Hvor ofte bør man smøre/stramme kjedet?
Er det slik at man bør ha med seg verktøy for å stramme kjedet når man er på langtur og at man hele tiden bør ha en boks med kjedespary med seg?
Jeg snakker om turer på rundt 100-150 mil.

Kjedet ville jeg sjekket/smørt opp hver ca 50-60 mil og å ha med seg en boks på tur er nok det beste.Bjerknez skrev:Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:
Er det slik at man bør ha med seg verktøy for å stramme kjedet når man er på langtur og at man hele tiden bør ha en boks med kjedespary med seg?
![]()
Okay, så da må jeg hele tiden ha med verktøy for å løsne hjul samt stramme kjedet, og i tillegg en boks med kjedespray... jaja...Kawagutten skrev:Kjedet ville jeg sjekket/smørt opp hver ca 50-60 mil og å ha med seg en boks på tur er nok det beste.Bjerknez skrev:Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:
![]()
Du må ikke løsne hjul og stramme kjede så ofte men se etter at det ikke er mer slakk enn det som står i boka.F.eks. 2.5-3cm.Bruker håndboka er en fin ting å lese.Bjerknez skrev:Okay, så da må jeg hele tiden ha med verktøy for å løsne hjul samt stramme kjedet, og i tillegg en boks med kjedespray... jaja...Kawagutten skrev:Kjedet ville jeg sjekket/smørt opp hver ca 50-60 mil og å ha med seg en boks på tur er nok det beste.Bjerknez skrev:Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:
![]()
Å sjekke hver morgen / kveld er nok ikke dumt. Uansett ikke mye verktøy som skal til for å stramme. Om ikke engelskmennene har funnet opp noe eget og innvikletdetvarvondtdet skrev:Kan være litt dumt å slavisk følge anbefalinger kun basert på kjørelengde. Ved mye hard kjøring vil jeg tro at man burde etterstramme oftere. Samme om man kjører mye med pasasjer og/eller mye med bagasje.
freddy123 skrev:Men når det gjelder slakk i kjedet , gjelder det når man sitter på sykkelen eller sykkel uten belastning ?
Zadnez skrev:Jeg vet ikke engang hvordan man strammer kjedet, er det ikke derfor det finnes mc verksted
Bjerknez skrev:Fikk nettopp beskjed om at det var en grå en på vei til forhandler og at jeg kunne få denne i læpet av få dager... Men jeg vil jo ha hvit!!!! :)
Joda, men når man først betaler 180 riksdaler for en ting så skal jaggu meg fargen stemme altsådetvarvondtdet skrev:Bjerknez skrev:Fikk nettopp beskjed om at det var en grå en på vei til forhandler og at jeg kunne få denne i læpet av få dager... Men jeg vil jo ha hvit!!!! :)
Luksusproblem
Grå Street Triple....."ordinær"??? Nå må du pikedø skjærpe dæ gutt!!Tommas skrev:Sesongen er jo "nesten" over. Jeg hadde ventet på hvit, den grå ser litt ordinær ut i forhold.
Om man kan si det om en så rå sykkel
køddddaaaaaZadnez skrev:enig med Olav i at den grå er griselekker... prøvde en sånn hos AMD Oslo... måtte jo teste hva det var Bjerknez hadde begitt seg ut på![]()
bortsett fra at den var veldig treig... så funka den greit