tagesk skrev:
Dette er den mest fantastiske roserøde maling av virkeligheten jeg har hørt på lenge.
Roma - god skilting og lett å finne frem?
Vi kan ikke være på samme planet.
Det er med GPS som med ABS-bremser: I sin alminnelighet øker motstanden proposjonalt med alteren.
Lat var bedre før, og alt det der.
Da jeg tok lappen var det mange som snakket om at dersom du kjørte i vannet ville bilbelter hindre deg å komme løs, og at man derfor ikke burde bruke bilbelter.
Spørsmålet var å få et råd.
Jeg har kjørt fra Tromsø til Pisa og tilbake 8 ganger uten GPS. Så jeg vet alt (!) om å stå i nødlomme på Autobahn i mørket og forsøke å finne ut hvor man er, og hvordan man kommer seg i riktig retning. Hyggelige minner, bevares. Særlig den gangen jeg kom til Fraqnkfurt a.M. og forventet å komme til Bonn efter å ha tatt feil i et motorveikryss utenfor Koblez; lite trøst å få fra Hustruen da. Men å bruke dét som argument mot å ha GPS, det er for teit.
Det er, synes jeg, viktig å skille mellom hva man gir som råd og hva man liker selv (fordi man er vokst opp med NAF kartbok).
[TaSK]
Tagesk, du må lese innleggene mine og selve trådstarten en gang til. Jeg skjønnmaler ikke, og NOK EN GANG, jeg sier jatakk til begge deler

Det betyr at jeg synes GPS er ålreit.
Tråden handler om nødvendigheten av det , la meg gjenta oppstarten her : Etter suksessen(?), "Cruise control, er det noe poeng?" Så lanserer jeg en tråd om GPS :) Er det verd mange tusen å ha en spesialisert GPS? Tråden er jo skapt for en debatt og diskusjon
Vi diskuterer ikke "råd" her, men bruken og hvor enig og uenig vi er. Argumentene dine om 8 ganger Pisa Tromsø holder ikke for meg

Jeg har kjørt mer en 8 ganger nedover i Europa uten GPS rett og slett fordi det ikke fantes den gangen.
og jeg planla ruta på kvelden sammen med de andre ( noe av sjarmen synes jeg over et par øl) med kartboka til Kraks Kart som ikke er altfor detaljert men er hendig da du får med deg alle land i europa. Samme boka når jeg kjørte Transfagarsan og Romania og Karpatene i 2011.
Har jeg kjørt meg litt bort ?, selvsagt, har jeg hatt brukfor GPS min, selvsagt har jeg det. Har jeg GPS nå , Ja både i bilen og til sykkel :)
Jeg tror ikke vi kommer noe særlig lengre, og heldigvis skal ingen av oss kjøre noe særlig sammen slik at temaet neppe blir noe problem på neste tur :-)
Poenget mitt er fakisk veldig enkelt og det står omtrent i alle innleggene mine i denne tråden, at det er fint med begge deler, men jeg fortrekker oversikten et kart gir meg spes i planleggingen og fortståelsen av hvor jeg skal. Du må gjerne angripe meg for det men det er nå mitt standpunkt uansett :) Til sist , Roma er slettes ikke den kjipeste byen å kjøre i Europa. Synes Paris er verre selvom det er ringvei der også...men de vinkler skiltene så rart at de er vriene å lese og forstå når du ikke er vant til de.
Heldigvis er vi forskjellige, mht sykkel, meninger, oppfatninger og erfaringer. Uten den forskjellen ville faktisk et forum som dette vært rimelig dødt.