Først idag kjørte jeg til Motorcenteret på Billingstad for å kjøpe Motul RoadPlus PTFE ... men der var de tomme for den varianten, så kjøpte en Motul Road istedet.
Så kjørte jeg en tur til butikken for å handle middag etc - toppboksen min svelger to fulle handleposer, så den er praktisk.
Deretter tok jeg en litt lengre tur via Baneveien i Lier (fin grusvei, som går midt i dalen) og tok runden rundt Tyrifjorden. Veiforholdene er generelt bra nå, og veisaltet er ihvertfall vasket vekk

Telehiv som vanlig på sitt verste nå og sand og grus må du være forberedt på. Min strategi er å ta det rolig inntil jeg har kjørt veien og vet hvor eventuelle overraskelser er.
Baneveien synes jeg er stadig mer gøy, ettersom gruskjøringen sitter mer og mer. Dette er en vei med lav fartsgrense (50 og et par soner med 30 gjennom boligstrøk) og lite trafikk. Stort sett bart hjulspor som en kan holde seg i og noen få steder med løsgrus i full bredde. Fin begynnervei for grus vil jeg si. Noen gårder med hester underveis, så det er da noe å se på. Det ser ut som om det er noen veiskuldre som holder på å rustes opp, så håper det ikke betyr at den vil bli asfaltert etterhvert...
Når jeg kom opp til Vestsideveien igjen så var det akkurat et par motorsyklister som passerte og jeg holdt følge et lite stykke før jeg stoppet for foto (som ikke ble så spennende, så tar ikke det her). Videre fulgte jeg veien mot Vikersund.
Tyrifjorden er fortsatt isdekket, selv om det sikkert er snakk om dager før det bryter igjennom nå
Jeg tok også veien om Røyne idag og der var det litt mer snø langs kanten og litt frosset smeltevann i veien faktisk helt på toppen, men greit å navigere imellom
Ned til hovedveien igjen så kjørte jeg litt tilbake til badeplassen
her og tok en liten pause med Snickers i sola
Det var endel grus og strøsand store deler av veien mot Vikersund. Det meste lå i brede striper langs kanten, men altfor ofte også i form av en liten stripe midt i svingene, så tok de rolig idag. Mye 60 istedenfor 80. Endel telehiv, men ikke så allerverst. Fra siste 80-sonen før Vikersund og helt til Vikersund ble det plutselig topp forhold med "støvsugd" og fin asfalt.
Fine mønstre i isen som holder på å sprekke, og utsikt til Utøya
På Vikersund var det fartskontroll i motgående retning i 40-sonen så det ut som. Merket forøvrig at det var litt kjøligere på Tyristrand-siden av Tyrifjorden, så er nok en grunn til at Busa Trond ikke har hentet Explorer'n sin før nå :-)
Ellers pleier jeg å svinge av mot Norderhov når det er noen km igjen til Hønefoss. Ganske artig vei igrunnen.
Litt treg trafikk hjemover over Steinsletta (alltid en bil forrest som holder bare 60 i 70-sonen...) men fikk litt bedre flyt via Skaret-Sylling der jeg forøvrig havnet bak en annen MC et stykke. Luktet litt vel mye uforbrente hydrokarboner av pottene hans forresten... kanskje en veteran eller en som hadde stilt for fet blanding på forgasserne? Flyten i kjøringa stoppet litt opp da vi tok igjen en gruppe med biler som saktnet til 40-50 i svingene - og akkurat i de svingene er det ikke så lett å finne forbikjøringsmuligheter.
Var forresten mange mange motorsyklister ute på tur idag, så tydelig at de fleste har fått ut sykkelen, om enn ikke alle (lokalene til Motorcenteret var fortsatt ganske stint av vinterlagrede MC'er). Hilste på så mange at jeg kom ut av tellinga, men 30+ var det helt sikkert.
Forresten superfornøyd med kjøpet av vindtett ulljakke på MC-messen (
denne i grå variant, romslig i størrelse, jeg bruker vanligvis XXL, men her holdt XL) lun og varm og totalt isolert fra fartsvinden når jeg har den under kjørejakka. Fin å bruke også i solveggen når det blåser litt. Selgeren påstod at den holdt ned til -10C og det kan godt stemme.