Valg av sykkel nummer to?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1631
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev:Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.

Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.

Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)
Ser Duke 690 nevnt opp til flere ganger men du har jo akkurat beskrevet 690 Enduro eller SMC. (kan ikke se neevnt i farten?).

For det meste asfalt: SMC med landveisorienterte dual sport dekk
For det meste offroad: Enduro med 50/50 dual sport dekk eller gatelovlige endurodekk

Evt Enduro og ha ekstra 17" felgsett, da er det ikke mye du ikke takler. Har tatt skrittet videre med dobbelt sett med gafler/demper/bremser, min 690 Enduro R funker til det meste:

Touring:
Bilde

Road/Trackday:
Bilde

SUMO/road racing:
Bilde

Grus/Dual sport/Light Enduro:
Bilde

Vinter :D :
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

pingvin skrev:
Bjerknez skrev:Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.

Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.

Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)
Ser Duke 690 nevnt opp til flere ganger men du har jo akkurat beskrevet 690 Enduro eller SMC. (kan ikke se neevnt i farten?).

For det meste asfalt: SMC med landveisorienterte dual sport dekk
For det meste offroad: Enduro med 50/50 dual sport dekk eller gatelovlige endurodekk

Evt Enduro og ha ekstra 17" felgsett, da er det ikke mye du ikke takler. Har tatt skrittet videre med dobbelt sett med gafler/demper/bremser, min 690 Enduro R funker til det meste:

Touring:
Bilde

Road/Trackday:
Bilde

SUMO/road racing:
Bilde

Grus/Dual sport/Light Enduro:
Bilde

Vinter :D :
Bilde

Nice! :yeyeye

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

LoneRider skrev:
L-NA skrev:Jeg har tidligere i denne tråden skrevet litt om sykkel nummer to -til kona. I den forbindelse har jeg også sagt at ho ønsker å ha en større sykkel en det jeg har. DET FÅR HUN IKKE.
Hun er simpelthen, -for liten. :-)
Men til saken. Jeg håper noen med litt kjennskap til GSX650F 2008 mod, kanskje kan gi meg noen tips/gode råd??
Motorsykelsisten har en fin sykkel av dette merket - med full historikk, og bare 7000km på speedometeret til en rimelig penge. Selv har jeg ingen kjennskap til GSX'n men når jeg leser tester, så har den topp score på det meste. Ny motor i 2008, får meget god karakter for bla et jevnt drag i hele registeret. Hun har tidligere kjørt Intruder 800. En sykkel hun elsket, bla. pga dreiemomentet på lave turtall.
Sykkelen vil bli brukt til pendling ( når vestlands været tillater det) ellers til tur. Kommentarer av både det gode og negative slaget mottas med takk. Jeg har det travelt med å ordne handelen, snart Jul, og jeg må få ordnet dette før jeg reiser på jobb om to dager :-)
Dreiemomentet er ikke all verdens, ei heller akselerasjon, så kjøregleden blir størst om man girer ned ett hakk eller to ved kjøring i normale hastigheter. Sykkelen tåler lavt turtall uten å hakke, men det er ikke all verdens krefter der nede.

Sykkelen er god og lett å kjøre, med brukbar beskyttelse mot vind og vær. Sittestillingen behagelig fremoverbøyd. Alt i alt en sykkel som passer fint til de bruksområdene du beskriver.
Jepp, da ble det GSX 650 F til kona til Jul. :-) Håper ho liker den og at det blir litt flere KM på to hjul i løpet av neste sesong en det jeg klarte i 2013, da vi kan kjøre begge to. Kjøpte samtidig en CBR 125 (2011 mod) til guttungen. Han blir 16 i Januar. MC kurs 20 Januar, så blir han vel med på tur han også :-)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

Både før og etter kjøp av denne lille Gixxer'n, så har jeg lest både omtaler og tester som jeg finner -både av denne og tilsvarende sykler. B.l.a av CBF 600 og Fazer'n.
Og utfra denne litraturen så håper og trur jeg at jeg gjorde ett bra og fornuftig valg.
Og selv om Kona ble glad for GSX'n, og mange tester/omtaler vel kan taes med en klype salt, så blir jeg litt "små nervøs" for at jeg også i fremtiden må kjøre på tur med Stelvio'n alene, og bare se bakhjulet hennes ett kort øyeblikk i starten på turen. Bakgrunnen for min nervøsitet ser dere her->

Ref:Test GSX650 F 2008mod.
"Etter fotograferingen, da vi satt og summerte opp det hele over en kald cola, var vi hjertens enig om at GSX ville vunnet en nærkamp mot Hayabusa på det snirklete veinettet. Den lettstyrte balansen og den lave vekten bidro til at den føltes mye mer harmonisk i de varierte hastighetene. En bekvem mellomklassemotorsykkel til 120.000,- som kan konkurrere mot selveste Hayabusa på svingete asfalt. Det er attest – det!"

....og vi små feite ADVister som så gjerne liker å fortelle om de små R syklene som gjerne blir mindre og mindre i speilene våre, - på vei oppover Trollstigen.... :-)å :-)å

Brukeravatar
teerex
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2015, 21:23
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 -15
Sted: Harstad

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av teerex »

Det ble MSX 125 som sykkel nr. 2/1. Dvs. i år blir det mest sykkel nr 1 tipper jeg.
Original rød 2015 slik som nederste bildet.

Med toppkoffert og ny eksos og litt andre ting bør den bli morsom.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
1969 BSA A65 Lightning
2015 Honda MSX 125

Tidligere sykler:
2005 BMW K1200R, 1995 Yamaha VMAX 1200, 1997 Kawasaki VN800 Classic, 1984 Honda VF1100C, 1973 Honda CB500F, 2002 Aprilia SR50AC, 1970 Puch M50 sport

Svar