
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev...


kjede og drev på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt etter 24.000 km og måtte byttes. Ikke for at jeg synes det var ille, men 40-50.000 km. høres da litt mye ut?mekkern skrev: 14 mar 2019, 08:30 gidder ikke bekymre meg jeg heller.fortsetter som jeg gjør..så lenge det holder 40-50000km så er det "innafor" med god margin..![]()
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev...![]()
![]()
Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Han bruker kerosene ja, det er parafin.Bjerknez skrev: 14 mar 2019, 10:01Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()
Da er nok din R1 eldre enn 2017..cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()
Jeg kan ikke helt se den store faren med det egentlig. Med begge hendene fri får man holdt boksen mer stødig og når kjedet går fortere runt får man lagt oljen jevnere på.AJ skrev: 15 mar 2019, 00:07 Jeg har alltid forholdt meg til anbefalingen (advarselen mot...) å smøre kjede mens sykkelen står på midtstøtta/depotstøtta og går på tomgang i 1. gir.
Og spør meg selv i forhold til de som gjør det på denne måten: hvor mye arbeid er det egentlig å snurre bakhjulet et par-tre, kanskje fire ganger samtidig som man sprayer kjedet?