Endelig! Da har Jane vært i Sverige og fått stell.
Jeg og 2000Touring dro til Bike Trollhättan på tirsdag for å få service. Vi snakker om besparelser på under halv pris av norsk + valutafordel.
Første utfordring var å finne beste og mest smidige måte å frakte to motorsykler på. Som flere sikkert vet så har jeg en henger som har plass til bare èn sykkel, så den kunne jo naturligvis ikke brukes til denne turen.
[album]1218[/album]
Hengeren, men bare plass for 1 sykkel
Så da var rådyra gode. Litt spørring og leting rundt så hadde vi etterhvert flere alternativer.
1. Vi kunne bruke min henger og kjøre hver vår tur (dårlig)
2. Vi fikk låne en stor flathenger (for stor, ingen beskyttelse av syklene, kun 80km/t)
3. Vi fikk låne en kapell-henger (stor, men beskyttet syklene, kun 80km/t)
4. Vi fikk låne en toyota hi-ace av en kollega av meg (perfekt!)
Så måtte vi bruke en liten time en ettermiddag og bare måle om syklene faktisk ville få plass i bilen... Syklene er faktisk "store" i en slik sammenheng. Vi kom etterhvert frem til at det burde gå i lengeretningen, men at klaringen ikke var spesielt stor. Altså - ingen garanti for at det ville funke, men vi måtte prøve og heller ha plan-B (henger) tilgjengelig. Så var det høyden da. Ca. lastehøyde på bilen var 130cm. Vi måtte skru av speil og vindeskjermer for å klare å få inn syklene, men dette var jo uproblematisk.
Så var det å få stå et bra sted å gjøre lastingen. Vi fikk da lånt vedlikeholdshallen til Heistadmoen leir (HV-03). Her er det god plass, verktøy tilgjengelig og ikke minst; varme!
Vi gikk så i gang. Det var faktisk litt av et puslespill å få til. Men etter ca. en og en halv time var begge syklene i bilen og sikret! Klaringen var bare på et par cm i lengden, men alle klaring er god klaring!
[album]2888[/album][album]2889[/album][album]2890[/album][album]2891[/album]
Ferdig lastet
Kl. 0420 sto jeg opp. Vi måtte kjøre kl. 0500 for å klare å nå timen vår kl. 0900.
[album]2908[/album]
Klokka i bilen da jeg stoppet utenfor hos 2000Touring for å plukke han opp
Jeg innser nå at jeg har egentlig ikke vært spesielt flink til å ta bilder...
Bike Trollhättan var en stor butikk og et stort verksted. Det sto ca. 150 sykler til salgs i butikken. Det var mye klær og utstyr, og det var litt andre deler og ting. Her er noen bilder.
[album]2892[/album][album]2893[/album][album]2894[/album][album]2895[/album]
[album]2896[/album][album]2897[/album][album]2898[/album][album]2899[/album]
[album]2900[/album][album]2901[/album][album]2902[/album][album]2903[/album]
[album]2904[/album][album]2905[/album][album]2906[/album][album]2907[/album]
Det er ca. 30 mil fra Kongsberg til dette verkstedet. Vi kjørte denne ruten:
http://g.co/maps/8c6vd" onclick="window.open(this.href);return false;
Levering gikk fort og smertefritt. Vi ankom verkstedet nøyaktig kl. 0900. Verkstedet ringte meg dagen før faktisk for å bekrefte at vi var velkomne og at alt var klart(!) Dem skulle også ha kaffe klar til oss når vi kom og det hadde dem! Vi ble godt mottatt. (her har norge noe å lære). Servicen var upåklagelig! Det er tydelig at de er til for kunden og ikke motsatt.
Mens vi ventet kjørte vi til Touratechs butikk i Lidköping. Egentlig ikke store butikken, men 2000Touring fikk det han skulle ha. Denne "avstikkeren" tok fort 2 timer og vel så det.
http://g.co/maps/ngzvg" onclick="window.open(this.href);return false;
Da vi var tilbake i Trollhättan rota vi litt rundt før vi fant en mAx og spiste lunsj. Etter det ventet vi på verkstedet til syklene var færdige. Prisen ble som avtalt og alt gikk egentlig smertefritt. Mulig dem hadde et lite uhell da dem skulle anslå skrutiden på min sykkel, for dem brukte drøyt en time lengre, men det var for så vidt greit. Verkstedet anbefales!
Opplasting gikk fort, siden vi nå visste hva og hvordan ting skulle gjøres

10-15 minutter så var vi på vei hjem igjen. Vi måtte ha en liten stopp på Nordby for å fylle bacon i frysern.
Deretter rett hjem og av med syklene i tildigere nevnte Vedlikeholdshall. Der står syklene enda. Fredag etter middag (i morgen), skal vi tilbake og montere delene som vi kjøpte fra England for noen uker siden. Da kommer det nye bilder og reportasje fra montering av huggere og skjermforlengere foran