Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1078
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Domino »

Joda, de vanntette fra Biltema er nok bedre. Iallfall dersom man ikke trenger å tre dem gjennom hull som ikke er spesielt store.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Alt til sitt bruk selvsagt. Disse bullet pluggene er jo også vanntette hvis man bruker heltrukken krympestrømpe eller en runde elektrikerteip.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

De andre pluggene som nevnes her har jeg veldig mange av. Jeg er faktisk mer skeptisk til disse vedrørende hvor vanntette dem er.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
Jeg kan love deg at de militærprodusentene jeg kjenner til ikke velger løsninger ut fra hva som er kostnadseffektivt. Der er det bare kvalitet som teller.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Nja… er vel noen anbudsrunder i millitæret også vel?

xavi0n
Innlegg: 498
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av xavi0n »

På et radarsystem til x antall millioner er det ikke valget mellom kabelsko eller lodding som avgjør om du holder budsjett eller ikke
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 16 aug 2021, 16:17 På et radarsystem til x antall millioner er det ikke valget mellom kabelsko eller lodding som avgjør om du holder budsjett eller ikke
Et noe forenklet synspunkt tror jeg.

Jeg skal ikke påsto hverken det ene eller det andre, men bare se på jagerfly debatten som har vært. Ja, det er mange penger i sving og kassa til staten virker i enkelte tillfeller bunnløs, men alle ønsker seg jo mest mulig for minst mulig penger. Så spør det bare hvor man velger å legge listen med tanke på hva behovet er.

Men uansett, så har dette veldig lite med denne tråden å gjøre. Jeg har ikke tenkt til å lage hverken radarsystemer eller jagerfly i furtebua. :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 16 aug 2021, 13:50 Joda, de vanntette fra Biltema er nok bedre. Iallfall dersom man ikke trenger å tre dem gjennom hull som ikke er spesielt store.
Det er jeg ikke sikker på. Jeg har hatt en slik kontakt hengende ute på en utelampe i et drøyt år nå. Kontakten er våt inni når jeg drar den fra hverandre. Grunnen er at disse silikon greine man stikker inn i åpningen der ledningen er morkner i solen og sprekker opp. Dem er vanntette en stund vil jeg tro, men jeg ville ikke stolt 100% på det.

En annen ting er at hvis denne kontakten tar inn vann, så kan det føre til kortslutning siden begge polene sitter i samme kontakt. Med disse bullet pluggene så har man jo en kontakt pr. Ledning og er man litt over middels smart så legger man jo ikke to kontakter klin intill hverandre. Skulle dem ta inn vann så kan det vertfall i et slikt tillfelle ikke føre til kortslutning. Vertfall ikke slik jeg ser det...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 16 aug 2021, 15:48
FredrikE24 skrev: I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
Jeg kan love deg at de militærprodusentene jeg kjenner til ikke velger løsninger ut fra hva som er kostnadseffektivt. Der er det bare kvalitet som teller.
Jeg kjenner bare til hva som gjøres in-house rundt reparasjoner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det der med lodding versus krymp eller begge deler vedrørende hva som er best har vel blitt diskutert en mannsalder. Slike diskusjoner er også det som gjør at man ikke kommer noe sted. Man henger seg opp i ting som ikke er viktig å vite noe om til hobbybruk. Skal man hjelpe Nasa og lage radarsystemer så er slike diskusjoner mer interresante.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Etter at jeg har hatt litt tid uten MC har jeg kommet til at dette nok er noe jeg kommer til å gjenninnføre til neste år muligens. Jeg føler jeg vil ha en sykkel som har en noenlunde oppreist sittestilling og som ser bra ut. Gjerne litt klassisk og moderne stil. Jeg vil ikke ha en sykkel jeg er livredd for og som koster skjorta. Den skal brukes på jobb og pendling samt på langturer. God lyd er viktig samt at den er teknisk god. Altså, vil jeg ha skikkelige dempere og bremser. Cruisecontroll er også et must, samt varmeholker og quickshift.

Jeg vet ikke om syklene jeg har sett på har alt dette for jeg har ikke engang begynt letingen, men jeg er svak for følgende sykler...

Triumph Speed Triple
Triumph Rocket
Triumph Bobber
BMR R-NineT
Yamaha XSR900
KTM SuperDuke 1290R.

Jada, noen av disse oppfyller ikke noen av kravene nevnt, men listen er foreløpig veldig flytende.

Triumph Rocket blir nok alt for dyr og "flott" og kanskje litt voldsom til småpendling. Akkurat nå er det BMW R-NineT som frister mest. Men valget er langt fra tatt. Det er heller ikke 100% sikkert at det blir til neste år, men føler vel at en sommerferie uten sykkel ble litt tamt. Jeg er klar iver at jeg stort sett kommer til å bruke den i sommerferien også, så å ha en sykkel til nesten 400 laken blir veldig voldsomt.

XSR900 er jo en sykkel jeg liker godt, merkelig nok, siden jeg er så motstander av MT09. Jeg synes XSR ser mye bedre ut. Den ser mer påkostet ut og den har en litt klassiskt utseende.

KTM 1290 SuperDuke R har en veldig god sittestilling, og har en morsom motor med sinnsyk lyd. Men klassisk er den absolutt ikke...

Triumph Speed Triple tror jeg teknisk sett er den beste pakken hvor man får mest for pengene, men heller ikke denne er spesielt klassisk...

Bobber er også en sykkel jeg liker godt, men den føler jeg er mer en posørsykkel. Veldig liten tank har den også, sist jeg sjekket...

Så jeg er foreløpig helt blank.... :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Cutless »

Dette blir spennende :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av supersic »

Jeg var litt sånn i samme båten og endte opp med en 2019 SpeedTriple RS

Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 17 aug 2021, 20:41 Jeg var litt sånn i samme båten og endte opp med en 2019 SpeedTriple RS

Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.
Ja, det tror jeg er en gjennomgående god sykkel. Uten tvil. Dessuten har jeg sansen for displayet også. Den virker veldig moderne. Men klassisk er den ikke. Ikke et must, men føler jeg ikke klarer og sette noen prioriteringer vedrørende rekkefølgen på kravene mine ennå. Jeg svever fortsatt litt i skyen. :) :redface

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 17 aug 2021, 21:35
supersic skrev: 17 aug 2021, 20:41 Jeg var litt sånn i samme båten og endte opp med en 2019 SpeedTriple RS

Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.
Ja, det tror jeg er en gjennomgående god sykkel. Uten tvil. Dessuten har jeg sansen for displayet også. Den virker veldig moderne. Men klassisk er den ikke. Ikke et must, men føler jeg ikke klarer og sette noen prioriteringer vedrørende rekkefølgen på kravene mine ennå. Jeg svever fortsatt litt i skyen. :) :redface
Av de du nevner:

Nye Rocket 3 , dritkul men 350000 og ikke akkurat liten og nett

Bobber, se deg selv i ett butikkvindu før du kjøper, man ser ut som en nisse på den Triumphen bobberen

Yamahaen den virker bare billig kontra SpeedTriple brytere skruer etc blir bare helt IKEA i forhold

Blir som Toyota og BMW du merket stor forskjell på hvem som har brukt mest penger på interiøret

Superduke litt høye fothvilere og vel den minst klassiske, prøvekjørt på AMD og motorlampa begynte lyse etter 10 minutter og sykkelen ville ikke over 5K omdreininger, ga meg litt feil smak i munnen men uansett litt for sportslig sittestilling kontra speed triple og ikke så forbanna mye mer drag i den heller

Ikke kjørt r9t men kan aldri tenke meg den motoren er noe for deg etter å ha eid s1000r

Svar