Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?
Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?
FUD av fin Tøyen-Cola kvalitet her.
En liten kommentar til Wikipedias kredibilitet; ja, alle kan redigere, og det er styrken, ikke svakheten. Jeg kan fort sette opp en profesjonelt utseede nettside med et mer eller mindre skyggefullt budskap og bruke min beskyttede profesjonstittel til å gi den et snev av kredibilitet overfor en ukyndig leser. En side som ingen andre enn jeg kan redigere. Mange av de omstridte tema-sidene på wikipedia følges tett opp, og bevisst feilinformasjon blir raskt luket ut. Der det er divergerende vitenskaplige syn er dette ofte tatt som som egen diskusjon i artikkelen. Der det er divergerende politiske/religiøse/fan-boy-syn er artikkelen gjerne merket som "omstridt", osv. Alt transparent med endringshistorikk.
Wikipedia er ikke fagfellevurdert, publisert i anerkjente tidsskrifter kvalitet, men likevel milevis over stort sett enhver blogg, influenser, politisk- eller kampanjenettside som kan plukke de perfekte kirsebærene for å pynte akkurat sin kake.
Titler for å fremme et syn på en annen arena misbrukes over en lav sko, dessverre også av folk innenfor min egen profesjon. Ser stadig vekk bastante leserinnlegg om et eller annet tema, underskrevet med "Nisse Lue, beskyttet tittel innenfor helt annet fagområde". Men regner med at norske journalister lett gjennomskuer slikt, enten det er fritt strålevern, vaksinerealistene eller folkets biocosmos.
En liten kommentar til Wikipedias kredibilitet; ja, alle kan redigere, og det er styrken, ikke svakheten. Jeg kan fort sette opp en profesjonelt utseede nettside med et mer eller mindre skyggefullt budskap og bruke min beskyttede profesjonstittel til å gi den et snev av kredibilitet overfor en ukyndig leser. En side som ingen andre enn jeg kan redigere. Mange av de omstridte tema-sidene på wikipedia følges tett opp, og bevisst feilinformasjon blir raskt luket ut. Der det er divergerende vitenskaplige syn er dette ofte tatt som som egen diskusjon i artikkelen. Der det er divergerende politiske/religiøse/fan-boy-syn er artikkelen gjerne merket som "omstridt", osv. Alt transparent med endringshistorikk.
Wikipedia er ikke fagfellevurdert, publisert i anerkjente tidsskrifter kvalitet, men likevel milevis over stort sett enhver blogg, influenser, politisk- eller kampanjenettside som kan plukke de perfekte kirsebærene for å pynte akkurat sin kake.
Titler for å fremme et syn på en annen arena misbrukes over en lav sko, dessverre også av folk innenfor min egen profesjon. Ser stadig vekk bastante leserinnlegg om et eller annet tema, underskrevet med "Nisse Lue, beskyttet tittel innenfor helt annet fagområde". Men regner med at norske journalister lett gjennomskuer slikt, enten det er fritt strålevern, vaksinerealistene eller folkets biocosmos.
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
Ja en åpen kanal, hvor vi alle kan kommentere feil og tilføye detaljer - Wiki ... er nettopp en styrke, om enn ikke med like god kred som en avhandling med referanser til andres data.pekle skrev: 21 mar 2021, 16:42 En liten kommentar til Wikipedias kredibilitet; ja, alle kan redigere, og det er styrken, ikke svakheten.
Men når det kommer til om man skal ta den ene eller annen medisin - må den enkelte være seg bevisst på vilken risiko enn aksepterer å ta - man kan jo isolere seg i stedet for å ta vaksine - og det finnes sikkert mange andre avveinger å ta . Hva som er rett , se det er det ikke godt å si på forhånd.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Så på TV2 nyhetene i dag at nyhetsanker Rune Kjos, bosatt i Drammen, så vidt jeg vet, er i koronakarantene etter at de fire andre i husstanden er koronasmittet. Også kona hans, som er sykepleier. Hun fikk påvist koronasmitte to-tre uker etter at hun fikk første AstraZeneca vaksinedose, fikk vi høre Rune Kjos fortelle til kollega Øyvind Brigg i TV2 studioet.
Prøvde å spore opp saken på nettsidene til TV2, men fant den ikke...
Kanskje saken dukker opp igjen på TV2 nyhetssendingene senere i kveld?
Rune Kjos selv er visstnok ikke smittet. Og jeg forsto det slik at han heller ikke er vaksinert.
Det ble for øvrig ikke nevnt noe om evt. sykdomsutvikling hos de smittede.
Prøvde å spore opp saken på nettsidene til TV2, men fant den ikke...
Kanskje saken dukker opp igjen på TV2 nyhetssendingene senere i kveld?
Rune Kjos selv er visstnok ikke smittet. Og jeg forsto det slik at han heller ikke er vaksinert.
Det ble for øvrig ikke nevnt noe om evt. sykdomsutvikling hos de smittede.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Det er klart, og på kort sikt (fram til vaksine er tilgjengelig) er jo en grad av isolasjon det de fleste av oss driver med. Men på lengre sikt er ikke det praktisk mulig, og for de som av medisinske grunner da ikke kan ta vaksine er det viktig at alle andre har tatt den. Per nå vet vi ikke om vi oppnår varig flokkimmunitet av nåværende vaksiner, men erfaringen fra tidligere vaksineprogrammer tilsier at det er oppnåelig. Om store nok deler av den friske befolkningen da tar en "Nesodden", går vi potensielt glipp av en stor gevinst.rolf-arne skrev: 21 mar 2021, 17:49 Men når det kommer til om man skal ta den ene eller annen medisin - må den enkelte være seg bevisst på vilken risiko enn aksepterer å ta - man kan jo isolere seg i stedet for å ta vaksine - og det finnes sikkert mange andre avveinger å ta.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
https://www.tv2.no/nyheter/13902162/
Skumle greier...
Syns nå jeg i hvertfall.
Saken ble tilgodesett med under 10 sekunder på TV2 Nyhetskanalen.
Kommer vel mer info i morgen, regner jeg med.
Skumle greier...
Syns nå jeg i hvertfall.
Saken ble tilgodesett med under 10 sekunder på TV2 Nyhetskanalen.
Kommer vel mer info i morgen, regner jeg med.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Risikoen for blodpropp etter denne vaksinen ligger enda langt under hva man aksepterer av risiko daglig i andre medesiner (feks p piller)
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Vil tro dette er mager trøst for de som er etterlatte etter disse dødsfallene...xavi0n skrev: 21 mar 2021, 22:07 Risikoen for blodpropp etter denne vaksinen ligger enda langt under hva man aksepterer av risiko daglig i andre medesiner (feks p piller)
Kunne også vært interessant med en fagmessig valid kildehenvisnng på det du påstår om "hva man aksepterer av risiko daglig i andre medesiner (feks p piller)".

-
Sier på ingen måte at det skal være noen trøst.
Kilde fra NHI de mener jeg man kan se på som en god kilde i denne saken.
https://nhi.no/familie/seksualitet-og-p ... blodpropp/
Kilde fra NHI de mener jeg man kan se på som en god kilde i denne saken.
https://nhi.no/familie/seksualitet-og-p ... blodpropp/
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg tenker litt sånn at selv om en annen pille vil kunne gi blodpropp, så betyr jo ikke det at dette er normalen og bør forventes av andre vaksiner?
Når det er sagt, så har jeg nevnt flere ganger at denne vaksinen nok gagner de som er i faresonen på en god måte. Men det betyr ikke at JEG nødvendigvis vil ta en slik risiko på strak arm. Jeg kommer nok til å ta vaksinen en vakker dag uansett, og tenker litt sånn at det er flott at enkelte tar en for laget og tester den ut før jeg putter den i meg.
Når det er sagt, så har jeg nevnt flere ganger at denne vaksinen nok gagner de som er i faresonen på en god måte. Men det betyr ikke at JEG nødvendigvis vil ta en slik risiko på strak arm. Jeg kommer nok til å ta vaksinen en vakker dag uansett, og tenker litt sånn at det er flott at enkelte tar en for laget og tester den ut før jeg putter den i meg.
- Bjerknez
- Kontakt:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... -blodpropp
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... -er-funnet
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... -er-funnet
Sist redigert av Bjerknez den 21 mar 2021, 23:43, redigert 1 gang totalt.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Quote:fhi.P piller.
Risikoen for blodpropp er liten (5-12 tilfeller per 10 000 kvinner per år), men blodpropper kan være alvorlige og i svært sjeldne tilfeller kan de være dødelige.
men dette er noe en tar daglig gjennom mange år og ikke som en engangsgreie som den litt tvilsomme vaksinen fra astra som de faktisk daua av...ikke bare svært skjeldent..
Litt som daglig bruk av MC.. ikke at du skal daue på en testtur fra butikken..
Risikoen for blodpropp er liten (5-12 tilfeller per 10 000 kvinner per år), men blodpropper kan være alvorlige og i svært sjeldne tilfeller kan de være dødelige.
men dette er noe en tar daglig gjennom mange år og ikke som en engangsgreie som den litt tvilsomme vaksinen fra astra som de faktisk daua av...ikke bare svært skjeldent..

Litt som daglig bruk av MC.. ikke at du skal daue på en testtur fra butikken..
Sist redigert av mekkern den 21 mar 2021, 23:47, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Kontakt:
Klikk på de to linkene mine over. Bra at noen tar denne vaksinen. Da blir det lettere for meg å velge den bort. Utrolig kjipt at noen må dø i forsøket da...
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Nye tiltak fra i dag.
Rådet om maks to gjester hjemme er vel ment å skulle være så enkelt at selv Erna kan klare å holde rede på hvor mange hun omgås med.
I praksis betyr dette at f eks jeg og kona kan besøke min eldste datter og familien hennes, men siden de er fire kan ikke de komme på besøk til oss.
Man trenger mao ikke å ha så mye mellom ørene for å bli statsminister.
Rådet om maks to gjester hjemme er vel ment å skulle være så enkelt at selv Erna kan klare å holde rede på hvor mange hun omgås med.
I praksis betyr dette at f eks jeg og kona kan besøke min eldste datter og familien hennes, men siden de er fire kan ikke de komme på besøk til oss.
Man trenger mao ikke å ha så mye mellom ørene for å bli statsminister.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
Irriterer meg enda grønn over at samme regler skal gjelde på finnmarksvidda som i indre oslo, gir bare ingen mening lengre......
- Bjerknez
- Kontakt:
Bor så lite folk på Finnmarksvidda at der burde det jo være frie fartsgrenser også.xavi0n skrev: 23 mar 2021, 19:10 Irriterer meg enda grønn over at samme regler skal gjelde på finnmarksvidda som i indre oslo, gir bare ingen mening lengre......
-
Du skjønner hva jeg mener, for folk som bor i kommuner hvor det ikke har vært smitte i lang tid, eller kanskje aldri har vært smitte så føles disse tiltakene bare unødvendig inngripende. Det man da tilslutt ender opp med er at folk gir faen.
Mest rettferdig at alle dras ned på same nivå
- Jompa
Det var fri fart så lenge UP var underlagt politikamrene, i alle fall etter klokka 4.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hvor mange prosent smitte i forhold til folketall har det vært i Finnmark da? Og hvor mange er testet?
- Jompa
Vet ikke, men pr idag er det en registrert smittet i Alta.Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 21:46 Hvor mange prosent smitte i forhold til folketall har det vært i Finnmark da? Og hvor mange er testet?
- Bjerknez
- Kontakt:
Kan jo hende dem stenger ned for å nettopp hindre at smitten kommer dit? Det skal ikke mye til. Det var ikke mange ukene siden det var ganske så lite smitte her i Fredrikstad. Men nå er jo hele Viken fylke rødmerket så det holder.
Dessuten er vel sykehuskapasiteten lenger nord heller ikke,like god, så dem er nok redde for at det skjer utbrudd grunnet dette også.
Madammen er smittet, og jeg er i karantene. Det samme er min mor. Madammen ble smittet av noe så banalt som hundefrisøren.... madammen sin jobb er stengt ned, ho er i karantene og jeg, samt min mor. Min jobb måtte også så og si stenge på dagen.
Så jeg skal fortelle deg at du skal være glad for at du bor der du bor og at reglene er like strenge der.
Dessuten er vel sykehuskapasiteten lenger nord heller ikke,like god, så dem er nok redde for at det skjer utbrudd grunnet dette også.
Madammen er smittet, og jeg er i karantene. Det samme er min mor. Madammen ble smittet av noe så banalt som hundefrisøren.... madammen sin jobb er stengt ned, ho er i karantene og jeg, samt min mor. Min jobb måtte også så og si stenge på dagen.
Så jeg skal fortelle deg at du skal være glad for at du bor der du bor og at reglene er like strenge der.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Uffda!Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 21:56
Og dette er ikke ironisk ment

Men så er jeg også genuint interessert i å om det evt. sykdomsforløpet til madammen og din mor. For meg er det det som er interessant, ikke hvor mange som er smittet.
Kanskje det er for mye å be om, men kan du holde oss løpende orientert om det?
Husker ikke om jeg har nevnt det tidligere her i tråden, men en av mine døtre og hennes samboer ble koronasmittet for noen få måneder siden. De ble ikke spesielt syke, selv om svigersønnen mistet lukt og smakssans noen dager. Etter 14 dager var begge friske igjen og tilbake på jobb. Ingen ettervirkninger av sykdommen så langt.
I tillegg ble en av mine tanter på 83 testet koronasmittet etter en pensjonisttur til Spania. Hun fikk ingen symptomer, er i dag frisk og har ingen ettervirkninger.
Hun har for øvrig røkt sigaretter daglig siden hun var ganske ung...

- Bjerknez
- Kontakt:
Foreløpig er det bare lett forkjølelse. Jeg er ikke spesielt bekymret for selve viruset. Jeg blir nok smittet jeg også. Vi bor jo sammen... men det går som det går. Jeg testet vertfall utrolig nok negativt i går og jeg skal teste meg to ganger til.AJ skrev: 23 mar 2021, 22:11Uffda!Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 21:56
Og dette er ikke ironisk ment! Jeg mener det virkelig!
Men så er jeg også genuint interessert i å om det evt. sykdomsforløpet til madammen og din mor. For meg er det det som er interessant, ikke hvor mange som er smittet.
Kanskje det er for mye å be om, men kan du holde oss løpende orientert om det?
Husker ikke om jeg har nevnt det tidligere her i tråden, men en av mine døtre og hennes samboer ble koronasmittet for noen få måneder siden. De ble ikke spesielt syke, selv om svigersønnen mistet lukt og smakssans noen dager. Etter 14 dager var begge friske igjen og tilbake på jobb. Ingen ettervirkninger av sykdommen så langt.
I tillegg ble en av mine tanter på 83 testet koronasmittet etter en pensjonisttur til Spania. Hun fikk ingen symptomer, er i dag frisk og har ingen ettervirkninger.
Hun har for øvrig røkt sigaretter daglig siden hun var ganske ung...
Jeg er mer bekymret for å smitte andre. Dette voruset spres seg veldig fort og konsekvensene av EN manns handling er enorme. Derfor blir jeg litt satt ut når noen sier at disse reglene bare er tullete. Viruset kjenner ingen grenser og driter i om det er Finnmark eller Oslo.
Ta vare på det så og si koronafrie området der oppe i Nord. Dere aner ikke hvor heldige dere er.
- Jompa
Eller om man snur situasjonen og tenker oss at det var mye smitte i Nordnorge.Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 21:56 Kan jo hende dem stenger ned for å nettopp hindre at smitten kommer dit? Det skal ikke mye til. Det var ikke mange ukene siden det var ganske så lite smitte her i Fredrikstad. Men nå er jo hele Viken fylke rødmerket så det holder.
Ville FHI og regjeringa da sette i verk de samme tiltakene i resten av landet ?
Jeg tviler på det.
Iflg helsemyndighetene er sykehuskapasiteten for stor i Nordnorge, defor legges etpar sykehus i Nordland ned.
Noen tusen «nordlendinger» pendler til jobber sør i landet. De fleste av dem jobber i bygg og anlegg og offshore.
I tillegg er det fri gjennomreise for russiske sjøfolk som mønstrer på og av i nordnorske havner, etterhvert har de blitt pålagt og teste seg ved innreise fra Russland.
Da skal ingen komme og fortelle meg at det utgjør noen risiko om jeg fyller huset eller hytta med folk jeg kjenner.
Håper det går bra med deg og din familie, og at ingen av dere får ettervirkninger av sykdommen.
-
Var selv på jobbreise til hammerfest fra tromsø for noen uker siden, da var det testing så snart jeg kom opp, å fikk ikke sette så mye som en fot uttafor hotelldøra før prøvesvaret var klart. Der var regelen at absolutt alle som kom for å jobbe var isolerte fram til det var negativt.
Samme i tromsø, hadde god kontroll lenge, så kom et kjærestepar opp hit på ferie og hadde 70(!) nærkontakter i løpet av noen dager, og da var det kaos.
Sier ikke at ikke tiltak funker, men man kunne vært strengere der det funker. Hvorfor testes ikke hvert jævla menneske som setter sin fot ut av et fly i landet? Kanskje ikke kapasitet, men så vidt jeg vet har det aldri vært drøftet å gjøre noe sånn.
Håper alt er vell med deg og familien på tross av sykdom
Samme i tromsø, hadde god kontroll lenge, så kom et kjærestepar opp hit på ferie og hadde 70(!) nærkontakter i løpet av noen dager, og da var det kaos.
Sier ikke at ikke tiltak funker, men man kunne vært strengere der det funker. Hvorfor testes ikke hvert jævla menneske som setter sin fot ut av et fly i landet? Kanskje ikke kapasitet, men så vidt jeg vet har det aldri vært drøftet å gjøre noe sånn.
Håper alt er vell med deg og familien på tross av sykdom