem av hjelmen. I dag er det mye» levd liv» og plisserte fjes som titter frem. Men gleden og begeistringen er den samme (nå i dag som da) når hjelmen kommer av hodet. Mange av dagens motorsyklister stammer fra den tilstrømningen til motorsyklismen som skjedde på 70 tallet.
For å være litt seriøs for en gangs skyld :lol
Tror nok ikke dette snakket og intrigene rundt en refleksvest eller hvor bra dekkene er på en GS er det som fenger en potensiell motorsyklist. her må det nok mer hormoner på banen :=D>
Før på 80 tallet var jo mc mer brutalt å tøft noe som fenget mange i den alderen, alle har unntak slik som MLeikarnes som er en entusiast :thumleft
Og flere med KTM +++

Penger er nok en ting, men reklame og potensielle kunder er nok bevist rettet mot pengesterke 50 år gamle men som ikke orker trå Birken :lol

Men helt klart jeg trives i miljøet hvor jeg får kontakt med mange folk som jeg ikke ellers hadde fått kontakt med, særlig igjennom dette forumet her :thumleft . I jobben så har jeg bare 20 års gamle gutter rundt meg som jeg prater sykkel med, men selvfølgelig i den alderen så er nok ikke dem helt med på den Tiger praten min. Tror nok om jeg hadde jeg snakket Z-800 eller HP4 så kunne jeg sikkert ha revet med meg flere inn i miljøet.


Dette er noe musikk disse på jobben hører på, men ikke linket i musikk tråden her :redface
Vi må snakke samme språk skal det bli noe fart på det :vs

Mc er moro og lyset skal alltid være tent :bb_p:


[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... leycOjiFRI[/video]

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av dag-zzr »

FORGUBBING. Hva f... er det? Er det et problem at vi blir eldre? Kan ikke helt se sammenhengen mellom at majoriteten av "oss" trekker litt på åra og manglende rekruttering. Om den oppvoksende generasjonen ikke finner glede i å kjøre mc, ja vel. Dem om det.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tor2502 »

LordShaft skrev:Jeg hadde enkelt råd til lappen, kjøreutstyr og sykkel når jeg tok lappen og kjøpte første sykkel. Nei, ikke pga at jeg har så mye midler, jobbet så voldsomt eller hadde foreldre som hjalp meg. Nei, pga at jeg prioriterte det.

Er det strengt talt så dyrt å ta lappen i dag? Eller kjøpe seg en sykkel? Så lenge du ikke forventer å kjøpe den feteste R maskinen som første sykkel? :-k

Ja det er dyrt om du også skal bruke 30 tusen på dritafull sydentur i året. Alltid ha nye klær, sko og andre mote ting. Gjerne flett nytt snowboard/slalomski sett hver sesong, for de gamle er ikke kul nok. For ikke å snakke om alt det andre drite en kjøpe uten å ha behov for det. Ja men alle andre har jo, så da må jeg også ha.

Jeg prioriterte helt annerledes når jeg var ung. Som igjen resulterer i at jeg har hytte, båt, bil, sykkel og leilighet. Har jeg noe særlig med gjeld. Nei, men jeg har jaggu måtte gå mange måneder uten å shoppe, eller virkelig prioritere de hobbyene jeg driver med. Jeg kan ikke gjøre alt.
Selv om noen skal ta dykkerlappen, kjøpe det festeste utstyret. Ha seg 10 dykk for så å stable alt utstyret bakerst i boden, nei det var ikke så kjekt alikevell :[-( :vs

Jeg ser et ekstremt økende antall unggutter som skal ha 125ccm.... å syns dette er kjempebra. Men eneste måten de får råd til dette er om foreldre hjelper til. For de skal jo ha alt annet sammtidig.
Jeg måtte spinke, spare og snu hver en krone når jeg tok lappen. Å jaggu satt jeg virkelig pris på det den dagen jeg gjonnomfrøte å stod med sertifikatet i hånden :thumleft
Liker det jeg leser , er helt enig med deg.
Er det ting jeg ønsker meg , må jeg spare spare spare, for å få råd må man forsake andre ting, så fremt man ikke er formue-begunstiget.

Ikke reise til syden eller kjøpe dyre klær osv osv.
Den dagen jeg låner penger for å kjøpe motorsykkel , Ja den dagen vil jeg se!
Will never happend.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tor2502 »

hakhap skrev:For min del er MCkultur mer en å dra på treff, det er å kjøre MC med og uten venner og nyte av det.
Jeg kjører mesteparten av tiden på egenhånd, bare koser meg på 2hjul
Liker også å dra på treff.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Siste mann slukker lyset...!!??

Legg inn av tor2502 »

pelsen skrev:
Jacobsen skrev:Når jeg er ute å kjører så passerer jeg mange gamlinger (les: 50-åringer med fru på slep) gjerne sammen med noen andre venne-par på diverse steder og det kunne ikke falle meg inn å mase meg inn på disse mens de gomler i seg burger'n fra den lokale bensinstasjonen der ute på benken... Når jeg så møter samme ekvipasjen en halvtime seinere og hilser (som jeg gjør med alle MC-er jeg møter) er det aldri noe hils tilbake. Det er disse og HD-folket som aldri viser noe tegn til å ville hilse på en "yppling" som er ute å koser seg. Det er synd, for jeg er sikker på at de sitter inne med mange tips om både kjøring og andre praktiske ting som jeg kunne dra nytte av...
nå er det vel ca i denne aldersgruppen at rekrutteringen til MC er størst, det er meget sannsynlig at de har mindre MC-erfaring enn deg og ikke engang tør å løfte handa fra styret og hilse langs veien. :knegg
Jeg kjører HD , så klart hilser jeg, etter mitt syn har det med høflighet å gjøre.
Jeg må også i samme slengen nevne at i m i n B o k , spiller det ingen rolle hva du kjører
Enten det er 1-2-3-4-6 syl , jeg aksepterer de valg en hver gjør når han/hun kjøper sykkel...
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Svar