Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Kawasaki skrev:Hvis en profesjonell RR-kjører sier at Duc'en styrer dårlig,så stoler vi vel på det? Og ikke på noen som kjører to-tre tusen km i året på humpete norske veier i Søndags-fart :knegg
Det er ikke noen tvil om at Ducati sliter med Motogp sykkelen sin.
Men i superbike har de vært totalt overlegne med 14-15 vm titler i løpet av 25 år.
Og det er ikke værst av en sykkel som ikke kan svinge eller hva?
Det er stor forskjell på om motogp sykkelen er tung å svinge med til at Ducati er tung å svinge med.
Ducati har kun kjørt gpløp i noen få år iforhold til japsene og måtte lage en helt ny sykkel så det er jo naturlig at de bruker noen år på å få dette ti å fungere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

- er ikke mye fart i dette, det er jo friksjon som skaper temperatur og her er det jo bare enighet....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av LordShaft »

Duville skrev:- er ikke mye fart i dette, det er jo friksjon som skaper temperatur og her er det jo bare enighet....
Vi får sette oss på bakbena å lage litt knister :thumleft :lol

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er stor forskjell på "ikke kan svinge", og "er litt tregere en andre", når det er sagt, trenger ikke det faktum være en ulempe..

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:Hvis du leser de tre første sidene i denne tråden, blir du nok veldig overrasket. Hva har denne tråden med topic å gjøre? Dette er en tråd full av forskjellig saus :-D

Tørr Erling å terge på seg ducati "klubben" her inne altså :lol :lol
Har de en egen klubb? I så fall starter jeg herved min egen KTM-klubb! :mk
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av LordShaft »

Ingen som vil være medlem i din KTM klubb :erte

Dessuten starter jeg en BMW klubb :mc2

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:Ingen som vil være medlem i din KTM klubb :erte

Dessuten starter jeg en BMW klubb :mc2
:punch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av poulet_cavalier »

Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Fasit: [video]https://www.youtube.com/watch?v=bVWNinsmkAw[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

poulet_cavalier skrev:
Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Fasit: [video]https://www.youtube.com/watch?v=bVWNinsmkAw[/video]
Den versjonen tar en og en halv time, finnes det ikke en kortere og enklere forklaring.
Ellers takk.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av DrGreve »

Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Tja, ved unnamanøver er vel den løsningen lite gunstig...
Det er hjulene sin utforming som gjør at sykkelen svinger. Dess krappere sving, dess lengre ut på hjulbuen må markberøringen være. Kontrastyringen fører til at du presser sykkelen til å legge seg inn i svingen og får da full effekt av begge hjulenes runde form, kort fortalt :) Kontrastyring kan vel også kalles en kommando til sykkelen om å legge seg ned motsatt vei av den kommandoehn du gir.
En annen fordel med runde dekk og å legge sykkelen innover i svingen er jo at da motvirker du sentrifugalkraften.. Med flate (bil)hjul ville man slite med å svinge overhodet bortsett fra kanskje i gangfart..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av LordShaft »

Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Du kan ta vektforskyvning og fortsatt kjøre rett fram også :D

Enkelt forklart.
Når du sitter å kjører, press forsiktig framover på høyre siden av styre. da "ramler" sykkelen din ned i høyresving.
Det er utrolig lett å "teste" dette når du er ute med sykkelen.

Du presser vekk på styret til den siden du svinger. Det høres voldsomt ut, men prøv det ut selv neste gang du er ute å kjører.
Alle som kjører sykkel kontrastyrer i større eller mindre grad :-)

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av fs650e »

Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Hvordan klarer du svinge om du ikke gjør dette? o.O er tross alt eneste måten å svinge på.. (Nesten)

Jeg klarer ikke å svinge berg-en ved å lene meg.. må kontrastyre.
Det ligger i ordet hva man skal gjøre, KONTRA styre, altså styre motsatt vei av dit du vil..

Vil du mot høyre, da presser du på høyre side (fremover). Da svinger den til høyre ^^
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Geir »

Rottenikken skrev:
poulet_cavalier skrev:
Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Fasit: [klippe video]
Den versjonen tar en og en halv time, finnes det ikke en kortere og enklere forklaring.
Ellers takk.
Hva med en på 7 minutter da?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=EFm3honeTQo[/video]
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

Takker!
Det betyr altså at når man vrir styret til høyre så svinger sykkelen til venstre :-k
Mystisk :-)å
Veien er viktigere enn målet.

Svar