Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:

Hvor ofte bør man smøre/stramme kjedet?
Er det slik at man bør ha med seg verktøy for å stramme kjedet når man er på langtur og at man hele tiden bør ha en boks med kjedespary med seg?

Jeg snakker om turer på rundt 100-150 mil.

:redface :redface

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:

Hvor ofte bør man smøre/stramme kjedet?
Er det slik at man bør ha med seg verktøy for å stramme kjedet når man er på langtur og at man hele tiden bør ha en boks med kjedespary med seg?

Jeg snakker om turer på rundt 100-150 mil.

:redface :redface
Kjedet ville jeg sjekket/smørt opp hver ca 50-60 mil og å ha med seg en boks på tur er nok det beste.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:

Hvor ofte bør man smøre/stramme kjedet?
Er det slik at man bør ha med seg verktøy for å stramme kjedet når man er på langtur og at man hele tiden bør ha en boks med kjedespary med seg?

Jeg snakker om turer på rundt 100-150 mil.

:redface :redface
Kjedet ville jeg sjekket/smørt opp hver ca 50-60 mil og å ha med seg en boks på tur er nok det beste.
Okay, så da må jeg hele tiden ha med verktøy for å løsne hjul samt stramme kjedet, og i tillegg en boks med kjedespray... jaja... :-k

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:Siden det derre med kjede er nytt for meg (har jo vert bortskjemt med reim) så spør jeg:

Hvor ofte bør man smøre/stramme kjedet?
Er det slik at man bør ha med seg verktøy for å stramme kjedet når man er på langtur og at man hele tiden bør ha en boks med kjedespary med seg?

Jeg snakker om turer på rundt 100-150 mil.

:redface :redface
Kjedet ville jeg sjekket/smørt opp hver ca 50-60 mil og å ha med seg en boks på tur er nok det beste.
Okay, så da må jeg hele tiden ha med verktøy for å løsne hjul samt stramme kjedet, og i tillegg en boks med kjedespray... jaja... :-k
Du må ikke løsne hjul og stramme kjede så ofte men se etter at det ikke er mer slakk enn det som står i boka.F.eks. 2.5-3cm.Bruker håndboka er en fin ting å lese.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Cutless »

Ja, sjekk brukermanualen som K sier. I min står det at man skal rengjøre og smøre kjede hver 1000 km. Men er jo de som nesten aldri smører kjedene sine også. De nye o-ring kjedene har jo lukket smøring av leddene, så hvis du kjører deg en tur på 80-90 mil så går det sikkert helt fint uten smøring under veis. Med mindre det regner hele veien da..

Og siden du er bekymret for stramming; kjede mitt har blitt strammet 2 ganger siden jeg kjøpte den. 1 gang på 1000 km servicen - er visstnok vanlig at det strekker seg litt i starten. Også strammet jeg det selv rundt 4000 km (kjørt hardere siden motor var innkjørt).

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Tommas »

Weekend tur, da hadde jeg ikke brydd meg med å smøre kjedet i det hele tatt. Det får bli når man ser over sykkelen før neste tur.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av evike »

Har nå vært på 5 turer rundt om i Europa på hver tur et sted mellom 400 og 600 mil. Bruker kjedespray ca. hver annen/tredje dag og har aldri strammet det underveis. Nada problema så lenge jeg har hatt den på service og fått gjort dette før avreise hvert år.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Epylypzon »

Etterstramming trenger du nok ikke tenke så mye på slike småturer, om det blir et problem er det noe feil med kjedet eller rykking i gassen :P
På turen i sommer (7350km) stramma jeg ikke kjedet etter det jeg kan huske, men da var det rimelig slakt når jeg kom hjem.

Kjedespray bør du nok vurdere å ha med. Selv smører jeg hver 2. bensinfylling (+ - 500km), det er også hva som står på pakka til D.I.D kjeder.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av detvarvondtdet »

Kan være litt dumt å slavisk følge anbefalinger kun basert på kjørelengde. Ved mye hard kjøring vil jeg tro at man burde etterstramme oftere. Samme om man kjører mye med pasasjer og/eller mye med bagasje.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Epylypzon »

detvarvondtdet skrev:Kan være litt dumt å slavisk følge anbefalinger kun basert på kjørelengde. Ved mye hard kjøring vil jeg tro at man burde etterstramme oftere. Samme om man kjører mye med pasasjer og/eller mye med bagasje.
Å sjekke hver morgen / kveld er nok ikke dumt. Uansett ikke mye verktøy som skal til for å stramme. Om ikke engelskmennene har funnet opp noe eget og innviklet :thumleft
Og, det er vel bedre med ett litt slakt en for stramt. Husk at om kjedet har strukket seg kan det være stor forskjell rundt om.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39768
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av AJ »

Har samme erfaring som evike (med unntak av antall Europa-turer... ;-) ).
Men så har jeg også hatt sykler /Yamaha TDM 900 og Triumph Tiger 1050) med kjede hvor slakken skal være på flere cm., fra ca. 4 til 6, og hvor det slett ikke gjorde noe om det ble enda litt slakkere.
For stramt kjede på disse syklene fører fort til vibrasjoner og ekstra belastninger på speiselt lagre.
Hovedreglen er at det er bedre med litt for mye slakk enn for stramt kjede.
En annen hovedregel:
kort (racing-)fjærvei = stramt kjede (2-3 cm)
lang (adventure-)fjæringsvei= god kjedeslakk (3,5 - 6 cm)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Olav K »

Når jeg er ute på tur, etterstreber jeg å få smurt kjedet når jeg er framme, enten det er hjemme eller ute i "felten". Sprayer på varmt kjede, da trekker det inn og spruter mindre når man kjører videre.
Ang kjedestramming, har jeg aldri strammet ute på tur, det ordner jeg hjemme, om kjedet strekker seg bittelitt underveis, er det ikke noen krise.
Er som de skriver over her, bedre med litt for slakt enn litt for stramt. :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av freddy123 »

Men når det gjelder slakk i kjedet , gjelder det når man sitter på sykkelen eller sykkel uten belastning ?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Epylypzon »

freddy123 skrev:Men når det gjelder slakk i kjedet , gjelder det når man sitter på sykkelen eller sykkel uten belastning ?

Det kan kanskje være forskjell fra sykkel til sykkel.
På min er det sidestøtte uten ekstra vekt som gjelder.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Zadnez »

Jeg vet ikke engang hvordan man strammer kjedet, er det ikke derfor det finnes mc verksted :scratch
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Epylypzon »

Zadnez skrev:Jeg vet ikke engang hvordan man strammer kjedet, er det ikke derfor det finnes mc verksted :scratch

Tja. Kanskje. Men et minimum bør man vel klare selv? :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Fikk nettopp beskjed om at det var en grå en på vei til forhandler og at jeg kunne få denne i læpet av få dager... Men jeg vil jo ha hvit!!!! :)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av detvarvondtdet »

Bjerknez skrev:Fikk nettopp beskjed om at det var en grå en på vei til forhandler og at jeg kunne få denne i læpet av få dager... Men jeg vil jo ha hvit!!!! :)

Luksusproblem :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

detvarvondtdet skrev:
Bjerknez skrev:Fikk nettopp beskjed om at det var en grå en på vei til forhandler og at jeg kunne få denne i læpet av få dager... Men jeg vil jo ha hvit!!!! :)

Luksusproblem :D
Joda, men når man først betaler 180 riksdaler for en ting så skal jaggu meg fargen stemme altså :yeyeye

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Tommas »

Sesongen er jo "nesten" over. Jeg hadde ventet på hvit, den grå ser litt ordinær ut i forhold.
Om man kan si det om en så rå sykkel ;-)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Epylypzon »

Jeg hadde nok ventet på den fargen jeg helst ville ha. Ihvertfall nå som det ikke er så lenge igjen av sesongen..

Men, det hadde nok "klødd i fingra" over å få sykkelen så fort som mulig..
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Olav K »

Tommas skrev:Sesongen er jo "nesten" over. Jeg hadde ventet på hvit, den grå ser litt ordinær ut i forhold.
Om man kan si det om en så rå sykkel ;-)
Grå Street Triple....."ordinær"??? Nå må du pikedø skjærpe dæ gutt!! :knegg
Grå matt er jo bare dritlekker spør du meg, men når Bjerkiz vil ha en hvit, så bør han tåle å vente på en hvit;)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Zadnez »

enig med Olav i at den grå er griselekker... prøvde en sånn hos AMD Oslo... måtte jo teste hva det var Bjerknez hadde begitt seg ut på :lol

bortsett fra at den var veldig treig... så funka den greit
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Zadnez »

Zadnez skrev:enig med Olav i at den grå er griselekker... prøvde en sånn hos AMD Oslo... måtte jo teste hva det var Bjerknez hadde begitt seg ut på :lol

bortsett fra at den var veldig treig... så funka den greit
køddddaaaaa :D :[-o<

den var fantastisk fin å kjøre
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

ALf Graarud ringte meg nettopp å ga meg tidenes dilemma....

Jeg kunne få en grå levert omgående. (innen en uke). Jeg kunne få en sort lever innen oktober og den hvite kunne jeg ikke få før i januar februar...

Dette var faen meg ikke lett... Blir i tillfelle den sorte tror jeg.... men har jo ikke sett den sorte/grå i virkeligheten....

Svar