Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- FredrikE24
- Innlegg: 5027
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Du prøvekjørte vel en R1200RS? Motoren er blitt noe helt annet i R1250RS hvertfall. Og den hsr potta på høyre(feil side) side
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Har så lyst på en r1200/1250rs at det gjør nesten ondt hver gang jeg ser en!
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Nå er jeg ikke veldig kjent med SuperDuke 1290, men den går vel for det samme som AJ og hans 1290 Adventure? Samme motor, elektronikk osv men litt annerledes tuning?Bjerknez skrev: 18 aug 2021, 19:13 Er det forresten noen her som har hatt eller har en SuperDuke 1290? Noen problemer med denne? Orker ikke å kjøpe meg problemer. :)
Han har jo hatt et heeelt uproblematisk forhold til den?

Mitt inntrykk at KTM er at de har veldig mange recalls, se feks denne tråden som er noen år gammel. https://advrider.com/f/threads/are-we-k ... s.1344101/
Og sykler som har kommet etter den listen har jo hatt plenty også, feks 790 med bensinpumpe osv.
Jeg vil på ingen måte påstå at KTM ikke lager kvalitetssykler, eller at de ikke er flinke til å ordne opp for seg. Men de kvir seg ikke i 2 sekunder for å la kundene være prøvekaniner.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
I see. Det er slike ting jeg ikke gidder å kjøpe meg inn i. Så langt har jeg hatt et helt plettfritt sykkelhold fra dag en (2014). Selvsagt kan man være uheldig, men når uhellet er ute ønsker jeg en forhandler i nærheten som faktisk ordner opp. Å få motorhavari midt i sommerferien hadde vertfall satt mitt sinne i kok og jeg skulle sørget for at hele verden fikk greie på det :)
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Forøvrig er jeg nysgjerrig på når du har tenkt å skaffe deg en adventure-sykkel?
Hvis du vil ha en sykkel du kan kjøre 60 mil uten leddgikt eller varige men så er det kanskje på tide å tenke GS. :)
Hvis du vil ha en sykkel du kan kjøre 60 mil uten leddgikt eller varige men så er det kanskje på tide å tenke GS. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Never gona happendSilverSmurfer skrev: 18 aug 2021, 21:26 Forøvrig er jeg nysgjerrig på når du har tenkt å skaffe deg en adventure-sykkel?
Hvis du vil ha en sykkel du kan kjøre 60 mil uten leddgikt eller varige men så er det kanskje på tide å tenke GS. :)

60 mil uten leddgikt gikk helt fint med cruiseren jeg hadde, samt Street Triplen. S1000R hadde liit for spiss knevinkel til at jeg klarte og ta i mot store humper samt avlaste rassen etc. trenger ikke adventure sykkel for å slippe leddgikt. Da hadde jeg heller vært uten sykkel. Det er ikke engang en overdrivelse. Adventure sykkel og spesielt GS er i mine øyne en gubbesykkel. Jeg kan strekke meg til en BMW s1000XR, men der går grensen.

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Gubbesykkel du liksom..Bjerknez skrev:Never gona happendSilverSmurfer skrev: 18 aug 2021, 21:26 Forøvrig er jeg nysgjerrig på når du har tenkt å skaffe deg en adventure-sykkel?
Hvis du vil ha en sykkel du kan kjøre 60 mil uten leddgikt eller varige men så er det kanskje på tide å tenke GS. :)![]()
60 mil uten leddgikt gikk helt fint med cruiseren jeg hadde, samt Street Triplen. S1000R hadde liit for spiss knevinkel til at jeg klarte og ta i mot store humper samt avlaste rassen etc. trenger ikke adventure sykkel for å slippe leddgikt. Da hadde jeg heller vært uten sykkel. Det er ikke engang en overdrivelse. Adventure sykkel og spesielt GS er i mine øyne en gubbesykkel. Jeg kan strekke meg til en BMW s1000XR, men der går grensen.
Lenge sia du sist kikka i speilet..? Du hadde kledd en slik

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Triumph 900 Tiger Rally + Bjerkneskjellv skrev: 18 aug 2021, 22:41Gubbesykkel du liksom..Bjerknez skrev:Never gona happendSilverSmurfer skrev: 18 aug 2021, 21:26 Forøvrig er jeg nysgjerrig på når du har tenkt å skaffe deg en adventure-sykkel?
Hvis du vil ha en sykkel du kan kjøre 60 mil uten leddgikt eller varige men så er det kanskje på tide å tenke GS. :)![]()
60 mil uten leddgikt gikk helt fint med cruiseren jeg hadde, samt Street Triplen. S1000R hadde liit for spiss knevinkel til at jeg klarte og ta i mot store humper samt avlaste rassen etc. trenger ikke adventure sykkel for å slippe leddgikt. Da hadde jeg heller vært uten sykkel. Det er ikke engang en overdrivelse. Adventure sykkel og spesielt GS er i mine øyne en gubbesykkel. Jeg kan strekke meg til en BMW s1000XR, men der går grensen.
Lenge sia du sist kikka i speilet..? Du hadde kledd en slik
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Regner med vi ser den når han er klar til å innrømme egen alder
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!


Jeg har kikket meg i speilet og jeg har bestemt meg for at i steden for å falle til ro med gubbe tilværelsen og innse nederlaget, så vil jeg vertfall forsøke og forlate denne jorden med hevet hode

Men jeg tror jeg må rette opp noen missforståelser som jeg selv har bidratt til å skape, mest for å sprite opp diskusjonstråder med sterke uttrykk. EGENTLIG er det kun GS og kanskje Tiger, samt Africa Twin og Yamaha sine versjoner jeg forbinder med "gubbesykkel". Ducati sin Multistrada ser råtøff ut, KTM Super Adventure er også innafor og sikkert noen få til.
Ducati kommer ikke på tale grunnet dårlig magefølelse så skulle det bli en sykkelmjeg kaller traktor så måtte det blinen KTM Super Adventure. Men da blir det mer naturlig for meg å kjøpe en KTM SuperDuke GT. Eller den uten "GT".
Problemet mitt er bare at jeg er superallergisk mot vindskjermer. Jeg orker ikke den turbulensen disse skaper. Jeg har kjørt mange sykler med vindskjerm og jeg regelrett hater dem.
Men som nevnt så spriker synspunktene mine veldig foreløpig. Jeg synes også Triumph Speedmaster er en utrolig fin sykkel. Men jeg henger meg veldig opp i 75 HK'er. Jeg trormjeg vil ha noe med litt mer futt.
Men siden jeg foreløpig ikke har landet noemsom helst enda vedrørende hva jeg ønsker, så kan jo dette bli et spennende år i møte

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Du har alltid muligheten til å kjøpe en mindre vindskjerm. Feks Africa Twin og KTM kommer jo både i høy og lav versjon.
Forøvrig litt enig i at GS er gubbesykkel, samme med Yamaha. Men hvordan det går an å mene det samme om nye Tiger 900 skjønner jeg ikke.
Forøvrig ville jeg ha sett på KTM 890 om jeg ville ha en brutal adv, eller nye Husq 901 Norden.
Og at 75 hk er for lite? Hmm, er ikke en gang overbevist om at vi har noen på forumet som kunne ha kjørt pendlersykkelen Nc750x til sitt fulle potensiale på en svingete vei. Nye Nc750x klarer 0-100 på ganske nøyaktig 3 sekunder. Med sine 56 hk
Forøvrig litt enig i at GS er gubbesykkel, samme med Yamaha. Men hvordan det går an å mene det samme om nye Tiger 900 skjønner jeg ikke.
Forøvrig ville jeg ha sett på KTM 890 om jeg ville ha en brutal adv, eller nye Husq 901 Norden.
Og at 75 hk er for lite? Hmm, er ikke en gang overbevist om at vi har noen på forumet som kunne ha kjørt pendlersykkelen Nc750x til sitt fulle potensiale på en svingete vei. Nye Nc750x klarer 0-100 på ganske nøyaktig 3 sekunder. Med sine 56 hk
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Prøv og ta den ut på motorveien, legg deg i 120km/t og dra på. Først da forstår du hva jeg mener. Eller en forbikjøring i 80 sonen.SilverSmurfer skrev: 19 aug 2021, 04:50 Og at 75 hk er for lite? Hmm, er ikke en gang overbevist om at vi har noen på forumet som kunne ha kjørt pendlersykkelen Nc750x til sitt fulle potensiale på en svingete vei. Nye Nc750x klarer 0-100 på ganske nøyaktig 3 sekunder. Med sine 56 hk
Jeg har vært på tur sammens med en som kjørte en Sportser med 50 HK'er. Han klarte vertfall ikke å holde følge med oss andre når vi kjørte litt aktivt med forbikjøringer og hårnålssvinger i litt oppoverbakke.
Så selv om jeg isolert sett nok ikke hadde klart og utnytte sykkelen du nevner fullt ut på en bane som ikke hadde en så alt for lang langstrekke. (Gocart bane kanskje?) så hadde jeg garantert merket fraværet av krefter i gitte situasjoner ellers. Å smette forbi bil etter bil oppover Sognefjellet i bratte bakker er ikke noemjeg hadde gledet meg til med sykkelen du nevner.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Mener du forresten at en NC750X klarer 0-100 på 3 sekunder? Overbevis meg gjerne.
I følge Youtube er det ingen jeg har sett som klarer dette bedre enn 5.5 sekunder. Og aksellerasjonen fra 100 og opp er vel omtrent ikke tilstede. Sammenlignet med supernaked.
Men for noen er ikke dette viktig i det hele tatt og da er det nok trolig en god sykkel. Jeg liker litt fart og spenning, samtidig som jeg også liker en mer laydback kjørestil. Derfor vil jeg kanskje aller helst ha i pose og sekk. Og da kan man ikke velge en slik sykkel du nevner. Sikkert ikke en dårlig sykkel, men kanskje ikke noe for meg :)
I følge Youtube er det ingen jeg har sett som klarer dette bedre enn 5.5 sekunder. Og aksellerasjonen fra 100 og opp er vel omtrent ikke tilstede. Sammenlignet med supernaked.
Men for noen er ikke dette viktig i det hele tatt og da er det nok trolig en god sykkel. Jeg liker litt fart og spenning, samtidig som jeg også liker en mer laydback kjørestil. Derfor vil jeg kanskje aller helst ha i pose og sekk. Og da kan man ikke velge en slik sykkel du nevner. Sikkert ikke en dårlig sykkel, men kanskje ikke noe for meg :)
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Tok feil, spurte en kompis om videoen men han sa det var nedoverbakke for han som gjorde 3 og noe. :)Bjerknez skrev: 19 aug 2021, 05:28 Mener du forresten at en NC750X klarer 0-100 på 3 sekunder? Overbevis meg gjerne.
I følge Youtube er det ingen jeg har sett som klarer dette bedre enn 5.5 sekunder. Og aksellerasjonen fra 100 og opp er vel omtrent ikke tilstede. Sammenlignet med supernaked.
Men for noen er ikke dette viktig i det hele tatt og da er det nok trolig en god sykkel. Jeg liker litt fart og spenning, samtidig som jeg også liker en mer laydback kjørestil. Derfor vil jeg kanskje aller helst ha i pose og sekk. Og da kan man ikke velge en slik sykkel du nevner. Sikkert ikke en dårlig sykkel, men kanskje ikke noe for meg :)
- X-Adv 2021 med samme motor.
Men poenget mitt var ikke at du skulle kjøpe den, men at de aller færreste kunne ha kjørt selv en så "treg" sykkel for alt den er verdt på en svingete vei. Så jeg stiller alltid spørsmålstegn ved hvor mye motorkraft man faktisk trenger.
- Og AT, når vi første er i gang.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det kommer egentlig ann på veien. På en gocart bane kan selv en moped holde følge. I Alpene med lange slakke svinger i konstant oppoverbakke etc. kommer nok denne til kort.
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
KTM 1290 Super Adventure R vil bli bra for deg BjerknezBjerknez skrev: 19 aug 2021, 04:39
Problemet mitt er bare at jeg er superallergisk mot vindskjermer. Jeg orker ikke den turbulensen disse skaper. Jeg har kjørt mange sykler med vindskjerm og jeg regelrett hater dem.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Litt for «adventure» for min smak. Og mange sterke farger passer best på barneleker. 

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Der skal jeg si meg enig.Bjerknez skrev: 19 aug 2021, 06:54 Litt for «adventure» for min smak. Og mange sterke farger passer best på barneleker.![]()
Det var derfor jeg tenkte Triumph kanskje passet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Det blir bare litt for tamt, for min smak altså. Jeg synes denne gir meg litt mer gåsehud:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bjerknez - Er på glid….
1290 Duke GT?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Ja, den er så absolutt innenfor den også. :)
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Da er S bedre alternativ med R vindskjermBjerknez skrev: 19 aug 2021, 06:54 Litt for «adventure» for min smak. Og mange sterke farger passer best på barneleker.![]()

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Bjerknez - Er på glid….
Åssen du i det hele tatt klarer å overse Triumph sin Speed Twin 1200 er for meg en gåte.
Classisk nakensykkel med masse punch,
okay, så høres ikke 98 hk så mye ut, men 112,5Nm allerede på 4250 rpm er bare dritgøy. Faktisk så dritgøy, at for meg er det bare GSA 1250 som er gøyere.
Få fleskerumpa di opp til Graarud og prøvekjør en.
På tide kanskje å KJØRE litt mc igjen, og ikke bare synse og mene? :-D
Classisk nakensykkel med masse punch,
okay, så høres ikke 98 hk så mye ut, men 112,5Nm allerede på 4250 rpm er bare dritgøy. Faktisk så dritgøy, at for meg er det bare GSA 1250 som er gøyere.
Få fleskerumpa di opp til Graarud og prøvekjør en.
På tide kanskje å KJØRE litt mc igjen, og ikke bare synse og mene? :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- FredrikE24
- Innlegg: 5027
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Er på glid….
Jeg mener man burde satt seg på en R1250GS jeg da :) Legge bort forfengeligheten for en times tid og gi det en sjansOlav K skrev: 19 aug 2021, 10:18 Faktisk så dritgøy, at for meg er det bare GSA 1250 som er gøyere.
Få fleskerumpa di opp til Graarud og prøvekjør en.
På tide kanskje å KJØRE litt mc igjen, og ikke bare synse og mene? :-D

- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Er på glid….
Synse og mene er jo halve morroa! :)
Haster ikke dette. Må jo ha noe å krangle om her inne i vinter :)
Haster ikke dette. Må jo ha noe å krangle om her inne i vinter :)
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: Bjerknez - Er på glid….
Du kjører 1- en tur i året på 2 x60 mil. Etter hva du skriver her på forumet.Bjerknez skrev:Synse og mene er jo halve morroa! :)
Haster ikke dette. Må jo ha noe å krangle om her inne i vinter :)
Det må vel være det samme hva du kjøper. Katastrofe i utgifter og verditap uansett, med mindre du finner en klassiker som stiger i verdi.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro