Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har ikke en sykkel som R1 fra 2015 ABS??
Street Triplen jeg eide hadde jo til og med dette...
Street Triplen jeg eide hadde jo til og med dette...
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den har (hadde) ABS og alle de andre elektroniske hjelpesystemer som dagens modell har. Mangler bare downshift blipper (som jeg har kjøpt fra Translogic). ABS har jeg fjernet, sparte noen kilo på det:-)kjellv skrev: 15 mar 2019, 11:01Dette har nok ikke bare med Yamaha å gjøre, det er kravene i Euro4. Så dette gjelder nok alle merker. Tanken er nok at feilkoder som indikerer alvorlige feil f.eks. med bremser ikke skal la seg slette av andre enn verksted.cannon skrev:Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?kjellv skrev: 14 mar 2019, 23:14Da er nok din R1 eldre enn 2017..cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen..Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.![]()
Din R1 fra 2015 har vel heller ikke ABS. Den ser ut som den har, sensorer og skive er der, men brukes til tcs og andre elektroniske hjelpesystemer. ABS kom på R1 i 2017 etter krav i Euro4..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Greit å forstå kravene og Yamaha, men veldig klønete at man blir avhengig av verksted etter smøring av kjede. Jeg bruker ikke den metoden, og ser ikke poenget heller.
For øvrig veldig mye synsing om mc-kjedets kompliserte liv i denne tråden, tatt i betraktning at kjedet er en rimelig og lengelevende slitedel som ikke krever særlig oppmerksomhet....

- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Enig.
Kjede er en ganske rimelig del som egentlig ikke trenger å ta så mye fokus.
Kjede er en ganske rimelig del som egentlig ikke trenger å ta så mye fokus.
Hva har du kjøpt idag? Flyttet til "Sprocket Science" tråden
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svarAJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.
Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva har du kjøpt idag?
@NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.
Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.
Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.
Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.
Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.
En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.
Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.
Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.
Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.
Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.
En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev: 08 apr 2019, 09:15Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svarAJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.
Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?
Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Haifinner og eller varierende stramming er grunn for å bytte. Stive ledd likeså om du ikke får de løs.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Byttet kjede nå :) Jeg kunne pelle o-ringer som stakk ut i leddene, så det var på tide 

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Og takk for veldig godt og informativt innlegg AJ!AJ skrev:@NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.
Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.
Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.
Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.
Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.
En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev: 08 apr 2019, 09:15Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svarAJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.
Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?
Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
![]()
Spørsmål kjede/smørning
Hei, hadde årlig service på torsdag og ser nå at kjede ser sånn her ut:

(Det var ganske nylig smurt før service)
Har ikke sett hvitt kjede før, og kun kjørt 1 dag denne uka til jobb så tviler jo på at det er dritt fra veien (salt osv etter kalde netter og meldt snø)
Det virker ganske tørt, men går enkelt av og litt "klissete" når man skraper av litt. Er det noe å tenke på eller er det no fancy greier verkstedet har smurt på? (AGM Sarpsborg)
Jeg er ikke hjemme nå, men tenkte sjekke lista jeg fikk (over hva de gjorde) når jeg kommer hjem

(Det var ganske nylig smurt før service)
Har ikke sett hvitt kjede før, og kun kjørt 1 dag denne uka til jobb så tviler jo på at det er dritt fra veien (salt osv etter kalde netter og meldt snø)
Det virker ganske tørt, men går enkelt av og litt "klissete" når man skraper av litt. Er det noe å tenke på eller er det no fancy greier verkstedet har smurt på? (AGM Sarpsborg)
Jeg er ikke hjemme nå, men tenkte sjekke lista jeg fikk (over hva de gjorde) når jeg kommer hjem
Re: Spørsmål kjede/smørning
Kjedevoks i motsetning til kjedeolje pleier jo å bli mer fast og klissete slik du beskriver det. Men alle de kjedevoksene jeg har prøvd har vært ganske nøytal i fargen. Er jo mulig at de har brukt en hvit kjedevoks da? Var kjedet slik når du fikk den fra service, eller har det kommet i ettertid?
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
Re: Spørsmål kjede/smørning
Når jeg tenker meg om er faktisk den kjedevoksen jeg bruker hvit, grunnen til at jeg ikke legger merke til det er at jeg pleier å tørke vekk det overfladiske etter påsmøring. Jeg bruker castrol chain spray o-r. Så tror dette bare er voks. Men da har de isåfall smurt innmari myezarni skrev: 08 mai 2019, 09:55 Kjedevoks i motsetning til kjedeolje pleier jo å bli mer fast og klissete slik du beskriver det. Men alle de kjedevoksene jeg har prøvd har vært ganske nøytal i fargen. Er jo mulig at de har brukt en hvit kjedevoks da? Var kjedet slik når du fikk den fra service, eller har det kommet i ettertid?

Sist redigert av zarni den 08 mai 2019, 10:01, redigert 1 gang totalt.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
Re: Spørsmål kjede/smørning
Det gir jo mest mening at dette er noe sånt ja, iom at jeg ikke har kjørt noe nesten etter service. Og ihvertfall ikke i vær som skulle gjort noe sånt her med kjedet =)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
De har sprayet rikelig med hvit kjedespray.
ingen tvil.
husk å smøre selv også.
ingen tvil.
husk å smøre selv også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
det lille avviket spiller ingen rolle.
Det som er viktig er å ikke stramme kjedet for mye.
et stramt kjede får punktstrekk ved humper pga overbelastning og belaster også utgående lager på gearkasse voldsomt.
for god levetid så bør kjede være nærmere max slakk enn min slakk..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Absolutt.
Men en annen forklaring på hvorfor punktstrekking oppstår, som kanskje er mer en "illusjon" og årsaken er drevet som ikke er 100 % geosentrisk (feil ord sikkert, men om man forstår hva jeg mener i sammenheng med video).
Men en annen forklaring på hvorfor punktstrekking oppstår, som kanskje er mer en "illusjon" og årsaken er drevet som ikke er 100 % geosentrisk (feil ord sikkert, men om man forstår hva jeg mener i sammenheng med video).
-
- Innlegg: 139
- Registrert: 01 jul 2018, 21:08
- Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S
Kjedesmører?
Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Kjedesmører?
SprintS955 skrev: 21 mai 2019, 11:57 Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
IMG_20190520_163244.jpg
Mulig at bildene i denne tråden kan være til hjelp? : https://www.triumphrat.net/sprint-forum ... arm-2.html
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008
- Triumph Thruxton 900 2008
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjedesmører?
Dette ser helt klart ut som en Scottoiler eller tilsvarende.SprintS955 skrev: 21 mai 2019, 11:57 Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
Selv har jeg Tutoro Chainoiler på min KTM med lignende oljepåføringsdyse mot bakdrevet og en oljebeholder godt synlig festet til passasjerfothvileren på høyre side.
Har du undersøkt om det er montert mer enn slangen og dysa på sykkelen din? Kan jo hende forrige eier har plukket av selve kjedesmøreren, men ikke tatt bryet med å fjerne slangen...
Kan hende smøreren er plassert bak et deksel eller noe?
Eneste måten å finne ut dette på er å følge slangen og om nødvendig fjerne deksler for å finne ut hvor den ender.
En oljesmører, avhengig av hvilken type dette er, kan være stripset fast til rammerør, evt. skrudd fast på de meste utenkelige steder...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Min sitter under setet. Sjekk der også :-)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Fant noe 80w-90 girolje i garasjen og prøvde dette som kjedesmøring. Påførte med en tannbørste men det hadde nok vært lettere med en større børste. Var veldig enkelt å få godt med olje på o-ringer og ellers. Til slutt tørket jeg godt over overflødig olje. Blir spennende å se om det blir noe mer griseri på bakfelgen med dette sammenlignet med annen kjedesmøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 07:42 Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå regner jeg med at kjedet har O/Z/X ringer og at ytterligere smøring ikke trengs?cannon skrev: 31 mai 2019, 10:29Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 07:42 Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Hovedformålet med en kjedespray er vel å beskytte kjedet så det ikke ruster etc. samt at skitt holder seg mest mulig borte?
Derimot skal man slett ikke undervurdere god håndhygiene!

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.