cannon skrev: Det at MC-folk senker seg til et lavmål der man beskriver sykkelryttere som "glorete kondomkledde" osv er jo morsomt. Hva med å ta en titt på seg selv? Sidrompa skinndress, glorete goretex, ryggmerker, glorete plastbøtter på hode, karbonknokkelhansker, speilvisir osv. R-sykler med 200 hk og knepukker uten en ripe? Bare vås. Kjøp heller moped, eller kanskje en racersykkel og en kondomdress(?) Glorete kondomdress betyr synlig i trafikken.....akkurat som gul vest på MC. Nevnte jeg gul vest?????
Du kan fint kalle folk på MC kanarifugler, skinnbøller eller hva som helst. Nå er kondomracer ment mot de som faktisk ligger 2-3 i bredden, selv om dem har lang kø bak seg, som ikke bruker tomme gang og sykkelveier fordi det ødelegger treningen demmes ved at det ikke er realitisk, eller mener det at lovbrudd er helt greit, for ellers kan dem la sykkelen stå.
[/quote]Ikke glem at sykkelsport og sykkel som fremkomstmoiddel er et viktig bidrag til mange positive sider av vårt samfunn. Det er plass til alle, og trivselen blir utrolig mye bedre om vi senker skuldrene, tar en bolle, hører på radio og heller går litt i oss selv. Alle grupper, og ikke minst jeg selv, har fortsatt mye å lære om egen fremferd i trafikken. Og det er poenget; egen fremferd, og ikke henge seg så mye opp i alle andres.
I mine øyne har du 2 valg: bli trafikklærer og frels din trafikale verden på den måten. Alternativt kan du slutte å bedrive frivillig trafikkopplæring på veiskulderen. Du er sikkert flink, men det er jo vi andre også.......

Faktisk er vi bortimot verdensmestere alle sammen, bak rattet altså. På sykkel må nok de fleste av oss trene litt først. Jeg gir meg aldri:-) [/quote]
Sykkelsport og det å trene på sykkel er en fin ting, og jeg har til gode å møte noen som mener annerledes. Problemet er at dem ikke bruker tomme gang og sykkelveier, ligger 2-3 i bredden da det er svingete, og det kommer biler i mot. Tenk å ligge bak noen i 20 km/t i 20 minutter, fordi dem ikke legger seg inn, bruker de lommene som er langs veien, eller på noen annen måte nekter å vise hensyn. Traktorsjåfører lærer dette. Unger viser også hensyn, og respekterer trafikken og bruker en del sunn fornuft.
Hadde jeg blitt sett brutt loven, gang på gang, eller gjort andre ting i trafikken som i lengden kunne gjort at folk fikk et hat mot motorsyklister, eller satte meg selv i fare, så ville jeg likt å få høre det. Man kan ikke rette opp i noe man aldri har fått vite at man gjør galt. Og sånn som lordshaft sier det, så virker det som dem også kommer til å huske det.
Og ja, jeg vet det blir brutt mange trafikkregler rundt omkring i landet, men jeg har til gode å se noen kjøre på rødt hittil i mitt liv. Og jeg har heller aldri hørt en bilist si det er helt greit å kjøre på rødt. Ikke en. Mens i kommentarfelt rundtomkring (som jeg har sett) virker det som om det er den soleklare meningen av syklister. Trafikkreglene gjelder ikke for dem.
Jeg har sett mange bilister bryte vikeplikt, og veldig mange legge seg feil, eller ikke bruke blinklys. Prosentmessig når det kommer til vikeplikt og varsling av hvor man skal, så er syklister derimot overrepresentert (hvis man ikke tenker på vinterhalvåret og tenker på hvor få syklister det er i forhold til bilister). Og hvis man skal nevne fart i lavfartsoner, så har jeg blitt syklet forbi av syklister rett som det er, så det er heller ikke noe unikt av bilister, men vi på motorisertekjøretøy er nok ene og alene om det når vi passerer 60 og oppover, av naturlige årsaker. Og bilister er også de som bryter vikeplikten mest. Kjenner en del som jeg mener burde få en liten ekstra opplæring på bil.
Og det finnes unntak. Folk som bruker gang og sykkelvei. Folk som ligger to-tre i bredden, men som får med seg så mye av trafikkbildet at de vet at de må legge seg inn igjen hvis det er biler bak og veien er uoversiktelig.
Jeg kjører ALLTID over i andre kjørefeltet når jeg skal forbi, men hvis, det er uoversiktelig, eller det skulle komme en uventet fare, så burde det vel finnes en sikkerhetsmargin?
Har opplevd syklister som frivillig legger seg inn , muligens vinker meg forbi hvis det er mulighet, og det er jeg glad for. Men hver gang jeg ser noen av dem får jeg lyst til å takke dem av hele mitt hjerte, og invitere dem på en kaffekop. Finnes alt for få forbilder innenfor sykling som, ihvertfall jeg, ser langs veien.
Du virker som en type som ikke er en av de jeg holder på å kjøre på hver gang jeg kjører i oslo, så i så fall, takk for at du oppfører deg normalt i trafikken, ikke sykler på rødt, eller ellers er en godt forbildet i trafikken generelt!
Ps. Ta ikke dette som om jeg er "verdensmester". Driter meg ut rett som det er, og om jeg hadde blitt kjeftet ned pågrunn av det hadde jeg blitt flau, men tenkt godt over det, og mest trolig huska det senere