NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
sotOle skrev:http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Kanskje ikke et problem for så mange her inne, men det viser i hvert fall at det kan være godt med litt støtte og hjelp fra NMCU i kamp mot byråkratiet.
Joda, alltid godt å ha noen allierte når man får urimelig behandling fra øvrigheta ... men samtidig, dette er jo i stor grad selvpåførte problemer fra motorsyklistens side, så det plager ikke meg nevneverdig :sorry

Er godt de tar tak i disse støyforurenserne. En mangellapp hadde jo bare betydd at den hadde blitt vist med orginalpotte og så hadde den andre blitt satt på igjen. Håper det gjøres en endring i regelverket slik at de neste gang kan beholde skiltet.
Har for så vidt ikke så sterke meninger om dette, men er ganske enig i at det ikke er noen gode grunner til å gi den ene mangellappen etter den andre til samme person og sykkel.
Unødig støy er unødvendig ... overraskende nok.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av freddy123 »

Off..., skal folk bry seg med at en sykkel durer litt også nå, slitsomt med 16-17 åringer på moped som kan kjøre fram og tilbake på de samme stedene hele tiden, men en mc som fyker forbi i en fei som er på tur hvor irriterende kan det være da, 2 sekunder så er duringa forbi.

Pkk på mc er helt på trynet spør du meg, de som ikke kan skru selv sender stort sett bort jobben så sykkelen blir i god stand og oss andre som skrur og fikser litt selv er jo ekstra nøye med sykkel da det er heller kritisk dersom noen bolter elns løsner på tur, og en annen ting de som kjører sykkel har dette stort sett som lidenskap og hobby og ikke et reint a-b fremkomstmiddel.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

freddy123 skrev:Off..., skal folk bry seg med at en sykkel durer litt også nå, slitsomt med 16-17 åringer på moped som kan kjøre fram og tilbake på de samme stedene hele tiden, men en mc som fyker forbi i en fei som er på tur hvor irriterende kan det være da, 2 sekunder så er duringa forbi.
Det går vel an å ha et litt bredere perspektiv enn dette. En sykkel passere jo fort, men det er jo ikke bare en sykkel det dreier seg om. Det er jo heller ikke bare 16-17 åringer som kjører fram og tilbake uten mål og mening.
Kan jo hende at det er slitsomt å bo i nærheten av ett mc-klubblokale også?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4

Toven

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Toven »

LordShaft skrev:Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4
Ikke alle som har skjønt det gett :prf

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4
Nå er det vel sånn at også 90 dB er hørbart.
Skal vi gå inn for å øke støynivået på biler også, av sikkerhetsgrunner?
Det argumentet ditt virker på en måte litt desperat. Om du synes det er stilig med mye lyd, så si det da.

Toven

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Toven »

Nå er det ikke sånn at bilister sliter med å se andre bilister/større kjøretøy. Om vi alle hadde hatt store, blinkende neonlys på størrelse med en bil rundt tohjulingen hadde vi kanskje blitt sett bedre vi og. Klart 90db er høyt, men når man kan få noe som er høyere og gir kulere lyd = vinn vinn situasjon for min del :prf Og ja, jeg satt på slip-on for lyden, ikke den ekstra sikkerheten. Men den høyere lyden kan gi bedre sikkerhet, og det trenger den bare èn gang for at utsagnet blir korrekt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har nevnt det før, men en gang satt jeg på uterestaurant på Bryggen i Bergen da en HD med rake rør kom kjørende. Det bråkte noe så infernalsk at folk rundt meg satt med fingrene i ørene. Den svingte inn på fisketorget å ble stående på tomgang mens folk satt med fingrene i ørene. At noen tror at de 5-10 minuttene ikke førte til at et hundretalls personer forbanna mc førere kan godt tenkes men da var de ikke der og hørte hvordan folk satt og forbanna denne motorsykkelen. At dette skulle redde noen tviler jeg sterkt på.

Jeg har nok alt for støyisolert bil, for tror aldri jeg har hørt noen før jeg så dem. Kun når jeg er fotgjenger.

Vi burde kanskje få rake rør på alle biler og vogntog. Da hadde det nok blitt trafikksikkert
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
LordShaft skrev:Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4
Nå er det vel sånn at også 90 dB er hørbart.
Skal vi gå inn for å øke støynivået på biler også, av sikkerhetsgrunner?
Det argumentet ditt virker på en måte litt desperat. Om du synes det er stilig med mye lyd, så si det da.
Jada, men ikke i nærheten så godt som 100dB.
Se bare på alle nesten ulykkene som har vært med El bil.... De er omtrent lydløs, sett vekk ifra noe støy fra dekkene.
Har ingen ting med at jeg liker høy lyd på sykkel. Å komme å si at høy lyd ikke er en sikkerhetsfaktor for oss på sykkel er rimelig søkt

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4
Nå er det vel sånn at også 90 dB er hørbart.
Skal vi gå inn for å øke støynivået på biler også, av sikkerhetsgrunner?
Det argumentet ditt virker på en måte litt desperat. Om du synes det er stilig med mye lyd, så si det da.
Jada, men ikke i nærheten så godt som 100dB.
Se bare på alle nesten ulykkene som har vært med El bil.... De er omtrent lydløs, sett vekk ifra noe støy fra dekkene.
Har ingen ting med at jeg liker høy lyd på sykkel. Å komme å si at høy lyd ikke er en sikkerhetsfaktor for oss på sykkel er rimelig søkt

Note 4
Høy lyd er altså en sikkerhetsfaktor men refleksivest er ikke?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av freddy123 »

Begge er, men det er kulere med gromm motor lyd enn det er med refleksvest haha

Men jeg skjønner fortsatt ikke problemet med lyd på mc, dette er og blir en bagatell spør du meg. Stortsett så bråker ikke mcer så mye at folk blir skikkelig irritert.

Så lenge man ikke har nabo med HD og rakrør som starter opp tidlig om morgenen og ruser motorn bare på pur faen da.
Sist redigert av freddy123 den 02 des 2014, 21:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Hvor mange motorsyklister blir nedkjørt av en bil pga brudd på vikeplikten pr år? Hadde noen av disse effektpotte? Hvor mange av de hadde unngått å bli nedkjørt med mere lyd.
Nei, dere må nok ha noe håndfast å slå i bordet med før jeg kjøper dette argumentet.

Det er jo også en god del fotgjengere og syklister som blir nedkjørt ... kanskje vi skal utstyre de med en eller annen alarm med et lydnivå på ... la oss si 100 dB. Det hadde vært saker, det.
Ja også hørselvern selvfølgelig.
Ørepropper er jo et must for de med effektpotter har jeg lest at de sier selv.
Selv har jeg ikke behov for ørepropper.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av kjellv »

Jeg har heller ikke stor medlidenhet med dem som blir tatt med uoriginale og td. ulovlige eksosanlegg. De har på ett eller annet tidspunkt tatt et valg, og til og med betalt penger for dette.
Selv opplever jeg nok av utilsiktet støy på jobb hver dag, og vil helst ikke utsettes for noe mer enn jeg er nødt til av dette.
Men jeg skjønner godt at andre gjør det. Husker ennå lyden av Bjerknez sin XVS da vi kjørte sammen gjennom Høgsettunellen i sommer og han lekte seg litt med gassen... Heftig var det!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Jeg har nevnt det før, men en gang satt jeg på uterestaurant på Bryggen i Bergen da en HD med rake rør kom kjørende. Det bråkte noe så infernalsk at folk rundt meg satt med fingrene i ørene. Den svingte inn på fisketorget å ble stående på tomgang mens folk satt med fingrene i ørene. At noen tror at de 5-10 minuttene ikke førte til at et hundretalls personer forbanna mc førere kan godt tenkes men da var de ikke der og hørte hvordan folk satt og forbanna denne motorsykkelen. At dette skulle redde noen tviler jeg sterkt på.

Jeg har nok alt for støyisolert bil, for tror aldri jeg har hørt noen før jeg så dem. Kun når jeg er fotgjenger.

Vi burde kanskje få rake rør på alle biler og vogntog. Da hadde det nok blitt trafikksikkert
Dette samme opplevde jeg i Stavanger 3 dager på rad i fjor sommer. To av dagene nøyde de seg ikke med å kjøre forbi, men de måtte selvfølgelig stoppe ved uteservingene å stå der å ruse litt ... men det er jo kjempe stilig, i følge flere her inne :sk?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4
Nå er det vel sånn at også 90 dB er hørbart.
Skal vi gå inn for å øke støynivået på biler også, av sikkerhetsgrunner?
Det argumentet ditt virker på en måte litt desperat. Om du synes det er stilig med mye lyd, så si det da.
Jada, men ikke i nærheten så godt som 100dB.
Se bare på alle nesten ulykkene som har vært med El bil.... De er omtrent lydløs, sett vekk ifra noe støy fra dekkene.
Har ingen ting med at jeg liker høy lyd på sykkel. Å komme å si at høy lyd ikke er en sikkerhetsfaktor for oss på sykkel er rimelig søkt

Note 4
Høy lyd er altså en sikkerhetsfaktor men refleksivest er ikke?
Høy lyd er tøft. Refleksvest er ikke tøft. Det der om at høy lyd redder liv er no forbanna sprøyt. De med høy lyd jeg har hørt, er de som har kjørt forbi meg, gjerne i en tunnel, som gir gass fordi de synes det er veldig tøft. De høres godt. Den dagen noen finner ut at de snur pipene forover, skal jeg være enig i at det kan redde liv.. Inntil da er ogblir det bare tull. Har ligget med halvhjelm i sommervarmen og lanesplitta, med mc bak meg. Har ikke hørt at det var raka rør før han passerte meg, men da er det for seint uansett..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar